January 6, 2002
Izomatic wrote: Ja, snarare undervikt... Jag är 1.84 och väger 69kg. Är ganska muskulös iof...
Hur gammal är du?
jag är 183, väger 81 kg o är inte särskilt muskulös, men hyfsat vältränad.
springer ~3-4 mil i veckan. har typ 1-2 cm fett runt magen
Har lite svårt att se dig som ganska muskulös om du väger 69 kg. no offense 🙂
June 20, 2002
jokkling wrote: jag TROR att jag har en ganska lagom vikt, är 1.86 och väger ca 86kg, är 20år....
I övrigt tror jag inte fettma i den graden över huvud taget är en fysisk sjukdom, det är nog enbart psykiskt. Jag tror att det är liknande för dem som för anorektiker... fast tvärt om
för de flesta är det säkert ett psykiskt besvär eller ett livsstils-problem, men sen finns det ju fetma som beror på fysiska problem...
Har en kompis vars lillasyrra riktigt anstränger sig för att behålla en normal vikt, äter fettsnålt och tränar flera dagar i veckan, men fortsätter ändå att gå upp i vikt...
Tycker det är extra olyckligt att människor som inte kan göra så mycket åt sin vikt ska bli mobbade och behöva lida, även om inte psykiska orsaker är att förakta de heller...
March 11, 2003
boogey wrote: [quote=jokkling]jag TROR att jag har en ganska lagom vikt, är 1.86 och väger ca 86kg, är 20år....
I övrigt tror jag inte fettma i den graden över huvud taget är en fysisk sjukdom, det är nog enbart psykiskt. Jag tror att det är liknande för dem som för anorektiker... fast tvärt om
för de flesta är det säkert ett psykiskt besvär eller ett livsstils-problem, men sen finns det ju fetma som beror på fysiska problem...
Har en kompis vars lillasyrra riktigt anstränger sig för att behålla en normal vikt, äter fettsnålt och tränar flera dagar i veckan, men fortsätter ändå att gå upp i vikt...
Tycker det är extra olyckligt att människor som inte kan göra så mycket åt sin vikt ska bli mobbade och behöva lida, även om inte psykiska orsaker är att förakta de heller...
Helt sant. Har själv det problemet. Det räcker med att jag tittar på en pizza så svullnar man på mitten, medan jag har kompisar som kan äta hur mycket som helst. Men det är här det riktigt kinkiga kommer in. Om man skall kunna undgå att falla för frestelserna, och hålla en kontinuerlig diet, måste man var hyfsat balanserad. Då blir det väldigt jobbigt att samtidigt påminnas om vilka "krav" som samhället ställer på folks utseende.
June 23, 2002
denstore wrote: [quote=BelGarath]har jag normalvikt 60kg 180cm lång?
Räknar man på ditt BMI, så hamnar du runt 18-19. Mellan 20 och 25 anses som normalt. Du är nog en aning small, men inte så att du behöver oroa dig. Jag väger ungefär 90 pannor, och är 184, vilket ger mig ett BMI på ungefär 27. Övervikten börjar vid 25. Jag ligger i riskzonen. Gissa då hur jag låg till när jag vägde 130....
Start jobbat att gå ner så pass mycket ;).
March 11, 2003
macrus wrote: [quote=denstore][quote=BelGarath]har jag normalvikt 60kg 180cm lång?
Räknar man på ditt BMI, så hamnar du runt 18-19. Mellan 20 och 25 anses som normalt. Du är nog en aning small, men inte så att du behöver oroa dig. Jag väger ungefär 90 pannor, och är 184, vilket ger mig ett BMI på ungefär 27. Övervikten börjar vid 25. Jag ligger i riskzonen. Gissa då hur jag låg till när jag vägde 130....
Start jobbat att gå ner så pass mycket ;).
45 kilo på två år. Har gått upp 5 igen sen förra sommaren, men de skall bort igen. Envishet, skadeglädje och en viss dos illvilja fixar biffen.:)
Skämt åsido så finns det bra hjälpmedel. Jag rekommenderar "hälsovakten". Passar killar utomordentligt bra.
January 6, 2002
jag gick upp 10 kilo första terminen efter jag flyttade hemifrån.
Märkte inte att jag hade gått upp så mycket förrens en kompis morsa sa:
Nämen, vad tjock du har blivit. Du har ju riktiga äppelkinder nu ju!
då fick man sig en tankeställare! Det var ändå två år sen men polarna kallar mig för tjockis fortfarande, 🙂 men det är bara kul
March 11, 2003
Schmutziger wrote: jag gick upp 10 kilo första terminen efter jag flyttade hemifrån.
Märkte inte att jag hade gått upp så mycket förrens en kompis morsa sa:
Nämen, vad tjock du har blivit. Du har ju riktiga äppelkinder nu ju!då fick man sig en tankeställare! Det var ändå två år sen men polarna kallar mig för tjockis fortfarande, 🙂 men det är bara kul
Man inser ibland inte att ens morsa lagade fasen så mycket bättre mat än skräpmaten man vande sig vid när man flyttade hemifrån. Jag trodde en gång i tiden att det var morsans sås och potatisdiet som gjorde att jag var överviktig, men det var egentligen tvärt om.
December 15, 2002
Millhouse wrote: det är manligt at vara lite småtjock.. eller "atletiskt byggd"... 😉
hmm...om jag inte minns fel, så har du sagt att du är football spelare, och då ska man ju inte se ut som en höjdhoppare precis, för att klara av sporten. Då ska man vara ganska tung, och då ingåt ju lite fett, eller hur? 😀
June 20, 2002
GoggeL wrote: [quote=Millhouse]det är manligt at vara lite småtjock.. eller "atletiskt byggd"... 😉
hmm...om jag inte minns fel, så har du sagt att du är football spelare, och då ska man ju inte se ut som en höjdhoppare precis, för att klara av sporten. Då ska man vara ganska tung, och då ingåt ju lite fett, eller hur? 😀
beror ju helt på vart man spelar...
Vissa positioner kan man vara ganska liten på, men om du spelar på linjen så kan man gott väga en del...
men grejen med sportande "tjocka" människor är att det ofta finns en hel del muskler under fettet...
September 11, 2002
tycker faktiskt inte ett dugg synd om vissa personer som ställer upp på dessa dokumentärer.. har inte sett denna ni snackar om men såg en förra året på fyran.. En jätteöverviktig gubbe sa att han gick in 100% för att banta ner sig 50-60kg.. han betalar folk som ska hjälpa honom. "jag äter sunt nu" javisst, man fick se hans frukost -bacon, flottig korv och äggröra(jättemycket). sen skulle han väga in sig och erkände att han fuskat för kameran men för personen som vägde honom sa han att han följde dieten strikt... (också vill han att man ska tycka synd om honom, varför?)..
nästa person var en tant som var så fet så hon fick bo i sin säng.. hennes uppgift med livet just nu var enligt henne själv att gå ner i vikt.. hon hade folk som var hemma hos henne och hjälpte henne laga sund mat osv.. när de stuckit ringde hon till det lokala snabbköpet och beställde en KISTA(!!!) friterad kyckling varpå hon skrattade framför kameran och sa att hennes hjälpredor var dumma som trodde att de kunde styra henne.. i samma veva sa hon saker som om vi skulle tycka synd om henne..
visst är det synd om dem att det gått så långt, men om de inte kan ha en gnutta självdisciplin (jag menar det krävs ju en del vilja och handling för att ringa och beställa en kista kyckling) så vafan? hon var inte ens tacksam mot de som försökte hjälpa henne... ähh.. jag trivs med dem som bestämmer sig för att gå ner i vikt och sen gör det..
July 27, 2002
fet_loa wrote: tycker faktiskt inte ett dugg synd om vissa personer som ställer upp på dessa dokumentärer.. har inte sett denna ni snackar om men såg en förra året på fyran.. En jätteöverviktig gubbe sa att han gick in 100% för att banta ner sig 50-60kg.. han betalar folk som ska hjälpa honom. "jag äter sunt nu" javisst, man fick se hans frukost -bacon, flottig korv och äggröra(jättemycket). sen skulle han väga in sig och erkände att han fuskat för kameran men för personen som vägde honom sa han att han följde dieten strikt... (också vill han att man ska tycka synd om honom, varför?)..
nästa person var en tant som var så fet så hon fick bo i sin säng.. hennes uppgift med livet just nu var enligt henne själv att gå ner i vikt.. hon hade folk som var hemma hos henne och hjälpte henne laga sund mat osv.. när de stuckit ringde hon till det lokala snabbköpet och beställde en KISTA(!!!) friterad kyckling varpå hon skrattade framför kameran och sa att hennes hjälpredor var dumma som trodde att de kunde styra henne.. i samma veva sa hon saker som om vi skulle tycka synd om henne..
visst är det synd om dem att det gått så långt, men om de inte kan ha en gnutta självdisciplin (jag menar det krävs ju en del vilja och handling för att ringa och beställa en kista kyckling) så vafan? hon var inte ens tacksam mot de som försökte hjälpa henne... ähh.. jag trivs med dem som bestämmer sig för att gå ner i vikt och sen gör det..
Håller med dig om det där med gubben och tanten, men det lär ju inte vara lätt dom verkade inte ha några vänner/familj runt om sig. ett barn har iaf nån förälder som ställer upp förhoppningsvis. mer Synd om dem
May 7, 2001
Callister wrote: [quote=fet_loa]tycker faktiskt inte ett dugg synd om vissa personer som ställer upp på dessa dokumentärer.. har inte sett denna ni snackar om men såg en förra året på fyran.. En jätteöverviktig gubbe sa att han gick in 100% för att banta ner sig 50-60kg.. han betalar folk som ska hjälpa honom. "jag äter sunt nu" javisst, man fick se hans frukost -bacon, flottig korv och äggröra(jättemycket). sen skulle han väga in sig och erkände att han fuskat för kameran men för personen som vägde honom sa han att han följde dieten strikt... (också vill han att man ska tycka synd om honom, varför?)..
Håller med dig om det där med gubben och tanten, men det lär ju inte vara lätt dom verkade inte ha några vänner/familj runt om sig. ett barn har iaf nån förälder som ställer upp förhoppningsvis. mer Synd om dem
Jag tror inte riktigt du har fördstått den psykologiska delen i det hära. Det är inte så enkelt för den som blivit beroende av mat. Det är jettesvårt att sluta äta sådär bara, precis som vilka andra svåra beroenden som helst. Och anledningen till att tanten beställde en massa mat efter att hennes vårdare hade gått berode nog just på att hon fått en viss psykisk "störning" för hennes övervikt. Hon vill säkerligen jättegärna gå ner i vikt, men det är inte riktigt så enkelt, hon mår förmodligen så inihelvetes dåligt, psyiskt. Och det är nog inte så lätt att hitta en massa motivation att anstränga sig så enormt mycket som hon måste göra för att klara av att banta ner sig.
Nä, jag tycker det är extremt egoistikt och trångsynt att påstå att dem inte vill gå ner i vikt.
3 Guest(s)