Dödstraff räcker inte denna gång.|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dödstraff räcker inte denna gång.
interfact
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 319
sp_UserOfflineSmall Offline
103798
November 15, 2001 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Denna gärning kan du väl för h*****e inte skylla på samhället och "bristande infomation" ! ? Dom visste precis vad dom gjorde ! Inget snack ! Jag blir så upprörd när folk som du skyller på samhället. Det är likadant med alla som ymkar för vissa typer av sexualförbrytare, pga att dom själva har blivit utsatta som barn, det är ingen förmildrande omständighet anser jag.

"så jag skyller på deras samhälle, och möjligen historia och till viss del kultur."

Fy fan !

En sådanhär post bevisar bara din totala okunskap samt brist på fakta.

Sätt dig du ner och läs åtmindstone vad jag och farenheit har skrivit så kanske du får en liten inblick iallafall

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
103803
November 15, 2001 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-11-15 18:09, interfact wrote:

On 2001-11-15 15:29, squarepusher wrote:
outbildade, sammhälle...bullshit!! saken är att det spelar ingen roll vart vi kommer ifrån eller vilken bakgrund man har, vi är alla människor och inom oss så finns något medfött som förhindrar oss för att utföra så askyvärda dåd, även om jag skulle tro helt 100% att jag blev av med ett dödligt virus genom att våldta och märka för livet ett litet barn så skulle jag inte göra det, för jag kan/vill inte tillfoga någon annan så pass litet och oskyldigt sån skada, utan då skulle jag hellre dör..för jag e en människa!! anser att dom där personerna som utförde det inte är människor utan något helt annat och pga dom har kunnat ta steget å genomföra nå så pass vidrigt så har dom enligt mig förbrukat sin rätt som människa att leva och bör avlivas precis som man gör med en galen hund=Nackskott!!

Det verkar som att du inte gått gymnasiet överhuvudtaget (jag menar inte detta för att var elak, men men) både i samhällskunskap, psykologi och biologi så studerar man grundläggande mänsklig psykologi.

Fakta 1:
Människan har INGA medfödda beteenden.

Fakta 2: Människan brukar liknas vid en tom bok vid sin födsel. Det är helt och hållet författaren som avgör hur boken ska bli.

Det är bara lågt och okunnigt att skylla ifrån sig på den individ som utfört detta.
Det kan kännas jävligt avlägset att du och jag har något att göra med denna persson i afrika, men alla människor på hela jorden är vårt ansvar och det är vi som ska ta hand om dem.
Både de som mördar och mördas.

I ett perfekt samhälle så finns det ingen som våldtar / mördar / stjäl.
ALLT beror på samhället!!!
INGEN(!!!) människa föds ond eller med onda "instinkter" eller liknande.

Men innan vi har nått det perfekta samhället (med samhälle menar jag HELA vår jord), så får vi försöka hjälpas åt och rätta till de brister vi har.
Detta gör man inte genom att döda bristerna och blunda, för då kommer liknande människor återigen att komma fram och våldta en ny bebis.

hahahaha, ja du det beror helt på vilken från vilken psykologisk synpunkt man ser det hela, inte gått gymnasiet...jaja jag vet vad tabula rasa står för i alla fall (sug på den du) kan säga att jag har koll på psykologi och mänskliga beteenden pga av att jag har jobbat m operant beteende terapi i ca 2 år, bara för du har har nån tomte på ditt gymnasie som predikar freud så betyder det inte att det är rätt och att du har någon motivation för att dra dina noll genomtänkta åsikter om mig. Till det heta ämnet då: Jag kanske ska berätta för dig att man har faktiskt sett avvikelser i hjärnan hos psykopater/sociopater/seriemördare mm, det har en hel del att göra med produktionen av vissa signalsubstanser, detta gör att dom här personerna reagerar annorlunda på olika stimuli, dvs en sak som vi "normala" människor känner stor upphestning/glädje för
står dom helt likgiltiga för, andra saker som vi känner avsky för kan få en sådan person att känna stor upphetsning tex att skada någon eller ta någon annans liv. Nu kan ju du komma och säga att det är sammhället som har påverkat individen, så dom har fått dom här skadorna, visst säger jag, men eftersom det är en fysiologisk skada så kan det lika gärna vara medfött, det beror helt på vilken psykologisk lära man har anammat (tänk på det nästa gång innan du yttrar dig). Så kom gärna och klaga på min hårda ton, för sån är jag som person, jag tycker att dom förtjänar att dö helt enkelt, med det resonemanget att dom har gått för långt och är bortom räddning.
Men dina kommentarer/påhopp om att jag skulle vara helt okunnig/obildad är grundlösa och dom kan du behålla för dig själv. Kom igen nån gång om du vill diskutera psykologi, så får vi se hur långt din kunskaper räcker.

