March 14, 2004
Ja det har debatterats mycket här i Umeås lokaltidning. Som dom flesta vet så har vi mycket extrema grupper här i stan och går man runt lite i stan så kan man se en massa affischer på elskåp busskurer mm. För några veckor sedan så skev borgarna här i stan en insändare om att om dom vinner valet här i Umeå så skulle som stoppa bidragen helt till alla föreningar som affischerar olagligt. Detta har mötts av hårt kritik från föreningarna som affischerar olagligt. Dom menar på att det ända sättet för dom att bli uppmärksammade och att få sprida sina åsikter är att ljust affischera olagligt.
Så nu är frågan. Vad tycker ni, ska man dra in bidragen till föreningar som affischerar olagligt?
Jag tycker det. Jag vill inte stödja föreningar med skattepengar som förstör lite av stans utemiljö med en massa affischer med korkade budskap. Tycker man ser affischer över allt från kumministiska partiet, NSF, RKU, vegan.nu, djurensrätt, marxföreningen mm.
February 10, 2004
Jag säger såhär. Jag röstar JA.
Måste ju bara tillägga att ett gammalt elskåp inte har så stor betydelse om det sitter en affisch på.. men det beror givetvist på vad det är för nått 😛 Är det nget som är tilltalande för mig så tycker jag man kan riva ner skiten 😛
Men jag håller i övrigt helt med er JA röstande.. Dom får ju bidragen för att kunna fortsätta deras grejer, vad det nu är.. och enligt svensklag så begår dom ju faktist ett brott..
October 28, 2002
Jerry wrote:
Det gäller å andra sidan inte bara den affischering som är olaglig. Vad jag stör mig mest på är det utrymme som hyrs ut till kommersiella företag.
Vart i ligger problemet att hyra ut och tjäna pengar på reklamplatser? Äger jag, eller kommunen, en husvägg, mark etc ska väl jag givetvis få hyra ut för marknadsföring.
Eller missförstod jag dig nu?
December 29, 2004
Hauk wrote: [quote=Jerry] Det gäller å andra sidan inte bara den affischering som är olaglig. Vad jag stör mig mest på är det utrymme som hyrs ut till kommersiella företag.
Vart i ligger problemet att hyra ut och tjäna pengar på reklamplatser? Äger jag, eller kommunen, en husvägg, mark etc ska väl jag givetvis få hyra ut för marknadsföring.
Han är för planekonomi och är antikapitalist så....
October 28, 2002
dåren wrote: [quote=Hauk][quote=Jerry] Det gäller å andra sidan inte bara den affischering som är olaglig. Vad jag stör mig mest på är det utrymme som hyrs ut till kommersiella företag.
Han är för planekonomi och är antikapitalist så....
Tack, jag vet. Tänkte försöka förstå logiken bakom det tankesättet 😉
June 18, 2001
Hauk wrote: [quote=Jerry] Det gäller å andra sidan inte bara den affischering som är olaglig. Vad jag stör mig mest på är det utrymme som hyrs ut till kommersiella företag.
Nej då.
Givetvis får du göra vad du vill. Men kommunen är gemensam och jag har en del av den också. Min röst lägger jag därför på att inte hyra ut reklamplatser. Värre än så är det inte.
I grunden finns det två skäl till att jag inte vill se reklam. Det första är mest gnälligt - det ser för j*vligt ut. Men det är inget egentligt skäl eftersom städer ser för j*vliga ut ändå
Det andra skälet är att reklam bidrar till monopoltendenser. De företag som redan har en hög omsättning är de som syns mest eftersom de har råd att marknadsföra sig själva. En inbiten marknadsekonom skulle kanske säga att det är bra, för företag med hög omsättning är de som folk är mest nöjda med och därmed de säkraste korten. Men så ser inte jag på det.
Om små företag gör reklam för sina produkter är det en annan sak. Då kan man hävda att det är upplysning snarare än reklam, om ni hänger med på skillnaden.
Samma sak gäller förövrigt politik. Riksdagspartierna, främst sossarna, syns alldeles för mycket i valtider. Därför måste det finnas något forum för andra politiska organisationer. Gärna strukturerat och inte i form av affischer med slagord på var och varannan gatlykta.
January 28, 2003
Dra åt helvete, jag håller med Jerry i det mesta han skrev i ovanstående inlägg 😮
Men dock, Jerry, en inbiten marknadsekonom, hade han verkligen sagt det? Borde han inte tyckta att det är bättre att även mindre företag syns och på så sätt kan konkurrera, något som i slutändan kanske leder till sänkta priser?
(Detta om vi bortser från det självklara i att små företag har svårt att konkurrera ut stora... :P)
2 Guest(s)