Delph1 wrote: Det stämmer att namnet Lucifer inte förekommer i någon av dom vad jag vet, det är en översättningssak i viss mån vad jag förstått.
Morgonstjärna, Ljusbärare nämns istället i dessa sammanhang vill jag minnas det blir Lucifer på latin.
Måste sova nu tyvärr, får fortsätta imorgon.
//Andreas
Behövs nog inte, vi har nog skräpat ned tillräckligt i tråden som det är.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 18, 2004
January 8, 2005
@opa87, Jag använde kanske fel term vid rubrik skrivandet. "Döpa" är för mig en generell term via vårt kristna samhälle. Borde kanske skrivit, "namnge". Nej, anledningen till att jag ställde frågan var just för att få svar på den, jag hade noll koll på hur synen var på namnet, jag vet endast kopplingen till then kristna mytologin, men inte hur namnet betraktas av allmänheten, själv är det som vilket namn som helst, tex Jennifer, Solifer etc.
Jag tänker inte "döpa"(kristen tradition) mitt barn och den kommer antagligen inte då heller göra någon konfirmation, vill han/hon göra det själv så är det helt okej för mig, men då är det av fri vilja.
Mobbning tror jag inte är ett problem pga av ett namn, har svårt att se barn springa runt och skrika "jävla ludde" och det är pga av namnet, har också svårt att se att de vet kopplingen mellan namnet och den kristna mytologin, dvs vid den ålder då namn kan användas i mobbning.. men visst chansen finns.
@Paaki mjo det går ju, faktiskt det bästa alternativet verkar det som, genom en snabb titt på trådarna som skapats ser man att namnet betyder något "illa" för de flesta här, så tycker mig fått svar på hur "allmänheten" ser på det.
February 12, 2003
Damien Lucifer Satansdotter vore ett riktigt trevligt namn om man vill ge ungen ett tungt liv. Annars tycker jag inte att Lucifer i sig är något konstigt namn, jag tycker snarare det är lite fint. Sen finns det ju religiösa stolpskott som kommer sitta och gråta i kyrkan över din ondska om barnet får det namnet, vissa kommer förmodligen även kasta sten om det är tilltalsnamnet. Jag hade kört på det som mellannamn själv om jag varit i tagen att namnge mitt barn Lucifer.
Lodisen wrote: Skulle inte vara helt fel att lägga till Lucifere i sitt eget namn.
Sonny Adolf Lucifer Judas Stalin Kim-yong Polpot Hitler Sjöström
Du glömde klämma in Quissling Lenin Mussolini Franco Amin Reinfeldt etc etc..
😉
Iofs kanske lite väl många efternamn som mellannamn bland förslagen.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)