March 11, 2003
Mind wrote: [quote=x-per]Mind:
Wankeln har så mycket effekt bara för att den snurrar kontinuerligt!
En golvmotor stannar ju å vänder både uppe och nere vilket slösar kraft 😉
ah, ligger ju nått i det, men varför används det så sällan då ?
nackdelarna måste ju vara rätt stora ?
Tätningen mot "sidorna" är oftast jävligt svår att få riktigt bra. Fungerar ungefär som en gigantisk trekantig kolvring. Sen kan man ha lite problem med att få upp storleken på portarna. Man kan leda in bränsleblandingen från sidan, men då krävs det oftast en s.k. bridgeporting, vilket också medför att man får ett enormt slitage på ovan nämnda tätning. Annars är wankeln en rolig idé. Känns dock som lite av en technogimmick. En vanlig modern tvåtaktare är i stort sett lika effektiv. Saken är väl den att tvåtakt förknippas med små oljestinkande motorer, fyrtakt med standardåk och wankel som något mycket exotiskt. Men en hårt trimmad wankel låter fruktansvärt koolt!
January 23, 2002
Joni^ wrote: [quote=JohnOlsson]RX-7 är mycket bättre än sin fula syster RX-8.
RX-7 är snyggare med 😉RX-7 har Bi-Turbo
RX-8 har ingen turboRX-7 har 250häst
RX-8 har 200-230RX-7 är mycket billigare, fast ingen 4sätare, utan bara 2 sätare.
och hur hade du tänkt dig att man skulle sätta turbo på en wankelmotor?
Går att sätta turbo en wankelmotor, RX7 har det.
http://www.rx7.nu/
Problemet med wankel är dels det som denstore skrev och sen så drar de mycket bensin i förhållande till kraften, men Mazda har lyckats rätt bra på den punkten i RX8.
Men efter att ha läst ett test på den så skulle jag nog ändå välja nån annan före den, den saknar en massa saker som jag gärna vill ha i en bil, saker som kördator och farthållare t.ex. går inte ens att beställa extra. 🙄
December 11, 2002
Mind wrote: [quote=MrWeizel]den ska ju va RÖD :banghead:
här står en nere hos lokala bilhandlaren
FAN va jag tjatar på pappa att vi ska ner och provköra den, behöver ju inte klämma på övningskörningsskylten förrens vi kommit runt hörnet 😉
med driften: motorn är på 1,3 liter just för att hålla nere driftskostnaderna i den mån det går, men 240 hästar på 1,3l är inte dåligt, UTAN turbo 8)
va !? är det en 1,3l vankel motor med 240hp !?!? no way
nu får någon hoppa in och förklara hur man kan få ut så mkt ur en vankel, jag trodde inte dom var bra nånstans.
btw, annorlunda utseende, jag gillar insidan men handbromsen ser ut att sitta lite kasst. dörrarna var jävligt praktiska och fräcka.
det hela blir enklare när du jämför med en kolvmotor. när man jämför wankel mot kolvmotor så dubblar man helt enkelt slagvolymen (den är ju självklart fortfarnade 1.3l). vipps så har du en 2.6l motor.
December 11, 2002
x-per wrote: Mind:
Wankeln har så mycket effekt bara för att den snurrar kontinuerligt!
En golvmotor stannar ju å vänder både uppe och nere vilket slösar kraft 😉
snarare att den inte slutar varva. en kolvmotor snurrar ju också kontinuerligt men den slutar varva vid ca 8000rpm. en wankel slutar inte därav det stora effektuttaget och även slitage och bränsle förbrukning.
March 11, 2003
Joni^ wrote: [quote=x-per]Mind:
Wankeln har så mycket effekt bara för att den snurrar kontinuerligt!
En golvmotor stannar ju å vänder både uppe och nere vilket slösar kraft 😉
snarare att den inte slutar varva. en kolvmotor snurrar ju också kontinuerligt men den slutar varva vid ca 8000rpm. en wankel slutar inte därav det stora effektuttaget och även slitage och bränsle förbrukning.
Hur pass bra en motor varvar beror inte på om den är wankel, 2-takt eller 4-takt. Det är kolvhastigheterna och den interna friktionen som sätter gränserna. En wankels stora anläggningsytor mot gavlarna gör att friktionen blir enorm på höga varv. En flercylindrig motor med kort slag varvar minst lika bra som en wankel. Ventilsläpp är inte något enormt problem med dagens fjädrar och låga ventilvikter. Och vill man verkligen skydda sig mot ventilsläpp så kan man alltid tvångstyra dem, typ desmo.
Tvåtaktare varvar oftast lite sämre, men egentligen bara på grund av att det är svårt att gära ett smörjsystem som fungerar med ett öppet vevhus. Det går dock att lösa genom att man leder bränsleblandningen på annat håll, me då förlorar man ju en hel del i 2-taktarens geniala enkelhet.
February 12, 2003
Joni^ wrote: [quote=x-per]Mind:
Wankeln har så mycket effekt bara för att den snurrar kontinuerligt!
En golvmotor stannar ju å vänder både uppe och nere vilket slösar kraft 😉
snarare att den inte slutar varva. en kolvmotor snurrar ju också kontinuerligt men den slutar varva vid ca 8000rpm. en wankel slutar inte därav det stora effektuttaget och även slitage och bränsle förbrukning.
Jag tror inte du förstod riktigt!
En kolvmotor måste vända i övre och nedre dödläget och i dom lägena står faktiskt kolven still i en extremt liten stund men den måst eju ändå vända eller hur? Det tar kraft!
Förresten så kan man varva till mycket (mycket) mer än 8000 varv med en kolvmotor! Det du sa om wankel har jag inte motsagt så jag fattar itne varför du drog in det?
Edit! Denstore.....vaddå en 2 taktare varvar sämre? Om jag letar upp valfri 2 taktare med vevhussaken så hittar du en mer varvilligare 4 taktare! Ok?
December 11, 2002
denstore wrote: [quote=Joni^][quote=x-per]Mind:
Wankeln har så mycket effekt bara för att den snurrar kontinuerligt!
En golvmotor stannar ju å vänder både uppe och nere vilket slösar kraft 😉
snarare att den inte slutar varva. en kolvmotor snurrar ju också kontinuerligt men den slutar varva vid ca 8000rpm. en wankel slutar inte därav det stora effektuttaget och även slitage och bränsle förbrukning.
Hur pass bra en motor varvar beror inte på om den är wankel, 2-takt eller 4-takt. Det är kolvhastigheterna och den interna friktionen som sätter gränserna. En wankels stora anläggningsytor mot gavlarna gör att friktionen blir enorm på höga varv. En flercylindrig motor med kort slag varvar minst lika bra som en wankel. Ventilsläpp är inte något enormt problem med dagens fjädrar och låga ventilvikter. Och vill man verkligen skydda sig mot ventilsläpp så kan man alltid tvångstyra dem, typ desmo.
Tvåtaktare varvar oftast lite sämre, men egentligen bara på grund av att det är svårt att gära ett smörjsystem som fungerar med ett öppet vevhus. Det går dock att lösa genom att man leder bränsleblandningen på annat håll, me då förlorar man ju en hel del i 2-taktarens geniala enkelhet.
en normal bilmotor varvar inte mycket över 8000rpm, en wankel utan vartalsregulator slutar inte att varva. det är klart att man kan få en 4-taktare att varva 20000rpm titta bara på f1. 2-takt varvar också fint ifall man bara vill. en gokart motor på 100cc varvar ca 21000rpm. det blev kanske ett missförstånd i vad jag skrev?
*edit* x-per huh? *edit*
May 1, 2003
1 Guest(s)