interfact
Kommer du hit ofta?
Medlem
103822
November 15, 2001 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-11-15 19:44, squarepusher wrote:
hahahaha, ja du det beror helt på vilken från vilken psykologisk synpunkt man ser det hela, inte gått gymnasiet...jaja jag vet vad tabula rasa står för i alla fall (sug på den du)

hehe,, det vet jag oxå, och det kan hända att du har rätt.
Det finns en stor chans att jag har fel.
Det är juh faktiskt så att allt jag någonsin skrivit kan vara fel.
Jag är juh trots allt formad av det samhälle som finns runt mig, och om det nu format mig till att skriva rent felaktiga saker så blir juh resultatet felaktigt.

kan säga att jag har koll på psykologi och mänskliga beteenden pga av att jag har jobbat m operant beteende terapi i ca 2 år, bara för du har har nån tomte på ditt gymnasie som predikar freud så betyder det inte att det är rätt och att du har någon motivation för att dra dina noll genomtänkta åsikter om mig.

Vad får dig att säga att de är noll genomtänkta?
Bara för att de är, i dina ögon felaktiga så betyder det inte att de är ogenomtänkta.

Till det heta ämnet då: Jag kanske ska berätta för dig att man har faktiskt sett avvikelser i hjärnan hos psykopater/sociopater/seriemördare mm, det har en hel del att göra med produktionen av vissa signalsubstanser, detta gör att dom här personerna reagerar annorlunda på olika stimuli, dvs en sak som vi "normala" människor känner stor upphestning/glädje för
står dom helt likgiltiga för, andra saker som vi känner avsky för kan få en sådan person att känna stor upphetsning tex att skada någon eller ta någon annans liv. Nu kan ju du komma och säga att det är sammhället som har påverkat individen, så dom har fått dom här skadorna, visst säger jag, men eftersom det är en fysiologisk skada så kan det lika gärna vara medfött, det beror helt på vilken psykologisk lära man har anammat (tänk på det nästa gång innan du yttrar dig). Så kom gärna och klaga på min hårda ton, för sån är jag som person, jag tycker att dom förtjänar att dö helt enkelt, med det resonemanget att dom har gått för långt och är bortom räddning.
Men dina kommentarer/påhopp om att jag skulle vara helt okunnig/obildad är grundlösa och dom kan du behålla för dig själv. Kom igen nån gång om du vill diskutera psykologi, så får vi se hur långt din kunskaper räcker.

När det gäller psykologi så har du antagligen långväga bättre kunskaper än jag (om det du skriver är sant).
Själv har jag mestadels grundläggande saker i psykologi, kanske lite mer om människans plats / funktion i samhället, men inte direkt djupgående.
Jag är samhällsvetare i första hand, så jag ska erkänna mig besegrad i snacket om psykologi.

Det jag tycker är konstigt är att du som studerat psykologi borde känna till att:

För det första: Man kan aldrig påverka / förändra sin motståndare om man inte förstår hur han/hon tänker (syftar på din ganska otrevliga ton).

För det andra:
Begreppet "sån är jag som person" är en dålig undanflykt som människan ofta använder. Främst i förhållanden, men även annars i stor utsträckning.
Jag läste ganska nyligen en bok som tog upp detta.
Ska leta upp den och skriva in ett citat.

laphroaig
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 365
103833
November 15, 2001 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-11-15 19:43, interfact wrote:

Denna gärning kan du väl för h*****e inte skylla på samhället och "bristande infomation" ! ? Dom visste precis vad dom gjorde ! Inget snack ! Jag blir så upprörd när folk som du skyller på samhället. Det är likadant med alla som ymkar för vissa typer av sexualförbrytare, pga att dom själva har blivit utsatta som barn, det är ingen förmildrande omständighet anser jag.

"så jag skyller på deras samhälle, och möjligen historia och till viss del kultur."

Fy fan !

En sådanhär post bevisar bara din totala okunskap samt brist på fakta.

Sätt dig du ner och läs åtmindstone vad jag och farenheit har skrivit så kanske du får en liten inblick iallafall

För det första :Jag skrev till och citerade "tomas" inlägg !

Fast du tog tydligen åt dig...

Jag har väldigt svårt för människor som skyller allt på samhället, om jag går ut och våldtar ngn , är det då samhällets fel ? Det finns onda människor som begår onda gärningar. Vissa brott och gärningar kan man kanske skylla samhället, men inte grova våldsbrott iaf ! Alla vet att man inte får misshandla, våldta el mörda ngn annan människa ! Man är alltid själv ansvarig för sina handlingar. Det spelar ingen roll vad man har för nationalitet, kultur el uppväxt...

[ Detta Inlägg ändrades av: beerbelly den 2001-11-15 20:31 ]

gege
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 121
103880
November 15, 2001 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns väl inga tvivel om att en del människor begår fruktansvärda brott pågrund utav att dom har avvikelser i hjärnan men "samhället" har väl till uppgift att ta hand om dessa sjuka människor och hjälpa dem att förstå om det är möjligt och i annat fall se till att de inte kan begå dessa brott... Hur man skall hindra dem vet jag ej men det måste göras! Jag vet däremot att tortyr inte är rätt metod!!!

interfact
Kommer du hit ofta?
Medlem
103888
November 15, 2001 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-11-15 21:10, gege wrote:
Det finns väl inga tvivel om att en del människor begår fruktansvärda brott pågrund utav att dom har avvikelser i hjärnan men "samhället" har väl till uppgift att ta hand om dessa sjuka människor och hjälpa dem att förstå om det är möjligt och i annat fall se till att de inte kan begå dessa brott... Hur man skall hindra dem vet jag ej men det måste göras! Jag vet däremot att tortyr inte är rätt metod!!!

du har fruktansvärt rätt!

Tomas_2
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 937
103910
November 15, 2001 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Känns som om interfact höll med mig angående mitt inlägg om att inte lägga all skuld på individien,, skönt smile

Kan vi inte skippa påhoppen förresten? (till er alla)

laphroaig
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 365
103971
November 15, 2001 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-11-15 21:44, Tomas wrote:
Känns som om interfact höll med mig angående mitt inlägg om att inte lägga all skuld på individien,, skönt smile

Visst visst ! vi släpper alla mördare och våldtäcktsmän lösa... det är ju inte deras fel, det är ju samhällets fel.... Ni har helt rätt grabbar, ni är ju experter, ni vet ju bäst ! Jag ber om ursäkt för mina åsikter om att brottslingar skall straffas, det är ju så synd om dom, jag glömde det !

squarepusher
Member
Medlem
103978
November 15, 2001 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

vi har kommit fram till två saker här: dom flesta verkar tycka att skulden ligger hos dom som har gjort dådet, sen några som tycker att det är samhällets fel å massa mer saker som jag inte orkar eller känner för att rada upp.
Bra så?

BobboViking aka Fjoop
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 394
103991
November 15, 2001 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-11-15 23:22, beerbelly wrote:

On 2001-11-15 21:44, Tomas wrote:

Visst visst ! vi släpper alla mördare och våldtäcktsmän lösa... det är ju inte deras fel, det är ju samhällets fel.... Ni har helt rätt grabbar, ni är ju experter, ni vet ju bäst ! Jag ber om ursäkt för mina åsikter om att brottslingar skall straffas, det är ju så synd om dom, jag glömde det !

men vafaaan, är det någon som sagt att man bara ska glömma?!?! försök inte med någon j**la tolkning av det främst jag/interfact skrivit till att man bara ska skita i det då är du ju mest bara patetisk och bör växa upp..

BobboViking aka Fjoop
Kommer du hit ofta?
Medlem
103992
November 15, 2001 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-11-15 23:32, squarepusher wrote:
vi har kommit fram till två saker här: dom flesta verkar tycka att skulden ligger hos dom som har gjort dådet, sen några som tycker att det är samhällets fel å massa mer saker som jag inte orkar eller känner för att rada upp.
Bra så?

vad är det du försöker säga?

BobboViking aka Fjoop
Kommer du hit ofta?
Medlem
103993
November 15, 2001 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-11-15 21:10, gege wrote:

instämmer till fullo!

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
103994
November 15, 2001 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Snälla ni..ni har alla visat o sagt många goda ord ikväll..har inte velat lägga mig i mest kollat..

Men har ni tänkt på att en individ kan göra si o så genom ett samhälles tysta medgivande.

Med andra ord ett sorts godkännande för ens handlingar att det är ok bara det inte drabbar mig..

Mig personligen så tycker jag att man måste stämma av både samhälle OCH individ..blir lätt för mkt generaliseringar annars,individen blir formad av samhället o samhället formas av individerna genom olika sorters handlingar..

BobboViking aka Fjoop
Kommer du hit ofta?
Medlem
103995
November 15, 2001 - 11:00 pm
sp_Permalink sp_Print

hahahaha, ja du det beror helt på vilken från vilken psykologisk synpunkt man ser det hela, inte gått gymnasiet...jaja jag vet vad tabula rasa står för i alla fall (sug på den du) kan säga att jag har koll på psykologi och mänskliga beteenden pga av att jag har jobbat m operant beteende terapi i ca 2 år, bara för du har har nån tomte på ditt gymnasie som predikar freud så betyder det inte att det är rätt och att du har någon motivation för att dra dina noll genomtänkta åsikter om mig. Till det heta ämnet då: Jag kanske ska berätta för dig att man har faktiskt sett avvikelser i hjärnan hos psykopater/sociopater/seriemördare mm, det har en hel del att göra med produktionen av vissa signalsubstanser, detta gör att dom här personerna reagerar annorlunda på olika stimuli, dvs en sak som vi "normala" människor känner stor upphestning/glädje för

endast dumt att försöka få denna diskussion till någon kunnskapsmätning, respekterar dig dock för dina kunnskaper som säkert kör över mina flera gånger om...

jag hävdar fortfarande att man inte kan säga att det finns något medfött som säger det är fel och det är rätt, kom tillbaka med en studie (som jag iof vet inte finns) som säger anourlunda så ändar jag mig!

Ajjdiis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
103996
November 15, 2001 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

ojoj.. vilket liv..

squarepusher
Member
Medlem
104005
November 15, 2001 - 11:36 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-11-16 00:00, BobboViking aka Fjoop wrote:

endast dumt att försöka få denna diskussion till någon kunnskapsmätning, respekterar dig dock för dina kunnskaper som säkert kör över mina flera gånger om...

jag hävdar fortfarande att man inte kan säga att det finns något medfött som säger det är fel och det är rätt, kom tillbaka med en studie (som jag iof vet inte finns) som säger anourlunda så ändar jag mig!

såg det på discovery, tänker inte leta rätt på någon studie åt dig, det får du göra själv
och det jag försökte säga var att vi inte kommer nån vart här.

ideLan
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 229
104007
November 15, 2001 - 11:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra sagt, vilket liv...

squarepusher
Member
Medlem
104009
November 15, 2001 - 11:43 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2001-11-16 00:36, squarepusher wrote:

On 2001-11-16 00:00, BobboViking aka Fjoop wrote:

såg det på discovery, tänker inte leta rätt på någon studie åt dig, det får du göra själv
och det jag försökte säga var att vi inte kommer nån vart här. Och jag måste tillägga en sak...hahah bara för du inte vet/eller har sett en sak, så betyder ju inte det att den inte finns eller hur? *asg* 😛
tänk efter...halten av seratonin och melatonin i våran hjärna styr våran dygns rythm men också hur vi mår psykiskt, vad tror du prozac gör, jo det blockerar upptaget av en av dom där substanseran så att koncentrationen i hjärnan blir högra och personen i fråga inte blir lika deppig, alltså samma substanser och liknande styr hur vi mår psykiskt, är det något fel på den från födseln så är det ju självklart att det finns en risk att den personen får psykiska störningar.
Räcker inte det för dig så har jag inget mer att säga: du får ta å läsa på dig lite mer kompis
Nu lägger jag ner det här

Ajjdiis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
104013
November 15, 2001 - 11:47 pm
sp_Permalink sp_Print

discovery är den bästa kanalen.. d vet man.. d visste man redan i tidig åler..

Alex aka NH|WiggeR
Member
Medlem
Forum Posts: 2067
104014
November 15, 2001 - 11:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tänker inte ens säga vad jag skulle get dom för steff, för då annser ni mig som mer störd än vad ni redan gör laugh

/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 254
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL