May 10, 2002
tja, råkade glömma en cola i frysen en natt när jag snabbt skulle få den kall, det var is rakt igenom så jag lät den stå och tina ett tag tänkte jag, glömde den igen och nu ca 1 dygn efter så öppnar jag den, pissljummen, den har totalt tappat all smak och kolsyran har försvunnit, dör kolsyran när det får stå sådär? och smaken då? 😕
September 11, 2002
dör kolsyran när det får stå sådär?
Vid 20 °C och 1 atm tryck löser sig 0,17 g koldioxid i 100 g vatten. I vätskor som kolsyras under övertryck kan lösligheten av koldioxid öka 4-5 gånger.
CO2(g) + H2O(l) <=> H2CO3(aq)
koldioxid + vatten <=> kolsyra
Temperaturen har i regel stor påverkan på lösligheten, och oftast ökar lösligheten vid stigande temperatur. Om värme upptas vid ett ämnes upplösning i en mycket stor mängd nästan mättad lösning kommer lösligheten att öka med stigande temperatur. Om värme avges vid ämnets upplösning kommer lösligheten att minska med stigande temperatur, men detta är betydligt mindre vanligt än att lösligheten ökar.
Lösligheten av fasta och flytande ämnen är inte särskilt beroende av trycket, däremot är gasers löslighet starkt tryckberoende.
Koldioxiden i colan tillsattes vid tillverkningen under högt tryck, men i burken behövs sedan inte ett särskilt högt tryck för att lösningen ska upprätthållas. Under nedfrysningen minskar vattnets förmåga att lösa koldioxid som kolsyra dramatiskt och därmed frigörs koldioxid i burken.
När temperaturen återigen stiger under upptiningen är inte trycket tillräckligt stort för att koldioxiden återigen ska lösas i vätskan, och därmed är colan avrättad.
July 11, 2002
Bar-Code wrote:
dör kolsyran när det får stå sådär?
Vid 20 °C och 1 atm tryck löser sig 0,17 g koldioxid i 100 g vatten. I vätskor som kolsyras under övertryck kan lösligheten av koldioxid öka 4-5 gånger.
CO2(g) + H2O(l) <=> H2CO3(aq)
koldioxid + vatten <=> kolsyraTemperaturen har i regel stor påverkan på lösligheten, och oftast ökar lösligheten vid stigande temperatur. Om värme upptas vid ett ämnes upplösning i en mycket stor mängd nästan mättad lösning kommer lösligheten att öka med stigande temperatur. Om värme avges vid ämnets upplösning kommer lösligheten att minska med stigande temperatur, men detta är betydligt mindre vanligt än att lösligheten ökar.
Lösligheten av fasta och flytande ämnen är inte särskilt beroende av trycket, däremot är gasers löslighet starkt tryckberoende.
Koldioxiden i colan tillsattes vid tillverkningen under högt tryck, men i burken behövs sedan inte ett särskilt högt tryck för att lösningen ska upprätthållas. Under nedfrysningen minskar vattnets förmåga att lösa koldioxid som kolsyra dramatiskt och därmed frigörs koldioxid i burken.
När temperaturen återigen stiger under upptiningen är inte trycket tillräckligt stort för att koldioxiden återigen ska lösas i vätskan, och därmed är colan avrättad.
mycket intressant läsning..
tack
2 Guest(s)