March 14, 2004
Såg på Insider nyss. Blev fundersam om vad det egentligen är som påvärkar att vi är världens mest sjuksrivna folk.
Vad jag tror så har folk blivigt slöare i allmänt. Samt att folk märker att man kan leva ett bra liv på bara bidrag.
Det jag vill tillägga är att självklart så kan man vara "riktigt" sjuk också.
December 29, 2003
Precis......är för enkelt att leva gott på bidrag....samma med arbetslösheten.....
Var själv arbetslös förra året....har man ut över 10k per månad och kan gå hemma och bara måste på förmedlingen en gång varannan månad så är de ju klart att en del går hemma och bara tar det lugnt....
November 27, 2003
Spinnjonte wrote: Precis......är för enkelt att leva gott på bidrag....samma med arbetslösheten.....
Var själv arbetslös förra året....har man ut över 10k per månad och kan gå hemma och bara måste på förmedlingen en gång varannan månad så är de ju klart att en del går hemma och bara tar det lugnt....
Nu var det itne så jag menade riktigt, utan snarare att man mår dåligt under uppväxten och även senare i livet för man möter inget riktigt mostånd utan det enda riktiga nederlag man kommer uppleva är möjligtvis en ickegodkän tenta. Ialndsproblem så det skriker om det.
Folk behöver få lite mer verklighetsföranking under uppväxten. Göra lite samhällsarbete t.ex.
//Andreas
November 10, 2003
October 22, 2002
Spinnjonte wrote: Precis......är för enkelt att leva gott på bidrag....samma med arbetslösheten.....
Är för lätt att leva på bidrag. Sen så lever man ganska bra på bidrag. Ska vara så att man får vänta på alla pengarna om man är arbetslös osv. Det är skitsnack att det inte finns jobb. Det finns alltid jobb någonstans, får ta lite skit för att komma någonstans.
June 27, 2002
Jag har max a kassa och jag får baar 10200 i 100 dagar sen sjunker det till 9500.
Och det är för lite pengar för att kunna leva på speciellt när man blivit van att få 17000 rent.
March 11, 2003
Redfaction wrote: [quote=Spinnjonte]Precis......är för enkelt att leva gott på bidrag....samma med arbetslösheten.....
Jag har max a kassa och jag får baar 10200 i 100 dagar sen sjunker det till 9500.
Och det är för lite pengar för att kunna leva på speciellt när man blivit van att få 17000 rent.
Men det är upp till dig att ändra dina utgifter. Jag har mindre i lön än vad du har i bidrag, och bor i en stad där de flesta levnadskostnader är betydligt högre än i Gävle. Jag överlever, så att säga att man inte kan leva på det är ju bara löst prat.
Varför tror folk att A-kassan skall tillåta dem att ha samma levnadsnivå som om de jobbar?
Det övergår mitt förstånd att man låter det här systemet fortgå. Det finns inga incitament att söka jobb om det inte också innebär ett lyft för den privata ekonomin.
November 22, 2001
Anledningen är att det dels är för lätt att bli sjukskriven och dels (för dem som är sjuka) (oftast) inte finns någon vettig behandling.
Dessutom förstår jag inte hur man kan få gå sjukskriven från ett jobb som gjort en sjuk och sedan få komma tillbaka en stund för att bli sjukskriven igen. Finns mängder med folk som kan jobba, bara inte med det de är sjukskrivna ifrån.
August 20, 2001
Det här är en ond jävla cirkel.
Först går du arbetslös en längre tid "för det inte finns några jobb" och mår dåligt för det. Sedan när du äntligen får ett jobb så behandlas du som skit tills de inser att du inte behövs och man kan lägga över dina uppgifter på en annan stackare.
March 14, 2004
Jag tror personligen att 1/4 av alla som är sjukskrivna kan i själva värket gå till jobbet. Av dom så tror hälften av dom att dom är för sjuka för att jobba och andra hälften fuskar.
En granne till mig är sjuk pga social fobi. Men hon kan gå på kvartersfester och liknande. Tycker jag personligen är ganska mysko.
Dom politiker mm som sitter och säger att "Nä men ingen fuskar statistiken har bara fel" måste nog skaffa sig en bättre blick över problemet. För sjukskrivningar ska inte kosta 115Miljarder kronor. Det kan man få så mycket bätttre saker för.
Men självklart så finns det många som skall vara sjukskrivna för att dom är sjuka.
August 8, 2003
Sverige har bland det högsta antalet självmord per år i världen, så att säga att vi svenskar inte mår sämre än vad man gör i andra länder är, naturligtvis, rent skitsnack.
Jag tror ganska få utnyttjar systemet, det är inget roligt alls att gå sjukskriven, speciellt inte då många dömmer en som människa efter vad man har för jobb. Som sjukskriven är man alltid samhällets bottenskrap, den "statusen" är inget man frivilligt tar på sig, om man inte måste (dvs man är sjuk och kan inte jobba). Men några få undantag finns det såklart.
Att sänka bidragen för de som redan har det väldigt svårt känns kanske inte helt schysst.
November 18, 2003
exakt min åsikt, det är tur att nån sätter gaffeln i stjärten på folk i "insider"
1 Guest(s)