July 21, 2001
On 2001-11-15 18:31, Farenheit wrote:
BobboViking aka Fjoop: De där idioterna var ganska gammla.. sen tror ja nog att de inte var så pass okunniga..." födsel bara fått arbeta och aldrig fått en uppfostran "
Det där vet vi ingenting om, och därför kan varken du lr jag kommentera om saken.interfact: Jag jämnför inte att köra för fort med att våldta. Det är 2 helt skillda saker, dock så förstår jag vad du menar.. men att våldta är fel hur du än ser på saken. Samhället påverkar människan ja, jag har inte hävdat annorlunda. Men det är dock så att det är LAGEN som styr samhället och den enskillda människan. Lagen står över allt annat som finns. Lagen säger att man inte får våldföra sig på någon annan. Hur man än sen vrider o vänder på orden bryr jag mig inte om. Småsaker som att köra för fort och att hitta 500 lappar på gatan kan man tyvärr inte göra något åt förän samhället vill det... Tekniken finns men ingen vill bli kontrollerad 24/7...Det är så det är.
enligt einsteins teori är tiden irrelevant, skämt å sido tror jag verkligen inte att ens ålder har med saken att göra, det är bara en mycket sjuk människa göra, eller en helt utan uppfattning om vad som är rätt eller fel, om man sedan är 7 19 50 eller 100 år har inget med saken att göra.
October 17, 2001
interfact: Jag jämnför inte att köra för fort med att våldta. Det är 2 helt skillda saker, dock så förstår jag vad du menar.. men att våldta är fel hur du än ser på saken. Samhället påverkar människan ja, jag har inte hävdat annorlunda. Men det är dock så att det är LAGEN som styr samhället och den enskillda människan. Lagen står över allt annat som finns. Lagen säger att man inte får våldföra sig på någon annan. Hur man än sen vrider o vänder på orden bryr jag mig inte om. Småsaker som att köra för fort och att hitta 500 lappar på gatan kan man tyvärr inte göra något åt förän samhället vill det... Tekniken finns men ingen vill bli kontrollerad 24/7...Det är så det är.
Du har tyvärr fått en grov missuppfattning.
Jag tror du kommer inse det själv (hoppas iaf ).
Lagen styr INTE samhället!
Om lagen nu hade styrt samhället så hade folk inte kört för fort i Sverige.
Samhället "lever sitt liv" och lagen försöker tygla det.
Man måste utblida / informera folk om konsekvenser och orsaker.
T.ex. så kan man juh sätta hur mycket som helst på att du inte kommer köra rattfull om nu din pappa kanske dör av att bli påkörd av en rattfyllerist.
Förstår du liknelsen?
Det är (som sagt) INTE så att lagen styr samhället.
Lagen är en DEL av samhället som ingår i samhällets utveckling.
October 17, 2001
On 2001-11-15 18:51, sve wrote:
Så är det ju inte alls. Det finns 5 andra synsätt inom psykologin som hävdar annorlunda. så snlöa inte in på detta perspektivet
Psykologi är ju ingen exakt vetenskap då man inte har något direkt facit.
Dock är denna teori den överlägset mest vedertagna.
De andra är mer filosofiska utflummningar om människans existens och plats i samhället.
April 8, 2001
On 2001-11-15 18:58, interfact wrote:
On 2001-11-15 18:51, sve wrote:
Så är det ju inte alls. Det finns 5 andra synsätt inom psykologin som hävdar annorlunda. så snlöa inte in på detta perspektivet
Psykologi är ju ingen exakt vetenskap då man inte har något direkt facit.
Dock är denna teori den överlägset mest vedertagna.
De andra är mer filosofiska utflummningar om människans existens och plats i samhället.
Ja ingen exazkt vetenskap. därför tycker jag itne du kan dra så extrema slutsater som du gör. dessutom anser jag itne alls att de andra är speciellt flummiga.
February 19, 2001
Nej, jag har inte fått en grov missuppfattning. Jag vet redan hur ett samhälle är uppbyggt och på vilka grunder det måste luta åt för att komma vidare i utvecklingen
Lagen STYR samhället,
Samhället ÄR lagen.
Sen kan du käfta enmot mina samhällskunskaps lärare hur mycket du vill Du och jag pratar om samma sak tror jag, båda har rätt... fast vi har väll som alla andra olika synsätt på saker och ting.
"informera folk om konsekvenser och orsaker"
Min farsa är polis sen c:a 30år tillbaka, jag vet vad saker och ting innebär och vad man gör/inte gör...önskar att många andra hade haft samma changs som jag...
Nog snackat om det här, ja orkar inte skriva mer... blehh...
June 28, 2001
XXXXXX XXXXXXX XXXXXXXX XXXX
(EDIT: Sånt här passar sig inte i den här disskutionen/forumet... en gång till och DU blir bannad...)
and eternity in an hour.
[ Detta Inlägg ändrades av: Farenheit den 2001-11-15 19:20 ]
October 17, 2001
Ja ingen exazkt vetenskap. därför tycker jag itne du kan dra så extrema slutsater som du gör. dessutom anser jag itne alls att de andra är speciellt flummiga.
Fan oxå, trodde inte jag skulle träffa någon annan på detta forum som var så insatt :grin:.
skämt o sido, du har rätt i att jag gjorde en liten generalisering, men den grundar jag på att i princip alla psykologer anser att detta är den mest troliga.
De andra nämns mest i utbildningen för att man ska få perspektiv, och förstå att det inte alltid varit såhär och kanske inte alltid kommer att vara....
April 8, 2001
Fan oxå, trodde inte jag skulle träffa någon annan på detta forum som var så insatt :grin:.
skämt o sido, du har rätt i att jag gjorde en liten generalisering, men den grundar jag på att i princip alla psykologer anser att detta är den mest troliga.
De andra nämns mest i utbildningen för att man ska få perspektiv, och förstå att det inte alltid varit såhär och kanske inte alltid kommer att vara....
Kan det möjligen inte vara så att man kan hitta lite saker som stämmer i de flesta perspektiven då? allt är ju inte antingen svart eller vitt.
Dessutom kanske de i sydafrika handlade efter något som passar bättre i det biologiska perspktivet eftersom de tydligen tror att man blev av med hiv-smittan om man hade sex med en oskuld.
June 28, 2001
October 17, 2001
On 2001-11-15 19:03, Farenheit wrote:
Nej, jag har inte fått en grov missuppfattning. Jag vet redan hur ett samhälle är uppbyggt och på vilka grunder det måste luta åt för att komma vidare i utvecklingen
Lagen STYR samhället,
Samhället ÄR lagen.
Det är nästan en strapats att ha så mycket fel ( ).
För det första: Det finns inte bara ETT sätt som ett samhälle måste utvecklas för att komma vidare.
För det andra:
Samhället är INTE lagen.
Se det såhär:
Samhället är ett enda stort träd.
Samhället är grunden / stammen och samtidigt allt.
Allt som finns i samhället är dess grenar.
Poliser / lagen är en gren.
Befolkningen är en gren.
Politik och styre är en gren.
osv...
Alla dessa måste lära sig att samarbeta på bästa sätt.
Om en gren snor allt solljus / vatten / näring så kommer de andra grenarna att dö, vilket i sin tur kommer leda till hela trädets undergång.
Alla samarbetar efter bästa förmåga.
De är alla en del av hela trädet.
De är alla en del av samhället.
Sen kan du käfta enmot mina samhällskunskaps lärare hur mycket du vill Du och jag pratar om samma sak tror jag, båda har rätt... fast vi har väll som alla andra olika synsätt på saker och ting.
Det är tyvärr såhär:
Många samhällslärare lär inte ut förståelse av samhället. Jag vet inte hur det är i ditt fall, men den formen av samhällskunskap som jag snackar om (nämnde detta tidigare) snokar man lite i utkanten av i kursen "Samhälle C". Vill man gå ännu djupare så får man studera på univesitet, eller göra som jag, läsa universitetslitteratur i samhällskunskap på fritiden....
Det känns som att jag nu säger "min pappa är starkare än din" men jag måste säga det :
Den lärare jag hadde i samhällskunskap är tvåfaldigt (1998 och 2000) utnämnd till "Sveriges bästa lärare" - samhällskunskap (av Akademin).
Jag är glad att jag bara har någon månad kvar, för han är på skolan allt mindre och mindre nu, då han mer sysslar med att föreläsa på universitet och sånt annat "tråkigt".
October 17, 2001
Dessutom kanske de i sydafrika handlade efter något som passar bättre i det biologiska perspktivet eftersom de tydligen tror att man blev av med hiv-smittan om man hade sex med en oskuld.
Nja, det finns massor av folk i Sydafrika som tror på det, men för att utföra det så måste man dessutom vara sjuk / störd.
Det är det vi disskuterar...
February 19, 2001
"Det finns inte bara ETT sätt som ett samhälle måste utvecklas för att komma vidare."
Jag sa GRUNDER... tss, läs vad jag skriver....
Jag säger fortfarande att vi båda två har rätt...det du säger stämmer bra och hur vi än vrider och vänder på det så kommer det bara handla om olika sätt att se på vårat "samhälle"....meningslös disskution har det blivit...
April 8, 2001
Nja, det finns massor av folk i Sydafrika som tror på det, men för att utföra det så måste man dessutom vara sjuk / störd.
Det är det vi disskuterar...
Men jag tror inte alla 6 eller hur många dom nu var är störda eller sjuka. Däremot kanske de var drogpåverkade allihop. Man vet ju inte hela historien bakom heller.
October 17, 2001
On 2001-11-15 19:28, Farenheit wrote:
Jag säger fortfarande att vi båda två har rätt...det du säger stämmer bra och hur vi än vrider och vänder på det så kommer det bara handla om olika sätt att se på vårat "samhälle"....meningslös disskution har det blivit...
Jo, en sak har du rätt i iallafall.
Om man tar ett problem, av valfri sort (t.ex. detta vi disskuterar) så finns det 2000 sätt att se på det.
Av dessa så är 1995 direkt felaktiga.
Sen till problemet....
Det finns inte EN sanning.
Alla sanningar beror på var på jorden man står. Under vilka förutsättningar man säger det.
Så det kan hända att du har rätt, men jag tror inte det
May 8, 2001
"det jag menar är att det här är inte bara 6st personer som fötts sjuka,, utan de har säkert(någon störning finns säkert dock) utfört dessa gärningar pga de tror att det är rätt pga nån sagt och informerat dem om det. Alltså,, tänk efter själva,, är det inte lite mystiskt,, som jag sade,, det är ju precis som om 6st thomas quick skulle poppa upp nånstans,, och det är inte troligt,, vi är ju alla människor, så jag skyller på deras samhälle, och möjligen historia och till viss del kultur."
Denna gärning kan du väl för h*****e inte skylla på samhället och "bristande infomation" ! ? Dom visste precis vad dom gjorde ! Inget snack ! Jag blir så upprörd när folk som du skyller på samhället. Det är likadant med alla som ymkar för vissa typer av sexualförbrytare, pga att dom själva har blivit utsatta som barn, det är ingen förmildrande omständighet anser jag.
"så jag skyller på deras samhälle, och möjligen historia och till viss del kultur."
Fy fan !
October 17, 2001
On 2001-11-15 19:31, sve wrote:
Men jag tror inte alla 6 eller hur många dom nu var är störda eller sjuka. Däremot kanske de var drogpåverkade allihop. Man vet ju inte hela historien bakom heller.
Hur du än vrider på det så kommer du tillbaka till samhällets roll i det hela..
Det spelar ingen roll om de var psykiskt sjuka eller drogade.
Låt säga att en av dessa 6 var fullständigt normal.
Då räcker det med att han kanske har lite svagt självförtroende, sen kan gruppen övertyga honom till att göra det.
Gruppen är en del av samhället, som är formad av samhället som i sin tur formar honom till att göra detta.
Samma sak om de är drogade.
Samhället har format dessa individer till att ta droger, som i sin tur formar dessa människor att bli tillräckligt "störda" för att göra det de gjorde.
SAMHÄLLET ÄR ALLT!
SAMHÄLLET FORMAR ALLT!
SAMHÄLLET BESTÄMMER ALLT!
SAMHÄLLET PÅVERKAR ALLT!
Det finns ett fåtal människor som kommit underfund med detta. Av dessa finns det än ännu mindre grupp som inte vill vara en del av det (samhället). Det är dem vi känner som "ermiter".
De gör allt för att slippa kontakt med våran värld och med andra människor.
3 Guest(s)