March 21, 2003
mounte wrote: Tycker jag inte stämmer, visst är det en del religösa ledare som utnyttjat/missbrukat makten de har över vissa människor och det finns inget som är värre än det, att kontrollera människor... därför kan man förkasta sånna "grejjer" omedelbums
Jag tycker det är lika med alla religioner och deras präster eller vad faan ni vill kalla det.... Hela jävla världen(Nästan) blir hjärntvättade av de som redan blivit det och så går det vidare och vidare till någon tänker själv...
Människor ska inte bli lärda från födseln av religionen som föräldrar/människorna runtomkring tror på .... Om man ska tro ska det komma med tiden då kan kan fatta en egen världsbild tycker jag.... Jag menar att flera miljarder människor naturligt tror på samma sak är ganska otroligt..
Ett exempel på detta är världens uppfattning av Satanism (Som kristna använder som syndabock föratt inte få sin GUD att se ond ut) som kristna fått jorden att tro t ex att dom Våldtar kvinnor och dödar små barn och att det är en spegelvänd kristendom... Sanningen om Satanismen = http://home.swipnet.se/~w-2891.....mybud.html
June 18, 2001
Det faller sig naturligt OM man tror att man måste ha en viss moral för att komma till himlen och undgå evig förbannelse, att man då även uppfostrar sina barn till denna tro. Jag ser ingenting fel i att uppfostra barn till att bli kristna. Föräldrarna gör rätt utifrån sin situation, och samhället är sekulariserat nog att låta de vuxna barnen släppa sin tro utan ångest som följd.
Angående frågan om döden tycker jag att man kan generalisera den en aning och ställa följande fråga istället: "Vad är medvetande?"
November 4, 2003
Starscream wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=ViperBoyy]skulle vara kul att veta att när man dog skulle man börja ett nytt liv..
kul? Att tänka så verkar mer vara en romatiserad verklighetsflykt från det ostoppbara i döden att tro på någon form av liv efter detta. När man dör är det slut, svart, finito, ändstation.
Japp som när du somnar fast utan drömmar.
tror nog de ochså...de e läskigt..jag skulle nog kunna dö o sen drömma, om nakna brudar osv..annars USCH fy för döden
February 1, 2003
"Farbror" skriver om hur kristna använder satanismen för att bortförklara hur onda ting kan ske. Det förekommer säkerligen men det är helt fel, satanister kan vara några utav de trevligaste persoonerna med en ofta sund syn på världen/universum/en själv m.m.
Och precis som "Farbror" skriver att barn inte bör bli "hjärntvättade" att välja en viss religion, det är sjukt! Låt barnen vid MOGEN ålder få välja deras egen väg, om nu Gud (i kristendomen) påstår sig vara den han är så får väl ungarna testa detta, och göra valet utifrån detta ... lägg märke till det "Jerry" skriver, INGEN människa på denna jord vill dennes barn något illa, därför uppfostrar en sund förälder dennes barn på det sätt som föräldern anser vara nyttigast för barnet, men detta får ALDRIG gå så långt som att dra med barn i sekter eller at systematiskt hjärntvätta
En sak som jag tycker borde ligga som ett måste i varje människas liv är att ge saker o ting en ärlig chans och inte avfärda vad som helst rakt upp och ner ...
Sedan har några(Dehman) skrivet en del om religöst crap ... att man måste vara religös för att komma till den himmel som Kristendomen beskriver sker inte genom något skenheligt religöst liv, nej du! Det handlar om relationer ... men det känns fel att ta upp detta i denna tråd iom att den handlade om en "enkel" fråga, "vad händer efter döden"
Dehman, ta reda på lite mer om sann kristendom innan du säger att det är omöligt för dig ... jag kan säga att om det är möjligt för MIG att vara kristen så är det möjligt för vilken som helst, TRO mig =D
Ha det gött allihopa iaf, jag flyttar imorgon så jag kommer vara utan datorn i en månad innan jag fixat uppkoppling, så det blir väl mest att skriva från LTH antar jag
återigen ha det gött, i den sommarvärmen vi äntligen fått
October 25, 2003
edvard wrote: vare inte nån här på nh som gjorde en "jag dog idag tråd" en gång i tiden ?
iså fall kan ni ju fråga han
Hmm, drog mina tankar till tråden som nån skapade om en lång spik/metallpinne i en buss som han var nära att spetsa huvudet på.
Vert det inte Mind eller ColiC tro???
February 11, 2004
Tindy wrote: [quote=edvard]vare inte nån här på nh som gjorde en "jag dog idag tråd" en gång i tiden ?
Hmm, drog mina tankar till tråden som nån skapade om en lång spik/metallpinne i en buss som han var nära att spetsa huvudet på.
nepp va inte den jag menade, me mena detta
https://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?t=82870&highlight=dog
October 25, 2003
edvard wrote: [quote=Tindy][quote=edvard]vare inte nån här på nh som gjorde en "jag dog idag tråd" en gång i tiden ?
nepp va inte den jag menade, me mena detta
https://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?t=82870&highlight=dog
Ok 🙂
August 20, 2001
Tindy wrote: [quote=DiDi]Humm Humm... Om man inte tror på någon religion så kan man väl inte hamna i helvetet?
Om du tror på helvetet så har du väl en religon...??
Jo men jag menade att om man är ateist så tror man ju inte på att helvetet/himmelen existerar och kan därför inte komma dit?
October 25, 2003
DiDi wrote: [quote=Tindy][quote=DiDi]Humm Humm... Om man inte tror på någon religion så kan man väl inte hamna i helvetet?
Om du tror på helvetet så har du väl en religon...??
Jo men jag menade att om man är ateist så tror man ju inte på att helvetet/himmelen existerar och kan därför inte komma dit?
Antagligen så är det väl så.
Det är ju som att alla kristna skulle komma upp till buddhisternas "himmel"
February 1, 2003
oj, jag har inte åkte än ... tänkte bara ställa en liten fråga...
om det finns en absolut sanning gällande olika ting och jag inte tror att denna sanning är sann, innebär detta att det JAG tror blir den absoluta sanningen eller innebär det att jag vid ett viss tillfälle (säg vid döden) får acceptera kosekvenserna av den absoluta sanningen ?
just nu så får jag det till att det finns EN absolut sanning (för om det finns fler så blir det ingen absolut sanning) samt att jag får ta konsekvenserna av detta vid en viss tidpunkt utifrån vad jag själv trott och handlat efter
tänk vad mkt enklare(men ändå inte) det skulle vara om man kännde alla absoluta sanningar
=D
men nu lovar jag att jag åker, tåget går härifrån sandviken/gävle klockan 13:25 och jag är framme i mitt nya hem (Teckomatorp/Lund) 20:39 där det blir 4.5år plugg
zzz, kanske dags att packa klart... ZzzZZZ
3 Guest(s)