July 27, 2002
Den som vill få nya organ ska själv vara beredd att donera. Det tycker njurläkare Peter Åkesson, överläkare i njurmedicin på Länssjukhuset i Kalmar.
- Jag har aldrig träffat någon patient i behov av organ som inte velat ta emot det. Ingen har sagt att de inte vill ta emot organ av etiska, religiösa eller moraliska skäl. Däremot kan man åberopa de skälen om man inte vill donera.
http://www.aftonbladet.se/vss/.....__,00.html
Jag håller med honom! Vad tycker ni?
Edit:
Lite längre artikel http://www.aftonbladet.se/vss/.....59,00.html
August 11, 2002
Callister wrote: Meningen är ju att man ska locka folk att donera när de dör också.. Man har ingen nytta av organen 10 meter under jorden. .D
feed the worms :+
Kan nog komma att donera mina organ när jag trillar av pinn.
Hur går det då med folk som har så usla organ att inget är värt att donera då, om det nu finns sådana :d
July 27, 2002
Coalan wrote: [quote=Callister]Meningen är ju att man ska locka folk att donera när de dör också.. Man har ingen nytta av organen 10 meter under jorden. .D
feed the worms :+
Kan nog komma att donera mina organ när jag trillar av pinn.
Hur går det då med folk som har så usla organ att inget är värt att donera då, om det nu finns sådana :d
Många dör ju o bilolyckor och sådant, då överlever ju mkt friska organ. Men om en 90-årig tant donerar något så är det ju bättre för den sjuka personen, om han får välja mellan döden eller en halvtaskig njure. 😛
March 10, 2002
Laglorden wrote: Ja, det verkar vettigt. Vill man ha nånting så får man ge igen. Om man till exempel vill ha en ny lunga så bör man lämna nånting i utbyte, kanske en bit av sin lever eller en njure eller nåt annars kommer ju folk bara samla på sig mer och mer organ.
😉
Jag tror de menar att man ska skriva in sig i donationsregistert. Inte lämna organ för att få ett annat, som en byteshandel. 😀
November 22, 2001
Dehman wrote: [quote=Laglorden]Ja, det verkar vettigt. Vill man ha nånting så får man ge igen. Om man till exempel vill ha en ny lunga så bör man lämna nånting i utbyte, kanske en bit av sin lever eller en njure eller nåt annars kommer ju folk bara samla på sig mer och mer organ.
😉
Jag tror de menar att man ska skriva in sig i donationsregistert. Inte lämna organ för att få ett annat, som en byteshandel. 😀
Haha, det hade vart nå't.
-"Hjälp, jag måste ha en ny lever"
-"Ja, ok men bara om vi får ta din njure"
January 4, 2001
hmm... njaa.. jag vet inte..
Trist ifall någon får ett dåligt hjärta så har dom ett över, men dom skiter i att rädda personens liv för att han inte har skrivit upp sig på en lista.
Jag har sett dom dära reklamerna på tv:n för livsviktigt.se. Har funderat på att anmäla mig. Men på något sätt känns det som om något tar emot.
October 24, 2002
Coore wrote: hmm... njaa.. jag vet inte..
Trist ifall någon får ett dåligt hjärta så har dom ett över, men dom skiter i att rädda personens liv för att han inte har skrivit upp sig på en lista.Jag har sett dom dära reklamerna på tv:n för livsviktigt.se. Har funderat på att anmäla mig. Men på något sätt känns det som om något tar emot.
Men så kommer någon dagen efter som valt att donera och också behöver ett hjärta. Det är det väl mer "rätt" att han får det.
January 4, 2001
Deuterium wrote: [quote=Coore]hmm... njaa.. jag vet inte..
Trist ifall någon får ett dåligt hjärta så har dom ett över, men dom skiter i att rädda personens liv för att han inte har skrivit upp sig på en lista.Jag har sett dom dära reklamerna på tv:n för livsviktigt.se. Har funderat på att anmäla mig. Men på något sätt känns det som om något tar emot.
Men så kommer någon dagen efter som valt att donera och också behöver ett hjärta. Det är det väl mer "rätt" att han får det.
Jag tror fortfarande inte att det skulle funka så bra. Tänk ifall ett spädbarn behöver en transplatation då. Det första föräldrarna gör är ju knappast att donera bort ungens organ.
October 24, 2002
Coore wrote: [quote=Deuterium][quote=Coore]hmm... njaa.. jag vet inte..
Jag tror fortfarande inte att det skulle funka så bra. Tänk ifall ett spädbarn behöver en transplatation då. Det första föräldrarna gör är ju knappast att donera bort ungens organ.
Som jag tidigare skrev, under 18år räknas inte.
January 4, 2001
Deuterium wrote: [quote=Coore][quote=Deuterium][quote=Coore]hmm... njaa.. jag vet inte..
Som jag tidigare skrev, under 18år räknas inte.
Missade att du skrev det, då låter det helt klart vettigare.
1 Guest(s)