[DN]V: Förstatligande och höjda skatter|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[DN]V: Förstatligande och höjda skatter
Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
sp_UserOfflineSmall Offline
955001
September 25, 2005 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Den här idén hörde jag på TV nånstans för ett tag sen tror jag, men om jag startar ett företag i dag som börjar gå med miljonvinst så tjänar staten hundratusentals kronor på mig varje år. Min brillianta idé genererar hur mycket pengar som helst för Sverige och om jag inte hade tagit en personlig risk för att driva igenom min idé skulle staten aldrig sett röken av dom pengarna... Borde jag inte bli bjuden på middag då som tack för hjälpen istället för att behöva känna att jag är dålig för att jag tjänar pengar?

P.S. jag gillar älgfilé med enbärssås...ett gott vin till skulle också sitta fint

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
955101
September 25, 2005 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker att offentliga sektorn bara ska vara stark på områden där det hör hemma, områden som nästan alla använder sig av. t. ex: skola, äldreomsorg, sjukvård, vägar mm.
Släng på lokaltrafik så blir det väldigt bra. Ta bort systembolaget från listan så blir det perfekt.

Det finns områden som behöver konkurrera med andra för att man ska kunna få bra produkter och service. På andra områden är konkurrans inte önskvärt, som t.ex. sjukvård och äldreomsorg.

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
955109
September 25, 2005 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: Det finns områden som behöver konkurrera med andra för att man ska kunna få bra produkter och service. På andra områden är konkurrans inte önskvärt, som t.ex. sjukvård och äldreomsorg.

Håller med om det mesta, men jag tycker att konkurrens inom sjukvård och äldreomsorg är bra om det genomförs på rätt vis. Till exempel tycker jag att alla patienter ska ha full åtkomst till statistik för alla sjukhus i hela Sverige. Man ska se hur bra operationer har lyckats, hur långa väntetider är och annat som kan vara intressant. Sen ska man själv kunna välja var, när och hur man ska få sin sjukvård baserat på den informationen. Det skapar en viss konkurrens inom det som är viktigast för patienten, nämligen kvaliteten på sjukvården som man får.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
955125
September 25, 2005 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Bar-Code wrote: [quote=Kame_boy]Det finns områden som behöver konkurrera med andra för att man ska kunna få bra produkter och service. På andra områden är konkurrans inte önskvärt, som t.ex. sjukvård och äldreomsorg.

Håller med om det mesta, men jag tycker att konkurrens inom sjukvård och äldreomsorg är bra om det genomförs på rätt vis. Till exempel tycker jag att alla patienter ska ha full åtkomst till statistik för alla sjukhus i hela Sverige. Man ska se hur bra operationer har lyckats, hur långa väntetider är och annat som kan vara intressant. Sen ska man själv kunna välja var, när och hur man ska få sin sjukvård baserat på den informationen. Det skapar en viss konkurrens inom det som är viktigast för patienten, nämligen kvaliteten på sjukvården som man får.

håller med om att det krävs att det genomförs på ett rätt sätt. Det går ju liksom, men då skulle det ju krävas att man gör så exakta regler för varje företag som jobbar inom den industrin, att dom ändå skulle vara näst intill helt styrda av staten.

T.ex. så borde man ju inte ha större chans att överleva ju mer man betalar (tycker jag i alla fall).
Det går ju att styra upp problemet med en lång rad regler, men då förloras hela poängen med privatisering och konkurrans. Därför tycker jag inte att det är önskvärt med privatisering av sjukvård.
Eller, så kan man göra så att staten alltid betalar för notan oavsett vilket privat sjukhus man besöker, oavsett pris, men då skulle ju staten lika gärna kunna ta över och skippa mellanhanden. Tillbaka där vi startade alltså.

Sen kan man ju se på hur det fungerar med privatisering av vård för äldre. Har för mig att staten hyr företag för att de ska åka hem till gamlingarna och städa och ta hand om dem, men det har lett till att de äldre behandlas olika i olika städer i landet.
Annat exempel är hur Connex har tagit hand om lokaltrafik-servicen här i stockholm. Inget annat än undermåligt.

(EDIT: tänkte på att det kanske räknas som statligt om staten hyr företag att göra arbetet. Kanske någon mellanting. Aja bra har det inte funkat i alla fall. Skulle vara bättre om de anställda var direkt underställda staten. Så att det blir bättre kontroll om anställningen, mindre svartjobb osv. Bara en tanke ).

Privatisering av vägar skulle leda till att vi får betala tullar för att åka under nya tunnlar och nya motorvägar (som i så många andra länder). Osv osv.

Systemet däremot skulle må bra av lite konkurrans. Jag lovar att dom skulle ha öppet även på söndagar om det fanns en "systembolaget 2" som konkurrerade.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
955162
September 26, 2005 - 8:00 am
sp_Permalink sp_Print

jo wrote: Den modellen V förespråkar har testats tidigare. Det kallades för Sovjetunionen. Det gick inget vidare.

//jo

Att jämföra vänstern med sovjet är lika befängt som att jämföra moderaterna med nazityskland. Sovjet satsade alla sina resurser på militären medan vänstern är för nedrustning och protesterar häftigt mot krig. Sovjet sysslade mycket med hemlighetsmakeri och straffade folk med avikande åsikter medan vänstern står bakom yttrandefriheten och offentlighetsprincipen mm. Vänstern är för att arbetare angagerar sig fackligt för att bli starka tillsamans medan sovjetledarna förbjöd fackorganisationer för att skydda sin egen maktposition. Listan kan göras lång. Vänstern har inte mycket gemensamt med förtrycket i forna sovjetunionen.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
955168
September 26, 2005 - 8:14 am
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Vart står det att dom borgliga förespråkar privatisering av befintliga bolag? Sänd mig den länken!

Borgarnas politik går ut på att lägga över saker som vård, omsorg och skola på privata aktörer och låta dom konkurera med varandra för att få ned priserna.

Jag kan ge ett lokalt exempel. Här i uppsala ville högern sälja ut äldrevården till privata företag. Vänstern ville inte samarbeta men tyvär lyckades högern få över miljöpartiet på sin sida och fick därmed majoritet och kunde besluta. Och mycket riktigt sköts äldrevården numera av privata företag. För att vara kostnadeffektiv, konkuraskraftig och vinstdrivande har kvalitén på vården sen sjunkit. Även omsorgen om de anställda har blivit sämre och arbetet är numera stressigare. Min morsa jobbar inom den sektorn så jag vet.

Ja just det, du ville ha en länk där det stod. Varsågod.

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
955179
September 26, 2005 - 9:01 am
sp_Permalink sp_Print

Jo men det du skrev var att sälja ut statligt ägda bolag. Någon sådan plan har inte aliansen på de rikstäckande stadiet. Kanske dom har det i Uppsala det kan inte jag svara på. Men inte på det rikstäckande stadiet.

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
955243
September 26, 2005 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: [quote=ZIre][quote=Black_light]Hahahahhhaha! Känner att jag snart börjar packa min väska för att flytta ut ur sverige och aldrig mer komma tillbaka.

hoppas de inte har uppkoppling i det land du flyttar till 8 /

Hahahahahaha 😀 Good one! :)R

O_o Jag tror att du kanske missuppfattade det jag ville få fram.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
955284
September 26, 2005 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: [quote=Jerry][quote=skinner][quote=Jerry]Låter bra i mina öron.

PÅ vilket sätt låter det bra? Varför bör vi inte ha en privat sektor?

För att en stor offentlig sektor möjliggör att samhällsutvecklingen styrs mer demokratiskt, samt för att det minskar fattigdom, arbetslöshet etc. Dessutom ger det individen större inflytande över sitt arbete. Det här förutsätter givetvis också en helt annan politisk struktur än vad vi har nu. Det är inte bara att köpa upp massa privata storföretag och höja skatterna.

En privat sektor vill jag ha, för småföretag.

Hur tror du att det kommer att gå att driva privata företag i ett land med ett nästan identiskt kommunistiskt system, när folk redan idag har problem med att driva företag för att det är för hårda skatter och för dyrt att anställa?

Jag och kompisen tar företaget occh flytttar utomlands om V eller RVP vinner valet.

Det skulle inte fungera.
Många små företag i Sverige har svårt att drivas...

Alla personer är unika och alla ska kunna få utnyttja sina tallanger och inte styras av något j¤kla kommunistiskt samhälle!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 315
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL