January 8, 2005
till Lucifer.
Skulle någon av er bli ofredade eller tycka det vore fel att döpa sitt barn till detta namn ?
Själv tycker jag det är ett skit fint namn, jag vet att lucifer kopplas till djävulen i kristen mytologi. Jag som ateist kan inte bry mig mindre om detta.
Men däremot bryr jag mig om vad samhället i sig tycker, trots allt ett kristet land.
"I Sverige får man heta Lucifer. 31 december 2006 bars namnet av 34 män i Sverige varav 8 hade det som tilltalsnamn. Det finns alltså inga lagar mot att heta Lucifer."
December 17, 2006
Det är ett fint namn. Man ska ju inte heller döma folk som heter det bara för att det påstås att djävulen skulle heta det. T ex om jag skulle vilja döpa mitt barn till Bingo så skulle alla tycka/tro att det barnet var en blond, självupptagen fotograf som ligger med allt och alla med bröst? :arg:
September 12, 2001
Problemet med namn är ju att det finns många föräldrar som bara vill ge barnet ett hippt namn som sticker ut men verkar inte tänka längre än näsan räcker.
Barn är barn som alla vet och det kan bli problem längre fram dessvärre.
Gelica Är beta i farozonen snart...? 🙂
January 8, 2005
För mig är det som vilket namn som helst.
Och som jag skrev så bryr jag mig självklart om vad allmänheten tycker, ett barn ska inte behöva ha problem pga av att föräldrarna gett barnet ett namn som inte passar in i samhället.
Men är sverige så pass moget idag, att inte dömma utifrån en mytologi ?
skillnad vore om man döpt barnet till "hitler" som en viss amerikanare gjorde... men hitler var en person och historiskt sett skyldig till folkmord.
detta handlar om ett namn från en påhittad mytologi.
skulle folk bry sig om man döpte ett barn till loke? dvs från den nordiska mytologin, som borde ligga oss nära.
December 17, 2006
Är det inte så att den "äldre" generationen lärde sig om Lucifer och allt annat som rör den mytologin. Medans den sk "nya" generationen som inte är äldre än 25-30 inte alls haft samma lära om religion eller samma fördjupning på ämnet som den "äldre"?
Sen vill jag ha det till att allt grövre och grövre saker blir accepterat i dagens samhälle än vad det var för kanske 30-40 år sedan när det gäller t ex svordomar.
Skiroy: Nej, beta får ha kvar alla sina hobbies och prylar ett par år till.
April 13, 2007
Tror det är många som skulle tycka det var tufft iaf. Men du kan nog räkna med skvaller bland många andra.
Igentligen tycker jag att man ska få välja sitt eget namn och att det inte ska ses som så speciellt om man vill byta. Vore dock inte lämpligt att inte ge barnet ett namn alls, förräns den kan välja själv. Går dock att kompensera genom att ge många namn, så blir det inte lika kontroversiellt att byta.
Självklart bör man få byta sista siffrorna i personnumret åxå. 1337 är paxat!
Är Gelica å beta ett par?
Finns det fler par på nh?
June 8, 2001
Usch. Själv så skulle jag aldrig döpa ett barn till lucifer.
Tänker direkt på denna låt:
http://se.youtube.com/watch?v=.....89c3hWx3RQ
August 13, 2004
Min katt heter Lucifer (den på avataren). :eye:
Någon här på NH som tipsade mig om namnet för övrigt (i en tråd jag gjorde för hundra år sen). Det är ett fint namn tycker jag också, bryr mig inte heller nämnvärt om den kristna biten.
Fast när det gäller ett barn tycker jag det är lite taskigt, det kommer alltid finnas folk som "dömer" utifrån saker som ovanliga namn. Och barnet borde i alla fall få chansen att välja själv om det vill stå ut med dem.
May 8, 2001
Lite skumt om du som ateist ska döpa ditt barn (tänker då på döpa = dop, men det kanske inte stämmer). Då ger men ju barnet till Jesus/gud eller nåt... Men du kanske inte tänkt dig ett dop utan bara att ge barnet ett namn. Gillar namnet men man får tänka på hur andra kommer att reagera. Kan vara en nackdel även om man inte tycker att det borde spela någon roll.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
May 6, 2006
November 27, 2003
Uhm, först och främst, enligt modern uppfattning Lucifer != djävulen.
Lucifer var namnet på den ängel som stod Gud närmast, men när Gud skapade människan vägrade han att underordnade sig dessa. Det ledde till en strid som han sedan förlorade mot Mikael. Lucifer blev utkastad från himmelriket tillsammans med alla änglar som hade valt att slåss på hans sida.
Djävulen bär inget namn.
För det andra, det är ett grymt namn på en svart katt, men jag hade inte döpt mitt eget barn till det av den enkla anledning att jag tycker det bara är korkat och provocerande att utsätta ett barn för andras fördomar i sådan utstäckning att det kan bli mobbat för sitt namn.
Tyvärr viker jag mig för andras fördomar, men jag har personligen inget emot namnet i sig, bara den stora ignorans som den stora ansiktslösa massan bär på.
//Andreas
2 Guest(s)