December 29, 2004
Jag ska gå med i den svenska stridsgruppen efter lumpen. Det var en av anledningerna till att jag fick befälstjänst under min värnplikt.
Som ni kanske kan lista ut så tycker jag att iden med stridsgrupper är bra. Det innebär även att vi får hjälp direkt om någon nation/grupp skulle attackera Sverige.
February 4, 2003
Blir förmodligen så att även jag kommer ingå i den där bataljonen. Kommer gå på P7 nästa år, som kommer satsa hårt på att rekrytera folk till utlandsbataljonen. Str90 kommer det förmodligen bli om jag förstått det rätt.
Har redan nu fått förfrågan från Pliktverket om jag överhuvudtaget var villig att ingå i bataljonen, annars skulle förmodligen någon annan få ta min plats.
Det är stridsfordonsskytt/förare som jag blir då.
Men nu blir man lite orolig när ni säger att jag ska ut i det inledande skedet av krig. Vill ju inte dö för Bryssel direkt liksom. Hmmm, detta tål att tänkas vidare på. Blir kanske ingen tredje termin för mig.
Observera att allt är väldigt oklart. Tror inte ens Försvarsmakten vet ritkigt hur allt ska gå till.
March 14, 2004
davidhellmyrs wrote: Blir förmodligen så att även jag kommer ingå i den där bataljonen. Kommer gå på P7 nästa år, som kommer satsa hårt på att rekrytera folk till utlandsbataljonen. Str90 kommer det förmodligen bli om jag förstått det rätt.
Har redan nu fått förfrågan från Pliktverket om jag överhuvudtaget var villig att ingå i bataljonen, annars skulle förmodligen någon annan få ta min plats.
Det är stridsfordonsskytt/förare som jag blir då.
Men nu blir man lite orolig när ni säger att jag ska ut i det inledande skedet av krig. Vill ju inte dö för Bryssel direkt liksom. Hmmm, detta tål att tänkas vidare på. Blir kanske ingen tredje termin för mig.
Observera att allt är väldigt oklart. Tror inte ens Försvarsmakten vet ritkigt hur allt ska gå till.
Uppgifterna för stridsgruppen är ju ej klar heller. Men dem förslagen som Tyskland, Frankrike och GB kom med när dom lanserade förslaget var att satridsgrupperna ska kunna skickas ut för att t.ex. stoppa att inbördeskrig bryter ut, stoppa statskupper i demokratier, stoppa folkmord mm. Men som sakt, detta är ej hundra klart än. Men man kan ju samtidigt dra lite slutsatser när bl.a. Gripen plan och tunga stridsvagnar ska ingå.
Sedan så är man ju bara med i stridsgruppen ett tag. Efter några år så skriva man av. Den kanske aldrig äns sätts in.
January 12, 2004
Om vi nu är med i FN och EU så ska vi självklart skicka iväg soldater till krisdrabbade områden, varför ska vi slippa undan?
Det ingår i deras uppgifter att skjuta eller bli beskjutna, att dö eller döda osv...
Att bli upprörd över att som kan fara illa blir llite larvigt...
January 13, 2004
Är man inte redo att dö ska man inte ta värvning. Svårare än så är det inte. Tvekar du det minsta så ta det inte, för sen är man fast så länge papprena säger.
För övrigt tycker jag väl det är bra att man låter de som vill får slåss för "frihet", mot massmord osv. Så länge man låter folket i landet bestämma och så länge inte EU blir nåt slags miniatyrUSA.
January 12, 2004
obelix wrote: Om vi nu är med i FN och EU så ska vi självklart skicka iväg soldater till krisdrabbade områden, varför ska vi slippa undan?
Det ingår i deras uppgifter att skjuta eller bli beskjutna, att dö eller döda osv...
Att bli upprörd över att som kan fara illa blir llite larvigt...
Som en förklaring till mitt sett att se på detta kan jag säga att när jag jobbade på psyk, så var jag medveten om att jag kunde bli hotad, nerslagen, ja tom dödad varje gång jag gick till jobbet.
Och varje gång det hände nåt, så kunde jag inte klaga som en lite fjolla för att han eller hon hade varit elak mot mig, det var bara att gå vidare, sluta eller fortsätta att jobba medveten om riskerna.
May 17, 2004
Jag fruktar personligen döden mer än allt annat. Varför kan ni fråga er och jag har mina skäl. Jag vet bland annat inte vad som sker när man är död. Upphör man helt enkelt att existera (jag hoppas att det inte är så) eller sker något efter detta liv. Finns skälavandring? Finns himelen och helvetet, vad händer när man är död?
Jag är kristen och hoppas på ett himelrike. Jag gör allt jag kan för att vara en god man och jag föröker att inte synda eller utföra några onda onda handlingar för om det finns ett himelrike så vill jag komma dit. Jag vill helt enkelt inte ta sluta finnas. Jag har gjort saker i mitt liv och jag vill göra mer och jag vill inte att de på en sekund ska bli raderade. Jag vill inte att det ska ta slut. Kanske så existerar själavandring och om det är så det egentligen ligger till så må det väll kvitta vad jag gör, vad jag än tror på och vad jag än har gjort. Jag måste få fråga samma fråga som jag så ofta har stält på natten, vad händer?
