Dom höga sjuktalen, vad tror du är anledningen?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dom höga sjuktalen, vad tror du är anledningen?
Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
sp_UserOfflineSmall Offline
844821
February 18, 2005 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet en hel del folk som är hemma och sjukskrivna och har vart det i 10 år (och vart friska i 7år) .... helt sjukt tycker jag .... jag säger årligt test på alla sjukskrivna 😐

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
844823
February 18, 2005 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Farbror wrote: Jag vet en hel del folk som är hemma och sjukskrivna och har vart det i 10 år (och vart friska i 7år) .... helt sjukt tycker jag .... jag säger årligt test på alla sjukskrivna 😐

Om dom nu är friska, varför anmäler du dom inte?

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
844842
February 18, 2005 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Om dom nu är friska, varför anmäler du dom inte?

Svenskt civilkurage at its best...

Jag hade inte tvekat en sekund att anmäla, för de som fuskar, det drabbar inte systemet. Det drabbar mig, dig, våra familjer och alla andra skattebetalande medborgare.

NalleBjörn
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 23
844845
February 18, 2005 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag håller med om att man borde lägga ner landstingen. Man man måste också se till att folk faktiskt KAN komma tillbaka till jobb. Måste uppmuntra dem osv.. Men visst kan man leva alldeles för bra på bidrag.
Men visserligen tror jag faktiskt att ganska många vill börja jobba igen. Sen ska man inte glömma att svensk sjukvård är den mes ineffektiva I HELA VÄRLDEN. De svenska läkarna behandlar minst patienter om manm äter läkare/patient eller hur man nu skall beskriva det.. Hoppas ni fattar!

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
844858
February 18, 2005 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Farbror]Jag vet en hel del folk som är hemma och sjukskrivna och har vart det i 10 år (och vart friska i 7år) .... helt sjukt tycker jag .... jag säger årligt test på alla sjukskrivna 😐

Har inte tänkt så mkt på det mkt pga att en av dom är min förra bästa väns pappa...och han är skit snäll = vore som att anmäla din mormor typ... :bgrin:

EDIT: Vart ringer/skickar man mail man ?

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
844869
February 18, 2005 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror du beror mycket på myglet som sker "höger upp" i samhället, folk ser hur politiker och höga tjänstenmän smusslar undan pengar för egen vinning, på våran bekostnad. Så då tänker en del, ja då kan väl jag göra det också.
En annan personlig åsikt som jag har är att den här "daltiga" sosse/vänster politiken håller på att ta kål på vårat samhälle, det snackas hela tiden om samhällets ansvar mot individen, men inte tvärtom och det tycker jag är helt åt hellskotta, drar du inte ditt strå till stacken..då ska du fan inte förvänta dig något i gengäld från samhället.
Näe hårdare tag tack!!

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
844886
February 18, 2005 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Farbror]Jag vet en hel del folk som är hemma och sjukskrivna och har vart det i 10 år (och vart friska i 7år) .... helt sjukt tycker jag .... jag säger årligt test på alla sjukskrivna 😐

Kanske för att det inte är deras uppgift? Folk skall inte behöva angiva varandra bara för att fusket skall upphöra. Men av någon märklig anledning så tror folk att man kan övertala fuskarna om att det de gör är fel.
Sen kan man ju fundera över hur det kan komma sig att samma personer som är mest för bidragssystemet samtidigt är de som är mest emot en kraftigare kontrollapparat? Har det kanske något att göra med att de är fullständigt medvetna om att det fuskas så in i helvete....;)

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
844906
February 18, 2005 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Vems uppgift är det, Denstore? Ska man sitta stilla och se på fusket och klaga på att det är fel när allt som krävs är att man anmäler det? Gäller det andra brott också?

"Jag hade ett inbrott igår. Polisen har inte ens varit här och tittat. Visserligen anmälde jag det aldrig, men det är i alla fall politikens fel."

denstore
Member
Medlem
844939
February 18, 2005 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Vems uppgift är det, Denstore? Ska man sitta stilla och se på fusket och klaga på att det är fel när allt som krävs är att man anmäler det? Gäller det andra brott också?

"Jag hade ett inbrott igår. Polisen har inte ens varit här och tittat. Visserligen anmälde jag det aldrig, men det är i alla fall politikens fel."

Det är samhällets uppgift att upprätthålla kontroll på sånt här. Så det är inga svårlösta problem. Samkörning av register och fler anställda inom de sektorer som har hand om dessa ärendena. Det är redan påvisat att de som anställs för att kontrollera dylika fusk tjänar in sina löner mångfalt. Det är bara att sätta igång och anställa. Och då behöver vi inte sitta och leka östtysk angiveristat heller.

Och ja, det gäller annan kriminalitet också. Vanligt folk skall inte leka polis. Anställ femtusen extra poliser, och lika många jurister, så skall det nog bli ordning på kriminaliteten också.....

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
844940
February 18, 2005 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Kvotera bidragen. Det kommer att göra så att läkarna kommer att vara mer försiktiga innan dom sjukskriver folk. Samt att man följer upp folk som får bidrag. Kanske besöker dom en gång i halvåret eller så, och misstänker man folk så ska man få övervaka/spionera på folk för att se om dom värkligen är så sjuka. Kan bidragstagarna göra som kvinnan i insider t.ex. rida häst när hon har wiplash så ska man ju självklart inte ha ett öre av staten.

obelix
Member
Medlem
845064
February 18, 2005 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Farbror wrote: [quote=obelix][quote=Farbror]Jag vet en hel del folk som är hemma och sjukskrivna och har vart det i 10 år (och vart friska i 7år) .... helt sjukt tycker jag .... jag säger årligt test på alla sjukskrivna 😐

Har inte tänkt så mkt på det mkt pga att en av dom är min förra bästa väns pappa...och han är skit snäll = vore som att anmäla din mormor typ... :bgrin:

EDIT: Vart ringer/skickar man mail man ?

Kolla här, här kanske du får lite tips.
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/

obelix
Member
Medlem
845072
February 18, 2005 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: [quote=Spinnjonte]Precis......är för enkelt att leva gott på bidrag....samma med arbetslösheten.....
Var själv arbetslös förra året....har man ut över 10k per månad och kan gå hemma och bara måste på förmedlingen en gång varannan månad så är de ju klart att en del går hemma och bara tar det lugnt....

Är för lätt att leva på bidrag. Sen så lever man ganska bra på bidrag. Ska vara så att man får vänta på alla pengarna om man är arbetslös osv. Det är skitsnack att det inte finns jobb. Det finns alltid jobb någonstans, får ta lite skit för att komma någonstans.

Jag har märkt en sak i dessa diskussioner, och det är att folk har svårt att hålla isär tre saker.

1. Socialbidrag.
2. A-kassa.
3. Sjukpenning och sjukbidrag.

Dom två första är nåt man kan göra nåt åt, tex genom att göra bidragen prestationskrävande genom att tex placera dom i äldreomsorgen.

Den sista gruppen kan man inte kräva en motprestation av, dom är sjuka.
Och att sänka ersättningen för dom är ett hån, ett slag i ansiktet på en grupp som redan har det dåligt.

Sätt press på läkarna, kolla dom, sätt åt dom som sjukskriver i onödan och dom som tar betalt för att göra det.

Är man sjukskriven av en orsak, så är det ingen dans på rosor, ingen vettig människa skadar sig själv frivilligt för att gå hemma med 65-80% av sin lön.

Vurt
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 188
845411
February 19, 2005 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Farbror wrote: Jag vet en hel del folk som är hemma och sjukskrivna och har vart det i 10 år (och vart friska i 7år) .... helt sjukt tycker jag .... jag säger årligt test på alla sjukskrivna 😐

Det är redan så, eller ja det är lite olika, men vart 3:e år så kollas man minst, förtidspension finns inte längre. Det är väldigt ovanligt att man får sjukersättning i 3 år, i de flesta fall är det ett år åt gången.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
845414
February 19, 2005 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Sätt press på läkarna, kolla dom, sätt åt dom som sjukskriver i onödan och dom som tar betalt för att göra det.

Ursäkta att jag bara qoutar en del av ditt inlägg, men måste kommentera just detta.

Håller med dig fullt ut här. Har väl berättat att min arma moder jobbar på vårdcentralen här i byn, tror jag. Där är det EN läkare, av fem stycken, som står för kanske 60% av alla sjukskrivningarna. En av läkarna har inte en enda heltidssjukskrivning bland sina patienter. Det sprider sig också ganska snabbt bland de som fuskar vilken läkare de skall gå till...

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
845421
February 19, 2005 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Anställ femtusen extra poliser, och lika många jurister, så skall det nog bli ordning på kriminaliteten också.....

Det kommer kosta en jäkla massor, välj istället att prioritera brott, lägg ner kriget emot drog helt och hållet, strunta i sexköpslagen. Skulle få en jäkla massor av resurser över, utan att folket skulle märka någon större skillnad.

Min brors fd. är själv en s.k. bidragsfuskare, hon är fullt kabel till att arbeta, hon fick faktiskt ett arbete, men slutade där för att det var för långt till arbetsplatsen (~5 mil), hon arbeta där mindre än en månad. Sanslöst att folk har inställningen att det är OK att ta bidrag för en sådan anledning.

skinner
Member
Medlem
845423
February 19, 2005 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: [quote=denstore]Anställ femtusen extra poliser, och lika många jurister, så skall det nog bli ordning på kriminaliteten också.....

Det kommer kosta en jäkla massor, välj istället att prioritera brott, lägg ner kriget emot drog helt och hållet, strunta i sexköpslagen. Skulle få en jäkla massor av resurser över, utan att folket skulle märka någon större skillnad.

Det kommer inte att kosta 115miljarder kronor i alla fall 😛

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
845426
February 19, 2005 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=Deuterium][quote=denstore]Anställ femtusen extra poliser, och lika många jurister, så skall det nog bli ordning på kriminaliteten också.....

Det kommer inte att kosta 115miljarder kronor i alla fall 😛

Nej, men bidragsfuskandet kommer inte stoppas av direkt, kommer ta ett bra tag innan man börjat återfå kontroll och alla är inte bidagsfuskare, samt att alla de som fuskar kommer inte få jobb så de kommer få socialbidrag istället...

Captain_Anarchy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 281
845450
February 19, 2005 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Anställ femtusen extra poliser, och lika många jurister, så skall det nog bli ordning på kriminaliteten också.....

polisstat nästa då..

skinner
Member
Medlem
845452
February 19, 2005 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Captain_Anarchy wrote: [quote=denstore]Anställ femtusen extra poliser, och lika många jurister, så skall det nog bli ordning på kriminaliteten också.....

polisstat nästa då..

Naj tror inte det. Sammhället skulle bli bättre med fler poliser. Det du tänker på är DDR men vad jag vet så sysslar inte polisen med sånt i Sverige.

denstore
Member
Medlem
845457
February 19, 2005 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Captain_Anarchy wrote: [quote=denstore]Anställ femtusen extra poliser, och lika många jurister, så skall det nog bli ordning på kriminaliteten också.....

polisstat nästa då..

Jo, för att det är ju så fruktansvärt bra idag, att det vi måste värna oss mest ifrån just nu är risken att bli en polisstat..... 🙄

Ibland undrar man hur korkade folk får bli. De skriker om polisstat i ett land som har mindre än en polis per 500 invånare. Hade vi ökad det med 5000 poliser hade vi fortfarande haft mindre än en polis på 400 invånare.
Samtidigt förvånas de över att kriminaliteten ökar och folk känner sig osäkra. Man bara häpnar....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 567
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL