dom jävlas med vanligt folk (aftonbladet)|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
dom jävlas med vanligt folk (aftonbladet)
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
956039
September 27, 2005 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad jag kan förstå så har kamerorna ingen större effekt vad det gäller trafiksäkerheten, utan det är enbart ett modernare och bättre sätt att dra in mer slantar till Pappa Staten..
Vad som skulle ge effekt är väl att polisbilar syns mer och oftare längs vägarna. Typ patrullerande polisbil..
Åtminstone här på glesbygden.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
956041
September 27, 2005 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Vad jag kan förstå så har kamerorna ingen större effekt vad det gäller trafiksäkerheten, utan det är enbart ett modernare och bättre sätt att dra in mer slantar till Pappa Staten..
Vad som skulle ge effekt är väl att polisbilar syns mer och oftare längs vägarna. Typ patrullerande polisbil..

Minskar fortkörning och därmed blir trafiken säkrare?
Annars riskerar man dyra böter.
Jag tycker inte att polisen ska lägga ned allt för mycket resurser på att patrulera längs motorvägarna...

Tycker att kamerorna är ganska bra.
Dem flesta är inte ens i drift ännu men dem skrämmer en själv så man blir tvungen att sänka farten ibland...

Det är ju en positiv effekt!?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
956082
September 28, 2005 - 5:54 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Fast han har ju en poäng i vad han säger. Nu har man konstaterat att den organiserade brottsligheten i sverige har ökat med några tusen procent. Ändå görs det inget åt det hela. Våldtäkter är för fasen vardagsmat, och upplopp är knappt något man blir förvånad över.
Trots detta, så satsar man tid och pengar på att jaga fortkörare, trots att sverige ligger ganska bra till i statestiken. Är inte detta lite märkligt, eller är det faktiskt som han säger. Polisen jagar svensson, p.g.a. att de är enkla och ofarliga att sätta dit. De riktiga banditerna är besvärliga, så dem låter man vara......

Du har väl en poäng även om jag inte håller med riktigt. Detta gör ju polisens jobb enklare samtidigt, så dom kan fokusera på annat.

//Andreas

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
956089
September 28, 2005 - 6:36 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Vad jag kan förstå så har kamerorna ingen större effekt vad det gäller trafiksäkerheten, utan det är enbart ett modernare och bättre sätt att dra in mer slantar till Pappa Staten..

Nja där tror jag du har fel, ta E4:an mellan Huddik och Iggesund, mer känd som dödens väg tills den blev den första? vägen som fick kameror, efter det så har det knappt skett nån (om ens någon) dödsolycka där.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
956091
September 28, 2005 - 6:40 am
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: [quote=ilg@dd]Vad jag kan förstå så har kamerorna ingen större effekt vad det gäller trafiksäkerheten, utan det är enbart ett modernare och bättre sätt att dra in mer slantar till Pappa Staten..

Nja där tror jag du har fel, ta E4:an mellan Huddik och Iggesund, mer känd som dödens väg tills den blev den första? vägen som fick kameror, efter det så har det knappt skett nån (om ens någon) dödsolycka där.

Visst, men om jag inte missminner mej så gjordes den vägen om ganska rejält i samma veva också..
Kan det kanske vara så att den nya vägsträckningen gjorde mer än kamerorna??

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
956100
September 28, 2005 - 7:03 am
sp_Permalink sp_Print

Nej den vägen byggdes inte om nånting, tror du tänker på biten från Iggesund till Söderhamn som blev motorväg.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
956101
September 28, 2005 - 7:05 am
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Nej den vägen byggdes inte om nånting, tror du tänker på biten från Iggesund till Söderhamn som blev motorväg.

Så var det kanske, åker inte där neröver så ofta nu för tiden...

anden12
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 52
956108
September 28, 2005 - 7:33 am
sp_Permalink sp_Print

Finns ju faktiskt små apparater som känner av kamerorna, om dom finns eller ej i skåpet.
Och från Stockholm till Åre var det ett enda skåp som verkligen hade en kamera i sig, ska dom försöka öka trafiksäkerhet är det väl fan lika bra att göra det ordentligt, eller inte alls?

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
956112
September 28, 2005 - 7:48 am
sp_Permalink sp_Print

Det finns i princip 3 grundregler för kameraskåpen, dom som sitter lite tätare, ca 2 km mellan skåpen, ska vara i drift under 2% av tiden. Skåp som sitter glesare, uppåt 4 km mellan skåpen ska vara i drift antingen 2 eller 4% av tiden. Alla dessa skåp är ju fortfarande under utvärdering så det är rätt noga med driftstiden för att det ska gå att bedömma resultaten. Tiden dom är i drift ska dessutom varieras, dvs dom ska inte bara sitta där under morgon- och kvällsrusningen.

Anledningen till att det inte sitter kameror i dom hela tiden är att det kostar polisen en hel del att kolla igenom alla bilder och identifiera föraren.

När dom startade skåpen mellan Sundsvall och Njurunda så hade dom igång dom under 2 timmar första gången, det tog polisen flera veckor att gå igenom resultatet.

Sen verkar det som om skåpen är lika avskräckande även fast dom knappt är i drift. Tex har andelen som körde mer än 100km/h på 90 sträckor minskat från 25% till ca 2-3% i början för att sen stiga lite efter ett år till ca 4-5%.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
956255
September 28, 2005 - 1:21 pm
sp_Permalink sp_Print

De tänker inte på att kamerorna ökar utsläppen ganska rejält?
Jag har kört 45'an norrut o märkte tydligt att folk gasade på för att bromsa så fort en kamera kommer. De sitter ju rejält synligt o kör man vägen ofta lär man ju sig snart precis hur man kan köra.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
956270
September 28, 2005 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: om man kör på en 90-väg tar det 20 minuter att köra 30 km.

åker man över fartgränsen, i t.ex. 110 km/h, tar sträckan ca 16 minuter.

Jag tycker personligen inte att det är värt att åka olagligt för att spara in på knappt 4 minuter.

Precis!

Det är därför man ökar hastigheten till det dubbla minst, så det bara tar 10min istället. :-k :wide:

Närå, nu behöver ni inte skrika och klaga, ni behöver inte slakta mig heller.
Var ett ganska dumt uttalande av Collin ja.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
956324
September 28, 2005 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Står kvar vid ett tidigare förslag att minska bilarnas prestanda.

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
956330
September 28, 2005 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att hastighetsbegränsningarna är på tok för låga. Jag håller de rätt ofta +10km/h, men ibland vill man allt köra snabbare än så också. Motorvägshastigheten på 110 är nästan ett skämt tycker jag, 130-140 skulle vara rimligare. Öka hastigheten på "trefilig" 90-väg till 110 skulle också vara trevligt. Kan inget parti (eller alla) ta upp det i nästa val?

Däremot borde det vara 30-40 i stan, där är det verkligen motiverat med en låg hastighet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 172
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL