July 21, 2001
såg det på discovery, tänker inte leta rätt på någon studie åt dig, det får du göra själv
och det jag försökte säga var att vi inte kommer nån vart här.
jaja, jag hävdar fortfarande att det du skriver inte stämmer, hade det kunnats bevisas annat hade nog de flesta vetat det vid detta lag, det är stort...
inte komma någonvart, det vet jag väl inte om jag håller med om, det är alltid bra emd en seriös diskussion även om denna har blivit lite banal med mycket påhopp mm.
May 29, 2001
On 2001-11-16 08:42, BobboViking aka Fjoop wrote:
såg det på discovery, tänker inte leta rätt på någon studie åt dig, det får du göra själv
och det jag försökte säga var att vi inte kommer nån vart här.jaja, jag hävdar fortfarande att det du skriver inte stämmer, hade det kunnats bevisas annat hade nog de flesta vetat det vid detta lag, det är stort...
inte komma någonvart, det vet jag väl inte om jag håller med om, det är alltid bra emd en seriös diskussion även om denna har blivit lite banal med mycket påhopp mm.
read and weep:
"Därför föds man som psykopat
Forskare har för första gången funnit kroppsliga avvikelser i psykopaters hjärnor. Det kan innebära att psykopati är medfödd och alltså inte bara ett resultat av vår uppväxt. Kan läkarna hitta symtomen tidigt, kommer man kanske att kunna förebygga psykopati."
Så gå å köp Illustrerad Vetenskap nr 13 2001 å läs och lär,det enda som jag kan anmärka på den här artikeln är att dom här forskar rönen har funnits länge, men antar att det är officiellt nu? Så jag tror du blir tvungen att erkänna att man kan inte alltid skylla på samhället när det gäller en individs avvikande beteende.
May 29, 2001
On 2001-11-16 09:49, squarepusher wrote:
On 2001-11-16 08:42, BobboViking aka Fjoop wrote:
och det jag försökte säga var att vi inte kommer nån vart här.jaja, jag hävdar fortfarande att det du skriver inte stämmer, hade det kunnats bevisas annat hade nog de flesta vetat det vid detta lag, det är stort...
read and weep:
"Därför föds man som psykopatForskare har för första gången funnit kroppsliga avvikelser i psykopaters hjärnor. Det kan innebära att psykopati är medfödd och alltså inte bara ett resultat av vår uppväxt. Kan läkarna hitta symtomen tidigt, kommer man kanske att kunna förebygga psykopati."
Så gå å köp Illustrerad Vetenskap nr 13 2001 å läs och lär,det enda som jag kan anmärka på den här artikeln är att dom här forskar rönen har funnits länge, men antar att det är officiellt nu? Så jag tror du blir tvungen att erkänna att man kan inte alltid skylla på samhället när det gäller en individs avvikande beteende.
Här har du en länk:
http://www.illustreradvetenska.....3.asp#7416
Så du inte kan komma med nån löjlig kommentar att jag har hittat på det mm.
EDIT: la till en länk + spydig kommentar.
June 15, 2001
On 2001-11-15 18:09, interfact wrote:
On 2001-11-15 15:29, squarepusher wrote:
outbildade, sammhälle...bullshit!! saken är att det spelar ingen roll vart vi kommer ifrån eller vilken bakgrund man har, vi är alla människor och inom oss så finns något medfött som förhindrar oss för att utföra så askyvärda dåd, även om jag skulle tro helt 100% att jag blev av med ett dödligt virus genom att våldta och märka för livet ett litet barn så skulle jag inte göra det, för jag kan/vill inte tillfoga någon annan så pass litet och oskyldigt sån skada, utan då skulle jag hellre dör..för jag e en människa!! anser att dom där personerna som utförde det inte är människor utan något helt annat och pga dom har kunnat ta steget å genomföra nå så pass vidrigt så har dom enligt mig förbrukat sin rätt som människa att leva och bör avlivas precis som man gör med en galen hund=Nackskott!!Det verkar som att du inte gått gymnasiet överhuvudtaget (jag menar inte detta för att var elak, men men) både i samhällskunskap, psykologi och biologi så studerar man grundläggande mänsklig psykologi.
Fakta 1:
Människan har INGA medfödda beteenden.Fakta 2: Människan brukar liknas vid en tom bok vid sin födsel. Det är helt och hållet författaren som avgör hur boken ska bli.
Det är bara lågt och okunnigt att skylla ifrån sig på den individ som utfört detta.
Det kan kännas jävligt avlägset att du och jag har något att göra med denna persson i afrika, men alla människor på hela jorden är vårt ansvar och det är vi som ska ta hand om dem.
Både de som mördar och mördas.I ett perfekt samhälle så finns det ingen som våldtar / mördar / stjäl.
ALLT beror på samhället!!!
INGEN(!!!) människa föds ond eller med onda "instinkter" eller liknande.Men innan vi har nått det perfekta samhället (med samhälle menar jag HELA vår jord), så får vi försöka hjälpas åt och rätta till de brister vi har.
Detta gör man inte genom att döda bristerna och blunda, för då kommer liknande människor återigen att komma fram och våldta en ny bebis.
Nu tänkte jag läsa igenom hela detta inlägget men jag kunde inte hålla mig från att svara.
Det är kanske sant att en människa inte föds ond. Men människor föds _STÖRDA_.
Det är inte samhällets fel att dessa människor saknar en spärr eller uppfattning om vad som är rätt eller fel.
Om du såg programet som gick på tv2 om unga våldtäktsmän så hade du nog ändrat uppfattning. Dessa ungdomar(!) hade våldtagit/ofredat småflickor och pojkar. Och här är det INGEN som kan komma och säga att det är samhällets fel. Dessa killar VISSTE vad dom hade gjort. Vissa nekade det tillochmed. Men alla var skyldiga.
De var fullt "friska" människor enligt psykiskaundersökningar. Men alla av oss, 99% av sveriges befolkning vet att det är fel/att man måste ha en grov störning för att kunna göra detta. Det ligger inte ens i någon av oss fantasi att ens lägga hand på ett barn.
Vart jag försöker komma är att det är INTE samhällets fel eller föräldrarnas fel eller någon annans fel utan _den enskilda_ individen!
// Gorka
June 15, 2001
hehe,, det vet jag oxå, och det kan hända att du har rätt.
Det finns en stor chans att jag har fel.
Det är juh faktiskt så att allt jag någonsin skrivit kan vara fel.
Jag är juh trots allt formad av det samhälle som finns runt mig, och om det nu format mig till att skriva rent felaktiga saker så blir juh resultatet felaktigt.
Snälla.
Då dyker det genast upp en tanke i min skalle. Om jag går ut och hugger ner lite valfri människor. Spelar ingenroll vilka. Sen överlämnar jag mig till polisen och skyller på att det var samhället som formade mig?
Hur långt tror du jag kommer i en rättegång?
Det måste betyda att du kanske några av dina vänner tänker på detta sättet. Sen tar det slut.
Vårat samhälle accepterar inte dessa brott och vi tar inte heller på oss skulden för dessa sjuka människor gärningar. DET är jag mkt glad för.
Tycker fortfarande du har väldigt fel.
October 17, 2001
On 2001-11-16 10:18, gorka wrote:
Nu tänkte jag läsa igenom hela detta inlägget men jag kunde inte hålla mig från att svara.
Det är inte samhällets fel att dessa människor saknar en spärr eller uppfattning om vad som är rätt eller fel.
Det är fortfarande samhället som bestämmer VAD som är rätt och fel.
Det är ju vi (majoriteten) som bestämmer hur vi vill ha det, och de som då inte passar in i detta mönster (t.ex. medfödda psykiskt sjuka) blir "utstötta". Detta är en fullt naturlig handling från våran sida, då vi försöker få ett samhälle som fungerar på bästa sätt.
Men då tycker jag det är vårt (samhällets) ansvar att ta hand om dessa individer (som också är en del av samhället) på bästa sätt så att dessa också kan hitta sin plats i samhället.
Detta är kanske tyvärr på en mental-instutition där de får leva under kontroll och med hjälp / övervakning.
Detta är tråkigt, men eftersom de föds med en defekt så är det ett bra sätt att lösa det.
Hursomhelst så är dessa människor en del av samhället, de har sin plats i samhället, och ska tas om hand av samhället.
Om du såg programet som gick på tv2 om unga våldtäktsmän så hade du nog ändrat uppfattning. Dessa ungdomar(!) hade våldtagit/ofredat småflickor och pojkar. Och här är det INGEN som kan komma och säga att det är samhällets fel. Dessa killar VISSTE vad dom hade gjort. Vissa nekade det tillochmed. Men alla var skyldiga.
De var fullt "friska" människor enligt psykiskaundersökningar. Men alla av oss, 99% av sveriges befolkning vet att det är fel/att man måste ha en grov störning för att kunna göra detta. Det ligger inte ens i någon av oss fantasi att ens lägga hand på ett barn.
Vart jag försöker komma är att det är INTE samhällets fel eller föräldrarnas fel eller någon annans fel utan _den enskilda_ individen!
// Gorka
Men försök förstå detta:
Ingen människa kan "hitta på" något av egen fri vilja. Allt man tänker och gör, gör vi utifrån intryck.
Individen kan visserligen spinna vidare på dessa saker, så att det går till överdrift.
Exempel:
Ett person blir sexuellt utnyttjad som barn.
Om samhället då ger honom den trygghet och stöd i skola, vård och omsorg som han behöver för att komma över detta, så är chansen väldigt stor att han kan klara att leva ett normalt liv.
Om personen blir utnyttjad otaliga gånger, inte får någon hjälp eller stöd så är det en väldigt stor risk att denna person själv kommer begå sexuella övergrepp.
Allt formas av samhället och är beroende av samhällets struktur.
June 15, 2001
On 2001-11-16 14:50, interfact wrote:
On 2001-11-16 10:18, gorka wrote:
Det är inte samhällets fel att dessa människor saknar en spärr eller uppfattning om vad som är rätt eller fel.Det är fortfarande samhället som bestämmer VAD som är rätt och fel.
Det är ju vi (majoriteten) som bestämmer hur vi vill ha det, och de som då inte passar in i detta mönster (t.ex. medfödda psykiskt sjuka) blir "utstötta". Detta är en fullt naturlig handling från våran sida, då vi försöker få ett samhälle som fungerar på bästa sätt.
Men då tycker jag det är vårt (samhällets) ansvar att ta hand om dessa individer (som också är en del av samhället) på bästa sätt så att dessa också kan hitta sin plats i samhället.
Detta är kanske tyvärr på en mental-instutition där de får leva under kontroll och med hjälp / övervakning.
Detta är tråkigt, men eftersom de föds med en defekt så är det ett bra sätt att lösa det.
Hursomhelst så är dessa människor en del av samhället, de har sin plats i samhället, och ska tas om hand av samhället.Om du såg programet som gick på tv2 om unga våldtäktsmän så hade du nog ändrat uppfattning. Dessa ungdomar(!) hade våldtagit/ofredat småflickor och pojkar. Och här är det INGEN som kan komma och säga att det är samhällets fel. Dessa killar VISSTE vad dom hade gjort. Vissa nekade det tillochmed. Men alla var skyldiga.
// Gorka
Men försök förstå detta:
Ingen människa kan "hitta på" något av egen fri vilja. Allt man tänker och gör, gör vi utifrån intryck.
Individen kan visserligen spinna vidare på dessa saker, så att det går till överdrift.
Exempel:
Ett person blir sexuellt utnyttjad som barn.
Om samhället då ger honom den trygghet och stöd i skola, vård och omsorg som han behöver för att komma över detta, så är chansen väldigt stor att han kan klara att leva ett normalt liv.Om personen blir utnyttjad otaliga gånger, inte får någon hjälp eller stöd så är det en väldigt stor risk att denna person själv kommer begå sexuella övergrepp.
Allt formas av samhället och är beroende av samhällets struktur.
"Ingen människa kan "hitta på" något av egen fri vilja. Allt man tänker och gör, gör vi utifrån intryck."
Du vet kanske att nästan varje människa har en spärr som talar om när man gör fel.
Och att se 6(!) människor på sammaställe som inte har den spärren är en stor osannolikhet. Dessa männ visste vad dom gjorde. Men de var säkerligen störda. Men det finns ingenting som ursäktar deras handlingar. Absolut ingenting. Eftersom jag är övertygad om att de visste vad de höll på med.
"Ett person blir sexuellt utnyttjad som barn.
Om samhället då ger honom den trygghet och stöd i skola, vård och omsorg som han behöver för att komma över detta, så är chansen väldigt stor att han kan klara att leva ett normalt liv."
Tror du verkligen det? Inte jag. En människa som utsätts för våldtäkt/ofredande kommer _aldrig_ att bli sig själv igen. Spelar ingenroll hur mkt stöd den personen får.
Ett barns sinne är otroligt formbart och när en/flera svettig illaluktande männ ger sig på detta barnet så kommer inget stöd ivärlden hjälpa.
Varför tror du att vissa kvinnor skyller på sig själva när de blir våldtagna? Spelar ingenroll hur många som säger att det var inte ditt fel... För vissa går det inte in.
Tycker verkligen att du ska se dokumentären innan du fortsätter att säga att det är vi som har skapat dessa människor.
July 21, 2001
read and weep:
"Därför föds man som psykopatForskare har för första gången funnit kroppsliga avvikelser i psykopaters hjärnor. Det kan innebära att psykopati är medfödd och alltså inte bara ett resultat av vår uppväxt. Kan läkarna hitta symtomen tidigt, kommer man kanske att kunna förebygga psykopati."
Här har du en länk:
http://www.illustreradvetenska.....3.asp#7416
Så du inte kan komma med nån löjlig kommentar att jag har hittat på det mm.
EDIT: la till en länk + spydig kommentar.
jaja, visst, bra av dig att klargöra på detta vis men jag tror faktistk ärligt talat att ens uppväxt är en större faktor, sen tror jag att det är fler som formas till mentalt sjuka än vad det är folk som föds så (faktiskt tror jag att det är väldigt övevägande så!)
July 14, 2001
On 2001-11-16 19:44, skiroy wrote:
On 2001-11-16 19:10, Donan Fear wrote:
Det spelar ingen roll om det är individens eller samhällets fel, de måste ändå straffas hårt för att avskräcka andra från att göra samma sak.Tyvärr så räcker det inte med hårda straff i avskräckande syfte..
Nä, exakt, du har precis rätt,, det finns INGENTING som tyder på lägre brottslighet i likande länder som sverige men med till exempel dödsstraff(USA är ett av dem).
Visste ni att den där "värsting-seglatsen" (2st) för några år sen, slog oerhört väl ut,, tyvärr gav media en sån snedvriden bild utav det, så projektet lades ned.
September 12, 2001
Detta med den så kallade "värstingresan" visade sig fungera mkt väl..till o med resans värsta kritiker ångrar idag deras agerande med resultatet o fakta från just denna resa..
Apropå straff så kan jag bara hänvisa till mig själv där..jag blev mobbad väldigt mkt i 7-8:de klass till det brast för mig..skolan största kille mot skolans minste..jag knäckte näsan till en blodig sörja o fick en kick av detta,efter detta bråk visade jag gärna andra mina färdigheter på det området o tänkte själv att jag skiter i vad jag får för straff bara jag får min kick..ungefär.
En lärare ingrep till sist över mina handlingar.
Han förstod min situation o känslor inombords o tillsammans satte vi olika mål som jag skulle sikta på o efter ett tag steg mitt självförtroende på rätt sätt så att säga..sedan kom jag in i de rätta tankebanorna o hamnade på rätt sida i samhället.Jag hade tur men alla har inte den turen måste jag säga o därför tycker jag inte att straffen ständigt ska höjas för det avskräcker inte det minsta.
Därför går det inte att enbart skrika på hårdare straff för även om mina små ungdomssynder kan verka harmlöst så var det ett litet steg mot en betydligt miserablare tillvaro i samhället.
Det värsta med detta var att några år sedan jag knäckte näsan på killen så fick jag höra att han hade tagit sitt liv..klart man börjar fundera om mitt tilltag bidrog..
Detta blev kanske lite långt inlägg men men.. :hrm:
1 Guest(s)