[DN]Kiruna skrotar 6 timmars arbetsdag|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[DN]Kiruna skrotar 6 timmars arbetsdag
skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 3, 2005 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6

Så gick det med det lilla expromentet. Hoppas friåret rykar snart också. Båda är enligt mig dyra och korkade påhitt som kostar staten en massa onödiga pengar.

Vad tycker ni om friår och 6 timmars arbetsdagar?

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
958519
October 3, 2005 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, det kommer väl att kosta lite när de ska flytta hela stan. Bäst att börja spara.

don
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
958531
October 3, 2005 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

37 timmar?
Vad hände med standard 40 timmars arbetsvecka?

Tycker inte 6 timmars dag och friår är nån bra idé. Kostar som sagt bara en massa pengar.
Vi höjer till 10 h/dag istället =).

Själv jobbar jag 10h/dag och är ledig fredagar. blir 40h/vecka.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
958534
October 3, 2005 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Själv så ser jag gärna en 6-timmars arbetsdag..
Mitt motto är att dra in så mycket som möjligt på så lite som möjligt..
Trodde arbetsnarkomanerna försvann när finnarna började gå i pension, men ack så fel man kan ha..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
958561
October 3, 2005 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

DoN wrote: 37 timmar?

Tycker inte 6 timmars dag och friår är nån bra idé. Kostar som sagt bara en massa pengar.
Vi höjer till 10 h/dag istället =).

Själv jobbar jag 10h/dag och är ledig fredagar. blir 40h/vecka.

Hm, låter inte alls dumt. 🙂

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
958579
October 3, 2005 - 9:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker folk ska få välja själva hur mycket de vill jobba det är trots allt deras egen tid och det är lite löjligt man inte får jobba om man nu tycker det är roligt, eller lönande eller man inte har nåt annat för sig.

Visst, kanske inte bra i längden jobba för mycket, men finns mycket annat som fortfarande är tilllåtet som är farligare.

Ooklamook
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 401
958581
October 3, 2005 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var bättre förr, 14-timmars arbetsdag, ingen jävla minimiålder och inga jobbiga fackföreningar. man kunde ta en 12-åring, låta han/hon jobba av sina 14 timmar och ge de deras rättmätiga (inte direkt höga alltså) lön. Det bästa var att de inte gick i skolan så man hade gott om outbildad arbetskraft.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
958582
October 3, 2005 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Ooklamook wrote: Det var bättre förr, 14-timmars arbetsdag, ingen j**la minimiålder och inga jobbiga fackföreningar. man kunde ta en 12-åring, låta han/hon jobba av sina 14 timmar och ge de deras rättmätiga (inte direkt höga alltså) lön. Det bästa var att de inte gick i skolan så man hade gott om outbildad arbetskraft.

Har du svårt att få jobb eller???

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
958586
October 3, 2005 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Den omtalade sextimmarsdagen i Kiruna går i graven efter 16 år. Från och med 1 januari nästa år kommer alla anställda inom hemtjänsten i Kiruna att återgå till 37 timmars arbetstid.

och så ökade vi sjukskrivningarna i den kommunen, nu ska de som inte jobbat fullt på 16år helt plötsligt göra det, dom kommer känna efter väldigt noga om de har ont i rygg, nack och leder och vips så har vi en bunt sjukskrivna undersköterskor mfl.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
958589
October 3, 2005 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Äh... jobbar 3h /dag på ett callcenter och som egen företagare resten av tiden. Blir en arbetsvecka på 80 timmar eller så :P.

Så... skitsamma? Näe, men man kan tycka att det är upp till var och en hur mtk dem vill arbeta. Jobba 6h då, men lönen blir ju därefter.

obelix
Member
Medlem
958590
October 3, 2005 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Johan Nicklasson wrote:

Den omtalade sextimmarsdagen i Kiruna går i graven efter 16 år. Från och med 1 januari nästa år kommer alla anställda inom hemtjänsten i Kiruna att återgå till 37 timmars arbetstid.

och så ökade vi sjukskrivningarna i den kommunen, nu ska de som inte jobbat fullt på 16år helt plötsligt göra det, dom kommer känna efter väldigt noga om de har ont i rygg, nack och leder och vips så har vi en bunt sjukskrivna undersköterskor mfl.

skulle vilja se dig klara av att jobba som undersköterskorna gör.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
958598
October 4, 2005 - 12:11 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Johan Nicklasson]

obelix nu missuppfattade du mig...
jag är för, inte emot, 6tim dagar jag tycker det är jävligt korkat att ändra ett system som funkar. Ett liknande "expriment" pågår inärheten där jag bor, där har dom fått ner kostnaden för sjukfrånvaro genom att anställa en extra 75% anställd så att alla får ner sin arbetstid. Personalen mår bättre, är mindre borta från jobbet, har mindre ont i kroppen. skulle dom avsluta detta "expriment" och säga upp den nya personalen kommer detta inte leda till några sparade pengar då det kommer få hyra in personal eller på annat sätt skaffa fram folk när deras ordinarie blir sjuka pga. ogynsamma arbetsförhållanden..

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
958615
October 4, 2005 - 5:39 am
sp_Permalink sp_Print

6h arbetsdag är ju någon som aldrig kommer funka, vart ska företagen få pengar ifrån till att ha råd med detta? Då får dom ju minska arbetsgivaravgiften isf annars kommer mängder med företag gå under och redan idag flyttar ju massor med företag utomlands för att det är för dyrt att driva företaget i sverige.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
958661
October 4, 2005 - 7:55 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är för 6 timmars arbetsdag, med en lön på 75% av den nuvarande.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
958724
October 4, 2005 - 11:41 am
sp_Permalink sp_Print

Borde det inte vara bättre om arbetstiden bestämms av den som arbetar respektive den som anställer, istället för av Göran?

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
958811
October 4, 2005 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

DoN wrote: 37 timmar?

Inom vårdsektorn är 37 h heltid, då obekväm arbetstid ingår i tjänsten.

Intressant fråga detta. Man vill ju gärna se positiva effekter av arbetstidsförkortningen. Personal som är effektivare under sin arbetstid och pengar som går till löner istället för till sjukskrivning. Det finns säkert bra metoder för kvalitetssäkring inom vården men jag har svårt att se hur man kan mäta effektiviteten?

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
958914
October 4, 2005 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: Borde det inte vara bättre om arbetstiden bestämms av den som arbetar respektive den som anställer, istället för av Göran?

Håller med.

obelix
Member
Medlem
958937
October 4, 2005 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Johan Nicklasson wrote: [quote=obelix][quote=Johan Nicklasson]

obelix nu missuppfattade du mig...
jag är för, inte emot, 6tim dagar jag tycker det är jävligt korkat att ändra ett system som funkar. Ett liknande "expriment" pågår inärheten där jag bor, där har dom fått ner kostnaden för sjukfrånvaro genom att anställa en extra 75% anställd så att alla får ner sin arbetstid. Personalen mår bättre, är mindre borta från jobbet, har mindre ont i kroppen. skulle dom avsluta detta "expriment" och säga upp den nya personalen kommer detta inte leda till några sparade pengar då det kommer få hyra in personal eller på annat sätt skaffa fram folk när deras ordinarie blir sjuka pga. ogynsamma arbetsförhållanden..

ah, oki, my bad... embarassed wink

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
958956
October 4, 2005 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker att företget/arbetsgivaren ska bestämma tillsammans med den anstälda hur länge man ska jobba. Vill jag som företagare ha en 10 timmars arbetare så ska jag få anställa en sådan. Vill jag ha en sekreterare som jobbar 4 timmar om dan så ska jag få anställa det. Staten ska inte blanda sig i sådant!

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
958977
October 4, 2005 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Inom offentlig sektor då?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 386
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL