January 12, 2004
http://www.aftonbladet.se/vss/.....68,00.html
Aftonbladets bilreporter Robert Collin är inte nådig i sin kritik mot planerna på alla de nya kamerorna.
- Det är bara för att jävlas med vanligt folk, säger han till aftonbladet.se
- Som vanligt kör polisen och politikerna på i spåret att allt beror på de onda fortkörarna. Sanningen är att det inte finns någon statistik som visar hur många olyckor som direkt orsakats av hög hastighet.
Jävlas med vanligt folk???
Så vitt jag vet så är det olagligt att köra för fort, olyckor eller inte...
July 18, 2003
Hmm, jävligt klyftigt uttalande!
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
September 3, 2001
om man kör på en 90-väg tar det 20 minuter att köra 30 km.
åker man över fartgränsen, i t.ex. 110 km/h, tar sträckan ca 16 minuter.
Jag tycker personligen inte att det är värt att åka olagligt för att spara in på knappt 4 minuter.
Stadskör man så är sträckorna kortare och man sparar kanske in en halv minut till en minut på att köra 20-30 km över gränsen.
Låter inte det övertygande så ska ni kanske veta att man slösar betydligt mer energi (och bensin) på att accelerera och bromsa in så mycket om man stadskör.
Och det är inte alls värt det, med tanke på att stoppsträckorna förändras exponentiellt med hastigheten.
Dvs att det tar typ 2-3 meter att stanna i 30-40 km/h, men mellan 6 och 10 meter när man kör 50-60 km/h. Beroende på reaktionsförmåga och antisladdsystem då.
Det går nästan aldrig att försvara att man kör 20-30 km/h över fartgränsen. Kanske i extrema fall då tjejen ska ha förlossning eller nåt men i de flesta fallen så kan man alltid vänta några sekunder till.
February 16, 2005
hum undra om den där jävla "Robert Collin " brukar köra för fort..
bästa sättet att undvika att hamna på fartkameran är att inte köra för fort.. +- 10kmh/h så tror jag inte kamerorna löser ut, dom vill väll helst sätta dit dom "värsta" ..
på 70-90 vägar anser jag att det är viktigare att följa trafikrytmen än att ligga å bromsa upp folk så dom blir irreterade, samma sak åt andra håller, ligger alla andra å kör i 95 på en 90väg så måste man inte nödvädigtvis köra i 100, då kan man gött sänka farten och undvika omkörningar.
sen kan man använda sitt sunda förnufft, bara för att alla andra kör i 110 på en 70väg behöver man inte hänga på, allt har sina gränser..
nä, sätt fartkameror på 30km/h sträckor i stället.. folk som köra i 65 utanför småbarnsskolor kan gött behöva bli av med lappen..
October 22, 2002
Iden med kameror är i grunden bra. Problemet är att folk lär sig vart kamerorna sitter efter att åkt på vägen 1 gång. Skulle vara bättre med mobilaenheter man flyttar runt. Nu så sitter det inte kameror i alla skåp, detta gör ju att ännu färre åker dit. Fast även om det är tomma skåp efter vägen så saktar folk ner en aning.
Vad jag sen har hört är att kamerorna tar kort om man kör 6 km/h över gränsen. Dock vet jag inte om det är som med lasern att dom har en felmarignal på 3km/h som dras bort. Om det är så så blir ju hastigheten 9 km/h för fort innan det blixtrar till.
Sen att man inte spar så mycket tid som Kame_boy skrev beror ju på hur lång man kör. 3 mil som i exemplet han använde så är det ju skit samma om man spar 4 min. Dock om man kör 60 mil så har man helt plötsligt spart in 1h 20 min.
Själv så kör jag långtradare och burkar ligga på 83-84 km/h eftersom man då kommer in mer i tempo och att man spar tid.
Sen kan jag hålla med om att folk som kör 20+km/h i områden som är tätbebyggda osv inte är så intellegent eftersom riskerna ökar dramatiskt när det är barn, vuxna och husdjur som kan hoppa ut i vägen. Om man sen kör 110 km/h på 90-väg rör mig inte i ryggen om man gör det på ett säkert sätt.
Där kan jag villigt erkänna att jag kör konstant för fort på 90- och 110-vägar. Brukar liggar runt 20km/h för fort på dom sträckorna. Själv tycker jag också att jag kör bättre än snittet på våra vägar. Det stämmer nog också eftersom man tillbringar såpass mycket tid efter vägen i jobbet att man får se så mycket dumma saker folk gör.
April 18, 2003
Json_81 wrote:
Så du menar att man även får böter om kör mer än 10 km/h under hastighetsbegränsningen? 😉
Tyvärr inte, även om det är olagligt att "utan synbar anledning köra överdrivet långsamt", men jag skulle tro att ena handens fingrar räcker för att räkna dom som bötfälls för det varje år.
January 20, 2003
Jerry wrote: [quote=pompougnac]Vem fan bryr sig om hastighetslagarna. Det är inte ofta man ligger på framförallt 70 eller 90-väg som man ser folk köra lagligt. Vet man bara vilka sträckor som är övervakade så är det ju fritt fram.
Därav kamerorna...
Jaaa men det finns tusentals kilometer väg som inte har kameror. Det är de vägarna jag syftar på.
June 26, 2005
bästa sättet att undvika att hamna på fartkameran är att inte köra för fort.. +- 10kmh/h så tror jag inte kamerorna löser ut, dom vill väll helst sätta dit dom "värsta" var det någon som skrev.
Dom tar för +4 kmh, pappa åkte på 800kr böter. när han körde 5kmh för fort på 70 väg. Så ni vet 🙂
Polisens kundtjänst is teh shit 😉
April 18, 2003
Gimp wrote: Men kan inte alla börja med att konstant köra med solskyddet nere då ?
Borde ju vara omöjligt att identifiera förarn då?!
😎
Dom kommer ändra reglerna vad det gäller det där, böterna kommer att hamna på bilägaren om han inte kan bevisa att det var nån annan som körde.
March 11, 2003
Fast han har ju en poäng i vad han säger. Nu har man konstaterat att den organiserade brottsligheten i sverige har ökat med några tusen procent. Ändå görs det inget åt det hela. Våldtäkter är för fasen vardagsmat, och upplopp är knappt något man blir förvånad över.
Trots detta, så satsar man tid och pengar på att jaga fortkörare, trots att sverige ligger ganska bra till i statestiken. Är inte detta lite märkligt, eller är det faktiskt som han säger. Polisen jagar svensson, p.g.a. att de är enkla och ofarliga att sätta dit. De riktiga banditerna är besvärliga, så dem låter man vara......
April 18, 2003
Men å andra sidan så startade ju borgmästaren i New York, minns inte vad han heter nu, en kampanj med nolltollerans mot allt för en 10 år sen eller så, gick du mot röd gubbe och polisen såg dej så blev det böter osv. Alla brott som sågs lagfördes. Det fick till följd att även den grova brottsligheten gick ner.
Svår fråga det där, för om Svensson är van att bryta små lagar, fortkörning osv, så kanske man får lättare att begå lite grövre brott nästa gång. Moralen sjunker med andra ord.
February 4, 2003
Ähhh. Tycker man ska tillåta högre hastigheter på våra vägar. Inte 30km och 50 km vägarna. Men övriga. De flesta 90 km /h vägarna kan gott ligga på 110km / h. Och de flesta motorvägarna kan ligga på 120-130km /h utan problem.
Och argumentet med att folk kommer köra 130 km / h på landsvägen (f.d. 90 vägen) då går jag inte på. Eftersom jag vet hur vanorna ändrats hos folk som kör på E6 genom Halland där vi nu har 120km /h. Folk kör inte snabbare ändå. Men det är inte heller olagligt.
Finns ingen vits att köra allt för fort, då bilen dricker och liknande. Tror många mer hade accepterat en högre hastighetsnivå. Därmed kunde man sätta dit som som överträdde de högre begränsningarna i och med att dessa fick mer acceptans.
Tror jag.
2 Guest(s)