[DN]Om försvarets framtid|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[DN]Om försvarets framtid
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
sp_UserOfflineSmall Offline
884785
May 5, 2005 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote:
gerillakrigsföring!!!

Ingen form av krigföring går så hårt fram åt civilbefolkningen som gerillakrig. Så nej, det är ingen bra idé.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
884786
May 5, 2005 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Delph1] Den s.k. hotbilden idag är en helt annan och jag anser inte att ett totalförsvar kan ge oss egentligen någon form av försvar mot den. Det ser bra ut men något riktigt försvar ger det inte. Men å andra sidan vi kanske kan blända terroristerna med våra fina JAS-plan eller ställa till med en fin parad när de kommer. Det är väl allt det duger till i stort sett.

Du verkar ju helt ha missat vad jag skrev. Vi vet inte hur hotbilden ser ut, och hitintills har alla försök att förutse den misslyckats. Det är själva argumentet för att ha ett starkt försvar.

Själv är jag inte oroad för terrorismen. Det är väl antagligen en av de minst förekommande dödsorsakerna i världen idag, trots allt. Vad jag är orolig för, är att någon galning i något inte allt för avlägset land, skall få för sig att han (eller hon) är ämnad att regera hela världen. Om det är i Guds Faders, den heliga kapitalismens, eller folkets namn kan kvitta.
Och nej, vi kommer inte att hinna rusta ikapp när det väl händer. För det kommer att hända. Det är bara en tidsfråga.

Vad jag har hört så tar det ungefär 20 år att rusta upp ett litet försvar (typ Sverige) till krigsduglig storlek. Om MP får som dom vill (allå total avveckling) så tar det 50år att rusta upp försvaret (om man startar från noll). Där till att snabb rusta ett försvar är inte alls speciellt billigt. Speciellt inte då priserna på vapen stiger markant om det blir storkrig. Även då man måste hyra in utlänska officerare för att träna soldater.

På 20 år kan det hända förbannat mycket.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
884791
May 5, 2005 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Nomic] gerillakrigsföring!!!

Ingen form av krigföring går så hårt fram åt civilbefolkningen som gerillakrig. Så nej, det är ingen bra idé.

Vill man ha det billigt så gör det antagligen ont också.

😉

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
884794
May 5, 2005 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=denstore][quote=Nomic] gerillakrigsföring!!!

Vill man ha det billigt så gör det antagligen ont också.

😉

Problemet är att de som propagerar för ett billigt försvar oftast inte är samma som kommer att få stå i frontledet.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
884795
May 5, 2005 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Sions wrote: Lite skoj att han heter Michael Moore då man lätt tänker på denna kille:

http://imdb.com/name/nm0601619/

jag träffade honom när jag gjorde lumpen, hajade till ganska rejält när jag såg vad han hette. tur att man inte började fnissa =)

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
884823
May 5, 2005 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni som argumenterar mot ett svenskt försvar, har ni tänkt på att FMs uppgift inte bara är att understödja samhället vid krig utan även vid krissituationer. Var själv nere i Växjö efter stormen "Gudrun" och såg till att de som bor där fick el och värme. Detta var ingenting jag valde att åka på utan fick istället två indragna helgpermissioner efter en tvåveckorsövning. Fyra helger i kronans tjänst för 66kr om dagen. Fast det är sånt man får räkna med om man ligger inne.

Öwall wrote:
jag träffade honom när jag gjorde lumpen

Såg för övrigt dig under lumpen. Tror t.o.m. vi bodde i samma kasern.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
884833
May 5, 2005 - 11:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: ]Nej, inte med din inställning. 👿 👿 👿

Ok, jag har en plan, lets do it the afghanistan way!!

Vi utbildar var tredje man och kvinna i gerillakrigsföring istället!!! och så när dom väl är här så fett aeger vi dom...

dom skulle väl F.Ö inte skicka en atombomb på ett land utan ens en gubbe till försvar?

Fakta : Svenska försvaret är ett Skämt.
Fakta : gerillakrigsföring är riktigt effektivt,bara det att det leder inte riktigt någonstans förutom en j**la massa döda personer.

jag hade nog röstat för gerillakrigsföring ändå, då hade politikerfanskapen inte behövt tjata om detta mer iaf.

Gör vad du vill, blir det krig så drar jag hem till Finland iallafall.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
884836
May 5, 2005 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: [quote=Nomic]]Nej, inte med din inställning. 👿 👿 👿

Ok, jag har en plan, lets do it the afghanistan way!!

Vi utbildar var tredje man och kvinna i gerillakrigsföring istället!!! och så när dom väl är här så fett aeger vi dom...

dom skulle väl F.Ö inte skicka en atombomb på ett land utan ens en gubbe till försvar?

Fakta : Svenska försvaret är ett Skämt.
Fakta : gerillakrigsföring är riktigt effektivt,bara det att det leder inte riktigt någonstans förutom en j**la massa döda personer.

jag hade nog röstat för gerillakrigsföring ändå, då hade politikerfanskapen inte behövt tjata om detta mer iaf.

Jaha ? ja det är jag då inte förvånad över, snylta på oss tills det hettar till, då flyr ni hals över huvud 🙄

stick hem o basta du, sen när jag har räddat sverige invaderar jag Finland och förbjuder bastu.... aegd.. 🙂

Drinitiev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 368
884841
May 5, 2005 - 11:43 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote:

Men alla fattar väl att:

if;war="true" then-ryss>fin andif=sucess ryss>swe and you :^o :gunsfire: cry

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
884884
May 6, 2005 - 7:39 am
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote:
Jaha ? ja det är jag då inte förvånad över, snylta på oss tills det hettar till, då flyr ni hals över huvud 🙄

stick hem o basta du, sen när jag har räddat sverige invaderar jag Finland och förbjuder bastu.... aegd.. 🙂

Du kanske har glömt att finland har ett försvar till skillnad mot sverige.
Här i finland är det värnplikt på alla män. Inte nåt lumpen tjafs för några få.
Så då du kommer så kanske du ska hålla i minnet att i princip alla män över 19 år är utbildade för krig.
Jag väntar. :bgrin:

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
884896
May 6, 2005 - 7:57 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Delph1] Den s.k. hotbilden idag är en helt annan och jag anser inte att ett totalförsvar kan ge oss egentligen någon form av försvar mot den. Det ser bra ut men något riktigt försvar ger det inte. Men å andra sidan vi kanske kan blända terroristerna med våra fina JAS-plan eller ställa till med en fin parad när de kommer. Det är väl allt det duger till i stort sett.

Du verkar ju helt ha missat vad jag skrev. Vi vet inte hur hotbilden ser ut, och hitintills har alla försök att förutse den misslyckats. Det är själva argumentet för att ha ett starkt försvar.

Själv är jag inte oroad för terrorismen. Det är väl antagligen en av de minst förekommande dödsorsakerna i världen idag, trots allt. Vad jag är orolig för, är att någon galning i något inte allt för avlägset land, skall få för sig att han (eller hon) är ämnad att regera hela världen. Om det är i Guds Faders, den heliga kapitalismens, eller folkets namn kan kvitta.
Och nej, vi kommer inte att hinna rusta ikapp när det väl händer. För det kommer att hända. Det är bara en tidsfråga.

Nej då, jag är med på noterna. Det är inte ett argument för ett dyrt försvar jag köper bara.

//Andreas

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
884931
May 6, 2005 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Det är ju kanske lite väl naivt att tro att man alltid kan förutse vilket som blir morgondagens bandit. Folk i detta landet har försökt förebygga terrorism och förtryck i bästa välmening, men ändå misslyckats. Pol Pot, Ho Chi Minh, Fidel Castro eller varför inte Khadaffi, är t.ex. ett lysande exempel.
Under hela 40 och 50-talet stödde vi staten Israel, men nu kan vi inte hata dem nog. Intressant att se hur duperade folk kan låta sig bli. Och ändå vägra erkänna att de har begått misstag.

Det tror jag inte att någon kan. Men jag ser hur de länder ser ut där diktatorer kommer till makten. Ekonomisk trygghet, utbildning m.m. är sådant jag tror gör folket mer resisdent mot despoter, och dessutom mer välvilliga mot omvärlden om den hjälper till med just detta.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
884933
May 6, 2005 - 9:46 am
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Ok, men om du fick bestämma, hur mycket pengar skulle försvaret då få på ett år?

Kan inte svara på det. Jag vet inte vad kostnaden för allting är och hur mycket som behövs för att klara av en viss sak.

Men sett ur ett bredare perspektiv tror jag som sagt inte på nyttan av ett starkt försvar, så garanterat mindre än nu. Åtminstone så länge försvaret har sin nuvarande roll.

skinner
Member
Medlem
884934
May 6, 2005 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

Vi har redan sett det första kriget om naturressurser. Snart kommer det nog fler.

Jag kanske är pessimistisk men jag tror på fullt alvar att Sverige kan bli invaderat om kanske 20-50 år enbart för att vi har naturressurser, och jag vägrar lämna över det till något annat land.

En fördel med dessa nedskärningar är att vi i alla fall behåller våra handeldsvapen, grg och ksp:er. Fast om detta vansinne fortsätter så ger vi väll bort allt till Estland.

skinner
Member
Medlem
884939
May 6, 2005 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=skinner]Ok, men om du fick bestämma, hur mycket pengar skulle försvaret då få på ett år?

Kan inte svara på det. Jag vet inte vad kostnaden för allting är och hur mycket som behövs för att klara av en viss sak.

Men sett ur ett bredare perspektiv tror jag som sagt inte på nyttan av ett starkt försvar, så garanterat mindre än nu. Åtminstone så länge försvaret har sin nuvarande roll.

Det folk inte förstår att öven om vi tar bort försvaret helt så kommer det att till en början kosta lika mycket men sedan sjunka till ungefär 30 niljarder om året i försvarskostnader utan att vi ens har ett försvar! Detta beror på alla matrial köp samt alla avvecklingskostnader.

Så dom som tror att det är bara att ta bort det sedan så är alla kostnader borta har fel.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
884967
May 6, 2005 - 10:47 am
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=Jerry][quote=skinner]Ok, men om du fick bestämma, hur mycket pengar skulle försvaret då få på ett år?

Det folk inte förstår att öven om vi tar bort försvaret helt så kommer det att till en början kosta lika mycket men sedan sjunka till ungefär 30 niljarder om året i försvarskostnader utan att vi ens har ett försvar! Detta beror på alla matrial köp samt alla avvecklingskostnader.

Så dom som tror att det är bara att ta bort det sedan så är alla kostnader borta har fel.

Tja det beror på hur vi gör det, vi kan ju göra som i dag och sälja allt skit billigt till utlänska företag som säljer dyrt tillbaka till befolkningen.

skinner
Member
Medlem
884978
May 6, 2005 - 10:58 am
sp_Permalink sp_Print

Tyrfing wrote: [quote=skinner][quote=Jerry][quote=skinner]Ok, men om du fick bestämma, hur mycket pengar skulle försvaret då få på ett år?

Tja det beror på hur vi gör det, vi kan ju göra som i dag och sälja allt skit billigt till utlänska företag som säljer dyrt tillbaka till befolkningen.

MM det är så klart att det har en avgörande roll. Fattar inte hur pundade dom på hkv är.

Här är någre exempel på hur korkade man är:
1. I20:s kasernområde (ligger i Umeå) såldes för tror der var 20 miljoner till Umeå kommun. Nu 3 år senare säljer kommunen det vidare för en halv miljard kronor!

2. Knappt använda bandvagnar säljs till ett brittiskt företag för en spotstyvel. Sedan säljer dom tillbaka dom till Sverige till t.ex. skogsägare för över det 10 dubbla mot vad britterna betalade.

3. Norge ville köpa kanoner som har suttigt i vårat fasta kustartilleri (nerlaggt 2000). Men Sverige sade nej och förstörde i stället kanonerna.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
885102
May 6, 2005 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: Jaha ? ja det är jag då inte förvånad över, snylta på oss tills det hettar till, då flyr ni hals över huvud 🙄

Självklart, invadera Finland? Du ska inte ge dig på berg där det finns småsten. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 347
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL