March 14, 2004
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6
Den traditionella nationalekonomin avfärdas och privat verksamhet berörs enbart negativt och ifrågasätts över huvud taget.
"Det är samhällsekonomiskt slöseri att lägga fler av de nya arbetade timmarna i den privata sektorn än i den offentliga", heter det bland annat.
Att man måste satsa på det privata näringslivet för att kunna få fram skattepengar och ha råd med offentlig sektor beskrivs som ett "orimligt resonemang".
Som delägare i ett privat bolag så tycker jag att det är patetiskt. Vinner dom valet så skrivar jag över bolaget på Isle of Man eller Gibraltar.
Dessutom, hur tusan ska man kunna dra in pengar till staten om man slopar det privata näringslivet, samt vad händer då med mitt företag?
Samhällsfonder, där storföretagens vinster överförs till fonder enligt löntagarfondsmodell, bör inrättas.
:)R
June 18, 2001
skinner wrote: [quote=Jerry]Låter bra i mina öron.
PÅ vilket sätt låter det bra? Varför bör vi inte ha en privat sektor?
För att en stor offentlig sektor möjliggör att samhällsutvecklingen styrs mer demokratiskt, samt för att det minskar fattigdom, arbetslöshet etc. Dessutom ger det individen större inflytande över sitt arbete. Det här förutsätter givetvis också en helt annan politisk struktur än vad vi har nu. Det är inte bara att köpa upp massa privata storföretag och höja skatterna.
En privat sektor vill jag ha, för småföretag.
March 14, 2004
Jerry wrote: [quote=skinner][quote=Jerry]Låter bra i mina öron.
För att en stor offentlig sektor möjliggör att samhällsutvecklingen styrs mer demokratiskt, samt för att det minskar fattigdom, arbetslöshet etc.
På vilket sätt är dagens Sverige odemokratiskt?
February 21, 2003
Sverige om nåt är väl odemokratiskt?
sossarna styrs ju av miljöpartiet och vänstern... som tillsammans hade 15% eller nåt vid valet?
alltså styrs Sverige av en klar minoritet...
sossarna går med på allt de små skitpartierna säger för att få ha sin "makt", hur de nu kan känna maktkänsla då de inte har nåt att säga till om...
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
March 14, 2004
tiggre wrote: Sverige om nåt är väl odemokratiskt?
sossarna styrs ju av miljöpartiet och vänstern... som tillsammans hade 15% eller nåt vid valet?
alltså styrs Sverige av en klar minoritet...
sossarna går med på allt de små skitpartierna säger för att få ha sin "makt", hur de nu kan känna maktkänsla då de inte har nåt att säga till om...
Jo kanske men tror du att det blir mer demokratiskt om vi inför kommunism?
December 29, 2004
Jerry wrote: [quote=skinner][quote=Jerry]Låter bra i mina öron.
För att en stor offentlig sektor möjliggör att samhällsutvecklingen styrs mer demokratiskt, samt för att det minskar fattigdom, arbetslöshet etc. Dessutom ger det individen större inflytande över sitt arbete. Det här förutsätter givetvis också en helt annan politisk struktur än vad vi har nu. Det är inte bara att köpa upp massa privata storföretag och höja skatterna.
Hur tror du att det kommer att gå att driva privata företag i ett land med ett nästan identiskt kommunistiskt system, när folk redan idag har problem med att driva företag för att det är för hårda skatter och för dyrt att anställa?
Jag och kompisen tar företaget occh flytttar utomlands om V eller RVP vinner valet.
June 18, 2001
Vad ska jag säga...
Det är inte demokratiskt med skillnader i inflytande.
Den vinst som företag strävar efter är ingenting annat än en strävan efter ökat inflytande. Du kan fortfarande syssla med vad du nu vill syssla med, oavsett om du går med vinst eller ej. Frihet med bibehållen demokrati.
March 14, 2004
Jerry wrote: Vad ska jag säga...
Det är inte demokratiskt med skillnader i inflytande.
Den vinst som företag strävar efter är ingenting annat än en strävan efter ökat inflytande. Du kan fortfarande syssla med vad du nu vill syssla med, oavsett om du går med vinst eller ej. Frihet med bibehållen demokrati.
HM, men dom flesta som startar eget gör det för att man vill tjäna pengar, mer än vad man gör innom kommunal/statlig regi. Tror du verkligen att folk kommer att vilja driva företag om dom inte ens får ta ut så mycket lön som dom anser vara rimligt? Samt så kommer företagen att beskattas ännu hårdare än vad dom redan gör. Tror inte heller att folk kommer att vilja driva företag i ett sådant klimat. Jag skulle då inte vilja göra det med mitt företag i alla fall.
March 14, 2004
nXsty wrote: Jag ser inga problem med de där utalandena. Det är bra med en stark offentlig sektor och statliga företag. Privatiseringarna som borgarna driver på orsakar mest problem.
Fast den privata sektorn är självklart nödvändig den med.
Vart står det att dom borgliga förespråkar privatisering av befintliga bolag? Sänd mig den länken!
1 Guest(s)