Det jag vill komma till är att jag är fullt kapabel att ta någons liv och det är många andra också. Jag skulle inte tveka en sekund om jag stod mellan valet om mitt eget liv och någon annans i en strid på liv och död, men det måste vara så att den andre skall vara min fiende och det skall vara den som anfaller och det skall vara jag som försvarar.
Här har jag ett litet problem. Om jag nu skulle ta någons liv vad händer då med mitt? Lever jag bara ett halvt liv, en syndares liv, och kommer bli straffad för det efter detta? Jag hoppas inte det. Men ändå, vad händer om ingen ställer sig mellan den som anfaller? Skall denne bara helt enkelt få gå fri och ostraffad, skulle jag kunna förlåtas om jag tar dennes liv för att försvara någon annans? Jag vet inte om man kan bli förlåten om man tar någon annans liv men ibland så är det han eller dom, han eller du och vid de fallen så väljer jag han. Men ändå, kan jag bli förlåten för det så jag kan få träda in i det himmelrike jag drömmer om?
Jag vet inte vad jag tycker om att Sverige nu kanske skall börja strida aktivt för EU. Jag anser att sveriges soldater bara skall finnas till för att försvara människor, i vårat eget land eller något annat, och med det menar jag att jag vill inte att vi ska börja anfalla länder. Vi ska försvara människor. Försvara de som behöver försvaras från de som vill ta dem. Jag vill hälst inte att någon ska dö.
(det här var kanske obegripligt)
tony
September 28, 2003
Personligen ser jag inget fel med att strida för en bra sak, det enda vi kan hoppas är att det svenska försvaret har tränat våra soldater på ett bra sätt så att vi ökar deras teoretiska chanser att överleva. Jag ska inte bli militär heller, jag antar att det spelar in i mitt tycke, hade jag varit på väg in snart så hade jag verkligen ogillat detta då strid är en av dem sakerna jag inte vill vara med om. Men jag tycker att man ska stå för sitt val att gå med i militären om man gjort det och göra sin plikt.
Hade jag gjort lumpen så hade jag inte kunnat klaga, då är det bara att bita i det sura äpplet.
Och nej det är inte svårt att slippa göra lumpen, när jag mönstrade så sa jag helt enkelt till psykologen att jag inte hade något intresse av att göra värnplikten så lät han mej gå, sen gick jag och en polare gick och tog en burgare samt tåget hem..
May 17, 2002
skinner wrote: Ända man får hoppas är att terroristbekämpning inte innebär att man skickas tillsammans med USA och GB för att invadera t.ex. Syrien eller Nord Korea.
Jag har mycket svårt att se att EU skulle kunna skicka en styrka för något sådant. Tänk på att EU måste vara eningt innan något sådant kan ske, och lycka till att ena EU till något sådant.
March 14, 2004
Krqagyzzz wrote: [quote=skinner]Ända man får hoppas är att terroristbekämpning inte innebär att man skickas tillsammans med USA och GB för att invadera t.ex. Syrien eller Nord Korea.
Jag har mycket svårt att se att EU skulle kunna skicka en styrka för något sådant. Tänk på att EU måste vara eningt innan något sådant kan ske, och lycka till att ena EU till något sådant.
Jo det har du ioförsig rätt med. Tysland och Frankrike skulle gå emot och då blir det inte av.
March 14, 2004
http://di.se/Index/Nyheter/200.....?src=xlink
Hittade denna på DI.se.
September 3, 2001
Inget mer än rätt tycker jag.
Nån som vet vad som hände med planerna att göra en "röda hjälmars" förband? Ungefär som FN-styrkor fast som man kan lägga in på kort varsel i katastrofområden för att kunna leverera förnödenheter till befolkningen.
Som t.ex. i banda aceh där milisgrupper beslagtog förnödenheter när befolkningen fick det från andra länder.
Tyckte att det var en jättebra ide. Skulle kunna tänka mig vara med i en sån grupp.
June 18, 2001
skinner wrote: Jo Kame_boy. Det har jag tänkt på flera gånger när fredsfolket säger att vi ska ersätta all militär verksamhet med civil biståndsmyndighet. Men kolla på Ache där skjuter man ihjäl civilhjälpsmänniskor och snor deras mat mm.
Militär hjälp är ingen lösning. Jag infogar en del av en intressant artikel angående situationen och attackerna mot hjälporganisationer i Afghanistan. Den finns i sin helhet i Läkare utan gränsers årsrapport från i fjol.
"Bakgrunden till dådet är den tilltagande sammanblandningen mellan humanitära och militära intressen och motiv. USA-alliansen har medvetet använt psykologisk krigsföring och underrättelseaktioner maskerade som humanitär hjälp för att få stöd för sina militära och politiska ambitioner.
- Soldater bar civila klälder och påstod sig vara på humanitära uppdrag, berättar Stefan Liljegren som vid tiden för attacken ansvarade för den schweiziska sektionens arbete i Afghanistan.
- Hjälporganisationer kallades för "truppförstärkare" och "medlemmar i teamet mot terror". USA-alliansen släppte matpaket från samma flygplan som släppte bomber och krävde att befolkningen skulle lämna information om talibaner och al-Quaida för att få del av den humanitära hjälpen.
Alliansens agerande gör det svårt för civilbefolkningen att förstå skillnaden mellan politiska/militära institutioner och humanitära organisationer. Därigenom försätter det hjälparbetare i fara samt äventyrar hjälpen till människor i nöd. Resultatet är att våldet mot hjälporganisationer ökat."
Liknande situationer återfinns i t.ex. Irak, Sudan, Tjtjenien med mera.
September 3, 2001
jo men vad är det som säger att en FN eller EU inte kan ha en sådan grupp? Att USA's arme har varit skitstövlar i så många fall betyder ju inte att eventuella "röda hjälmar" (i brist på bättre namn) skulle behöva vara det.
USA kan ju som ensamt land själva avgöra om dom vill använda psykologisk krigsföring för att gynna egna intressen, men det betyder ju inte automatiskt att FN skulle kunna göra en sån sak hur som helst. Funkar inte riktigt likadant.
Dessutom skulle ju det här katastrof-teamet sitta direkt under FN och inte under något specifikt land.
Och om nu trots allt militärer inte är en lösning, vad är lösningen då? uppenbarligen fungerar ju inte obeväpnade frivilligorganisationer när det gäller att hjälpa befolkning som befinner sig i en diktatur. Något måste ju göras, och utan neutrala millitärer (ja, det är ingen omöjlighet) ser jag personligen ingen annan utväg.
Btw: och såklart ska ju inte humanitära organisationer kastas in i landet om situationen är så spänd, de råkar ju bara illa ut hela tiden.
March 14, 2004
Jerry wrote: [quote=skinner]Jo Kame_boy. Det har jag tänkt på flera gånger när fredsfolket säger att vi ska ersätta all militär verksamhet med civil biståndsmyndighet. Men kolla på Ache där skjuter man ihjäl civilhjälpsmänniskor och snor deras mat mm.
Militär hjälp är ingen lösning. Jag infogar en del av en intressant artikel angående situationen och attackerna mot hjälporganisationer i Afghanistan. Den finns i sin helhet i Läkare utan gränsers årsrapport från i fjol.
"Bakgrunden till dådet är den tilltagande sammanblandningen mellan humanitära och militära intressen och motiv. USA-alliansen har medvetet använt psykologisk krigsföring och underrättelseaktioner maskerade som humanitär hjälp för att få stöd för sina militära och politiska ambitioner.
- Soldater bar civila klälder och påstod sig vara på humanitära uppdrag, berättar Stefan Liljegren som vid tiden för attacken ansvarade för den schweiziska sektionens arbete i Afghanistan.
- Hjälporganisationer kallades för "truppförstärkare" och "medlemmar i teamet mot terror". USA-alliansen släppte matpaket från samma flygplan som släppte bomber och krävde att befolkningen skulle lämna information om talibaner och al-Quaida för att få del av den humanitära hjälpen.
Alliansens agerande gör det svårt för civilbefolkningen att förstå skillnaden mellan politiska/militära institutioner och humanitära organisationer. Därigenom försätter det hjälparbetare i fara samt äventyrar hjälpen till människor i nöd. Resultatet är att våldet mot hjälporganisationer ökat."
Liknande situationer återfinns i t.ex. Irak, Sudan, Tjtjenien med mera.
Stridsgruppen kommer inte att ligga under varken amerikansk eller ryssk ledning. Sverige sysslar inte ens med psykologisk krigsföring. Så artikeln i fråga är orelevant.
October 23, 2005
skinner wrote: [quote=Boomhauer]Klargör gärna skillnaderna 🙂
Vid utlanstjänst så är du lite som en Närpolis. Du patrulerar gator, hjälper lokalbor mm. Mendans i en Battlegroup så är du tungt beväpnad, det ingår bl.a. Gripen, Strf90, Strv122 mm. Battlegroupens framtida uppgifter handlar om att skickas iväg till problemområden och bekämpa grillor, terroristläger osv med gripen plan, tunga granatkastare mm.
FN soldater kommer ofta när kriget är slut för att se till så att det inte trappas upp igen. Medans stridsgruppen kommer att sättas in för att stopppa t.ex. folkmord och i sådan lägen krävs oftast våld och därför är stridsgruppen tungt beväpnad.
När jag var med på BA01 under fn-flagg (UNPROFOR) så kan jag inte direkt säga att jag var som en Närpolis. Kriget var ej heller slut. Vi var tungt beväpnade med bl a, pv robot , leo stridsvagnar . pbv 302 och vi hamnade i stridssituationer ganska ofta. Vi fick 2 pbv vagnar bortskjutna av sagger robotar. Vi grupperades ut för strid ett par gånger så det du säger stämmer inte på långa vägar. Vi hindrade att staden Vares lades i ruiner med vapenmakt skall tilläggas.
1 Guest(s)