Dom höga sjuktalen, vad tror du är anledningen?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dom höga sjuktalen, vad tror du är anledningen?
skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 17, 2005 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Såg på Insider nyss. Blev fundersam om vad det egentligen är som påvärkar att vi är världens mest sjuksrivna folk.

Vad jag tror så har folk blivigt slöare i allmänt. Samt att folk märker att man kan leva ett bra liv på bara bidrag.

Det jag vill tillägga är att självklart så kan man vara "riktigt" sjuk också.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
844492
February 17, 2005 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Västvärldsfenomen. Vi har det för bra. Det är knäckande för psyket att få allt serverat.

//Andreas

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
844495
February 17, 2005 - 10:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis......är för enkelt att leva gott på bidrag....samma med arbetslösheten.....
Var själv arbetslös förra året....har man ut över 10k per månad och kan gå hemma och bara måste på förmedlingen en gång varannan månad så är de ju klart att en del går hemma och bara tar det lugnt....

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
844503
February 17, 2005 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte wrote: Precis......är för enkelt att leva gott på bidrag....samma med arbetslösheten.....
Var själv arbetslös förra året....har man ut över 10k per månad och kan gå hemma och bara måste på förmedlingen en gång varannan månad så är de ju klart att en del går hemma och bara tar det lugnt....

Nu var det itne så jag menade riktigt, utan snarare att man mår dåligt under uppväxten och även senare i livet för man möter inget riktigt mostånd utan det enda riktiga nederlag man kommer uppleva är möjligtvis en ickegodkän tenta. Ialndsproblem så det skriker om det.

Folk behöver få lite mer verklighetsföranking under uppväxten. Göra lite samhällsarbete t.ex.

//Andreas

jgb_jgb
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 162
844547
February 18, 2005 - 12:10 am
sp_Permalink sp_Print

stress , samhället , passiviseringen , du blir förbannad på Freivalds lögner och Perssons feta arsle och odåga till fru och du kan inte göra nånting. det knäcker även de bästa.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
844555
February 18, 2005 - 12:30 am
sp_Permalink sp_Print

Det som hålls för värdefullt är nästan uteslutande sådant som begås passivt. Inte konstigt att man kommer att sträva efter minimal ansträngning.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
844566
February 18, 2005 - 2:53 am
sp_Permalink sp_Print

Jag säger bara: lägg ner Landstingen. Jag har gått sjukskriven sen 21dec och ingen vet ännu vad det är för fel på min armbåge. Skulle jag fått ett besked och en behandling kanske jag skulle varit nykter och gått till jobbet i morgon. (kanske inte nykter men men)

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
844571
February 18, 2005 - 3:24 am
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte wrote: Precis......är för enkelt att leva gott på bidrag....samma med arbetslösheten.....

Är för lätt att leva på bidrag. Sen så lever man ganska bra på bidrag. Ska vara så att man får vänta på alla pengarna om man är arbetslös osv. Det är skitsnack att det inte finns jobb. Det finns alltid jobb någonstans, får ta lite skit för att komma någonstans.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
844592
February 18, 2005 - 6:41 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har max a kassa och jag får baar 10200 i 100 dagar sen sjunker det till 9500.

Och det är för lite pengar för att kunna leva på speciellt när man blivit van att få 17000 rent.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
844596
February 18, 2005 - 7:06 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: [quote=Spinnjonte]Precis......är för enkelt att leva gott på bidrag....samma med arbetslösheten.....

Jag har max a kassa och jag får baar 10200 i 100 dagar sen sjunker det till 9500.

Och det är för lite pengar för att kunna leva på speciellt när man blivit van att få 17000 rent.

Men det är upp till dig att ändra dina utgifter. Jag har mindre i lön än vad du har i bidrag, och bor i en stad där de flesta levnadskostnader är betydligt högre än i Gävle. Jag överlever, så att säga att man inte kan leva på det är ju bara löst prat.
Varför tror folk att A-kassan skall tillåta dem att ha samma levnadsnivå som om de jobbar?
Det övergår mitt förstånd att man låter det här systemet fortgå. Det finns inga incitament att söka jobb om det inte också innebär ett lyft för den privata ekonomin.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
844603
February 18, 2005 - 7:45 am
sp_Permalink sp_Print

Anledningen är att det dels är för lätt att bli sjukskriven och dels (för dem som är sjuka) (oftast) inte finns någon vettig behandling.
Dessutom förstår jag inte hur man kan få gå sjukskriven från ett jobb som gjort en sjuk och sedan få komma tillbaka en stund för att bli sjukskriven igen. Finns mängder med folk som kan jobba, bara inte med det de är sjukskrivna ifrån.

Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
844610
February 18, 2005 - 8:16 am
sp_Permalink sp_Print

Tror att WoW kan vara en anledning 😀

Jürgen Mc Kvack
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
844618
February 18, 2005 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

bara för att folk fuskar med sjuk ersätnigen som vi har ett problem. ta bort alla som fuskar med bidrag så skulle sverige spara mycket. sänk alla typer av bidrag till hälften så måste folk jobba

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
844641
February 18, 2005 - 10:23 am
sp_Permalink sp_Print

Det här är en ond jävla cirkel.

Först går du arbetslös en längre tid "för det inte finns några jobb" och mår dåligt för det. Sedan när du äntligen får ett jobb så behandlas du som skit tills de inser att du inte behövs och man kan lägga över dina uppgifter på en annan stackare.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
844715
February 18, 2005 - 12:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Se till att dom sjukskrivna får träffa en annan läkare efter ett tag för att få en annan åsikt och friska ögon som tittar på en.

skinner
Member
Medlem
844717
February 18, 2005 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror personligen att 1/4 av alla som är sjukskrivna kan i själva värket gå till jobbet. Av dom så tror hälften av dom att dom är för sjuka för att jobba och andra hälften fuskar.

En granne till mig är sjuk pga social fobi. Men hon kan gå på kvartersfester och liknande. Tycker jag personligen är ganska mysko.

Dom politiker mm som sitter och säger att "Nä men ingen fuskar statistiken har bara fel" måste nog skaffa sig en bättre blick över problemet. För sjukskrivningar ska inte kosta 115Miljarder kronor. Det kan man få så mycket bätttre saker för.

Men självklart så finns det många som skall vara sjukskrivna för att dom är sjuka.

Vurt
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 188
844721
February 18, 2005 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Sverige har bland det högsta antalet självmord per år i världen, så att säga att vi svenskar inte mår sämre än vad man gör i andra länder är, naturligtvis, rent skitsnack.

Jag tror ganska få utnyttjar systemet, det är inget roligt alls att gå sjukskriven, speciellt inte då många dömmer en som människa efter vad man har för jobb. Som sjukskriven är man alltid samhällets bottenskrap, den "statusen" är inget man frivilligt tar på sig, om man inte måste (dvs man är sjuk och kan inte jobba). Men några få undantag finns det såklart.

Att sänka bidragen för de som redan har det väldigt svårt känns kanske inte helt schysst.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
844733
February 18, 2005 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

På grund av ett mycket ansvarslöst folk.

kORRELITO
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 639
844743
February 18, 2005 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

exakt min åsikt, det är tur att nån sätter gaffeln i stjärten på folk i "insider"

skinner
Member
Medlem
844761
February 18, 2005 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tor nog att vi kan käna in hela försvarsbudgeten bara genom att läkarna som sjukskriver folk är hårdare samt att försäkringskassan fick 3 dubbel persional bara för att kolla upp folk.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 488
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL