October 28, 2004
Jag ska troligtvis göra en dokumentärfilm som projektarbete i 3an. Jag ska till Polen auswich och ett till koncetrationsläger på måndag. så ska jag filma, några som har några tips på vad man ska tänka på när man filmar eller något sådär allmänt?
http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!
March 23, 2003
Tänk i bilder. Sitt och tänk på hur du vill ha filmen, story, bildspråk. Även om du inte vet exakt hur det ser ut är det bra att ha en ide på hur du vill att det skall se ut.
Det gör både film och redigering lättare.
Sedan håller jag med alla andra, vitbalans är viktigt (även om det kan gå att fixa i efterhand med lite tur).
Men viktigast är att hålla kameran stilla. Skakiga bilder fungerar 1 av 100 ggr. Zoom och panoreringar är bra, om de har en tanke bakom sig.
Minst 10-15 sek på allt du filmar, och även olika vinklar och bildsnitt.
Lycka till med filmandet...det är kul..jag vet..det är det jag jobbar med (när jag får chansen).
October 28, 2004
Tack för alla tips 🙂
Stativ har jag, och minst 5 band. tror ni jag behöver mer? Tror vitbalans finns med då det är en ny kamera.
Snackade med brorsan också om tips och fick ett väldigt gott råd att skriva ett slags manus innan så man inte bara filmar.
Såsom om jag ska interjuva människor som bor omkring där, interjuva guider, historieberättare etc så måste jag ju ha frågor. Vi har tänkt att ha en berättarröst som följer med under hela filmen.
Vad anser ni att man bör ha med, ja förutom historisk bakgrund och hur koncetrationslägrena kunde uppstå.
om man interjuvar som sagt, vad kan man ställa då för frågor?
http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!
March 23, 2003
Är det en proffskamera eller en semester/hemanvändarekamera?
hur lång hade du tänkt att filmen skulle vara?
När vi gjorde en 13 min lång film i vårat slutprojekt i våran TV-kurs hade vi 13 band fullproppade med material och det var nästan för lite upptäckte vi. Så ta med mycket band.
För att hitta bra frågor skall man sätta sig in i ämnet. Läs på om just det koncentrationslägret och liknande. Och det finns inga dumma frågor, och en av de bästa földfrågorna är oftast "varför"..
1 Guest(s)