March 11, 2003
squarepusher wrote: Säger bara: same shit different label
Högerextremister som bokstavligen "pissar" på svenska flagga genom att använda den som symbol för deras vedervärdiga åsikter, tack vare det så har svenska flaggan blvit något fult som förknippas med rasism..det gör mig så j**la upprörd.
Sen så har vi AFA drägget, deras handlingar är igentligen inte lika allvarliga eftersom det inte får några långvariga konsekvenser om man jämför med det jag skrev om nassarna. Dom är bara ute efter uppmärksamhet och det bästa vi kan göra är att ignorera dom.Tycker man borde införa en ny lag som förbjuder att använda svenska flaggan där det samtidigt ges uttryck för främlingsfientlighet.
AFA är precis lika fascistiska som någon annan rörelse, och det är det som gör dem så skrattretande. De vill frånta någon annan deras åsiktsfrihet genom våld, vilket är fascism i ett nötskal. Jag har alltid frågat mig hur folk kan vara så korkade att de inte inser det.
July 14, 2004
obelix wrote: [quote=Nomic][quote=obelix]Hittade detta om att bränna flaggan.
Tidigare fanns i Sverige en straffbestämmelse i 16 kap. 7 § brottsbalken mot skymfande av rikssymbol. Bestämmelsen, som upphörde att gälla 1971, innebar att böter eller fängelse i högst sex månader kunde utdömas om någon offentligt skymfade Sveriges flagga eller vapen eller något annat av rikets höghetstecken. Förarbetena till avkriminaliseringen hänvisade till att skyddandet av dessa symboler inte längre hade någon funktion att fylla. Vidare uttalades att utmönstringen av straffbestämmelsen inte innebär att skymfandet av den svenska flaggan blev helt straffritt utan bestämmelserna om förargelseväckande beteende (16 kap. 6 § brottsbalken) och skadegörelse (12 kap. brottsbalken) kan tillämpas i vissa fall (prop. 1970:25 s. 30-31 s. 58). En bestämmelse om skymfande av utländsk rikssymbol i 19 kap. 10 § brottsbalken togs även den bort 1971 med liknande motiveringar.
Så om jag inte läste fel så är det tillåtet.
Du läste fel.
" Vidare uttalades att utmönstringen av straffbestämmelsen inte innebär att skymfandet av den svenska flaggan blev helt straffritt utan bestämmelserna om förargelseväckande beteende (16 kap. 6 § brottsbalken) och skadegörelse (12 kap. brottsbalken) kan tillämpas i vissa fall "
det verkar som vi båda gjorde det.
kan tillämpas i vissa fall
Bara för att den inte har en egen lag betyder det inte att det är lagligt.
October 31, 2003
Nomic wrote: [quote=obelix][quote=Nomic] Bara för att den inte har en egen lag betyder det inte att det är lagligt.
Vet du vad i vissa fall betyder?
... ja.
mmmm, intressant. Du kanske kan visa på någon dom eller åtal i ett sådant fall. Så vi kan förstå vilka prejudikat som finns?
December 5, 2003
Ur DN:
På Kungsbro strand ställde sig en man vid sidan av tåget och upprepade flera gånger:
– Jävla idioter!
Därefter sprang han in i ett bostadshus och ut på en balkong med en hink vatten som han hällde över demonstranterna.
Sanca:
Hmmm intressant och roligt och underhållande
1 Guest(s)