[DP] Borgarna har lyckats bra...|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[DP] Borgarna har lyckats bra...
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 23, 2007 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

med sin "nedrustning" av facket..
"A-kassan har tappat 210.000 medlemmar"
Snart har har arbetsgivarna fritt spelrum vad det gäller lönesättning och arbetsmiljö..
Tur att man redan klarat av halva arbetslivstiden..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1138750
May 23, 2007 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skiter i vilka det är som styr egentligen, men jag tycker det är snudd intill på rövpumperier när de först höjer avfgiften och sen vill tvinga folk att vara medlemmar...

Jävla fascistfasoner...

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1138751
May 23, 2007 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: med sin "nedrustning" av facket..
"A-kassan har tappat 210.000 medlemmar"
Snart har har arbetsgivarna fritt spelrum vad det gäller lönesättning och arbetsmiljö..
Tur att man redan klarat av halva arbetslivstiden..

Ja och från årsskiftet så kommer a-kassan med största sannolikhet att vara obligatorisk så då är det här ur världen.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1138752
May 23, 2007 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Jag skiter i vilka det är som styr egentligen, men jag tycker det är snudd intill på rövpumperier när de först höjer avfgiften och sen vill tvinga folk att vara medlemmar...

j**la fascistfasoner...

Vad annat kan man vänta sej?
Man vill naturligtvis ha pengarna till statskassan, men inte att arbetaren ska kunna bestämma något själv..
Vänta bara tills facket tappat alla tänder, då kommer åtstramningarna i form av lägre löner och sämre arbetsvillkor som ett brev på posten, eller nu i dessa moderna tider kanske man skall ändra benåmningen till "ett mail i mailboxen"..
Sent skall syndaren vakna bla bla bla, för att lägga lite salt i såren på vissa.
😛

Josey Wales wrote:
Ja och från årsskiftet så kommer a-kassan med största sannolikhet att vara obligatorisk så då är det här ur världen.

Jag tror du bommade min poäng, A-Kassan förhandlar inte löner och arbetsvillkor..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

serdna
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
1138755
May 23, 2007 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Se det positiva nu skapas det ialf nya jobb till skillnad från när vi hade sossarna vid makten. Är ju trelvigt för folk att de har råd att gå och vara sjukskrivna i 10 år utan att förlora några pengar, men det är knappst bra för staten. Jag tycker det är bättre att folk tjänar mindre än att de går arbetslösa!

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1138756
May 23, 2007 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

serdna wrote: Se det positiva nu skapas det ialf nya jobb till skillnad från när vi hade sossarna vid makten. Är ju trelvigt för folk att de har råd att gå och vara sjukskrivna i 10 år utan att förlora några pengar, men det är knappst bra för staten. Jag tycker det är bättre att folk tjänar mindre än att de går arbetslösa!

Hur skapas det jobb genom att ge alla pengar till dom rika och ge sämre arbetsvillkor?
Du kan också gärna ge mig källa om det har blivit bättre inte lokala siffror då utan riks...

http://www.scb.se/templates/ta....._69592.asp
Jag tycker stigningen är kontinuerlig sen 2003 när det var som värst.
Det företaget jag jobbar på har inte märkt några skillnader. Dom pengar dom tjänar extra på nya regeringen tar dom igen på höjd arbetsgivaravgift, försäkringar m.m.

Först var det tänkt att jag skulle bli tvungen att hoppa av min utbildning pga att den sortens lärling jag är ska inte finnas längre nu när borgarnas regler kom. Men sen upptäckte dom hur dumt det lät tror jag eftersom jag har skrivit kontrakt att jag kommer anställd i oktober.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1138757
May 23, 2007 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

serdna wrote: Se det positiva nu skapas det ialf nya jobb till skillnad från när vi hade sossarna vid makten. Är ju trelvigt för folk att de har råd att gå och vara sjukskrivna i 10 år utan att förlora några pengar, men det är knappst bra för staten. Jag tycker det är bättre att folk tjänar mindre än att de går arbetslösa!

Hmm, skapas nya jobb säger du..
Var har du sett dom? Mer än i statistiken som levereras.
Här i glesbygden finns inga nya, bara sommarvikariat som annonseras varenda försommar för att täcka upp semestrande personal.
Snarare är det svårare att få jobb/sysselsättning nu sen borgarna skrotade föreningspoolerna och möjligheten för företag att "anställa" praktikanter med lägre lönekostnader som i senare skede ev kan leda till en anställning..
Nu vet jag iofs inte hur det ser ut i storstadsregionerna, utan jag relaterar till min hembygd och min verklighet.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1138772
May 23, 2007 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

@ilgadd: Du kan inte köra med glesbygdsargumentet varje gång nya jobb kommer på tal. Det finns många anledningar till att nya jobb inte skapas i tex glesbygd och du kan knappast lägga skulden på vare sig sossar eller moderater.

Fenomenet kallas urbanisering, är en global trend och saknar allt vad politik som orsak..

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1138775
May 23, 2007 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: @ilgadd: Du kan inte köra med glesbygdsargumentet varje gång nya jobb kommer på tal. Det finns många anledningar till att nya jobb inte skapas i tex glesbygd och du kan knappast lägga skulden på vare sig sossar eller moderater.

Fenomenet kallas urbanisering, är en global trend och saknar allt vad politik som orsak..

Avslutningsvis skrev jag: "Nu vet jag iofs inte hur det ser ut i storstadsregionerna, utan jag relaterar till min hembygd och min verklighet.".
Jag har heller inte påstått att det skulle vara borgarnas fel, det är lika illa nu som för 1 år sedan här i krokarna.
Det jag reagerar på och skriver i topic handlar förresten inte om det heller, men å andra sidan så är det min verklighet som är intressant för mej, händer det inget med arbetsmarknaden i positiv bemärkelse så lastar jag naturligtvis borgarna för detta, eftersom dom gick på val under parollen "Vi fixar jobben i Sverige"..
Det finns en jäkla företagaranda här också, men än har jag inte pratat med någon företagare som märkt någon skillnad. Snarare är dom förbannade över borgarnas förhalande och snack om sänkt och senare slopad arbetsgivareavgift som inte kommer genomföras.
Har du själv personligen märt något av att det skulle ha skapats fler jobb sedan borgarna tillträdde?

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
1138780
May 23, 2007 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Orkar inte sätta mig in i det. Men förstår inte all rädla för fackets försvagning.

När det gäller skola, utbildning så är vänstern så jävla på. Alla ska ha utbildning för det är bra. ALLA behöver utbildning, det kan man inte få för mycket av. Och det HÅLLER jag med om!

Dock så tycker jag att om man är så kompetent, som man borde bli med rätt utbildning så borde man kunna vara så "viktig" för företaget i slutändan att man kan förhandla. Det kostar pengar för ett företag att förlora arbetskraft. Och eftersom Sverige inte ska ha lättare företag i framtiden enligt många, utan bara för högre utbildade, så borde det inte ens vara möjligt för företagen att byta arbetskraft till höger och vänster för att lönedumpa.

I slutändan så gäller det vara så attraktiv som möjligt för arbetsmarknaden, och vara värd det man begär. För om du begär mer, och är värd det, så får du det! Det är inget företag som utbildar nytt folk, och tar in en person från scratch bara för att dom kan.

Facket har spelat ut sin roll när marknaden blir mer kompetens inriktad än "slit och släng". Visst synd om folk som jobbar på lager och liknande, men enligt vänstern resonmenag så ska ju dessa utbildas också, och då borde de väl ha en kompetens värda att betala för.

Tycker allt är så märkligt bara... 🙂 Bara ett resonemang från en kille som varit i garaget och sänkt sin bil hela dagen. JOBBIGT... Trodde inte det var så bökigt =)

a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
1138793
May 23, 2007 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Om moderaterna sitter en period efter denna är det läge att dra jämförelser, sossarna satt 8år lyckades inte vända den negativa trenden på arbetsmarknaden. Givetvis behövs det andra ideer när inte deras fungerade. Moderaterna har suttit inte ens ett år så givetvis tar det ett par år, innan deras politik slår igenom och ger resultat.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1138813
May 24, 2007 - 3:38 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd, här skriks det iaf efter arbetskraft.

Och återigen så är a-kassan ruskigt subventionerad. Före höjningen stod avgiften för ungefär 10% resten var hämtat från skattesedlarna.

Du borde ju tycka att det är fantastiskt med en obligatorisk a-kassa, då har du ju din solidaritet och alla drar sitt strå till stacken.

Tycker hela den här debatten om försvagningen av facket är rätt löjlig.
Fackföreningarna blir svagare, ja och det beror inte på politikerna utan på deras (röda) illvilja mot att se framåt och anpassa sig till tiden. Plus påstått röda människor som gör allt för att sko sig själva.

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 929
1138824
May 24, 2007 - 5:28 am
sp_Permalink sp_Print

Varför måste man vara med i ett Fack? Kan man inte hävda och motivera sin existens på jobbet kanske man borde fundera på att vässa sin kompetens..
Jag har fått en nidbild av fackmedlemmen som en bister gubbe som läser DA, äter onyttigt och kör en Ford Sierra till jobbet där han flyttar objekt A från plats 1 till plats två och flyttar objekt B till plats 1. typ..
Sen ser han alldeles för mkt på sport å sitcoms..:)

Blir lite onaturligt..snart kanske det kan bildas ett fack för Vegetariska Kinarestauranter med inbyggd bilverkstad 🙂 KÄMPA FÖL VÅLA LÄTTIGHETEL!

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 664
1138834
May 24, 2007 - 6:59 am
sp_Permalink sp_Print

Det tycks vara flera här som anser att facket inte behövs. Ska vi då sträva efter den amerikanska modellen där personer med låglönejobb får jobba ibland med tre jobb och ändå knappt gå runt?

Fast de som skriver i forumet och klagar på facket lär väl aldrig behöva facket, jag skulle tro att ni tillhör en medel-, övre medelklass, som aldrig kommer behöva leva på minimum. Så att jag använder argumentet: ni får se hur det blir om facket försvinner eller försvagas; lär inte bita på er, snarare tvärtom, ni kan inte vänta på att det händer eller hur?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1138836
May 24, 2007 - 7:03 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: ilg@dd, här skriks det iaf efter arbetskraft.

Och återigen så är a-kassan ruskigt subventionerad. Före höjningen stod avgiften för ungefär 10% resten var hämtat från skattesedlarna.

Du borde ju tycka att det är fantastiskt med en obligatorisk a-kassa, då har du ju din solidaritet och alla drar sitt strå till stacken.

Tycker hela den här debatten om försvagningen av facket är rätt löjlig.
Fackföreningarna blir svagare, ja och det beror inte på politikerna utan på deras (röda) illvilja mot att se framåt och anpassa sig till tiden. Plus påstått röda människor som gör allt för att sko sig själva.

Återigen får jag väl upprepa:
"Jag tror du bommade min poäng, A-Kassan förhandlar inte löner och arbetsvillkor.."
Jag tror de flesta någorlunda insatta är medvetna om att är man inte ens medlem i A-Kassan, så lär man knappast kunna vara medlem i facket heller..Eller?
Det är alltså fackets försvagning jag åsyftar i tråden ifall jag uttryckte mej oklart i trådens början..
Men kanske "Snart har har arbetsgivarna fritt spelrum vad det gäller lönesättning och arbetsmiljö.. " inte pekade ut detta så bra??

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
1138839
May 24, 2007 - 7:14 am
sp_Permalink sp_Print

Svar bl.a. till David Hellmyrs: Så vi bör alltså ha ett samhälle där var och en förhandlar sin egen lön? De som inte utbildat sig och kan försvara att de ska ha hög lön bör alltså skylla sig själva (jag tänker t.ex. på människor som av olika anledningar inte längre har möjlighet till utbildning)?

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
1138840
May 24, 2007 - 7:22 am
sp_Permalink sp_Print

Ni som är medelklass eller av annan anledning hatar fackets existens, tänk ändå på ett ord som heter solidaritet...det ordet är fortfarande inte avskaffat..fast det kanske är på väg ut ur vokabulären, precis som facket.

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
1138841
May 24, 2007 - 7:30 am
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Ni som är medelklass eller av annan anledning hatar fackets existens, tänk ändå på ett ord som heter solidaritet...det ordet är fortfarande inte avskaffat..fast det kanske är på väg ut ur vokabulären, precis som facket.

Solidaritet ger jag min beskärda del av varje månad via skattsedeln.

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
1138843
May 24, 2007 - 7:36 am
sp_Permalink sp_Print

Fast din skattsedel kan inte förhandla några löner.

Vajsman wrote: [quote=conny_69]Ni som är medelklass eller av annan anledning hatar fackets existens, tänk ändå på ett ord som heter solidaritet...det ordet är fortfarande inte avskaffat..fast det kanske är på väg ut ur vokabulären, precis som facket.

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
1138847
May 24, 2007 - 8:03 am
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Fast din skattsedel kan inte förhandla några löner.

[quote=Vajsman][quote=conny_69]Ni som är medelklass eller av annan anledning hatar fackets existens, tänk ändå på ett ord som heter solidaritet...det ordet är fortfarande inte avskaffat..fast det kanske är på väg ut ur vokabulären, precis som facket.

Nej, men tycker du inte man bör tro på sin egna brillians och ta tag det i det själv. Istället för att självvalt bunta ihop sig i en massa?

För att förhindra nån slags extrem lönedumpning för de personer med allra minst att säga till om kanske en lagstadgad nationell minimilön kunde vara ett alternativ.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 417
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL