March 15, 2002
MrWeizel wrote: [quote=Marron]Kom hem igår från sälen! Åker självklart bräda, och jag måste säga att jag tycker skidåkarna förstår backarna också iaf de som inte kan.
Är väl så, vi förstör för varandra =)
Men framför allt är det väl dem som inte kan åka som fördärvar.
En snowboardåkare på skär drar ju betydligt djupare ner, på skidor är vikten iaf lite fördelad. Men nybörjarna skall ju alltid kasa neråt med hela kanten ner mot backen = barskrapat och sedan vallar.
Och så är där mååånga brädåkare som får för sig att sitta i bredd, precis bakom krön så man håller på att köra på dem.
Usch, brädfascister 😛
Men det är klart, kan man inte hålla koll på två plankor, så är det väl bra att det finns alternativ. Ungefär som trehjulad cykel, fast tvärtom 😉
Haha helt rätt. 😀
November 29, 2003
Joni^ wrote: Sälen är ju inte så jäkla billigt direkt.. iaf inte när man bor i skåneland som mig, då är det iprincip lika dyrt/billigt? att åka till österrike
Själv bor man i Dalarna och har bra med kontakter och kommer billigt undan. 🙂 Så för mig är Österike "för dyrt"
March 14, 2004
whak wrote: [quote=Joni^]Sälen är ju inte så jäkla billigt direkt.. iaf inte när man bor i skåneland som mig, då är det iprincip lika dyrt/billigt? att åka till österrike
Själv bor man i Dalarna och har bra med kontakter och kommer billigt undan. 🙂 Så för mig är Österike "för dyrt"
Österrike är bra då man bara behöver vara 16 år för att få gå på puben/köpa alkohol. Saken blir ju inte sämmre av att sitta på en terass i alperna en solig dag och dricka öl efter en lång "puder" tur på slalom skidor.
January 8, 2003
Var i Sälen med en polare veckan före Jul 2002. Tog ett bra tag att köra upp med hans antika Golf som redan gått nått på 32000 mil. Är väl uingefär lika långt härifrån till Alperna som till Sälen skulle jag tro går fortare att köra fullfart med snabb bil på Auotoban än genom Sverige skulle jag tro.
May 1, 2003
MrWeizel wrote: [quote=Marron]Kom hem igår från sälen! Åker självklart bräda, och jag måste säga att jag tycker skidåkarna förstår backarna också iaf de som inte kan.
Är väl så, vi förstör för varandra =)
Men framför allt är det väl dem som inte kan åka som fördärvar.
En snowboardåkare på skär drar ju betydligt djupare ner, på skidor är vikten iaf lite fördelad. Men nybörjarna skall ju alltid kasa neråt med hela kanten ner mot backen = barskrapat och sedan vallar.
Och så är där mååånga brädåkare som får för sig att sitta i bredd, precis bakom krön så man håller på att köra på dem.
Usch, brädfascister 😛
Men det är klart, kan man inte hålla koll på två plankor, så är det väl bra att det finns alternativ. Ungefär som trehjulad cykel, fast tvärtom 😉
Klarar man inte av ett par cm djupa skär i snön är man nog ingen vidare skidåkare...
Visst, folk bakom krön är aldrig trevligt.
Sen måste jag säga att nybörjare på skidor och skidåkare är mer oberäkneliga än snowboardåkare. Svänger hit och dit, hur som helst.. snowboardåkare ramlar istället 😀
Jobbigt att åka slalom ner mellan alla pinnar, som dessutom rör sig 😉
Förstår inte vad en del gör i de röda backarna, och absolut inte i de svarta...
January 4, 2001
Visst fasen finns det kassa snowboardåkare som sitter mitt i backen och även plogar upp den. Men frågan är om det inte är väre när hela familjen svensson kommer på skidor, med 2 meter imellan varje skida och självklart måste dom åka brevid varandra och ta ut svängarna extremt. Så många gånger man har fått tvärnitat pga kassa skidåkare.
Självklart åker jag bräda och det har jag sett till att Peter@20Ghz:s son också kommer att börja med... 😉
Men man åker inte till sälen, fasen vad tråkiga backar.
January 16, 2004
Coore wrote: Visst fasen finns det kassa snowboardåkare som sitter mitt i backen och även plogar upp den. Men frågan är om det inte är väre när hela familjen svensson kommer på skidor, med 2 meter imellan varje skida och självklart måste dom åka brevid varandra och ta ut svängarna extremt. Så många gånger man har fått tvärnitat pga kassa skidåkare.
Självklart åker jag bräda och det har jag sett till att Peter@20Ghz:s son också kommer att börja med... 😉
Höh?? Tråkiga backar?
May 1, 2003
Suizide wrote: [quote=Coore]Visst fasen finns det kassa snowboardåkare som sitter mitt i backen och även plogar upp den. Men frågan är om det inte är väre när hela familjen svensson kommer på skidor, med 2 meter imellan varje skida och självklart måste dom åka brevid varandra och ta ut svängarna extremt. Så många gånger man har fått tvärnitat pga kassa skidåkare.
Höh?? Tråkiga backar?
Får hålla med Coore, både angående familjen Svensson och att det är tråkiga backar i Sälen. Alldeles för korta och lätta, de är bra för småbarn och nybörjare. Men det känns inte som någon utmaning längre och man blir trött på att åka liften 4/5 av tiden...
January 4, 2001
Suizide wrote: [quote=Coore]Visst fasen finns det kassa snowboardåkare som sitter mitt i backen och även plogar upp den. Men frågan är om det inte är väre när hela familjen svensson kommer på skidor, med 2 meter imellan varje skida och självklart måste dom åka brevid varandra och ta ut svängarna extremt. Så många gånger man har fått tvärnitat pga kassa skidåkare.
Höh?? Tråkiga backar?
Jo, det tycker jag allt. Med dagens lågpris-flyg är det inte dyrare att åka till tex italien och åka ist. Och jämnför backarna i sälen med dolomiterna, ujuj...
January 28, 2003
Marron wrote: Klarar man inte av ett par cm djupa skär i snön är man nog ingen vidare skidåkare...
Åker man fort, så krävs inte så mycket. Det kommer du med märka en vacker dag 😉
Coore wrote: Visst fasen finns det kassa snowboardåkare som sitter mitt i backen och även plogar upp den. Men frågan är om det inte är väre när hela familjen svensson kommer på skidor, med 2 meter imellan varje skida och självklart måste dom åka brevid varandra och ta ut svängarna extremt. Så många gånger man har fått tvärnitat pga kassa skidåkare.
Det är ju kul med rörlig slalombana. Brorsan och jag brukar smeka dem på varsin sida, resulterar ofta i "glada" tillrop 🙄
February 4, 2003
Är alla proffs på att åka skidor och snowboard här inne eller?
Själv har jag åkt 4-5 gånger i mitt liv. En gång i sälen. Resten på lokala anlägningar (mini) som Vallås och Kungsbyget. Är rent ut sagt kass.
Blir som ett störtlopp varje gång. Bara åker rakt fram. Sist vi var där i vintras så åkte jag med en lika kass kompis (skolutflykt) så såg en lärare hur kassa vi var. Så skulle denna visa oss lite "basics". Naturligtviss åkte vi lift upp. Efter det sa han att vi skulle åka fram till stället där backen började "bli brantare" (vi skulle stanna innan dess). Naturligtviss var inte jag 100% säker hur man stannade, så istället for jag iväg i 110km / h kändes det som. En halvtimme senare kom läraren och undrade vart jag tog vägen 😛
Får alltid bukt på skidorna precis innan jag ska gå hem. Kan hantera det "hyffsat" då. Men nästa gång jag åker dit så har jag likvärd glömt bort allt 😛
/d
August 7, 2001
sist jag åkte skidor så var det några snowboard åkare som byggde ett hopp mitt i en svart backe sen satt dom bakom hoppet. lite senare så kom en kille och hoppade i hoppet och landade på dom och snowboardåkarna sa att man ska ta hänsyn till dom framför. lite senare samma dag så satt samma gäng fast nu var dom ca 10snowboardnissar bredvid varandra rakt över backen och en liten pojke åkte rakt in i en av dom och snowbordåkaren mulade sönder pojken.
en halvtimme efter det kom en och samlade in deras liftkort.
det var skönt att se
jag vet att man inte ska generalisera men det är väldigt många snowboardåkare som har väldigt taskig attityd i backen.
btw kan ingen byta knä med mig så jag kan åka skidor? :bgrin:
January 16, 2004
Coore wrote: [quote=Suizide][quote=Coore]Visst fasen finns det kassa snowboardåkare som sitter mitt i backen och även plogar upp den. Men frågan är om det inte är väre när hela familjen svensson kommer på skidor, med 2 meter imellan varje skida och självklart måste dom åka brevid varandra och ta ut svängarna extremt. Så många gånger man har fått tvärnitat pga kassa skidåkare.
Höh?? Tråkiga backar?
Jo, det tycker jag allt. Med dagens lågpris-flyg är det inte dyrare att åka till tex italien och åka ist. Och jämnför backarna i sälen med dolomiterna, ujuj...
Kom till Avesta och åk i åsbobacken! Då kommer du aldrig mer tycka att en backe är tråkig!
Mycket sörlänningar som är experter på skid/snowboardåkning ser jag..
Själv har man en backe på typ promenadavstånd, men dessvärre är det klent med åkningen nu för tiden.
Förr var det 4 ggr/veckan som gällde..(Vintertid)
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)