Dokumentären om Spelberonde på Svt1|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dokumentären om Spelberonde på Svt1
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 26, 2003 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Nån som kollade på den?
Själv tycker jag det är lite fånigt att kalla det liknande drog-missbruk.
Det finns nog undantag men att kalla det drogmissbruk, nee.
70% av sveriges kollar TV från kl 19.30-22.00 och vad är skillnaden mellan det och spela dator 3 timmar?
Själv sitter jag vid datorn kanske 5-6 timmar om dagen.. Ibland mkt mer. Men jag spelar knappt 30 min om dagen. Jag läser här på NH, sitter på mIRC, läser på nyhetesidor på nätet, både inom spel och allmäna saker såsom aftonbladet t.ex.. En nackdelen med datorn för mig är att jag inte är ute så ofta och min syn som försämrats. 😕
Säg vad ni tycker om dokumentären och säg hur mkt ni sitter vid datorn.
Sen en sak till att omhänderta nån för att sitta vid datorn är sjukt, om man ens spelat 14 timmar om dagen..

Grayfox
Member
Medlem
Forum Posts: 2819
359724
June 26, 2003 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja programet hadde en viss mening men jag tycker inte det i alla fall.
Jag sitter typ max nio timmer vid datorn per dag nu under lovet i allafal men jag spelar knappt 90minuter av den tiden resten av tiden jobbar jag med 3dprogram och surfar det kan man absolut inte kalla för dator-misbruk eller drog-missbruk.
Nästa vecka skall jag börja jobba då kommer väl jag och sitta max två timmar om dagen =)

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
359786
June 26, 2003 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: En nackdelen med datorn för mig är att jag inte är ute så ofta och min syn som försämrats. 😕

Jag hörde på radio för några månader sedan att datorsittande inte alls försämrade synen, men jag kan ha hört fel.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
359820
June 27, 2003 - 6:58 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Nån som kollade på den?
Själv tycker jag det är lite fånigt att kalla det liknande drog-missbruk.
Det finns nog undantag men att kalla det drogmissbruk, nee.
70% av sveriges kollar TV från kl 19.30-22.00 och vad är skillnaden mellan det och spela dator 3 timmar?
Själv sitter jag vid datorn kanske 5-6 timmar om dagen.. Ibland mkt mer. Men jag spelar knappt 30 min om dagen. Jag läser här på NH, sitter på mIRC, läser på nyhetesidor på nätet, både inom spel och allmäna saker såsom aftonbladet t.ex.. En nackdelen med datorn för mig är att jag inte är ute så ofta och min syn som försämrats. 😕
Säg vad ni tycker om dokumentären och säg hur mkt ni sitter vid datorn.
Sen en sak till att omhänderta nån för att sitta vid datorn är sjukt, om man ens spelat 14 timmar om dagen..

Såg inte dokumentären... Men sa de att man skulle omhänderta folk för att de sitter för mycket vid datorn??? Det skulle ju vara helknäppt... "Du meckar för mycket med din bil så vi får omhäderta dig nu..." 👿

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
359821
June 27, 2003 - 7:12 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kan säga att jag sitter vid datorn ganska mycket o spelar typ 90% av tiden, jag har själv valt att göra detta för att jag gillar det.
Det är bara människor som inte är intresserade av datorer eller helt enkelt inte fattar hur man använder datorer som klagar o dömer oss.
Jag är också ute o träffar massa människor också har säkert mer kontakt med människor än de flesta "icke missbrukare" i och med att man har irl polare o sen de via nätet.

ando
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 521
359826
June 27, 2003 - 7:25 am
sp_Permalink sp_Print

Jag sitter framför datorn i säkert 9-12 timmar om dagen, men det beror ju på att jag jobbar med en dator.
Ja det är ju betydligt mer socialt att sitta framför datorn och prata på icq/msn/irc osv. än att spela fottboll och få ur sig lite stönande och "passa mig". 🙄

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
359837
June 27, 2003 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

ando wrote: Ja det är ju betydligt mer socialt att sitta framför datorn och prata på icq/msn/irc osv. än att spela fottboll och få ur sig lite stönande och "passa mig". 🙄

Håller med! Iofs så har man ju rätt mycket "mänsklig" kontakt också iom flickvännen... Men det är en helt annan historia det... 😉

Poängen är bara som sådan att de som klagar på oss datorentusiaster inte förstår tjusningen med datorerna, likväl som jag kan ha svårt att greppa dem som sitter & flätar korgar hela dagarna också. Men det behöver inte vara ett beroende för det, den normala definitionen brukar vara "hobby". Det finns andra hobbys som tar mycket tid av en också, som då tex bilrenovering, korgflätning, fiske osv. Men att kalla det beroende gör dom som är rädda för teknikens framgång, rädda att folk aldrig mer ska gå ut ur sina hem som i många filmer.

Over & Out.

rilo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
359839
June 27, 2003 - 8:36 am
sp_Permalink sp_Print

Alla kommer säkert hata mig nu men... Jag tyckte det var bättre förr när det inte fanns datorer för privatpersoner. Då var man ute mkt mer, nuförtiden sitter man bara framför den jävla burken, det e som en drog som har gjort alla lata och istället för att träffas irl så träffas man på internet.

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
359842
June 27, 2003 - 8:45 am
sp_Permalink sp_Print

Jag håller inte med... Jag sitter iofs rätt mkt vid datorn, men då bor jag 2 mil ifrån min umgängeskrets just nu också, samtidigt som jag jobbar väldigt mycket på veckorna. Men under helgerna så är man alltid med vänner & bekanta. Under veckorna finns det som inte tid till detta, så på sin lilla fritid så sitter man vid dator alternativt tv'n. Och av dessa två så anser jag att datorn innebär betydligt mer socialt umgänge eftersom man ofta sitter på dc lr liknande & snackar med kompisar.

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
359844
June 27, 2003 - 8:52 am
sp_Permalink sp_Print

Så väldigt enkelt egentligen:
Om man ungås med sina kompisar IRL och dessutom rör på sig lite/motionerar och sköter skola/jobb så förstår jag inte vad probelmet skulle vara. Folk får väl spendera sin fritid som de vill!

Däremot om man så ska man nog fundera lite på sitt liv om man inte gör de ovan nämda sakerna utan bara sitter framför datorn på sin fritid. NÄSTAN ALLT GÅR ATT ÖVERDRIVA TILLS DET BLIR NEGATIVT! Detta oavsett om det handlar om datorer, träning eller annat. Om man tycker att det "sociala" ungänget på Internet kan ersätta det IRL så är man nog jävligt snett ute, det är däremot ett trevligt komplement!

Detta ska inte ses som något negativt för de som på ett eller annat sätt inte KAN göra de ovan nämnda saker...

Angående debatten så var den som debatter brukar vara: Två sidor som ser svart eller vitt på saken. Undantaget Vesslan som verkade ha en sund syn på spelandet och livet.

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 936
359846
June 27, 2003 - 8:54 am
sp_Permalink sp_Print

[ToMaHaWk wrote: ][quote=ando]Ja det är ju betydligt mer socialt att sitta framför datorn och prata på icq/msn/irc osv. än att spela fottboll och få ur sig lite stönande och "passa mig". 🙄

Håller med! Iofs så har man ju rätt mycket "mänsklig" kontakt också iom flickvännen... Men det är en helt annan historia det... 😉

Poängen är bara som sådan att de som klagar på oss datorentusiaster inte förstår tjusningen med datorerna, likväl som jag kan ha svårt att greppa dem som sitter & flätar korgar hela dagarna också. Men det behöver inte vara ett beroende för det, den normala definitionen brukar vara "hobby". Det finns andra hobbys som tar mycket tid av en också, som då tex bilrenovering, korgflätning, fiske osv. Men att kalla det beroende gör dom som är rädda för teknikens framgång, rädda att folk aldrig mer ska gå ut ur sina hem som i många filmer.

Flickvän? Vad är det? Går det att beställa en på nätet?

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
359848
June 27, 2003 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

Hehe, nä, man måste släppa taget om datorn & gå ut nån gång då & då i vanliga fall.... 😉

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
359849
June 27, 2003 - 9:00 am
sp_Permalink sp_Print

Kan erkänna att jag knappt klarar mig utan datorn. 🙂
Sen som svar till nån snubbe här. ja det har varit ungdomar som har omhändertagets.. på föräldrarnas begäran självklart.
Viu : mm kanske men jag märkte nåt skumt igår, jag lanade tisdag-torsdag och då hade jag skärmen jävligt långt ifrån mig.
Sen när jag kom hem hade min syn Förbättras typ 2-4 ggr jag lovar. T.ex TV.n jag måste ha den brevid sängen för att kunna se texten, nu kan jag ha den allra längst bort som jag inte kunde förrens 2 år sedan.
Jag har nu Ställt skärmen längre ifrån mig hemma också men är kanske inte tillräckligt

/ mannen med förbättrad syn wink

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 936
359858
June 27, 2003 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Kan erkänna att jag knappt klarar mig utan datorn. 🙂
Sen som svar till nån snubbe här. ja det har varit ungdomar som har omhändertagets.. på föräldrarnas begäran självklart.
Viu : mm kanske men jag märkte nåt skumt igår, jag lanade tisdag-torsdag och då hade jag skärmen jävligt långt ifrån mig.
Sen när jag kom hem hade min syn Förbättras typ 2-4 ggr jag lovar. T.ex TV.n jag måste ha den brevid sängen för att kunna se texten, nu kan jag ha den allra längst bort som jag inte kunde förrens 2 år sedan.
Jag har nu Ställt skärmen längre ifrån mig hemma också men är kanske inte tillräckligt

/ mannen med förbättrad syn wink

Det är ett av de vanligaste synfelen hos oss datornördar. Dock är det inte många som känner till det. En ögonläkare här i stan har dock gjort en studie på det hela och har hjälpt mig en hel del.

Det är nämligen så här (på ett ungefär): Musklerna som reglerar tjockleken på linsen i ögat (dvs fokuserar ögat beroende på avstånd) stelnar eller rättare sagt, blir otränade av att sitta vid datorn hela dagarna. Om man sitter vid datorn ett tag så är ögonen inställda på just det avståndet som skärmen står på, och om man då tittar ut genom fönstret så orkar ringmusklerna inte justera linsen till det nya avståndet. Den har stelnat i läget för "skärm-avståndet". Om man däremot tittar ut genom fönstret (avslappnat, dvs utan att kisa) i ca 5 minuter så slappnar ringmuskeln av och lyckas ändra linsen. När du därefter tittar in på skärmen igen så är den helt plötsligt suddig, då ögonen har fokuset längre bort.

Många optiker gör som så att de konstaterar "Oj, han är närsynt. Här är ett par glasögon", vilket leder till att ögonen förblir otränade och istället för att bli av med en av optikern diagnoserad närsynthet så blir personen i fråga istället närsynt, eftersom ögonen vänjer sig vid glasögonen.

Det hela går alltså att träna bort, genom att t ex var femte minut eller så (gärna så ofta som möjligt) titta ut genom fönstret och fästa blicken på något kanske 20-50 meter bort. På detta sätt blir man av med synproblemen på ett par månader. Detta beror självklart på hur stela musklerna är, och hur väl man sköter träningen.

När jag var hos ögonläkaren i fråga så bad han mig läsa tredje raden underifrån på den där tavlan. Jag hade inte en chans, det var bara ett suddigt streck. Då tog han tavlan, gick ut i korridoren och satte den vid väggen så att den stod ca 6 meter längre bort än annars. Därefter fick jag order om att i fem minuter titta på översta radens A i några minuter.
Jag gjorde så, och därefter tog han in tavlan igen. När han bad mig läsa understa raden så var det bara att rabbla den. Synen var kristallklar.

JCLAESON
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 182
359859
June 27, 2003 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

Såg oxå dokumentären var väl lite överdriven.
men å andra sidanSom callister sitta 5-6 timmar om dan vid datorn tycker jag faktiskt är lite sjukt!Blir ju socialt missanpassad:)..Själv sitter jag ca 1 timme varje kväll...Måste ha min dagliga dos av cs..Annars funkar det inte:)

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
359861
June 27, 2003 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

Det enda jag använder min dator till e att bränna musik...lyssna på musik...snacka med polare (Bara dom som jag träffat IRL hatar att snacka med folk jag inte känner på internet känns så jävla äckligt)
och ja kollar lite på internet ibland t.e.x aftonbladet o när ja söker information om något...sitter väl typ 6-7 timmar per dygn om jag inte har något annat för mig
träffar polare 2-3 ggr per vecka nu på sommaren

Och spel blir jag äcklad av...jag kan spela cs högst 5 minuter sen e de så jäkla tråkigt

De skulle va kul o se vad som hände om man stängde ner Internet i en vecka eller så
Då skulle gatorna fyllas av Zombies kallade datanördar med bleka ansikten tejpade brillor och okammat hår...

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
359889
June 27, 2003 - 10:18 am
sp_Permalink sp_Print

Man kan även få skador av datorn om man har skärmen felplacerad. De flesta "moderna" datorbord är feldesignade, skärmen sätts alltid högst upp. Folk sitter också med lådor under sina skärmar. Detta leder till att ögonen (ögonlocken) måste vara mer öppna och de känsliga delarna blir exponerade. I ett datorrum är det oftast torr och dammig luft, så ögonen blir torra och irriterade av dammet. För att ögat ska fungera riktigt måste det vara fuktigt, därför blinkar man ofta (kroppens egna sätt att bloeta ner oegat :P).

Så om ni vill spara era ögon sätt skärmen lågt. Om man sitter rakt och stirrar rätt fram ska man ha en 20 gradig lutning till skärmens topp. Har man skärmen placerad på detta sätt skonar man även sin nacke och rygg.

JCLAESON
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 182
359923
June 27, 2003 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

Tål att tänka på pain nu ska jag hem o möblera:)!

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
359928
June 27, 2003 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

Stjälv tycker jag att det är ganska irriterande att dom tar upp sådana onödiga grejjer.. Ska föräldrarna oroa sig för att barnen sitter för mycket vid datorn och inte är ute med kompisar på kvällen och har kul.. Det är nog ganska så mycket mer hälsosamt att sitta vid datorn då..

Henrik Andersson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1105
359938
June 27, 2003 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote:
De skulle va kul o se vad som hände om man stängde ner Internet i en vecka eller så
Då skulle gatorna fyllas av Zombies kallade datanördar med bleka ansikten tejpade brillor och okammat hår...

Hahahahaha. Ja, det skulle faktiskt vara kul... men jag har märkt en grej...nu för några dagar sedan när det var avbrott på Telias ADSL etc, så märkte jag hur j*vla hjälplös man är utan internet... iallafall jag. Kunde inte göra ett skit... kom på en massa grejor att göra, men kom efter hand på att allting var förknippat med internet. Helsjukt!

Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores

F.d användarnamn: dest

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 103
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL