October 18, 2006
Vajsman wrote: [quote=Josey Wales] Att en undersköterska tjänar mindre än en snickare är för övrigt rentskamligt.
Word! Hur kan t ex USKor tjäna så uselt? Där har ju uppenbarligen facket misslyckats katastofalt. En snusande skitig gubbe på nått plåtverk ska ha 5-10k mer än den genuint vårdande personen som tar hand om sjuka barn..
Ja det skiljer nog en 5-7 Kkr per månad.
Visst finns det många bygggjobb som är både kvalificerade och ansträngande men knappast lika ansvarsfulla och viktiga som att ta hand om människor. Lärare är en annan grupp som tjänar pinsamt dåligt med tanke på hur viktigt deras jobb är.
skiroy wrote: Herregud!
Att ni bara orkar. 😮
"Bantar" juh..
Tangentbordsanvändning är ju också en form av träning.
😀
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 27, 2002
Jag är medlem i forum där politiksnack kan generera upp till 15-30 sidor per dag. Det lustiga är att man inte kan läsa ifatt heller eftersom nya inlägg kommer fram. Lite av en utmaning. 😀
On topic:
Visst är det förjävligt att stskor tjänar mindre än Nisse på 3Ms lager. Men lönerna styrs kraftigt av omsättning i branschen. Inte en jäkel tjänar ju något på att sjukvården finns. Jag har folk i min familj som tjänar mer på att meka lastbilar än en överläkare, då med jourtider också. Men kontentan är densamma; lönerna kommer aldrig höjas i sjukvården.
Och ska det stå ivägen för att man ska utbilda sig till en, ja då får man helt enkelt ge fan i att utbilda sig till det.
För helt ärligt, vart ska pengarna komma ifrån till dessa lönehöjningar? De kommer inte tas ifrån andra yrken iaf, så jämndställdhet lön är en fantasi.
November 22, 2001
ilg@dd wrote:
Återigen får jag väl upprepa:
"Jag tror du bommade min poäng, A-Kassan förhandlar inte löner och arbetsvillkor.."
Jag tror de flesta någorlunda insatta är medvetna om att är man inte ens medlem i A-Kassan, så lär man knappast kunna vara medlem i facket heller..Eller?
Det är alltså fackets försvagning jag åsyftar i tråden ifall jag uttryckte mej oklart i trådens början..
Men kanske "Snart har har arbetsgivarna fritt spelrum vad det gäller lönesättning och arbetsmiljö.. " inte pekade ut detta så bra??
Varför bemöter du bara det oviktigaste av det jag skrev?
En stor anledning till att jag inte går med i facket är (nu utgår jag från min arbetsplats) att facket är en klubb för att smita undan arbetet och gå o fika istället. Fackföreningsavgift går således till att vissa ska få åka på konferenser och dricka sprit o käka gott. Utöver detta (det här är ett säljargument) så ingår en massa försäkringar som ingen vill ha (det var omröstning, majoriteten vill inte ha en hemförsäkring inbakad) men facket bestämde ändå att så ska det vara. För några veckor sedan fick se att facket lottar ut stugsemestrar bland sina medlemmer. Vill jag vara med i ett lotteri går jag o köper en lott. Samtliga försäkringar i facket har jag redan privat och vill inte byta. Men är man med i facket måste man betala för dem.
Detta är inget jag vill uppmuntra.
Visst förstår jag nyttan av ett starkt fack, men då bör det hålla sig till det som är tänkt.
Och du svarade inte heller på det jag skrev om att du borde gilla att det är en obligatorisk a-kassa.
February 4, 2003
Hehe ibland misstolkar ni en. Men facket har en viktig roll, men inte så viktig som ni vill få det att verka. Facket är lite för starka när de gör att personer med "fel" kompetens flyttar uppåt, eftersom företagen inte kan sparka/ersätta dom, eftersom de sitter så pass säkert. Istället flyttar man dom uppåt i kedjan, vilket gör fel, eftersom de högsta hönsen till slut är "nötter".
Facket tar också massa stridsåtgärder, och använder sin ställning helt fel många gånger. Fokuserar på fel grejer.
Och den rollen facket hade förr, kommer den inte få igen på ett bra tag, eftersom markanden har blivit mer global och man måste ha kompetent arbetsfolk. Går inte hålla på utbilda folk, och ersätta hela tiden, eftersom det blir för dyrt, och man tappar kunder. Kunder har helt andra krav idag.
Visst som någon sa så gäller det inte ALLA yrken och personer. Vissa är säkert svaga. Men att man ska behöva ett "sjukt" starkt fack som bara glassar runt på konferanser hit och dit, är inte nödvändigt.
Jag ställer mig inte bakom den tanken. Och att folk inte ska få möjlighet SJÄLVA att besluta om de vill vara med i facket eller inte är också knäppt. Varför ska du bestämma över dom? Vad spelar det för roll om det är individuellt. Om facket blir så svagt att det spelar ut sin roll, och bara de "svaga" är kvar så kommer ju förmodligen ingen akadamker ta deras jobb på ett lager liksom, utan det är fortfarande där de "svaga" kommer fortsätta jobba (som det är nu). Och förmodligen kommer det vara lika många svaga (som ni uttrycker det då som nu) och därmed borde ju facket kunna behålla sin ställning på denna marknaden ändå. Så svagt att det förlorar ALL förhandlingsposition borde det inte tämligen bli. För om folk som är svaga (inte kan förhandla, har dålig utbildning, inget bra jobb) väljer att gå ur facket så är man ju lite dum och bör tämligen få skylla sig själv.
Vet inte om ni förstår. Jag är själv trött....
Json_81 wrote:
Och du svarade inte heller på det jag skrev om att du borde gilla att det är en obligatorisk a-kassa.
Obligatorisk A-kassa är en bra ide'.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 18, 2006
skiroy wrote: [quote=Josey Wales]Ja, är det inte imponerande.
Hinner du med att jobba också så är det i sanning imponerande. 😉
Jag räknade faktiskt idag och jag la ner ungefär 23 minuter på att läsa och skriva på forumet, alltså 2 kaffepauser. Istället för att ta kafferast så skriver jag lite plattityder och slungar några digitala komockor på forumet istället.
February 19, 2004
Jag lägger mig inte i eran diskussion, men detta är bilden jag har fått. Människor "flyr" facken har det hetat på senaste tiden, även om vi går fyra år tillbaka. Det har antagligen inget med varken sossarna eller borgarna att göra.
Jag, personligen ser ifrån mitt perspektiv, tror att människor känner att de behöver inte facken längre. Tror det är där det klämmer.
davidhellmyrs wrote: När det gäller skola, utbildning så är vänstern så j**la på. Alla ska ha utbildning för det är bra. ALLA behöver utbildning, det kan man inte få för mycket av. Och det HÅLLER jag med om!
Ja vi ser det här
Nej ush!
Nej, hur kan vi gå med på det här!
Ja, alliansen är så jävla onda!
Men detta tar priset, det visar verkligen hur alliansen tänker skita i de som inte vill bli akademiker!!
Ja.. alltså... jag vet precis hur du tänker. Ja vi vänsterfolk måste göra något NU!! Agera! Vi kan inte fortsätta och bli utstötta av samhället och att acceptera att folk säger att vi är helt dumma i huvudet och hela tiden bli anklagade för att vara helt opålästa trots betald skolgång! Varför är folk så blinda? Ser de inte vad borgarna gör? Vi ser det ju jättetydligt. Jag menar verkligen jättetydligt.
Kom igen bröder, vi tar det sista vi har kvar av våran a-kassa efter dessa åren och se ger vi igen på borgarna! Vi slår först ner alla poliser för de är jättedumma, och sen slår vi sönder alla butiker för de har tydligen någon knytning till borgarna... alla som har pengar har knytning till borgarna! Vi slår sönder deras ägodelar! Vi slänger dom i arbetsläger så de vet hur det känns att arbeta och vi kallar dom yudar! Länge leve koooommuuuniiiiismeeeeeen!
Upp trälar uti alla stater,
som hungern bojor lagt uppå.
Det dånar uti rättens krater,
snart ska utbrottets timma slå.
Störtas skall det gamla snart i gruset.
Slav stig upp för att slå dig fri!
Från mörkret stiga vi mot ljuset,
från intet allt vi vilja bli.
Upp till kamp emot kvalen
Sista striden det är,
ty Internationalen
åt alla lycka bär
August 28, 2004
Det är väl ingen rättighet att få soffliggandet betalat? Arbetar man inte ska man inte få kosing heller. Ifall DU får en arbetsskada är det inte mitt problem.
Varför ska man vara tvingad att försörja andra, istället för att vara självständig? Man bör kunna avsäga sig all hjälp från samhället och vara självständig. Varför ska några feta översittare bestämma att jag ska göra si och så?
August 11, 2005
Lodisen wrote: Det är väl ingen rättighet att få soffliggandet betalat? Arbetar man inte ska man inte få kosing heller. Ifall DU får en arbetsskada är det inte mitt problem.
Varför ska man vara tvingad att försörja andra, istället för att vara självständig? Man bör kunna avsäga sig all hjälp från samhället och vara självständig. Varför ska några feta översittare bestämma att jag ska göra si och så?
Därför att du inte har nåt emot när en operation på 25-500 000:- bara går på 250-1 000:- för dig, då klagar du minsann inte på att du inte får vara självständig 🙄
August 28, 2004
csm101 wrote: [quote=Lodisen]Det är väl ingen rättighet att få soffliggandet betalat? Arbetar man inte ska man inte få kosing heller. Ifall DU får en arbetsskada är det inte mitt problem.
Därför att du inte har nåt emot när en operation på 25-500 000:- bara går på 250-1 000:- för dig, då klagar du minsann inte på att du inte får vara självständig 🙄
Nej, jag vill leva i en anarki. Skulle självklart mordhota en kirurg, alternativt betala honom med alla pengar som man fått över från skatten.
February 4, 2003
Ang wrote: Jag lägger mig inte i eran diskussion, men detta är bilden jag har fått. Människor "flyr" facken har det hetat på senaste tiden, även om vi går fyra år tillbaka. Det har antagligen inget med varken sossarna eller borgarna att göra.
Jag, personligen ser ifrån mitt perspektiv, tror att människor känner att de behöver inte facken längre. Tror det är där det klämmer.
[quote=davidhellmyrs]När det gäller skola, utbildning så är vänstern så j**la på. Alla ska ha utbildning för det är bra. ALLA behöver utbildning, det kan man inte få för mycket av. Och det HÅLLER jag med om!
Ja vi ser det här
Nej ush!
Nej, hur kan vi gå med på det här!
Ja, alliansen är så j**la onda!
Men detta tar priset, det visar verkligen hur alliansen tänker skita i de som inte vill bli akademiker!!
Ja.. alltså... jag vet precis hur du tänker. Ja vi vänsterfolk måste göra något NU!! Agera! Vi kan inte fortsätta och bli utstötta av samhället och att acceptera att folk säger att vi är helt dumma i huvudet och hela tiden bli anklagade för att vara helt opålästa trots betald skolgång! Varför är folk så blinda? Ser de inte vad borgarna gör? Vi ser det ju jättetydligt. Jag menar verkligen jättetydligt.
Kom igen bröder, vi tar det sista vi har kvar av våran a-kassa efter dessa åren och se ger vi igen på borgarna! Vi slår först ner alla poliser för de är jättedumma, och sen slår vi sönder alla butiker för de har tydligen någon knytning till borgarna... alla som har pengar har knytning till borgarna! Vi slår sönder deras ägodelar! Vi slänger dom i arbetsläger så de vet hur det känns att arbeta och vi kallar dom yudar! Länge leve koooommuuuniiiiismeeeeeen!
Upp trälar uti alla stater,
som hungern bojor lagt uppå.
Det dånar uti rättens krater,
snart ska utbrottets timma slå.
Störtas skall det gamla snart i gruset.
Slav stig upp för att slå dig fri!
Från mörkret stiga vi mot ljuset,
från intet allt vi vilja bli.
Upp till kamp emot kvalen
Sista striden det är,
ty Internationalen
åt alla lycka bär
Vad snackar du om?!
Jag VET helt klart att det behövs folk som jobbar på golvet, i fabriker och liknande. Och jag vet mycket väl att de kommer fortsätta behövas.
Det är inte högern som sagt att ALLA ska ha utbildning. Det är vänstern som mer eller mindre vill alla ska läsa högskola och mer eller mindre bli akademiker. Därav min parallel.
Det jag menar är att om folk värdesätter fackets ideologi, så kan de också få vara beredda att betala för det. De som inte vill ha den, kan få lägga pengarna i fickan och kanske bara vara medlemar i A-kassan.
Om folk som jobbar i fabrik även fortsättningsvis värdesätter att facken existerar så kommer de fortsätta vara medlemmar. Och bara för akadamiker som kanske är mer säkra på sina jobb och inte behöver facket på samma sätt (eftersom de har mer utbildning, viktigare för företagen, bättre förhandlinsposition och så vidare), så kommer de vanliga arbetarnas fackförbund fortästtningsvis kunna vara starkt.
Dessutom blir allt mer i industrin och andra arbetar-yrken också mer teknolgoiskt. Tekniker, certifieringar, kurser och massa som man ska kunna. Kan ta mitt yrke, porttekniker. Det är ett yrke som det krävs en helsikes massa utbildningar, certfikat för att kunna bemästra på ett bra sätt. Även inom industrin kommer kunskapen att värdesättas mer, eftersom mer blir datorstyrt och så vidare. Inget man lär sig på en vecka...... Alla yrken blir mer avancerade, och det är inte längre lika lätt för företagen att ersätta, vilket kostar pengar.
Därför kan individerna kräva mer själva och behöver inte ett lika starkt fack. Och de som känner att de behöver ett starkt fack på grund av att de inte kan förhandla, inte har sån trygg tillvaro och liknande får lägga de pengar de får ut extra på grund av sänkta skatter på att fortsätta vara med i facket istället.
Jag tvivlar inte en sekund på att facket har spelat ut sin roll ganska mycket på många marknader. Många märker aldrig av dom exempelviss.
February 19, 2004
davidhellmyrs wrote: Det är inte högern som sagt att ALLA ska ha utbildning. Det är vänstern som mer eller mindre vill alla ska läsa högskola och mer eller mindre bli akademiker. Därav min parallel.
Va? Va i helvete snackar du om?
I Sverige har ALLA som vill betald skolgång, och borgarna har inte tänkt ändra på det. De har tänkt förbättra skolan och inget annat vilket länkarna ovan var till för utbilda dig lite om. I en av länkarna nämns det att 1/3 av eleverna går ut skolan utan fullständiga betyg, och det är inte acceptabelt. mer fexibla och yrkesförberedande utbildningar ska erbjudas till eleverna. Fortsätter vi så säger de att stödet för elever med problem måste erbjudas hjälp tidigare och kraven på sommarkurser, induviduellt stöd, special-anpassad utbildning m.fl måste därför skärpas. Jag kan fortsätta, men allt står skrivet i länkarna ovan.
Sen är det helt frivilligt att söka och läsa på universitet/högskola i Sverige vilket du kanske vet. Du kan ju komma in på skitmånga utbildningar bara du har ett fullständigt betyg. (och ma c)
Så jag tar det kortfattat med dig en gång till.
*ALLA får betald utbildning
*ALLA med fullt slutbetyg kan söka en utbildning. (flesta fall också ma c)
*Hjälp till de som behöver måste stärkas
*Fler yrkersutbildningar för de icke så akademiskt lagda
*läs länkar
Så va fan! Försöker du dra något skämt jag inte fattar, eller är du helt opåläst? Och hur kunde du inte läsa länkarna?
February 4, 2003
Anledningen jag inte såg din länk var för jag sitter på en bärbar med dåliga färger, så det syntes inte att det var en länk. Trodde det var nån form av mening / kommentar du skrev.
Sen förstår jag fortfarande inte riktigt vad vi snackar om. Jag menar på att facket inte behövs, eftersom folk idag är viktigare för företagen, och därmed har bättre förhandlingsläge själva. Och att de som tillhör "slit och släng" brancherna (typ lager, affär osv) fortfarande borde kunna vara så starka att deras fack fortsätter finnas kvar.
Jag menar att räslan för att facket försvagas hos de grupper som inte behöver facket på det sättet är märkligt. Det är klart folk går ut fackförbunden om de känner att de inte behöver den, och att folk går ut nu beror på att de som känner sig trygga / inte känner de fått nytta av facken (finns många brancher som inte har nån nytta / vet om vad deras fackförbund gör alls), det är klart dessa grupper går ut.
Det är klart att kurvan över antalet medlemmar i facket dalar kraftigt precis när möjligheten att spara "mer pengar" (i och med att subentionen försvann och folk kan bestämma över sina pengar själva) kom till. Men i fortsättningen bör medlemsantalet i facket fortsätta vara starkt. Och folk som tillhör riskfyllda brancer, bör tänka till och kanske vara medlemmar. Och lägga de pengar de "sparar" på lägre skatter på att fortästtningsvis även vara medlemmar i facket om de anser det är så viktigt.
För totalt sätt så går du fortfarande inte minus. Bara det att du nu kan bestämma över dina egna pengar själv.
1 Guest(s)