December 29, 2004
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=2
Är det en ärofull död att dö på detta sättet tycker ni? Samt vad tycker ni om det generalen och översten skriver om?
Skriver min komentar senare (kommer troligtvis att bli lång).
May 17, 2002
Vad är det för nytt med detta? Svenska soldater har stridit i FNs tjänst sedan långt tillbaka, är det någon större skilnad om de strider (och dör) under EUs flagg än under FNs?. Om en ev. EU-styrka skall kunna fungera så krävs det att soldat. Soldaters plats i en strid är ganska farlig. Soldater kan dö i krig, så är det bara.
March 14, 2004
Krqagyzzz wrote: Vad är det för nytt med detta? Svenska soldater har stridit i FNs tjänst sedan långt tillbaka, är det någon större skilnad om de strider (och dör) under EUs flagg än under FNs?. Om en ev. EU-styrka skall kunna fungera så krävs det att soldat. Soldaters plats i en strid är ganska farlig. Soldater kan dö i krig, så är det bara.
MM, men det dom menar är väll att det kommer att bli mer än förut.
May 17, 2002
skinner wrote: [quote=Krqagyzzz]Vad är det för nytt med detta? Svenska soldater har stridit i FNs tjänst sedan långt tillbaka, är det någon större skilnad om de strider (och dör) under EUs flagg än under FNs?. Om en ev. EU-styrka skall kunna fungera så krävs det att soldat. Soldaters plats i en strid är ganska farlig. Soldater kan dö i krig, så är det bara.
Mer än förut... Hur ska någon kunna veta det? Krig och oroligheter är inte direkt planerade.
March 14, 2004
Krqagyzzz wrote: [quote=skinner][quote=Krqagyzzz]Vad är det för nytt med detta? Svenska soldater har stridit i FNs tjänst sedan långt tillbaka, är det någon större skilnad om de strider (och dör) under EUs flagg än under FNs?. Om en ev. EU-styrka skall kunna fungera så krävs det att soldat. Soldaters plats i en strid är ganska farlig. Soldater kan dö i krig, så är det bara.
Mer än förut... Hur ska någon kunna veta det? Krig och oroligheter är inte direkt planerade.
Nej självklart inte. Men när antalet militärer i utlandet ska 3 dubblas plus att vi ska vara med i en insatsstyrka som kommer att kunna sättas in lite överallt, som inte bara kommer att ha fredsbevaring på sin agenda utan även strid, bekämpning av grillor/ terrorister mm. Det kommer nog troligtvis att ge lite mer dödsoffer än som det är idag då svenska soldater mest patrulerar gator mm.
May 17, 2002
skinner wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=skinner][quote=Krqagyzzz]Vad är det för nytt med detta? Svenska soldater har stridit i FNs tjänst sedan långt tillbaka, är det någon större skilnad om de strider (och dör) under EUs flagg än under FNs?. Om en ev. EU-styrka skall kunna fungera så krävs det att soldat. Soldaters plats i en strid är ganska farlig. Soldater kan dö i krig, så är det bara.
Nej självklart inte. Men när antalet militärer i utlandet ska 3 dubblas plus att vi ska vara med i en insatsstyrka som kommer att kunna sättas in lite överallt, som inte bara kommer att ha fredsbevaring på sin agenda utan även strid, bekämpning av grillor/ terrorister mm. Det kommer nog troligtvis att ge lite mer dödsoffer än som det är idag då svenska soldater mest patrulerar gator mm.
Idag ja, men titta bakåt. Libanon, Kongo mfl.
February 21, 2003
shit happens, men det är ju frivilligt att få betalt för att leka med vapen (snackar inte lumpen utan utlandstjänst nu)...
att man dör när man är med i en dödlig lek och bli förvånad är ungefär lika korkat som att tro att man inte riskerar att dö om man leker rysk roulette...
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
November 4, 2001
Att soldater kan rycka ut i krig känns ju inte helt konstigt, fan som är ju soldater.
Men vi ska FAN inte skicka ut våra grabbar och tjejer att dö för någon stenrik tjock gubbe utan minsta vett som sitter nere i brysel tycke att det kan vara bra för sina egna intressen.
Våra soldater skall "användas" för att skydda våra, sveriges intressen.
November 5, 2001
Är inte riktigt samma sak att göra utlandstjänst för FN som det är att göra det för EU i en battlegroup. Som jag ser det skulle jag definitivt kunna tänka mig att åka utomlands i FNs regi (sökte till KS13 men fick inte åka ) men att åka under EU-flagg ställer jag mig mer frågande till. Får se hur det utvecklar sig och exakt vilka uppgifterna blir.
March 14, 2004
Boomhauer wrote: Klargör gärna skillnaderna 🙂
Vid utlanstjänst så är du lite som en Närpolis. Du patrulerar gator, hjälper lokalbor mm. Mendans i en Battlegroup så är du tungt beväpnad, det ingår bl.a. Gripen, Strf90, Strv122 mm. Battlegroupens framtida uppgifter handlar om att skickas iväg till problemområden och bekämpa grillor, terroristläger osv med gripen plan, tunga granatkastare mm.
FN soldater kommer ofta när kriget är slut för att se till så att det inte trappas upp igen. Medans stridsgruppen kommer att sättas in för att stopppa t.ex. folkmord och i sådan lägen krävs oftast våld och därför är stridsgruppen tungt beväpnad.
March 21, 2003
Folk Får gå med i vilken militär dem vill för mej... men om det blir en fråga om sverige ska lägga sig i konflikter jorden runt ....hmmm NEJ! vi är inte ett krigsland och ja vill inte att vi ska göra nått föratt ändra ... skicka hällre mer soldater i NEUTRALA uppdrag liknande dem som FN urför.....
November 5, 2001
Krqagyzzz wrote: [quote=Farbror]... skicka hällre mer soldater i NEUTRALA uppdrag liknande dem som FN urför.....
Men vilken sorts uppdrag tror du EU tänker skicka sina soldater på? Jag har mycket svårt att se att EU skulle göra som tex. USA och GB gjorde i Iraq.
Det har inte jag. Nu är iofs inte Storbrittanien med i EU men det är Frankrike och Tyskland och de är hur man än vänder och vrider på det de som har mest att säga till om i EU. Jag ser det inte som en omöjlighet att de skulle vilja skicka styrkor/battlegroups till krigszoner. Eftersom Sverige nu blir en del av dessa battlegroups finns även möjligheten att den svenskledda blir ivägskickad till liknande områden och på så vis kan man säga att Sveriges sk. neutralitet rök all världens väg även om syftet kanske är gott.
May 17, 2002
Arny wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Farbror]... skicka hällre mer soldater i NEUTRALA uppdrag liknande dem som FN urför.....
Men vilken sorts uppdrag tror du EU tänker skicka sina soldater på? Jag har mycket svårt att se att EU skulle göra som tex. USA och GB gjorde i Iraq.
Det har inte jag. Nu är iofs inte Storbrittanien med i EU men det är Frankrike och Tyskland och de är hur man än vänder och vrider på det de som har mest att säga till om i EU. Jag ser det inte som en omöjlighet att de skulle vilja skicka styrkor/battlegroups till krigszoner. Eftersom Sverige nu blir en del av dessa battlegroups finns även möjligheten att den svenskledda blir ivägskickad till liknande områden och på så vis kan man säga att Sveriges sk. neutralitet rök all världens väg även om syftet kanske är gott.
Storbritannien är med i EU.
November 5, 2001
Krqagyzzz wrote: [quote=Arny][quote=Krqagyzzz][quote=Farbror]... skicka hällre mer soldater i NEUTRALA uppdrag liknande dem som FN urför.....
Storbritannien är med i EU.
Tankevurpa...tänkte EMU...
March 14, 2004
Farbror wrote: Folk Får gå med i vilken militär dem vill för mej... men om det blir en fråga om sverige ska lägga sig i konflikter jorden runt ....hmmm NEJ! vi är inte ett krigsland och ja vill inte att vi ska göra nått föratt ändra ... skicka hällre mer soldater i NEUTRALA uppdrag liknande dem som FN urför.....
Vi kommer att lägga oss i konfilikter iomed att vi ansvarar för en av 6 battlegroups innom hela EU. Hela iden med stridsgrupperna är att dom ska kunna skickas ut fort för att förhindra krig, hjälpa andra länder mot grillor mm. Detta med hjälp av vapen.
Iden kom från Tyskland, Frankrike och GB som ville ha en motvikt till NATO.
2 Guest(s)