March 23, 2007
Mean Machine wrote: Vet inte hur det ser ut rent lagligt, men kan man sno ett tjog servrar från placet där TPB hade sina servrar kan man nog upprepa samma sak här. Sorgligt med såna här tjänster.
Tjänsterna i sig är neutrala, det som är sorgligt är att det har skapats en efterfrågan..
February 12, 2003
dubbeldusch wrote: [quote=Mean Machine]Vet inte hur det ser ut rent lagligt, men kan man sno ett tjog servrar från placet där TPB hade sina servrar kan man nog upprepa samma sak här. Sorgligt med såna här tjänster.
Tjänsterna i sig är neutrala, det som är sorgligt är att det har skapats en efterfrågan..
Sant. Men ändå en relativt onödig tjänst i mina ögon, visst, det är inte kul att folk kan spåra dig när du surfar, men det ska i mitt tycke höra till vid eventuella brott, som exemplet här.
November 27, 2003
emokid wrote: Jag tycker snarare det är sorgligt med de anti-demokratiska värderingarna som finns i regering och riksdag och som gör att folk blir rädda för staten.
Tror snarare på att det är folk som vill dölja sina nerladdningar och annat som använder sig av dessa tjänster. Dem och de paranoida.
//Andreas
April 13, 2007
Du har helt rätt dubbeldusch, dold.se har inget med fildelning att göra.
Jag är inte speciellt rädd att privatpersoner ska spåra mig på nätet. Däremot att staten ska göra det. Jag anser att det bryter mot de mänskliga rättigheterna att spåra vad någon gör på nätet om den personen inte är misstänkt för ett brott.
Om det är acceptabelt att spåra en oskyldigs liv på nätet, varför skulle det då inte vara acceptabelt att göra det irl?
November 27, 2003
dubbeldusch wrote: Fast dold.se fungerar väl enbart på websurfning? Vill man tanka anonymnt är det väl relakks man ska ha?
Rätta mig om jag har fel.
Nu är ju det dock så att torrent-sites är web-baserade 😉
Nu är dessa inte olagliga i Sverige än vad jag förstått, men jag tycker fortfarande att sidor som detta inte borde vara tillåtna just av denna anledning.
//Andreas
April 13, 2007
Men är det verkligen värre med fildelning än när staten genom lag kränker de mänskliga rättigheterna?
Anonymitets-tjänster behövs just därför att staten kränker de mänskliga rättigheterna genom att bevaka personer som inte är misstänkta för brott.
En annan kränkning är maskeringsförbjudet vid demostrationer. Polisen har blivit anklagade för att missbruka detta å tvinga personer som endast har varit i närheten av där ett brott begåtts, att ta av sig sin maskering. Det finns personer som väljer att maskera sig för att de är rädda att myndigheter ska registrera deras politiska åsikt. Vilket var helt lagligt för inte så längesen, och delvis fortfarande är det.
Ett bevis på att man bör vara orolig när sånt här sker, är att t.ex USA försöker få sina soldater undantagna från att kunna bli åtalade för krigsbrott eller brott mot de mänskliga rättigheterna. Kommer inte ihåg vilket. Att USA använder tortyr vet vi ju också nu. Bush har sagt att han tycker det är rätt att fångar ska få utsättas för sk låtsas dränkning. Vi vet ju även att Bush inte är den demokratiskt valda presidenten.
Ändå så anser detta land att de är ett demokratiskt land.
Ett mer Sverige-nära exempel på orsak till oro är att Sverige utbildar soldater från Saudiarabien och vi säljer vapen dit, trots att de dagligen begår brott mot de mänskliga rättigheterna.
Ett annat är att förra svenska regeringen lät bli att gripa en person misstänkt för krigsbrott i Tjetjenien som vistades i Sverige. Och den var dessutom inbjuden av den dåvarande regeringen.
Trots detta och övervakningen av oskyldiga, så anser sig Sverige vara ett demokratiskt land.
Det går definitivt inflation i vad demokrati står för!
(är medveten om att demokrati betyder folkstyre. men jag hittar inte något bra ord för att beskriva ett land som respekterar de mänskliga rättigheterna. ordet sekular brukar användas, men även det kan ifrågasättas om det är korrekt.
November 27, 2003
Maskeringsförbudet är ett uselt exempel. Bara krakar vågar inte visa vad de står för när de demonstrerar.
Att staten skulle förfölja oskyldiga känns som ganska mycket paranoia det med. Polisen ska ha rätt att gå hårt åt sådant. Det måste finnas en viss övervakning så man kan komma åt folk som dessa.
//Andreas
December 1, 2006
emokid wrote: Du har helt rätt dubbeldusch, dold.se har inget med fildelning att göra.
Jag är inte speciellt rädd att privatpersoner ska spåra mig på nätet. Däremot att staten ska göra det. Jag anser att det bryter mot de mänskliga rättigheterna att spåra vad någon gör på nätet om den personen inte är misstänkt för ett brott.
Om det är acceptabelt att spåra en oskyldigs liv på nätet, varför skulle det då inte vara acceptabelt att göra det irl?
Vid telefonavlyssning krävs det ju misstanke om brott innan man får tillstånd att genomföra avlyssningen... Varför skulle internet vara annorlunda? Med tanke på hur mycket mer man kan uträtta på internet, deklarera, sköta bankärenden, delta i oppinionsundersökningar, handla varor och tjänster, etc etc, borde det inte vara minst lika svårt att få tillstånd till övervakning här då? Här har ju staten en outtömlig möjlighet av registrering, i alla möjliga och omöjliga former, av människor på liknande sätt som de t ex gjort i gbg där säpo ber bostadbolag om hjälp för att hålla koll på olika människor...
IDG, i det här fallet, kan (och ska ju tydligen nu enligt dem själva) faktiskt införa ett filter för att stoppa besök till vissa sidor som t ex barnporrsidor... Enligt polisens talesman i artikeln ser det ju dock tydligen inte ut som att polisen kommer att ge IDG tillgång till detta filter pga censur-kritik de fått... DET, om något, är väl helt sjukt i såna fall. Hur kan folk kritisera "censur" av barnporr??? 😕 😮
1 Guest(s)