May 1, 2005
De säger att man vill få ner sjukskrivningarna med 6h arbetsdagar. Är verkligen sjukskrivningsorsakerna så kopplade till hur långa dagarna är?
Är det fysisk belastning så visst, men inom många yrken är det ju ofta stress och känslan av att inte hinna/mäkta med många gånger som är problemet. Gör det så stor skillnad att vara handfallen i 6h till skillnad från 8h? Är det ekonomiskt försvarbart att ta den skillnaden med den kostnaden det innebär för företag?
T ex inom vården så borde man kanske lägga all energi på förbättra vårdrutinerna och patienthanteringen istället för att förkorta arbetsdagarna. För jag får intrycket av att man inte ökar antalet anställda som jobbar simultant, utan snarare bara antalet anställda. Alltså att tre sköterskor jobbar 6 timmar, för att sedan avlösas av tre andra sköterskor som jobbar 6h. Det kanske vore bättre att ha 5 sköterskor som jobbar i 8h-pass istället, om det blir för stressigt med bara 3 åt gången.
Håller ni med eller tycker ni jag är helt ute och cyklar? Jag förstår nämligen inte riktigt logiken i det politikerna säger, och statistiken talar ju inte för dem direkt.
August 22, 2001
dreamweaver wrote: De säger att man vill få ner sjukskrivningarna med 6h arbetsdagar. Är verkligen sjukskrivningsorsakerna så kopplade till hur långa dagarna är?
Är det fysisk belastning så visst, men inom många yrken är det ju ofta stress och känslan av att inte hinna/mäkta med många gånger som är problemet. Gör det så stor skillnad att vara handfallen i 6h till skillnad från 8h? Är det ekonomiskt försvarbart att ta den skillnaden med den kostnaden det innebär för företag?
T ex inom vården så borde man kanske lägga all energi på förbättra vårdrutinerna och patienthanteringen istället för att förkorta arbetsdagarna. För jag får intrycket av att man inte ökar antalet anställda som jobbar simultant, utan snarare bara antalet anställda. Alltså att tre sköterskor jobbar 6 timmar, för att sedan avlösas av tre andra sköterskor som jobbar 6h. Det kanske vore bättre att ha 5 sköterskor som jobbar i 8h-pass istället, om det blir för stressigt med bara 3 åt gången.
Håller ni med eller tycker ni jag är helt ute och cyklar? Jag förstår nämligen inte riktigt logiken i det politikerna säger, och statistiken talar ju inte för dem direkt.
Jo, jag ställer mig också undrande i vissa frågor. Samtidigt kan jag tro att det skulle ge bra effekt på kort sikt. Så länge förslaget är nytt och fräscht kommer ju förmodligen alla att vara effektivare under sina 6 timmar med 8 timmars lön. Nyhetens behag kommer nog att ge upplevelsen av lättad arbetsbörda, men är det det vi vill ha?
Kanske leder det bara till att man försöker pressa in 8 timmars arbete under 6? Motsatt effekt alltså. Och vad händer när man vant sig vid 6-timmarsdagen, är man nöjd då?
Jag som inte upplever stress på samma sätt i arbetet skulle dock välkomna förslaget eftersom jag tjänar på det. Om jag skulle bli friskare av det är väl tveksamt, men det är klart jag får ju mer fritid så kanske.
Jag vet inte hur statistiken ser ut men är inte undersköterskorna den yrkeskår med störst sjukskrivning inom vårdsektorn? Isåfall borde vi väl inrikta oss på dem och inte sjuksköterskorna i första hand. Och som ett medel att förhindra sjukskrivningar är jag tveksam till om arbetstidsförkortning är det rätta.
Jag tror det handlar om att förändra synsättet på arbetet hos de anställda. Precis som hos vinstdrivande företag borde det gå att göra nån slags målformulering, konkretisera syfte och mål, dvs. kompetenshöja. Omvärldens syn på vårdarbete gör ju inte det hela lättare heller.
May 1, 2005
Jag väljer att citera dig omvänt här för du trycker på nåt som faktiskt är kärnan i det hela. (enligt mitt sätt att se det)
Vaniljflickan wrote: Jag tror det handlar om att förändra synsättet på arbetet hos de anställda. Precis som hos vinstdrivande företag borde det gå att göra nån slags målformulering, konkretisera syfte och mål, dvs. kompetenshöja. Omvärldens syn på vårdarbete gör ju inte det hela lättare heller.
Om man skulle tänka om helt och faktiskt driva sjukhus som om det var tänkt att vara ett vinstdrivande företag så skulle sjukvården tjäna grymt på det. Nu menar jag inte tjäna rena pengar, utan jag snackar om frigjorda resurser. Problemet är att de som jobbar på administrativ nivå inom sjukvården ofta är läkare som kommit upp sig. Jag skulle vilja se fler rena företagsledare som förstår vad personalhälsa och effektiva rutiner innebär i kalkylen.
Nu går det förvisso inte att hantera sjukvården fullt ut som ett företag. T ex så kan ju inte sjukvården låta verksamheten vila, eftersom folk fortfarande behöver vård.
Vaniljflickan wrote: Jag vet inte hur statistiken ser ut men är inte undersköterskorna den yrkeskår med störst sjukskrivning inom vårdsektorn? Isåfall borde vi väl inrikta oss på dem och inte sjuksköterskorna i första hand. Och som ett medel att förhindra sjukskrivningar är jag tveksam till om arbetstidsförkortning är det rätta.
Det är väl snarare hela systemet i sig man ska satsa på. Eftersom sjuksyrror ofta jobbar i nära relation till undersköterskor så påverkar de ju varandra. Det finns ju olika lösningar på väg som ska underlätta vårdarbetet, framför allt i primärvården. Det finns så kallade point-of-care-system t ex som ska förkorta patientrutiner mm som frigör tid och även sänker kostnader för vårdenheten. Det känns dock som punktinsatser hela tiden som inte är kopplade till helhetsbilden. Får se om privata sjukhus springer om de traditionella i framtiden, eftersom de trots allt drivs med mer genuint vinstintresse. Men även där är det ofta läkare som bedriver verksamheten och inte skarpa affärsmän.
August 22, 2001
Hauk wrote: Jag tror det handlar om att sjuksköterskor etc vet vad man ska säga för att vara "sjuk nog" ;).
Nä, men en liten poäng kanske du har. Däremot kan det nog vara så att man påverkas av den allmänna uppfattningen om hur slitsamt och tungt det är att jobba inom vården. Upplevelsen av sjukdom är ju alltid subjektiv och utbrändhet förekommer mest på arbetsplatser där man i folkmun "går på knäna".
Nu menar jag inte att alla simulerar men det är oerhört lätt att vara sjuk om man jobbar inom vården. Man har ofta mångas sympatier för "man har ju hört hur jobbigt det är att vara usk."
March 14, 2004
http://di.se/Index/Nyheter/200.....?src=xlink
Kiruna kommun skrotar satsningen på sex timmars arbetsdag. Skälet: Personalen blir inte friskare. Tvärtom.
October 24, 2002
Testat både 6 timmars och 8 timmars arbetsdagar under längre perioder. 6 timmar är otroligt skönt, börja 07:00 och sluta 13:00 (bara en rast). Att komma hem så tidigt innebär många fördelar, samt att man fortfarande är pigg när man kommer hem, mycket bättre än att köra från sju till fyra, skulle gärna offra en bit av lönen i framtiden för att få sticka hem tidigare.
2 Guest(s)