Döpa sitt barn...|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Döpa sitt barn...
opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
sp_UserOfflineSmall Offline
1215510
January 26, 2009 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle aldrig döpa ett barn till något som överhuvudtaget kan väcka mobbning i någon av ditt / dennes barn i framtiden.

Barn är barn idag där mobbning frekvent förefaller.. så nej.

Eftersom Lucifer är ett namn som ändå får en att höja på ögonbrynet fastän den personen inte säger något då, så är ändå den där "ögonbrynhöjningen" tillräckligt för att inte döpa ett barn till något som sagt kan få ditt barn att bli mobbat i framtiden.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1215511
January 26, 2009 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

jag anser att Lucifer är okej, men Jesus däremot, varför skulle man döpa sitt barn till det :cy:

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1215513
January 26, 2009 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Uhm, först och främst, enligt modern uppfattning Lucifer != djävulen.

Lucifer var namnet på den ängel som stod Gud närmast, men när Gud skapade människan vägrade han att underordnade sig dessa. Det ledde till en strid som han sedan förlorade mot Mikael. Lucifer blev utkastad från himmelriket tillsammans med alla änglar som hade valt att slåss på hans sida.
//Andreas

Och detta uttalande baserar du på vad?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1215514
January 26, 2009 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Och detta uttalande baserar du på vad?

Ska du börja vifta med gamla testamentet nu?

Poontus
Member
Medlem
1215516
January 26, 2009 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

jag är tveksam till att man som barn skulle bli mobbad, först och främst vad vet dom andra barnen?
sen är det kanske coolaste namnet på skolan så varför bli mobbad?

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1215517
January 26, 2009 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Ska du börja vifta med gamla testamentet nu?

:corn:

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1215518
January 26, 2009 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

i detta fallet (när man vet vad namnet har för innebörd hos de flesta) bör man bortse från personliga åsikter om namnet, och försöka tänka på vad barnet kan komma att utsättas för i framtiden.

Personligen skulle jag aldrig döpa mitt barn till Lucifer, och då är jag knappast Kristen (eller troende)

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1215522
January 26, 2009 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Cirap wrote: i detta fallet (när man vet vad namnet har för innebörd hos de flesta) bör man bortse från personliga åsikter om namnet, och försöka tänka på vad barnet kan komma att utsättas för i framtiden.

Personligen skulle jag aldrig döpa mitt barn till Lucifer, och då är jag knappast Kristen (eller troende)

Jag resonerar på samma sätt... 🙂

Poontus
Member
Medlem
1215523
January 26, 2009 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

jag hade inte haft något emot att heta det själv, istället för ett vanligt skitnamn som jag nu har.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1215526
January 26, 2009 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Och detta uttalande baserar du på vad?

Moderna tolkningar av bibeln, men för att ge referenser Isaiah 14:3-20 (framför allt 14:12), Revelation 12:7-9 och Luke 10:18.

Det är moderna tolkningar som sagt, många gånger har de tagit ett steg tillbaka och gått runt de kristna utläggningarna med basen i NT, och istället bara fokuserat på GT.

Jag säger inte att det är absolut rätt, det är en tolkning av det.

//ANdreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1215531
January 26, 2009 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Ska du börja vifta med gamla testamentet nu?

Nej då, men när man lägger ut texten så där så torde det vara i mångas (Iaf mitt, eftersom jag är synnerligen intresserad av religionshistoria, och då allehanda religioner) intresse vilket trossamfund som lär ut det.
Tycker det där mer ser ut som ett utdrag ur M. Sandemos "Sagan om isfolket", vilket för övrigt är en underhållande nonsens-serie med böcker.

Delph1 wrote: Moderna tolkningar av bibeln, men för att ge referenser Isaiah 14:3-20 (framför allt 14:12), Revelation 12:7-9 och Luke 10:18.

Det är moderna tolkningar som sagt, många gånger har de tagit ett steg tillbaka och gått runt de kristna utläggningarna med basen i NT, och istället bara fokuserat på GT.

Jag säger inte att det är absolut rätt, det är en tolkning av det.

//ANdreas

Eftersom GT i princip bara är lagar och pekpinnar för det forna "israeliterna" (Guds folk) så bör man rimligtvis försöka tillämpa NT i det moderna samhället.
Lustigt att du skriver citaten på Svenska men hänvisningarna på Engelska.
🙄

*Edit*
De där verserna stöder för övrigt inte ditt påstående.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Andreas Galistel
Member
Medlem
1215534
January 26, 2009 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Eftersom GT i princip bara är lagar och pekpinnar för det forna "israeliterna" (Guds folk) så bör man rimligtvis försöka tillämpa NT i det moderna samhället.
Lustigt att du skriver citaten på Svenska men hänvisningarna på Engelska.
🙄

Kanske det, jag tog bara upp det finns fler tolkningar..

Jag har väl inte skrivit ett enda citat i den här tråden? Endast en kort sammanfattning av en del teorier som finns.

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1215536
January 26, 2009 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Kanske det, jag tog bara upp det finns fler tolkningar..

Jag har väl inte skrivit ett enda citat i den här tråden? Endast en kort sammanfattning av en del teorier som finns.

//Andreas

Ok, utläggning då..

OnT. Jag skulle iaf aldrig ens överväga att sätta ett sådant namn på nån unge jag är far till.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1215537
January 26, 2009 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Därför forumet är på svenska, men de flesta som kommit med dessa teorier är utländska. Jag tog namnen på engelska för säkerhetsskull eftersom jag var lite osäker på hur de skulle översättas i vissa fall. Du får gärna bidra med de svenska istället om du känner dig manad. 🙂

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1215539
January 26, 2009 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Därför forumet är på svenska, men de flesta som kommit med dessa teorier är utländska. Jag tog namnen på engelska för säkerhetsskull eftersom jag var lite osäker på hur de skulle översättas i vissa fall. Du får gärna bidra med de svenska istället om du känner dig manad. 🙂

//Andreas

Eftersom det du påstår inte finns att finna i "Den heliga skrift" så bad jag dej om en hänvisning.
Uppenbarligen handlar detta om ett annat trossamfund än de med kristendomen som bas.

*Edit*
Isaiah (Jesaja GT), Revelation Uppenbarelseboken NT), Luke (Lukas NT)

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1215544
January 26, 2009 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom du ens ställer frågan måste du väl inse att namnet inte är i ögonfallande vilket kommer göra namnet till ovanligt namn när barnet väl börjar skolan ?

När väl alla andra heter Daniel, Jonas, Johan, Joel o.s.v så kommer Lucifer in i det hela vilket bara då ger en undran... vänta bara tills religion / historialektionerna börjar. Då börjar man förstå vad namnet innebär och detta lär man sig redan på lågstadiet / mellanstadiet.

Vad händer sedan när de ska bli konfirmationsdags ? Inser man inte redan då att han kommer bli retad för att han har ett sådant namn.. ja visst om inte han kommer att konfirmera sig men hans eller några av hans kompisar lär säkert göra det varav dom kommer starta ett namnmobbarlag.

Allt som inte går in i mängden idag blir automatiskt utmobbat.. har sett detta allt för ofta genom min egen skolgång då man stött på folk som blivit mobbat för allt möjligt som säkerligen i era ögon ser ut som något man inte kan bli mobbad för.. men man blir mobbad för allt idag.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1215547
January 26, 2009 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Eftersom det du påstår inte finns att finna i "Den heliga skrift" så bad jag dej om en hänvisning.
Uppenbarligen handlar detta om ett annat trossamfund än de med kristendomen som bas.

*Edit*
Isaiah (Jesaja GT), Revelation Uppenbarelseboken NT), Luke (Lukas NT)

Nej det är inte med någon specifik bas i någon av de tre stora inriktningarna utan mer en djupdykning i Lucifers vara eller inte vara.

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1215548
January 26, 2009 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Nej det är inte med någon specifik bas i någon av de tre stora inriktningarna utan mer en djupdykning i Lucifers vara eller inte vara.

//Andreas

Ok, dock tror jag du blandar ihop olika trosuppfattningar en smula kanske också med en touch av skönlitteratur, eftersom namnet Lucifer inte vad jag sett förekommer i bibeln, vare sej i statskyrkans eller Jehovas Vittnens.

Poontus
Member
Medlem
1215550
January 26, 2009 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: När väl alla andra heter Daniel, Jonas, Johan, Joel o.s.v så kommer Lucifer in i det hela vilket bara då ger en undran... vänta bara tills religion / historialektionerna börjar. Då börjar man förstå vad namnet innebär och detta lär man sig redan på lågstadiet / mellanstadiet.

kan kan inte minnas att Lucifer nämnts i en skolsal en enda gång under hela min skolgång, till och med på Jepordy när det var en snubbe som svarade Lucifer så fick han först fel, men så några minuter senare så kom det fram att han hade svarat rätt.

opA87 wrote: Vad händer sedan när de ska bli konfirmationsdags ? Inser man inte redan då att han kommer bli retad för att han har ett sådant namn.. ja visst om inte han kommer att konfirmera sig men hans eller några av hans kompisar lär säkert göra det varav dom kommer starta ett namnmobbarlag.

konfirmation, tss mobba dom kristna jävlarna som gör det. dom flesta som gör det idag (av killarna) är att 1. presenter 2. träffa tjejer

nej lite bokbål skulle vi ha, låt oss elda upp bibeln och koranen tillsammans

Andreas Galistel
Member
Medlem
1215551
January 26, 2009 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Det stämmer att namnet Lucifer inte förekommer i någon av dom vad jag vet, det är en översättningssak i viss mån vad jag förstått.

Morgonstjärna, Ljusbärare nämns istället i dessa sammanhang vill jag minnas det blir Lucifer på latin.

Måste sova nu tyvärr, får fortsätta imorgon.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 351
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL