Donation|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Donation
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 20, 2004 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

Den som vill få nya organ ska själv vara beredd att donera. Det tycker njurläkare Peter Åkesson, överläkare i njurmedicin på Länssjukhuset i Kalmar.

- Jag har aldrig träffat någon patient i behov av organ som inte velat ta emot det. Ingen har sagt att de inte vill ta emot organ av etiska, religiösa eller moraliska skäl. Däremot kan man åberopa de skälen om man inte vill donera.

http://www.aftonbladet.se/vss/.....__,00.html

Jag håller med honom! Vad tycker ni?

Edit:
Lite längre artikel http://www.aftonbladet.se/vss/.....59,00.html

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
777526
November 20, 2004 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, det verkar vettigt. Vill man ha nånting så får man ge igen. Om man till exempel vill ha en ny lunga så bör man lämna nånting i utbyte, kanske en bit av sin lever eller en njure eller nåt annars kommer ju folk bara samla på sig mer och mer organ.

😉

Callister
Member
Medlem
777529
November 20, 2004 - 10:32 am
sp_Permalink sp_Print

Meningen är ju att man ska locka folk att donera när de dör också.. Man har ingen nytta av organen 10 meter under jorden. .D

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
777530
November 20, 2004 - 10:33 am
sp_Permalink sp_Print

/me instämmer till fullo. Såna fjantar som inte kan donera organ när dom ändå är döa...

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
777532
November 20, 2004 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Meningen är ju att man ska locka folk att donera när de dör också.. Man har ingen nytta av organen 10 meter under jorden. .D

feed the worms :+

Kan nog komma att donera mina organ när jag trillar av pinn.

Hur går det då med folk som har så usla organ att inget är värt att donera då, om det nu finns sådana :d

Callister
Member
Medlem
777536
November 20, 2004 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

Coalan wrote: [quote=Callister]Meningen är ju att man ska locka folk att donera när de dör också.. Man har ingen nytta av organen 10 meter under jorden. .D

feed the worms :+

Kan nog komma att donera mina organ när jag trillar av pinn.

Hur går det då med folk som har så usla organ att inget är värt att donera då, om det nu finns sådana :d

Många dör ju o bilolyckor och sådant, då överlever ju mkt friska organ. Men om en 90-årig tant donerar något så är det ju bättre för den sjuka personen, om han får välja mellan döden eller en halvtaskig njure. 😛

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
777544
November 20, 2004 - 10:54 am
sp_Permalink sp_Print

Ska man ha skall man vara berädd att ge.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
777547
November 20, 2004 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

Fegsossarna som ni röstat in skulle aldrig våga igenomföra en sådan här sak.

Tycker visserligen man kan respektera folk som nekat som är under 18år, då det kan verka lite läskigt. Däröver, antingen med med fullt ut eller inte med alls.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
777548
November 20, 2004 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker det e helt rätt.
Eftersom det handlar om vad som händer med organen efter man e död spelar det ju ingen som helst roll.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
777555
November 20, 2004 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

Låter vettigt, mina organ är det nog ingen som vill ha iofs.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
777558
November 20, 2004 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Ja, det verkar vettigt. Vill man ha nånting så får man ge igen. Om man till exempel vill ha en ny lunga så bör man lämna nånting i utbyte, kanske en bit av sin lever eller en njure eller nåt annars kommer ju folk bara samla på sig mer och mer organ.

😉

Jag tror de menar att man ska skriva in sig i donationsregistert. Inte lämna organ för att få ett annat, som en byteshandel. 😀

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
777560
November 20, 2004 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=Laglorden]Ja, det verkar vettigt. Vill man ha nånting så får man ge igen. Om man till exempel vill ha en ny lunga så bör man lämna nånting i utbyte, kanske en bit av sin lever eller en njure eller nåt annars kommer ju folk bara samla på sig mer och mer organ.

😉

Jag tror de menar att man ska skriva in sig i donationsregistert. Inte lämna organ för att få ett annat, som en byteshandel. 😀

Haha, det hade vart nå't.
-"Hjälp, jag måste ha en ny lever"
-"Ja, ok men bara om vi får ta din njure"

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
777580
November 20, 2004 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

hmm... njaa.. jag vet inte..
Trist ifall någon får ett dåligt hjärta så har dom ett över, men dom skiter i att rädda personens liv för att han inte har skrivit upp sig på en lista.

Jag har sett dom dära reklamerna på tv:n för livsviktigt.se. Har funderat på att anmäla mig. Men på något sätt känns det som om något tar emot.

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
777598
November 20, 2004 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Så då har man registrerat sig för donation.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
777600
November 20, 2004 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ska lätt donera efter min död, inte fan har jag nån användning av dem då.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
777601
November 20, 2004 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: hmm... njaa.. jag vet inte..
Trist ifall någon får ett dåligt hjärta så har dom ett över, men dom skiter i att rädda personens liv för att han inte har skrivit upp sig på en lista.

Jag har sett dom dära reklamerna på tv:n för livsviktigt.se. Har funderat på att anmäla mig. Men på något sätt känns det som om något tar emot.

Men så kommer någon dagen efter som valt att donera och också behöver ett hjärta. Det är det väl mer "rätt" att han får det.

Coore
Member
Medlem
777605
November 20, 2004 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: [quote=Coore]hmm... njaa.. jag vet inte..

Men så kommer någon dagen efter som valt att donera och också behöver ett hjärta. Det är det väl mer "rätt" att han får det.

Jag tror fortfarande inte att det skulle funka så bra. Tänk ifall ett spädbarn behöver en transplatation då. Det första föräldrarna gör är ju knappast att donera bort ungens organ.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
777610
November 20, 2004 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=Deuterium][quote=Coore]hmm... njaa.. jag vet inte..

Jag tror fortfarande inte att det skulle funka så bra. Tänk ifall ett spädbarn behöver en transplatation då. Det första föräldrarna gör är ju knappast att donera bort ungens organ.

Som jag tidigare skrev, under 18år räknas inte.

Coore
Member
Medlem
777613
November 20, 2004 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: [quote=Coore][quote=Deuterium][quote=Coore]hmm... njaa.. jag vet inte..

Som jag tidigare skrev, under 18år räknas inte.

Missade att du skrev det, då låter det helt klart vettigare.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
777643
November 20, 2004 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle alldrig kunna tänka mig att donera mina organ, alldirg!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 39
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL