[DN]Nationaldagens baksida|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[DN]Nationaldagens baksida
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
904454
June 6, 2005 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=MULLVADEN][quote=MrWeizel][quote=Arny][quote=obelix]Dags att se till att maskering blir förbjudet.

Precis. Känns lite fjantigt att man inte vågar stå för sina åsikter.

Men hallå, då kanske någon känner igen dem och börjar ställa frågor om ideologin de säger sig stödja. Och det finns inte mkt att säga om trashing...

Jag håller fanimig om att maskering skulle vara förbjudet, skall man ut och visa vad man står för, hur i h*****e kan det då komma sig att man drar en huva över huvudet?!

Mjo.. men då ska det vara Förbjudet för snutar att maskera sig oxå...
Det e rätt mycket maktmissbruk när dom e maskerade... Fast jag tycker dom gör ett rätt bra jobb ändå...

Fast Tårgas o Vattenkanon borde ingå i deras Equip...

Maskerade är de väl inte? de måste väl ha hjälmnummer etc.?

Jag syftade inte på poliserna. wink

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
904500
June 6, 2005 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

I Gamla stan stannade de upp på Mynttorget och brände en svensk flagga medan de skanderade: ”Vi vill se Sverige falla! Vi vill se allt åt alla!”

Vad fan! Varför öppnade inte Högvakten eld? Sådant här ska inte mötas med passivitet, utan med bajonettchocker och ksp-eld! Och vad gjorde vår käre monark?!

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
904511
June 6, 2005 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote:

I Gamla stan stannade de upp på Mynttorget och brände en svensk flagga medan de skanderade: ”Vi vill se Sverige falla! Vi vill se allt åt alla!”

Vad fan! Varför öppnade inte Högvakten eld? Sådant här ska inte mötas med passivitet, utan med bajonettchocker och ksp-eld! Och vad gjorde vår käre monark?!

!!! WORD !!!

Det där är ju fan skandal :arg: :arg: :arg:

Sverige är så jävla mesigt, ingen jävla självbevarelsedrift, jävla idioter, båda åt höger o vänster, tycker nästan det vore bättre att stänga in hela högen i en bur o låta dom slå ihjäl varandra. sen skjuta sista som överlever.

😎

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
904519
June 6, 2005 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote:

Vad skulle hända om högvakten öppnade eld tror du?

Enligt svensk lag så får ju inte militären göra polisens uppgifter. Det innebär i praktiken att om terorister skulle ockupera riksdagen så skulle inte högvakten få stoppa dom.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
904523
June 6, 2005 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote:

Du är verkligen snurrig DeLuxe !

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
904542
June 6, 2005 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Vad skulle hända om högvakten öppnade eld tror du?

Enligt svensk lag så får ju inte militären göra polisens uppgifter. Det innebär i praktiken att om terorister skulle ockupera riksdagen så skulle inte högvakten få stoppa dom.

Det första som hade hänt hade varit att jag jublat. Det första seriösa som hade hänt hade varit en upprepning av efterspelen efter Ådalen. Vad gäller att militären enligt svensk lag inte får utföra polisens uppgifter så stämmer det, men den lagstiftningen är troligen av ringa vikt i dagens läge. I praktiken innebär den inte ett dugg, förutom att militären inte ska blanda sig in i normala polisiära göromål, såsom att uppehålla ordningen vid demonstrationer (som var anledningen till att lagen tillkom in the first place: att militär besköt ett demonstrationståg med kulspruta).

Skulle terrorister ockupera riksdagen eller slottet eller något annat viktigt så antar jag att de som är bäst på att lösa uppgiften hade kallats in, oavsett om de tillhör polisväsendet eller militären.

Nord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
904553
June 6, 2005 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Skända Flaggan!?!?!?!?!??! Hur kan inte Konstaplarna sett detta!? Som någon sa, Gå i Fängelse utan att passera Gå på det!
Äntligen en marsch från båda sidor utan sammandrabbningar, det var ju trevligt. Jaha, var inte maskering lagstiftat ännu?! Jag trodde att det blev det efter Göteborgskravallerna. Jahapp, då läde man isg något nytt idag också.

"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
904559
June 6, 2005 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: Hade inte haft något emot om han som brände flaggan fått tillbringa några dagar i fängelse, det är ju faktiskt olagligt. Men, det kan man ju glömma att det skall hända i Sverige.

påminner mig lite om när jag såg jesse ventura på jay leno show (är/var guvenör i montana, spelade cowboygalningen med minigun i predator), som pratade om flaggbränning.
han tyckte att det enligt åsiktsfrihetslagen borde vara lagligt, men å andra sidan kommer man ju få spö av arga byggnadsarbetare så det jämnade ut sig.
bästa politikern i usa.

frågan är varför extremisterna inte bara kan arrangera något jäkla fältslag på nån äng så vi slipper se det..

obelix
Member
Medlem
904573
June 6, 2005 - 6:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl en rättighet man har att bränna flaggan?

För jag har för mig att det inte är olagligt.

Btw, så har jag hållt på att åka på storstryk av ett par Amerikanare.
Jag råkade kliva på deras flagga när dom var i Boden och visade sina fina stridsvagnar när Sverige kulle sköpa nya.

Hade jag inte haft ett högt stängsel mellan mig och dom, samt en skarpladdad AK-4:a så hade det nog smällt.
Dom blängde länge på mig.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
904632
June 6, 2005 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Det är väl en rättighet man har att bränna flaggan?

Jag råkade kliva på deras flagga när dom var i Boden och visade sina fina stridsvagnar när Sverige kulle sköpa nya.

Hade jag inte haft ett högt stängsel mellan mig och dom, samt en skarpladdad AK-4:a så hade det nog smällt.

Det är olagligt.

skinner
Member
Medlem
904637
June 6, 2005 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=obelix]Det är väl en rättighet man har att bränna flaggan?

Det är olagligt.

Uppseendeveckande beteende eller något sådant. Nu när vi har hets mot folkgrupps lagen så borde det även klassas som hets mot folkgrupp att bränna en flagga.

obelix
Member
Medlem
904645
June 6, 2005 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=obelix]Det är väl en rättighet man har att bränna flaggan?

Det är olagligt.

Kan du skicka en länk där det står så?

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
904650
June 6, 2005 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Trodde att flagglagen försvann på 70-talet, det är väl bara armen som håller på med sånt trams i moderna tidevarv?

obelix
Member
Medlem
904653
June 6, 2005 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Hittade detta om att bränna flaggan.

Tidigare fanns i Sverige en straffbestämmelse i 16 kap. 7 § brottsbalken mot skymfande av rikssymbol. Bestämmelsen, som upphörde att gälla 1971, innebar att böter eller fängelse i högst sex månader kunde utdömas om någon offentligt skymfade Sveriges flagga eller vapen eller något annat av rikets höghetstecken. Förarbetena till avkriminaliseringen hänvisade till att skyddandet av dessa symboler inte längre hade någon funktion att fylla. Vidare uttalades att utmönstringen av straffbestämmelsen inte innebär att skymfandet av den svenska flaggan blev helt straffritt utan bestämmelserna om förargelseväckande beteende (16 kap. 6 § brottsbalken) och skadegörelse (12 kap. brottsbalken) kan tillämpas i vissa fall (prop. 1970:25 s. 30-31 s. 58). En bestämmelse om skymfande av utländsk rikssymbol i 19 kap. 10 § brottsbalken togs även den bort 1971 med liknande motiveringar.

Så om jag inte läste fel så är det tillåtet.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
904658
June 6, 2005 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

jävla töntar som bär mask kan man inte stå för sina politiska åsikter har man inte där å göra...

skinner
Member
Medlem
904664
June 6, 2005 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Johan Nicklasson wrote: j**la töntar som bär mask kan man inte stå för sina politiska åsikter har man inte där å göra...

MM, många som går med i Kommunistiska partiet eller NSF har egentligen ingen aning om vad dom stödjer.

p0rky
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 187
904690
June 6, 2005 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Det jag har sett på nyheterna osv.. så verkar det som det bara vänsternissarna som maskerade sig, samt hade sköldar osv. Nassefjantarna verkade ta det ganska lugnt.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
904691
June 6, 2005 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Säger bara: same shit different label
Högerextremister som bokstavligen "pissar" på svenska flagga genom att använda den som symbol för deras vedervärdiga åsikter, tack vare det så har svenska flaggan blvit något fult som förknippas med rasism..det gör mig så jävla upprörd.
Sen så har vi AFA drägget, deras handlingar är igentligen inte lika allvarliga eftersom det inte får några långvariga konsekvenser om man jämför med det jag skrev om nassarna. Dom är bara ute efter uppmärksamhet och det bästa vi kan göra är att ignorera dom.

Tycker man borde införa en ny lag som förbjuder att använda svenska flaggan där det samtidigt ges uttryck för främlingsfientlighet.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
904716
June 6, 2005 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Hittade detta om att bränna flaggan.

Tidigare fanns i Sverige en straffbestämmelse i 16 kap. 7 § brottsbalken mot skymfande av rikssymbol. Bestämmelsen, som upphörde att gälla 1971, innebar att böter eller fängelse i högst sex månader kunde utdömas om någon offentligt skymfade Sveriges flagga eller vapen eller något annat av rikets höghetstecken. Förarbetena till avkriminaliseringen hänvisade till att skyddandet av dessa symboler inte längre hade någon funktion att fylla. Vidare uttalades att utmönstringen av straffbestämmelsen inte innebär att skymfandet av den svenska flaggan blev helt straffritt utan bestämmelserna om förargelseväckande beteende (16 kap. 6 § brottsbalken) och skadegörelse (12 kap. brottsbalken) kan tillämpas i vissa fall (prop. 1970:25 s. 30-31 s. 58). En bestämmelse om skymfande av utländsk rikssymbol i 19 kap. 10 § brottsbalken togs även den bort 1971 med liknande motiveringar.

Du läste fel.

" Vidare uttalades att utmönstringen av straffbestämmelsen inte innebär att skymfandet av den svenska flaggan blev helt straffritt utan bestämmelserna om förargelseväckande beteende (16 kap. 6 § brottsbalken) och skadegörelse (12 kap. brottsbalken) kan tillämpas i vissa fall "

obelix
Member
Medlem
904719
June 6, 2005 - 9:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=obelix]Hittade detta om att bränna flaggan.

Du läste fel.

" Vidare uttalades att utmönstringen av straffbestämmelsen inte innebär att skymfandet av den svenska flaggan blev helt straffritt utan bestämmelserna om förargelseväckande beteende (16 kap. 6 § brottsbalken) och skadegörelse (12 kap. brottsbalken) kan tillämpas i vissa fall "

det verkar som vi båda gjorde det.

kan tillämpas i vissa fall

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 421
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL