DNA-databas, Skrämmande!|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
DNA-databas, Skrämmande!
Lurifax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
sp_UserOfflineSmall Offline
426674
October 3, 2003 - 1:01 am
sp_Permalink sp_Print

Det beror helt på hur lagen skulle se ut om detta.. Så länge koden är konfidentiell och så länge den inte analyseras med avseende på en individs egenskaper så tycker jag det är kanon... Men ska det börja analyseras och sedan sållas (tidigt stadium) blir det ju en form av rasism...

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
426727
October 3, 2003 - 7:35 am
sp_Permalink sp_Print

Nice wrote: En synnerligen god ide....... om dom skulle göra en kopia av mig...coolt..men han får en egen personlighet som tur e.. laugh
Det bästa vore förståss om jag själv kunde klona mig så att jag kan lyfta över hjärnan i en ny kropp..... hmm.....fan tänk en 90årig hjärna i en 20 årig kropp....skit att de e svårt o byta ut ådror i hjärnan...de blir stroke hur man än gör :arg:

Men har du inte hört att det är nått som följer med i dna'n som gör att klonen bara lever ungefär lika länge som orginalet.
Ex om du ska bli 100 år och de klonar dig när du är 90 så kommer bara din klon att leva i 10 år.
Iofs så kan de ju ta dna direkt från din födsel och sedan använda det att klona dig med när du är 90... 😕
Men varför inte i stället då satsa på att hitta anledningen till celldöd i dna'n och fixa så att man är ung för evigt?
Skulle nog bli trångt här efter ett tag så jag tror nog att det bara är jag och ett par andra personer jag väljer ut som ska få göra det.. 8)

Deadleg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 475
426805
October 3, 2003 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Men varför inte i stället då satsa på att hitta anledningen till celldöd i dna'n och fixa så att man är ung för evigt?
Skulle nog bli trångt här efter ett tag så jag tror nog att det bara är jag och ett par andra personer jag väljer ut som ska få göra det.. 8)

Jaha... skall du börja leka med svärd då oxå eller??? wink

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
426825
October 3, 2003 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

1. Dom som tror att dom ska bli klonade: smickra inte er själva!
2. Jag trode DNA främst användes för att UTESLUTA personer, inte BINDA personer till en gärning då det finns en risk att 2 personer har lika dna (om än mycket liten). Är dna sekvensen väldigt liten så blir ju risken större förstås... så därför är dna koller bra för dom som är OSKYLDIGA så man inte blir oskyldigt anklagade...det finns ju en risk för detta oxo. Jag är inte kriminell eller har för avsikt att vara det, men någon gång så kanske man infinner sig på fel plats vid fel tillfälle.... =)

AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 616
426857
October 3, 2003 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Försök att förstå detta en gång för alla:

Det är bara en mycket begränsad bit av DNA som isåfall skall lagras.
Det räcker inte för kloning. No way, José.

AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
426860
October 3, 2003 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Nice]En synnerligen god ide....... om dom skulle göra en kopia av mig...coolt..men han får en egen personlighet som tur e.. laugh
Det bästa vore förståss om jag själv kunde klona mig så att jag kan lyfta över hjärnan i en ny kropp..... hmm.....fan tänk en 90årig hjärna i en 20 årig kropp....skit att de e svårt o byta ut ådror i hjärnan...de blir stroke hur man än gör :arg:

Men har du inte hört att det är nått som följer med i dna'n som gör att klonen bara lever ungefär lika länge som orginalet.
Ex om du ska bli 100 år och de klonar dig när du är 90 så kommer bara din klon att leva i 10 år.
Iofs så kan de ju ta dna direkt från din födsel och sedan använda det att klona dig med när du är 90... 😕
Men varför inte i stället då satsa på att hitta anledningen till celldöd i dna'n och fixa så att man är ung för evigt?

Kan du styrka detta? Detta låter som kvalificerat skitsnack.

Spaic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
426869
October 3, 2003 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

AakeTraak wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-][quote=Nice]En synnerligen god ide....... om dom skulle göra en kopia av mig...coolt..men han får en egen personlighet som tur e.. laugh

Kan du styrka detta? Detta låter som kvalificerat skitsnack.

Ne det stämmer inte, DNA är en komplett ritning över kroppens alla delar, den förändras inte med tiden. Varje cell innehåller en komplett uppsättning DNA.

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
426887
October 3, 2003 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

desdecado wrote: 1. Dom som tror att dom ska bli klonade: smickra inte er själva!
2. Jag trode DNA främst användes för att UTESLUTA personer, inte BINDA personer till en gärning då det finns en risk att 2 personer har lika dna (om än mycket liten). Är dna sekvensen väldigt liten så blir ju risken större förstås... så därför är dna koller bra för dom som är OSKYLDIGA så man inte blir oskyldigt anklagade...det finns ju en risk för detta oxo. Jag är inte kriminell eller har för avsikt att vara det, men någon gång så kanske man infinner sig på fel plats vid fel tillfälle.... =)

Två personer kan endast ha lika genuppsättningar om dem är enäggstvillingar, annars är det omöjligt. Skrämmande vilken dålig kompetens det huserar på området...

AakeTraak wrote: Försök att förstå detta en gång för alla:

ehm, ingen skulle sätta sig och ta ur vissa delar av DNA:t, det som ska lagras är en komplett genuppsättning av varje individ i sveriges befolkning.

Campaigner
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 421
426931
October 3, 2003 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det bara jag som tror att USA:s hemliga organisationer har kompletta DNA register över de flesta? Jag vet att det låter lite paranoidaktigt, men jag tror att USA då kommer sätta fast oskyldiga personer genom att skvätta DNA spår till höger o vänster. Ja, jag har kanske sett lite för många filmer om USA:s hemliga organisationer :p

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
426949
October 3, 2003 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

fast joo... två människor KAN faktiskt ha samma dna... eller likadan... fast sannolikheten är så enormt gigantiskt liten att man kan säga att den är noll

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
426956
October 3, 2003 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote:
Två personer kan endast ha lika genuppsättningar om dem är enäggstvillingar, annars är det omöjligt. Skrämmande vilken dålig kompetens det huserar på området...

Inte ens enäggstvillingar har lika DNA då det muterar..

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
426958
October 3, 2003 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker det är en bra idé, om man nu kan sätta dit brottslingar. Men sen är väl polisen för fattiga så de inte kan ha användning för det? Sen straffen man får?! Hörde idag att man får fem år av att skjuta en varg medans man får 4 år för att skjuta en människa. Stämmer det?

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
426964
October 3, 2003 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej.. Det kan inte stämma.. Man får väl bara böta om man skjuter en varg.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
427090
October 3, 2003 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

till den som undrade vem som skulle orka isolera en bit av dna'n
kan berätta att jag som går i gymnasiet håller på att isolera dna och från den ska vi isolera en enskild gen. Det är inte svårt och tog för oss elever ungefär en halvtimma.
Handledaren var klar på mindre än 10 minuter. Iofs så var det DNA från en bakterie. Men det är inte så stor skillnad.

Ingen kan ha likadan DNA, endast enäggstvillingar. Där har dom enstaka celler som har muterat men i allmänhet är deras DNA identisk.

Även om det mot alla odds blev 2 identiska kopior så kan man ändå använda sig av mitokondrie DNA om dessa två inte är syskon dvs.

Tycker att alla som är emot gen-identifiering bygger sina åsikter på ganska luddiga grunder.. oftast ohållbara resonemang och massa spekulationer. Kränkt integritet är bara en dålig ursäkt.. för då skulle man lika gärna bli kränkt av att man filmas i säkerhetskameror, att ens namn står i flera register lite här och var, att ens telefon-nummer står i telefonkatalogen och att man är tvungen att informera myndigheter om var man bor.... till exempel alltså.

AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
427416
October 3, 2003 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: [quote=desdecado]1. Dom som tror att dom ska bli klonade: smickra inte er själva!

AakeTraak wrote: Försök att förstå detta en gång för alla:

ehm, ingen skulle sätta sig och ta ur vissa delar av DNA:t, det som ska lagras är en komplett genuppsättning av varje individ i sveriges befolkning.

Det är ingen vävnad som sparas som innehåller hela vår genuppsättning.
Vad man gör är att:

”Skräp-DNA” används
En del är ”skräp-dna”, bitar som saknar känd funktion. Sådana sekvenser kan förekomma i många kopior. Det är dessa som används vid dna-analys eftersom variationen där är större.
(Viktiga gener som styr centrala funktioner är i stort sett lika hos alla människor. Men skräp-dna:et har muterat ofta och skiljer sig därmed åt. Chansen att hitta någon med exakt samma sekvenser är en på flera miljarder.)
Bara en miljondel av hela vår arvsmassa analyseras.

Det är alltså en typ av ”checksumma” som sparas, en CRC av hela DNA.
Det finns alltså ingen chans att återskapa all DNA ifrån detta.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 327
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL