dreamcar|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
dreamcar
Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
532052
February 4, 2004 - 12:14 am
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Mind:
Wankeln har så mycket effekt bara för att den snurrar kontinuerligt!
En golvmotor stannar ju å vänder både uppe och nere vilket slösar kraft 😉

Inte för att jag kan så mkt om bilar.....men golvmotor??? det var ngt nytt..

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
532068
February 4, 2004 - 12:44 am
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Mind:
Wankeln har så mycket effekt bara för att den snurrar kontinuerligt!
En golvmotor stannar ju å vänder både uppe och nere vilket slösar kraft 😉

ah, ligger ju nått i det, men varför används det så sällan då ?
nackdelarna måste ju vara rätt stora ?

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
532076
February 4, 2004 - 1:05 am
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=x-per]Mind:
Wankeln har så mycket effekt bara för att den snurrar kontinuerligt!
En golvmotor stannar ju å vänder både uppe och nere vilket slösar kraft 😉

ah, ligger ju nått i det, men varför används det så sällan då ?
nackdelarna måste ju vara rätt stora ?

Tätningen mot "sidorna" är oftast jävligt svår att få riktigt bra. Fungerar ungefär som en gigantisk trekantig kolvring. Sen kan man ha lite problem med att få upp storleken på portarna. Man kan leda in bränsleblandingen från sidan, men då krävs det oftast en s.k. bridgeporting, vilket också medför att man får ett enormt slitage på ovan nämnda tätning. Annars är wankeln en rolig idé. Känns dock som lite av en technogimmick. En vanlig modern tvåtaktare är i stort sett lika effektiv. Saken är väl den att tvåtakt förknippas med små oljestinkande motorer, fyrtakt med standardåk och wankel som något mycket exotiskt. Men en hårt trimmad wankel låter fruktansvärt koolt!

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
Member Since:
January 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
532098
February 4, 2004 - 4:52 am
sp_Permalink sp_Print

Joni^ wrote: [quote=JohnOlsson]RX-7 är mycket bättre än sin fula syster RX-8.
RX-7 är snyggare med 😉

RX-7 har Bi-Turbo
RX-8 har ingen turbo

RX-7 har 250häst
RX-8 har 200-230

RX-7 är mycket billigare, fast ingen 4sätare, utan bara 2 sätare.

och hur hade du tänkt dig att man skulle sätta turbo på en wankelmotor?

Går att sätta turbo en wankelmotor, RX7 har det.
http://www.rx7.nu/

Problemet med wankel är dels det som denstore skrev och sen så drar de mycket bensin i förhållande till kraften, men Mazda har lyckats rätt bra på den punkten i RX8.

Men efter att ha läst ett test på den så skulle jag nog ändå välja nån annan före den, den saknar en massa saker som jag gärna vill ha i en bil, saker som kördator och farthållare t.ex. går inte ens att beställa extra. 🙄

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
532151
February 4, 2004 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

Den var väl OK men jag skulle inte betala för den..

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
532284
February 4, 2004 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

Sån där jäla motor ser ju helt sjuk ut 😀

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
Member Since:
May 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
532307
February 4, 2004 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Fräck!! Nice med lite udda bilar =)

men färgen är la lite diskutabel..

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
December 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
532324
February 4, 2004 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=MrWeizel]den ska ju va RÖD :banghead:

här står en nere hos lokala bilhandlaren

FAN va jag tjatar på pappa att vi ska ner och provköra den, behöver ju inte klämma på övningskörningsskylten förrens vi kommit runt hörnet 😉

med driften: motorn är på 1,3 liter just för att hålla nere driftskostnaderna i den mån det går, men 240 hästar på 1,3l är inte dåligt, UTAN turbo 8)

va !? är det en 1,3l vankel motor med 240hp !?!? no way
nu får någon hoppa in och förklara hur man kan få ut så mkt ur en vankel, jag trodde inte dom var bra nånstans.

btw, annorlunda utseende, jag gillar insidan men handbromsen ser ut att sitta lite kasst. dörrarna var jävligt praktiska och fräcka.

det hela blir enklare när du jämför med en kolvmotor. när man jämför wankel mot kolvmotor så dubblar man helt enkelt slagvolymen (den är ju självklart fortfarnade 1.3l). vipps så har du en 2.6l motor.

Spyder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 563
Member Since:
December 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
532325
February 4, 2004 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom dom har så högt varvtal dessa motorer så är också ljudet från dom härligt 😛

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
December 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
532329
February 4, 2004 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per wrote: Mind:
Wankeln har så mycket effekt bara för att den snurrar kontinuerligt!
En golvmotor stannar ju å vänder både uppe och nere vilket slösar kraft 😉

snarare att den inte slutar varva. en kolvmotor snurrar ju också kontinuerligt men den slutar varva vid ca 8000rpm. en wankel slutar inte därav det stora effektuttaget och även slitage och bränsle förbrukning.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
532387
February 4, 2004 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Joni^ wrote: [quote=x-per]Mind:
Wankeln har så mycket effekt bara för att den snurrar kontinuerligt!
En golvmotor stannar ju å vänder både uppe och nere vilket slösar kraft 😉

snarare att den inte slutar varva. en kolvmotor snurrar ju också kontinuerligt men den slutar varva vid ca 8000rpm. en wankel slutar inte därav det stora effektuttaget och även slitage och bränsle förbrukning.

Hur pass bra en motor varvar beror inte på om den är wankel, 2-takt eller 4-takt. Det är kolvhastigheterna och den interna friktionen som sätter gränserna. En wankels stora anläggningsytor mot gavlarna gör att friktionen blir enorm på höga varv. En flercylindrig motor med kort slag varvar minst lika bra som en wankel. Ventilsläpp är inte något enormt problem med dagens fjädrar och låga ventilvikter. Och vill man verkligen skydda sig mot ventilsläpp så kan man alltid tvångstyra dem, typ desmo.
Tvåtaktare varvar oftast lite sämre, men egentligen bara på grund av att det är svårt att gära ett smörjsystem som fungerar med ett öppet vevhus. Det går dock att lösa genom att man leder bränsleblandningen på annat håll, me då förlorar man ju en hel del i 2-taktarens geniala enkelhet.

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
532513
February 4, 2004 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Joni^ wrote: [quote=x-per]Mind:
Wankeln har så mycket effekt bara för att den snurrar kontinuerligt!
En golvmotor stannar ju å vänder både uppe och nere vilket slösar kraft 😉

snarare att den inte slutar varva. en kolvmotor snurrar ju också kontinuerligt men den slutar varva vid ca 8000rpm. en wankel slutar inte därav det stora effektuttaget och även slitage och bränsle förbrukning.

Jag tror inte du förstod riktigt!
En kolvmotor måste vända i övre och nedre dödläget och i dom lägena står faktiskt kolven still i en extremt liten stund men den måst eju ändå vända eller hur? Det tar kraft!
Förresten så kan man varva till mycket (mycket) mer än 8000 varv med en kolvmotor! Det du sa om wankel har jag inte motsagt så jag fattar itne varför du drog in det?

Edit! Denstore.....vaddå en 2 taktare varvar sämre? Om jag letar upp valfri 2 taktare med vevhussaken så hittar du en mer varvilligare 4 taktare! Ok?

Avatar
Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
Member Since:
May 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
532558
February 4, 2004 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

DoN wrote: En sån skulle man inte tacka nej till 🙂

inte alls.. men tänk vad bara försäkringen skulle kosta....UUUSCH

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
532561
February 4, 2004 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Fyfan alltså, jag har nog aldrig sett en fulare bil. Vafan

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
December 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
532605
February 4, 2004 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Joni^][quote=x-per]Mind:
Wankeln har så mycket effekt bara för att den snurrar kontinuerligt!
En golvmotor stannar ju å vänder både uppe och nere vilket slösar kraft 😉

snarare att den inte slutar varva. en kolvmotor snurrar ju också kontinuerligt men den slutar varva vid ca 8000rpm. en wankel slutar inte därav det stora effektuttaget och även slitage och bränsle förbrukning.

Hur pass bra en motor varvar beror inte på om den är wankel, 2-takt eller 4-takt. Det är kolvhastigheterna och den interna friktionen som sätter gränserna. En wankels stora anläggningsytor mot gavlarna gör att friktionen blir enorm på höga varv. En flercylindrig motor med kort slag varvar minst lika bra som en wankel. Ventilsläpp är inte något enormt problem med dagens fjädrar och låga ventilvikter. Och vill man verkligen skydda sig mot ventilsläpp så kan man alltid tvångstyra dem, typ desmo.
Tvåtaktare varvar oftast lite sämre, men egentligen bara på grund av att det är svårt att gära ett smörjsystem som fungerar med ett öppet vevhus. Det går dock att lösa genom att man leder bränsleblandningen på annat håll, me då förlorar man ju en hel del i 2-taktarens geniala enkelhet.

en normal bilmotor varvar inte mycket över 8000rpm, en wankel utan vartalsregulator slutar inte att varva. det är klart att man kan få en 4-taktare att varva 20000rpm titta bara på f1. 2-takt varvar också fint ifall man bara vill. en gokart motor på 100cc varvar ca 21000rpm. det blev kanske ett missförstånd i vad jag skrev?

*edit* x-per huh? *edit*

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
Member Since:
January 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
532615
February 4, 2004 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Fyfan alltså, jag har nog aldrig sett en fulare bil. Vafan

JohnOlsson
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 178
Member Since:
May 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
532954
February 4, 2004 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Wankel motorn har funnits i Felix Wankels hövve (småländska sorry) sedan sent 60tal, så något nytt är det inte :p

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
532973
February 4, 2004 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

festisMER wrote: Den var väl OK men jag skulle inte betala för den..

säger detsamma.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
December 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
532984
February 4, 2004 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

JohnOlsson wrote: Wankel motorn har funnits i Felix Wankels hövve (småländska sorry) sedan sent 60tal, så något nytt är det inte :p

that is soo true!

Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
533018
February 4, 2004 - 10:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade inte tackat nej till den iaf.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 184
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL