Dra in bidragen till dom som affischerar olagligt!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dra in bidragen till dom som affischerar olagligt!
skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 31, 2005 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det har debatterats mycket här i Umeås lokaltidning. Som dom flesta vet så har vi mycket extrema grupper här i stan och går man runt lite i stan så kan man se en massa affischer på elskåp busskurer mm. För några veckor sedan så skev borgarna här i stan en insändare om att om dom vinner valet här i Umeå så skulle som stoppa bidragen helt till alla föreningar som affischerar olagligt. Detta har mötts av hårt kritik från föreningarna som affischerar olagligt. Dom menar på att det ända sättet för dom att bli uppmärksammade och att få sprida sina åsikter är att ljust affischera olagligt.

Så nu är frågan. Vad tycker ni, ska man dra in bidragen till föreningar som affischerar olagligt?

Jag tycker det. Jag vill inte stödja föreningar med skattepengar som förstör lite av stans utemiljö med en massa affischer med korkade budskap. Tycker man ser affischer över allt från kumministiska partiet, NSF, RKU, vegan.nu, djurensrätt, marxföreningen mm.

UiOpL
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
929390
July 31, 2005 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har aldrig fattat varför föreninagr ska ha bidrag alls, de får leva på sina medlemmars resurser och eventuell sponsring, det är inget som skattepengar ska gå till.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
929401
July 31, 2005 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, men samtidigt skaffa bra möjligheter för föreningarna att faktiskt sätta upp plansher.

//Andreas

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
929403
July 31, 2005 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ingen skillnad på olaglig affischering och klotter.

Bannlys. Bidrag ska dom inte ha alls från första början igentligen.

Finns det almänn intresse för dom så går det runt ändå.

Arne_Garflak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 916
929434
July 31, 2005 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan väl inte vara så svårt att annonsera lagligt?
Hade nog inte varit fel att dra in bidragen då jag retar mig som fan på klistermärken och skit som sitter på lyktstolpar och allt möjligt.

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
929469
July 31, 2005 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag säger såhär. Jag röstar JA.
Måste ju bara tillägga att ett gammalt elskåp inte har så stor betydelse om det sitter en affisch på.. men det beror givetvist på vad det är för nått 😛 Är det nget som är tilltalande för mig så tycker jag man kan riva ner skiten 😛

Men jag håller i övrigt helt med er JA röstande.. Dom får ju bidragen för att kunna fortsätta deras grejer, vad det nu är.. och enligt svensklag så begår dom ju faktist ett brott..

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
929543
July 31, 2005 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst. Det tycker jag låter förnuftigt. Jag vill inte se affischer vart jag än går.

Det gäller å andra sidan inte bara den affischering som är olaglig. Vad jag stör mig mest på är det utrymme som hyrs ut till kommersiella företag.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
929600
July 31, 2005 - 11:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hatar när unga vänsterkommunister ska börja lapp upp halva stan, med massa propaganda.
På diverse anslagstavlor, elskåp, lyktstolpar osv.

om b.la. Irak kriget, angående ditt sommarjobb.
Ja gud vet vad, världen bryr sig inte...

Hauk
Member
Medlem
929755
August 1, 2005 - 11:46 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote:
Det gäller å andra sidan inte bara den affischering som är olaglig. Vad jag stör mig mest på är det utrymme som hyrs ut till kommersiella företag.

Vart i ligger problemet att hyra ut och tjäna pengar på reklamplatser? Äger jag, eller kommunen, en husvägg, mark etc ska väl jag givetvis få hyra ut för marknadsföring.

Eller missförstod jag dig nu?

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
929784
August 1, 2005 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja för det lär ju bara vara skitföreningar som affischerar olagligt, typ grön ungdom, kplmr å allt vad packet heter så det tycker jag är helt rätt! 🙂

dåren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 306
929790
August 1, 2005 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: [quote=Jerry] Det gäller å andra sidan inte bara den affischering som är olaglig. Vad jag stör mig mest på är det utrymme som hyrs ut till kommersiella företag.

Vart i ligger problemet att hyra ut och tjäna pengar på reklamplatser? Äger jag, eller kommunen, en husvägg, mark etc ska väl jag givetvis få hyra ut för marknadsföring.

Han är för planekonomi och är antikapitalist så....

Hauk
Member
Medlem
929802
August 1, 2005 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

dåren wrote: [quote=Hauk][quote=Jerry] Det gäller å andra sidan inte bara den affischering som är olaglig. Vad jag stör mig mest på är det utrymme som hyrs ut till kommersiella företag.

Han är för planekonomi och är antikapitalist så....

Tack, jag vet. Tänkte försöka förstå logiken bakom det tankesättet 😉

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
929844
August 1, 2005 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: [quote=Jerry] Det gäller å andra sidan inte bara den affischering som är olaglig. Vad jag stör mig mest på är det utrymme som hyrs ut till kommersiella företag.

Nej då.

Givetvis får du göra vad du vill. Men kommunen är gemensam och jag har en del av den också. Min röst lägger jag därför på att inte hyra ut reklamplatser. Värre än så är det inte.

I grunden finns det två skäl till att jag inte vill se reklam. Det första är mest gnälligt - det ser för j*vligt ut. Men det är inget egentligt skäl eftersom städer ser för j*vliga ut ändå wink

Det andra skälet är att reklam bidrar till monopoltendenser. De företag som redan har en hög omsättning är de som syns mest eftersom de har råd att marknadsföra sig själva. En inbiten marknadsekonom skulle kanske säga att det är bra, för företag med hög omsättning är de som folk är mest nöjda med och därmed de säkraste korten. Men så ser inte jag på det.

Om små företag gör reklam för sina produkter är det en annan sak. Då kan man hävda att det är upplysning snarare än reklam, om ni hänger med på skillnaden.

Samma sak gäller förövrigt politik. Riksdagspartierna, främst sossarna, syns alldeles för mycket i valtider. Därför måste det finnas något forum för andra politiska organisationer. Gärna strukturerat och inte i form av affischer med slagord på var och varannan gatlykta.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
929933
August 1, 2005 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Dra åt helvete, jag håller med Jerry i det mesta han skrev i ovanstående inlägg 😮

Men dock, Jerry, en inbiten marknadsekonom, hade han verkligen sagt det? Borde han inte tyckta att det är bättre att även mindre företag syns och på så sätt kan konkurrera, något som i slutändan kanske leder till sänkta priser?

(Detta om vi bortser från det självklara i att små företag har svårt att konkurrera ut stora... :P)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 347
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL