[DP] Borgarna har lyckats bra...|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[DP] Borgarna har lyckats bra...
conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 664
sp_UserOfflineSmall Offline
1138848
May 24, 2007 - 8:04 am
sp_Permalink sp_Print

Förhandla själv, och lagstadgad minimilön?? Precis som i USA. Den starke överlever och den svage får skylla sig själv för att han är svag?

Vajsman wrote: [quote=conny_69]Fast din skattsedel kan inte förhandla några löner.

[quote=Vajsman][quote=conny_69]Ni som är medelklass eller av annan anledning hatar fackets existens, tänk ändå på ett ord som heter solidaritet...det ordet är fortfarande inte avskaffat..fast det kanske är på väg ut ur vokabulären, precis som facket.

Solidaritet ger jag min beskärda del av varje månad via skattsedeln.

Nej, men tycker du inte man bör tro på sin egna brillians och ta det i det själv. Istället för att självvalt bunta ihop sig i en massa?

För att förhindra nån slags extrem lönedumpning för de personer med allra minst att säga till om kanske en lagstadgad nationell minimilön kunde vara ett alternativ.

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 929
1138851
May 24, 2007 - 8:16 am
sp_Permalink sp_Print

Inte enbart USA som har minimilöner, flera välmående EU länder har också detta system. Definera "svag" i sammanhanget, med lite vilja och pondus kan du i vårt välmående land 99 av 100 gånger göra något som höjer din kompentens och blir mer eftertraktad och därmed kan förhandla lön utan problem. Att känna sig som slit och släng å känna sig otrygg på jobbet är inget jag önskar ngn men det finns alltid utrymme till förbättring.

Fabriksslav-jobb är inget man ska känna sig fast på utan ngt man pysslar med en kortare stund.

conny_69 wrote: Förhandla själv, och lagstadgad minimilön?? Precis som i USA. Den starke överlever och den svage får skylla sig själv för att han är svag?

[quote=Vajsman][quote=conny_69]Fast din skattsedel kan inte förhandla några löner.

[quote=Vajsman][quote=conny_69]Ni som är medelklass eller av annan anledning hatar fackets existens, tänk ändå på ett ord som heter solidaritet...det ordet är fortfarande inte avskaffat..fast det kanske är på väg ut ur vokabulären, precis som facket.

Solidaritet ger jag min beskärda del av varje månad via skattsedeln.

Nej, men tycker du inte man bör tro på sin egna brillians och ta det i det själv. Istället för att självvalt bunta ihop sig i en massa?

För att förhindra nån slags extrem lönedumpning för de personer med allra minst att säga till om kanske en lagstadgad nationell minimilön kunde vara ett alternativ.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1138853
May 24, 2007 - 8:21 am
sp_Permalink sp_Print

Vajsman wrote: Inte enbart USA som har minimilöner, flera välmående EU länder har också detta system. Definera "svag" i sammanhanget, med lite vilja och pondus kan du i vårt välmående land 99 av 100 gånger göra något som höjer din kompentens och blir mer eftertraktad och därmed kan förhandla lön utan problem. Att känna sig som slit och släng å känna sig otrygg på jobbet är inget jag önskar ngn men det finns alltid utrymme till förbättring.

Fabriksslav-jobb är inget man ska känna sig fast på utan ngt man pysslar med en kortare stund.

Vild gissning..
Du är ung, nyligen slutat skolan, fått ditt livs första jobb, rider på kollektivavtalet, har inte en spännmer än vad som faörhandlats fram kollektivt, dvs har aldrig suttit i en förhandling själv??
Din naivitet är ursäktad..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
1138858
May 24, 2007 - 9:06 am
sp_Permalink sp_Print

Vild gissning..
Du är ung, nyligen slutat skolan, fått ditt livs första jobb, rider på kollektivavtalet, har inte en spännmer än vad som faörhandlats fram kollektivt, dvs har aldrig suttit i en förhandling själv??

Ung, mjo. Fortfarande i god vigör. Fyller 25 i år.
Slutade gymnasiet 2002, inget sen dess.
Haft 3 riktiga jobb utöver div sommar- och extraknäck.

Första på lager med skitlön.
Andra som helpdesktekniker utomlands
Tredje som datatekniker/administratör här i Norge.

Red på kollektiv(minimilön) på lagret, det fick mig tänka till lite och försöka få ngt datarelaterat jobb.

Ang förhandlingar..
Satt för inte all längesen å förhandlade lönen med chefen här.
Skulle få en höjning på 10% efter 6 månader här (jobbat ca 3 nu) eftersom jag kunde tydligt motivera att jag då efter sex månader kommer få mer ansvar och har mer att göra samt att mina kunskaper oxå förbättrats. I mitt första löneförhandling innan jag började lyckades jag höja min lön med ca 20 kr/tim från urspungsbudet pga att jag lyckades på ett övertygande sätt motivera hur mina tidigare jobberfarenheter gör mig till en bättre medarbetare i detta.

Naiv kanske, men satsar man inget vinner man inget.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1138860
May 24, 2007 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

Vajsman wrote:

Vild gissning..

Ung, mjo. Fortfarande i god vigör. Fyller 25 i år.
Slutade gymnasiet 2002, inget sen dess.
Haft 3 riktiga jobb utöver div sommar- och extraknäck.

Första på lager med skitlön.
Andra som helpdesktekniker utomlands
Tredje som datatekniker/administratör här i Norge.

Red på kollektiv(minimilön) på lagret, det fick mig tänka till lite och försöka få ngt datarelaterat jobb.

Ang förhandlingar..
Satt för inte all längesen å förhandlade lönen med chefen här.
Skulle få en höjning på 10% efter 6 månader här (jobbat ca 3 nu) eftersom jag kunde tydligt motivera att jag då efter sex månader kommer få mer ansvar och har mer att göra samt att mina kunskaper oxå förbättrats. I mitt första löneförhandling innan jag började lyckades jag höja min lön med ca 20 kr/tim från urspungsbudet pga att jag lyckades på ett övertygande sätt motivera hur mina tidigare jobberfarenheter gör mig till en bättre medarbetare i detta.

Naiv kanske, men satsar man inget vinner man inget.

Du glömde nämna hur din egen framförhandlade lön låg i förhållande till kollektivavtalet. (Nu vet jag iofs inte hur det ser ut med kollektivavtalen i Norge.)
Sen så pratar du ju om pengar du inte sett röken av ännu..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Hexxy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
1138862
May 24, 2007 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

Själv så är jag med i facket , men ej i A-kassan.. mycket pga att jag anser behöva den samt att den har ökat så pass i kostnad att jag själv lägger undan 2-3.000/mån " utifall att " Facket har nyligen haft avtalsförhandlingar ang kollektivavtalet + att privata förhandlingar är på G. Ser ljust ut må jag säga.... med lite god vilja kan jag få 2.500 mer i lön/månad

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
1138863
May 24, 2007 - 9:32 am
sp_Permalink sp_Print

Du glömde nämna hur din egen framförhandlade lön låg i förhållande till kollektivavtalet. (Nu vet jag iofs inte hur det ser ut med kollektivavtalen i Norge.)

Dom sista 10% har jag inte sett röken av nej än men har papper på det iaf. Så dom kommer.

Var tänkt jag skulle börja på 140 kr/tim.
Lyckades snacka upp det till 160 kr/tim som jag har d första 6 mån. Därefter blir det således 176 kr/tim.

Kanske värt att ta in i ekvationen är jag skattar ca 26% men det har ju inget med kollektivavtal å göra egentligen.

Minimi ligger nånstans runt 100-110 här. Lite osäker, men det är ungefär vad servitriser har, exkl dricks.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1138864
May 24, 2007 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Förhandla själv, och lagstadgad minimilön?? Precis som i USA. Den starke överlever och den svage får skylla sig själv för att han är svag?

Det är väl inget som säjer att minmilönen måste vara låg?
Om man definierade en minimilön som t.ex. 80% av av vad en byggarbetare tjänar skulle man väl hamna något under vad en "vanlig" arbetae tjänar.
Det skulle i så fall betyda att minimilönen skulle vara 80% av 164kr i timmen alltså 131 kr i timmen, det finns många som hellre skulle ta det än de skämtlöner som vissa fack lyckats förhandla fram.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1138865
May 24, 2007 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

Vajsman wrote:

Dom sista 10% har jag inte sett röken av nej än men har papper på det iaf. Så dom kommer.

Var tänkt jag skulle börja på 140 kr/tim.
Lyckades snacka upp det till 160 kr/tim som jag har d första 6 mån. Därefter blir det således 176 kr/tim.

Kanske värt att ta in i ekvationen är jag skattar ca 26% men det har ju inget med kollektivavtal å göra egentligen.

Minimi ligger nånstans runt 100-110 här. Lite osäker, men det är ungefär vad servitriser har, exkl dricks.

Hmm, smått förvirrande information du lägger fram.
Jag fattade det som att du var "datatekniker/administratör" i Norge, right?
Då borde det egentligen vara ganska enkelt att utgå ifrån att det är datatekniker/administratörernas minimilön enligt kollektivavtalet jag fiskar efter, eller? Vad servitriserna har exklusive dricks är föga intressant.
Sen är väl 26-27 000:-/månaden inte speciellt högt för att vara i Norge, och definitivt inte om man är välutbildad..
Känner folk som kammar in 30+ i månaden där i byggsvängen, utan någon som helst utbildning + lite extra i form av olika slags traktamenten, OB och reseersättningar.

Josey Wales wrote: [quote=conny_69]Förhandla själv, och lagstadgad minimilön?? Precis som i USA. Den starke överlever och den svage får skylla sig själv för att han är svag?

Det är väl inget som säjer att minmilönen måste vara låg?
Om man definierade en minimilön som t.ex. 80% av av vad en byggarbetare tjänar skulle man väl hamna något under vad en "vanlig" arbetae tjänar.
Det skulle i så fall betyda att minimilönen skulle vara 80% av 164kr i timmen alltså 131 kr i timmen, det finns många som hellre skulle ta det än de skämtlöner som vissa fack lyckats förhandla fram.

De arbetsgivare som skulle godta det är nog lätträknade..
Som synes HÄR är det ganska så många grupper i samhället som skulle få ett rejält lyft då, och det ensat inom kommunal..

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1138867
May 24, 2007 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

Även om jag inte håller med om Illg@ds politiska åsikter specielt mycket så har jag extremet svårt att frånse den väldigt viktiga del i Svergies utväckling som facket har haft för gemene man.
Folk verkar tro att det är omöjligt att ersätta folk om dom står ensamma och kräver högre lön.
Det är inte direkt i företags intresse i en marknads ekonomi att ge folk höga löner, dock anser jag att dagens fackföreningar bör effektivisera sinna orginisationer SAMT få ut information om vad dom har gjort för allmänytta så att framförallt ungt folk ser vad dom har gort för framsteg som kan gynna dom.
För jag är övertygad att dom flesta inte är med i facket för att dom vill visa solidaritet utan för att dom själva gynnas av det.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1138868
May 24, 2007 - 9:56 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Det är väl inget som säjer att minmilönen måste vara låg?

De arbetsgivare som skulle godta det är nog lätträknade..

Det går ju tydligen bra för byggarbetsgivarna att betala ut löner i den storleksordningen i alla fall. Men man kanske kan sätta en minmilön till 110 kr i timmen, det skulle fortfarande vara ett lyft för vissa och skulel innebära att ingen skulle behöva jobba för slavlöner.
Du vet väl att lägstalönen enligt SIF's avtal är 13600 t.ex., ingen höjdare direkt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1138870
May 24, 2007 - 9:59 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote:
Det går ju tydligen bra för byggarbetsgivarna att betala ut löner i den storleksordningen i alla fall. Men man kanske kan sätta en minmilön till 110 kr i timmen, det skulle fortfarande vara ett lyft för vissa och skulel innebära att ingen skulle behöva jobba för slavlöner.
Du vet väl att lägstalönen enligt SIF's avtal är 13600 t.ex., ingen höjdare direkt.

Byggnads har alltid varit ett starkt fack, hur fasen tror du dom hamnat så högt i lön?
Knappast beroende på arbetgivarnas goda vilja.
Hur naiv får man bli?
😮

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
1138871
May 24, 2007 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Hmm, smått förvirrande information du lägger fram.
Jag fattade det som att du var "datatekniker/administratör" i Norge, right?
Då borde det egentligen vara ganska enkelt att utgå ifrån att det är datatekniker/administratörernas minimilön enligt kollektivavtalet jag fiskar efter, eller? Vad servitriserna har exklusive dricks är föga intressant.
Sen är väl 26-27 000:-/månaden inte speciellt högt för att vara i Norge, och definitivt inte om man är välutbildad..
Känner folk som kammar in 30+ i månaden där i byggsvängen, utan någon som helst utbildning + lite extra i form av olika slags traktamenten, OB och reseersättningar.

Finns det intresseföreningar/fack för datortekniker i Sverige som tar fram kollektivavtal? Det kan omöjligt finnas "fack" för vartenda yrkesområde, det är väl mer breda yrkesgrupper som nyttjar facken, t ex industri & metallarbetarna. Arbetsgivaren bedömer ju dig efter efter dina kunskaper och betalar dig därefter, inte efter hur mkt nån intresseförening påstår du skall ha.

Självfallet är det mindre än vad mina kollegor tjänar, å andra sidan är inte det så konstigt eftersom dom jobbat längre och har mer avancerade uppgifter. Jag är inte missunnsam mot dem. Men med tanke på bristande erfarenhet och utbildning är jag nöjd med det jag "förhandlat" fram.
Å vill jag kan jag ju genom enkla medel få bättre betalt kan jag t ex gå en kurs i whatever.

Och så bör det fungera inom andra yrkeskårer oxå. Varför kan inte Benny vid packmaskinen ta truck-kort t ex å på så vis få bättre förutsättningar på sitt eller sitt nya jobb.

Ang byggsvängen. Jo, visst tjänar byggarna bra. Det gör dom även i sverige. Men blir lite som att jämföra äpplen å päron. En utbildad säg Lärare tjänare sällan mer än vilken byggnisse som helst. Byggarna stagnerar ofta runt 25-30k medan t ex andra yrkes grupper fortsätter öka markant hela sin yrkesverksamma tid.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1138872
May 24, 2007 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

Utan att gå in i det hela alltför mycket så tycker jag följande:

1. Man ser ganska tydligt vilken grupp som tycker vad. Familjer (speciellt ensamstående föräldrar) verkar över lag vara mera mån om säkerhet.
2. Att tvinga folk till arbete betyder inte att det finns flera arbeten.

Optimalt vore ju att ha en blandning mellan sossarna och moderaterna. Har man sin familj och kanske blir av med jobbet så borde man få hjälp. Samtidigt bör det finnas så mycket jobb att alla kan jobba och tjäna pengar.
Att bara sänka alla "säkerhetsnät" och på så sätt tvinga folk att jobba för att överleva när det inte finns jobb känns jävligt taskigt.

Moderaterna snackar ju bara skit egentligen (inte för att sossarna var mycket bättre)! Sitta och ta bort skatter för att vissa "skall få mera i plånboken", böka med akassor och facket...
Varför inte ta sig en titt på arbetsgivaravgifterna? Det är ju den STÖRSTA orsaken till att vi har så många företag med bara en anställd (företag på fickan som det sas förr i tiden).
Att en arbetsgivares utgifter för en anställd blir nästan dubbelt så mycket som denna skall ha i lön bidrar inte till många jobb.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
1138873
May 24, 2007 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales] Det går ju tydligen bra för byggarbetsgivarna att betala ut löner i den storleksordningen i alla fall. Men man kanske kan sätta en minmilön till 110 kr i timmen, det skulle fortfarande vara ett lyft för vissa och skulel innebära att ingen skulle behöva jobba för slavlöner.

Byggnads har alltid varit ett starkt fack, hur fasen tror du dom hamnat så högt i lön?
Hur naiv får man bli?
😮

Byggnads och några till av LO-förbunden som t.ex. målarna, pappers och så vidare har alltid varit gynnade av partiet och LO. Det är dessa förbund som tillåtits att strejka upp sina löner, så det har nog inte bara att göra med att Byggnads är ett så starkt fack utan också med den gynnade ställning de har i "rörelsen".
Handelsanställda, kommunalare och sådant är ju inte lika fint enligt S. Fina jobb är jobb där man arbetar med stål, trä och betong och inte med service och människor (jämför S inställning till ROT-avdragen jämfört med avdragen för hushållsnära tjänster).
Att en undersköterska tjänar mindre än en snickare är för övrigt rent skamligt.

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
1138874
May 24, 2007 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Josey Wales] Det går ju tydligen bra för byggarbetsgivarna att betala ut löner i den storleksordningen i alla fall. Men man kanske kan sätta en minmilön till 110 kr i timmen, det skulle fortfarande vara ett lyft för vissa och skulel innebära att ingen skulle behöva jobba för slavlöner.

Hur naiv får man bli?
😮

De har ju bland annat hamnat högt i lön pga efterfrågan på byggfolk senaste tiden ökat. Det driver upp lönerna. Sådant är speciellt fallet i det här landet. När det finns 4 personer som kan montera vattenledningar och 10 företag behöver rör-folk blir det ju så. Hade det funnit 14 rörgubbar och 6 företag som behöver rör hade ju lönerna dumpats eftersom nån av dom 14 alltid är villig att ta en dåligt betalt jobb framför inget.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1138876
May 24, 2007 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

Vajsman wrote:
Finns det intresseföreningar/fack för datortekniker i Sverige som tar fram kollektivavtal? Det kan omöjligt finnas "fack" för vartenda yrkesområde, det är väl mer breda yrkesgrupper som nyttjar facken, t ex industri & metallarbetarna. Arbetsgivaren bedömer ju dig efter efter dina kunskaper och betalar dig därefter, inte efter hur mkt nån intresseförening påstår du skall ha.

Det finns kollektivavtal för i princip varenda sysselsättning i Sverige, JA.

Vajsman wrote:
Självfallet är det mindre än vad mina kollegor tjänar, å andra sidan är inte det så konstigt eftersom dom jobbat längre och har mer avancerade uppgifter. Jag är inte missunnsam mot dem. Men med tanke på bristande erfarenhet och utbildning är jag nöjd med det jag "förhandlat" fram.
Å vill jag kan jag ju genom enkla medel få bättre betalt kan jag t ex gå en kurs i whatever.

Naturligtvis skall det finnas en viss läneskillnad.

Vajsman wrote:
Och så bör det fungera inom andra yrkeskårer oxå. Varför kan inte Benny vid packmaskinen ta truck-kort t ex å på så vis få bättre förutsättningar på sitt eller sitt nya jobb.

En god tanke, men vad händer om inte arbetsgivaren värdesätter den extra kompetensen?

Vajsman wrote:
Ang byggsvängen. Jo, visst tjänar byggarna bra. Det gör dom även i sverige. Men blir lite som att jämföra äpplen å päron. En utbildad säg Lärare tjänare sällan mer än vilken byggnisse som helst. Byggarna stagnerar ofta runt 25-30k medan t ex andra yrkes grupper fortsätter öka markant hela sin yrkesverksamma tid.

Så en jämförelse mellan en servitris och en datatekniker/administratör är mer relevant anser du??
Min erfarenhet säger iaf att en datatekniker/administratör normalt ligger högre än hos en outbildad byggare, oavsett vilket land det handlar om.

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
1138877
May 24, 2007 - 10:18 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote:
Att en undersköterska tjänar mindre än en snickare är för övrigt rentskamligt.

Word! Hur kan t ex USKor tjäna så uselt? Där har ju uppenbarligen facket misslyckats katastofalt. En snusande skitig gubbe på nått plåtverk ska ha 5-10k mer än den genuint vårdande personen som tar hand om sjuka barn..

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
1138878
May 24, 2007 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Vajsman] Finns det intresseföreningar/fack för datortekniker i Sverige som tar fram kollektivavtal? Det kan omöjligt finnas "fack" för vartenda yrkesområde, det är väl mer breda yrkesgrupper som nyttjar facken, t ex industri & metallarbetarna. Arbetsgivaren bedömer ju dig efter efter dina kunskaper och betalar dig därefter, inte efter hur mkt nån intresseförening påstår du skall ha.

Det finns kollektivavtal för i princip varenda sysselsättning i Sverige, JA.

Vajsman wrote:

Okej, tack, då lärde jag mig ngt nytt idag. Måste vara unikt för Sverige..

Naturligtvis skall det finnas en viss läneskillnad.

Vajsman wrote:

En god tanke, men vad händer om inte arbetsgivaren värdesätter den extra kompetensen?

Vajsman wrote:

Då är det jobbet inget att satsa på, det prövar man en annat.

Så en jämförelse mellan en servitris och en datatekniker/administratör är mer relevant anser du??
Min erfarenhet säger iaf att en datatekniker/administratör normalt ligger högre än hos en outbildad byggare, oavsett vilket land det handlar om.

Jo, så även här. Byggarna ligger runt 140 här. Typ 155 för lite mer avancerade roller så som kranförare å sånt. Mycket av det stora pengarna byggarna gör är ju att många jobbar som egenföretagare eller kör mkt övertid med OB tillägg, plus traktamenten å sånt.

Nu blev jag snurrig av alla quotes 🙂 Får jobba lite nu.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1138881
May 24, 2007 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

Vajsman wrote:
De har ju bland annat hamnat högt i lön pga efterfrågan på byggfolk senaste tiden ökat. Det driver upp lönerna. Sådant är speciellt fallet i det här landet. När det finns 4 personer som kan montera vattenledningar och 10 företag behöver rör-folk blir det ju så. Hade det funnit 14 rörgubbar och 6 företag som behöver rör hade ju lönerna dumpats eftersom nån av dom 14 alltid är villig att ta en dåligt betalt jobb framför inget.

Men herrejisses..
Du har fortfarande inte förstått varför byggnads har högre löner än snittet, precis som dom alltid haft.

Josey Wales wrote:
Byggnads och några till av LO-förbunden som t.ex. målarna, pappers och så vidare har alltid varit gynnade av partiet och LO. Det är dessa förbund som tillåtits att strejka upp sina löner, så det har nog inte bara att göra med att Byggnads är ett så starkt fack utan också med den gynnade ställning de har i "rörelsen".
Handelsanställda, kommunalare och sådant är ju inte lika fint enligt S. Fina jobb är jobb där man arbetar med stål, trä och betong och inte med service och människor (jämför S inställning till ROT-avdragen jämfört med avdragen för hushållsnära tjänster).
Att en undersköterska tjänar mindre än en snickare är för övrigt rent skamligt.

Snick snack, byggnads har alltid haft bra kollaktivavtal och varit ett stark fack, precis liksom Gruv..
Jag tror att det till största delen beror på att dessa fack huvudsakligen består av män, vilka kanske är bättre på att "bita ifrån" när det gäller förhandlingar.
Vild strejk är för övrigt inget som SAP eller vad det nu vara för regeringsstyre rår på eller kan göra något åt. Nuvarande regering uttryckte ju till och med att man inte blandade sej i lönekonflikten i Kiruna nyligen.
Jag håller förresten med dej angående lönesättningen för usk och annat folk inom vården, men deras situation gynnas knappast av att folk går ur facket.
Inbillar du dej förresten att dom skulle få manna från skyn nu med borgerligt styre? Tänker på det du skrev: "Handelsanställda, kommunalare och sådant är ju inte lika fint enligt S. Fina jobb är jobb där man arbetar med stål, trä och betong och inte med service och människor (jämför S inställning till ROT-avdragen jämfört med avdragen för hushållsnära tjänster)."

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 312
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL