Döden|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Döden
Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
sp_UserOfflineSmall Offline
690579
August 8, 2004 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Energi kan inte förstöras eller skapas endast omvandlas.

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
690620
August 8, 2004 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

mounte wrote: Tycker jag inte stämmer, visst är det en del religösa ledare som utnyttjat/missbrukat makten de har över vissa människor och det finns inget som är värre än det, att kontrollera människor... därför kan man förkasta sånna "grejjer" omedelbums

Jag tycker det är lika med alla religioner och deras präster eller vad faan ni vill kalla det.... Hela jävla världen(Nästan) blir hjärntvättade av de som redan blivit det och så går det vidare och vidare till någon tänker själv...

Människor ska inte bli lärda från födseln av religionen som föräldrar/människorna runtomkring tror på .... Om man ska tro ska det komma med tiden då kan kan fatta en egen världsbild tycker jag.... Jag menar att flera miljarder människor naturligt tror på samma sak är ganska otroligt..

Ett exempel på detta är världens uppfattning av Satanism (Som kristna använder som syndabock föratt inte få sin GUD att se ond ut) som kristna fått jorden att tro t ex att dom Våldtar kvinnor och dödar små barn och att det är en spegelvänd kristendom... Sanningen om Satanismen = http://home.swipnet.se/~w-2891.....mybud.html

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
690635
August 8, 2004 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Det faller sig naturligt OM man tror att man måste ha en viss moral för att komma till himlen och undgå evig förbannelse, att man då även uppfostrar sina barn till denna tro. Jag ser ingenting fel i att uppfostra barn till att bli kristna. Föräldrarna gör rätt utifrån sin situation, och samhället är sekulariserat nog att låta de vuxna barnen släppa sin tro utan ångest som följd.

Angående frågan om döden tycker jag att man kan generalisera den en aning och ställa följande fråga istället: "Vad är medvetande?"

ViperBoyy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1250
690675
August 8, 2004 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=ViperBoyy]skulle vara kul att veta att när man dog skulle man börja ett nytt liv..

kul? Att tänka så verkar mer vara en romatiserad verklighetsflykt från det ostoppbara i döden att tro på någon form av liv efter detta. När man dör är det slut, svart, finito, ändstation.

Japp som när du somnar fast utan drömmar.

tror nog de ochså...de e läskigt..jag skulle nog kunna dö o sen drömma, om nakna brudar osv..annars USCH fy för döden

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
690692
August 8, 2004 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

För er som är intresserade rekomenderar jag boken: Kroppens sällsamma liv efter döden av Mary Roach.

mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
690758
August 8, 2004 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

"Farbror" skriver om hur kristna använder satanismen för att bortförklara hur onda ting kan ske. Det förekommer säkerligen men det är helt fel, satanister kan vara några utav de trevligaste persoonerna med en ofta sund syn på världen/universum/en själv m.m.
Och precis som "Farbror" skriver att barn inte bör bli "hjärntvättade" att välja en viss religion, det är sjukt! Låt barnen vid MOGEN ålder få välja deras egen väg, om nu Gud (i kristendomen) påstår sig vara den han är så får väl ungarna testa detta, och göra valet utifrån detta ... lägg märke till det "Jerry" skriver, INGEN människa på denna jord vill dennes barn något illa, därför uppfostrar en sund förälder dennes barn på det sätt som föräldern anser vara nyttigast för barnet, men detta får ALDRIG gå så långt som att dra med barn i sekter eller at systematiskt hjärntvätta

En sak som jag tycker borde ligga som ett måste i varje människas liv är att ge saker o ting en ärlig chans och inte avfärda vad som helst rakt upp och ner ...

Sedan har några(Dehman) skrivet en del om religöst crap ... att man måste vara religös för att komma till den himmel som Kristendomen beskriver sker inte genom något skenheligt religöst liv, nej du! Det handlar om relationer ... men det känns fel att ta upp detta i denna tråd iom att den handlade om en "enkel" fråga, "vad händer efter döden"

Dehman, ta reda på lite mer om sann kristendom innan du säger att det är omöligt för dig ... jag kan säga att om det är möjligt för MIG att vara kristen så är det möjligt för vilken som helst, TRO mig =D

Ha det gött allihopa iaf, jag flyttar imorgon så jag kommer vara utan datorn i en månad innan jag fixat uppkoppling, så det blir väl mest att skriva från LTH antar jag

återigen ha det gött, i den sommarvärmen vi äntligen fått

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
690769
August 8, 2004 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Mounte: Ha det gött själv.... Jag förstår men inte på krista men det kommer jag säkert att göra när jag som det heter "Växt upp" Men så länge som jag inte drabbas av andra människors tro eller dummhet eller vad man vill kalla det så bryr jag mej inte... 8)

edvard
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 421
690772
August 8, 2004 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

vare inte nån här på nh som gjorde en "jag dog idag tråd" en gång i tiden ?
iså fall kan ni ju fråga han

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
690779
August 8, 2004 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

edvard wrote: vare inte nån här på nh som gjorde en "jag dog idag tråd" en gång i tiden ?

Hmm, drog mina tankar till tråden som nån skapade om en lång spik/metallpinne i en buss som han var nära att spetsa huvudet på.
Vert det inte Mind eller ColiC tro???

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
690819
August 9, 2004 - 12:26 am
sp_Permalink sp_Print

Den som lever får se som man brukar säga. Själv hoppas jag att man kommer till något slags utopia.
Tror dock att döden innebär slutet.

peppe20
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1432
690836
August 9, 2004 - 1:41 am
sp_Permalink sp_Print

de va väl nån som skrev "Jag dog idag och min vän återupplivade mig"... fråga han...

ViperBoyy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1250
690839
August 9, 2004 - 1:51 am
sp_Permalink sp_Print

peppe20 wrote: de va väl nån som skrev "Jag dog idag och min vän återupplivade mig"... fråga han...

ja...

Imperial Tim
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 317
690869
August 9, 2004 - 6:38 am
sp_Permalink sp_Print

ViperBoyy wrote: skulle vara kul att veta att när man dog skulle man börja ett nytt liv..

Jag sj tror att det är så... att man börjar om på nytt i ett helt annat liv.... japp så tror jag...

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
690888
August 9, 2004 - 7:42 am
sp_Permalink sp_Print

Humm Humm... Om man inte tror på någon religion så kan man väl inte hamna i helvetet?

Tindy
Member
Medlem
690909
August 9, 2004 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: Humm Humm... Om man inte tror på någon religion så kan man väl inte hamna i helvetet?

Om du tror på helvetet så har du väl en religon...??

edvard
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 421
690916
August 9, 2004 - 8:35 am
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: [quote=edvard]vare inte nån här på nh som gjorde en "jag dog idag tråd" en gång i tiden ?

Hmm, drog mina tankar till tråden som nån skapade om en lång spik/metallpinne i en buss som han var nära att spetsa huvudet på.

nepp va inte den jag menade, me mena detta

https://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?t=82870&highlight=dog

Tindy
Member
Medlem
690919
August 9, 2004 - 8:37 am
sp_Permalink sp_Print

edvard wrote: [quote=Tindy][quote=edvard]vare inte nån här på nh som gjorde en "jag dog idag tråd" en gång i tiden ?

nepp va inte den jag menade, me mena detta

https://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?t=82870&highlight=dog

Ok 🙂

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
690925
August 9, 2004 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: [quote=DiDi]Humm Humm... Om man inte tror på någon religion så kan man väl inte hamna i helvetet?

Jo men jag menade att om man är ateist så tror man ju inte på att helvetet/himmelen existerar och kan därför inte komma dit?

Tindy
Member
Medlem
690928
August 9, 2004 - 8:42 am
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: [quote=Tindy][quote=DiDi]Humm Humm... Om man inte tror på någon religion så kan man väl inte hamna i helvetet?

Jo men jag menade att om man är ateist så tror man ju inte på att helvetet/himmelen existerar och kan därför inte komma dit?

Antagligen så är det väl så.
Det är ju som att alla kristna skulle komma upp till buddhisternas "himmel"

mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
690966
August 9, 2004 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

oj, jag har inte åkte än ... tänkte bara ställa en liten fråga...

om det finns en absolut sanning gällande olika ting och jag inte tror att denna sanning är sann, innebär detta att det JAG tror blir den absoluta sanningen eller innebär det att jag vid ett viss tillfälle (säg vid döden) får acceptera kosekvenserna av den absoluta sanningen ?

just nu så får jag det till att det finns EN absolut sanning (för om det finns fler så blir det ingen absolut sanning) samt att jag får ta konsekvenserna av detta vid en viss tidpunkt utifrån vad jag själv trott och handlat efter

tänk vad mkt enklare(men ändå inte) det skulle vara om man kännde alla absoluta sanningar

=D

men nu lovar jag att jag åker, tåget går härifrån sandviken/gävle klockan 13:25 och jag är framme i mitt nya hem (Teckomatorp/Lund) 20:39 där det blir 4.5år plugg

zzz, kanske dags att packa klart... ZzzZZZ

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 258
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL