dricka flytande .....|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
dricka flytande .....
Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 720
sp_UserOfflineSmall Offline
613845
May 6, 2004 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis som fler redan har påpekat så går det alldeles utmärkt att dricka flytande kväve. Aneldningen är som sagt att det värms upp omedelbart av kroppstempen och övergår till gasform. Dock bör man undvika att få i sig för mycket gå gasen tar upp plats och magsäcken inte kan expandera hur mycket som helst...

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
613861
May 6, 2004 - 1:00 pm
sp_Permalink sp_Print

mm... ni vet när man droppar en vattendroppe på en kokplatta o den liksom svävar över, det är typ samma sak som händer om man tar LN2 i munnen...

edit: varm kokplatta

Payroouz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 445
613865
May 6, 2004 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

kroppstemeraturen är bara 37 grader. Hur kan kvävet hinna bli varmt så fort när det är -190 grader när man stoppar det i munnen?

jonaseck
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 169
613866
May 6, 2004 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom kroppstemperaturen är så hög jämfört med kväve så dunstar det omedelbart och bildar därmed en luftkudde, eller kvävgasgudde egentligen, mellan handen och kvävet. Gaser har mycket dålig värmeledningsförmåga och därmed så känns det inte särskillt kallt, men det går inte att göra hur länge som helst utan bara korta perioder.

Att stoppa ner handen i flytande kväve känns ungefär som att stoppa in handen i frysen (med dörren öppen). det är lite kallt, men inte särskilt obehagligt. Leker man för mycket med flytande kväve så får kan man få frysskador i form av vita fläckar på huden.

Anledningen till vaför kvävet dunstar så fort är att det skiljer över 200 grader i temperatur. droppar du vatten på en platta med 200C temp så förångas det ganska fort eller hur?

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
613886
May 6, 2004 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Det ska som folk säger inte vara omöjligt. Var något test jag såg när en kille drog ner handen i det och han fick då inga skador.

Zelog
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 359
613896
May 6, 2004 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ser visst att ingen av er frågade kemiläraren som jag sa åt er tidigare. Jag får väl vikariera då. Snackar vi om att hälla lite kväve över tungan eller att svälja skiten? Det är stor skillnad.

Experiment 1
Svälj en deciliter flytande kväve, koppla in web-kamera så vi andra kan få ett gott skratt. Visst blir det en kudde som "skyddar". Men så småningom blir omgivningen nerkyld av kvävet (entropi), och kudden försvinner. Vad ligger då och skaver mot magen? Jo, minus 200 grader! Vad tror ni magen tycker om det? Inte särskillt populärt. Djupfryst mage, och en massssssa gas som vill ut. Men sätt på kameran nu då...

Experiment 2
Ett till roligt experiment ni kan testa, häll lite kväve över handen, men se till att ha en ring eller något metallaktigt i/på handen/fingret. Har ni satt på web-kameran?

Experiment 3
Lägg en hundralapp i ett kuvert och skicka till
Zelog
Trohedegatan 32,
464 57 Kvärnum
Sätt dig sedan på E4:an under rusningstid och skrik "Zelog den Store skyddar mig från allt, han har ju mina pengar!" :worshipp:
(glöm inte web-kameran)

jonaseck
Medlem
613903
May 6, 2004 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Hell dig store zelog! :worshipp:

Pengarna är skickade och jag ser fram emot evigt liv!

Jag har beställt en webkamera, men eftersom jag skickade alla mina pengar till dig, blev jag tvungen att beställa den från uzbekistan i utbyte mot en säck ris, så leveransen kan dröja.

galningen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 394
613907
May 6, 2004 - 2:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är totalt värdelös på kemi (går samhäll). Men jag reagerar endå på era påståenden om att man skall kunna dricka flytande kväve (eller ha det i munnen). Vissa seriösa överklockare använder ju flytande kväve för att kyla ned cpu till minus grader. Kroppstemperaturern = 37, en kraftigt överklockad cpu = 40+ minst. Altså om flytande kvävet skulle omvandlas till gas direkt i munnen pga den stora temperaturskskillnaden borde det ju vara omöjligt att kyla en cpu? Altså utan att behöva gigantiska mängder flytande kväve.

Nu är jag säkert helt borta men endå =). Någon kunnigare som kan komentera detta?

Payroouz
Kommer du hit ofta?
Medlem
613921
May 6, 2004 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

galningen wrote: Jag är totalt värdelös på kemi (går samhäll). Men jag reagerar endå på era påståenden om att man skall kunna dricka flytande kväve (eller ha det i munnen). Vissa seriösa överklockare använder ju flytande kväve för att kyla ned cpu till minus grader. Kroppstemperaturern = 37, en kraftigt överklockad cpu = 40+ minst. Altså om flytande kvävet skulle omvandlas till gas direkt i munnen pga den stora temperaturskskillnaden borde det ju vara omöjligt att kyla en cpu? Altså utan att behöva gigantiska mängder flytande kväve.

Nu är jag säkert helt borta men endå =). Någon kunnigare som kan komentera detta?

Ja, du har rätt det var en väldig bra fråga. Om kvävet förångas av kroppstemperaturen borde den ju även förångas av en superhet CPU..

Zelog
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 359
613923
May 6, 2004 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Payroouz wrote: [quote=galningen]Jag är totalt värdelös på kemi (går samhäll). Men jag reagerar endå på era påståenden om att man skall kunna dricka flytande kväve (eller ha det i munnen). Vissa seriösa överklockare använder ju flytande kväve för att kyla ned cpu till minus grader. Kroppstemperaturern = 37, en kraftigt överklockad cpu = 40+ minst. Altså om flytande kvävet skulle omvandlas till gas direkt i munnen pga den stora temperaturskskillnaden borde det ju vara omöjligt att kyla en cpu? Altså utan att behöva gigantiska mängder flytande kväve.

Ja, du har rätt det var en väldig bra fråga. Om kvävet förångas av kroppstemperaturen borde den ju även förångas av en superhet CPU..

går du också samhäll? 😀

jonaseck
Medlem
613951
May 6, 2004 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt så kan man inte stoppa ner fingrarna i flytande kväve hur länge som helst för att handen kyls ner. Kommer inte ihåg exakt hur länge, men skulle nog inte rekommendera mer än 10 sekunder åt gången.

Anledningen till att man inte bränner sig är gaskudden som bildas p.g.a. värmen i handen. Temperaturen sjunker mycket fortare om man häller det på metaller än mänsklig vävnad, eftersom metaller har mycket högre termal konduktivitet än hud. Därmed försvinner gaskudden inom några sekunder(eller en liten tid iallafall) och kylningen blir effektiv.

Dessutom när man häller det i munhålan (och andas ut) hinner nästan allt dunsta innan det får kontakt med nåt... lite död hud på tungan får man räkna med ibland.

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
613953
May 6, 2004 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Payroouz wrote: [quote=galningen]Jag är totalt värdelös på kemi (går samhäll). Men jag reagerar endå på era påståenden om att man skall kunna dricka flytande kväve (eller ha det i munnen). Vissa seriösa överklockare använder ju flytande kväve för att kyla ned cpu till minus grader. Kroppstemperaturern = 37, en kraftigt överklockad cpu = 40+ minst. Altså om flytande kvävet skulle omvandlas till gas direkt i munnen pga den stora temperaturskskillnaden borde det ju vara omöjligt att kyla en cpu? Altså utan att behöva gigantiska mängder flytande kväve.

det gör den ju också... men det tar ett litet tag...

EDIT: kolla denna filmen från Toms Hardware: http://www6.tomshardware.com/images/thg_video_11_5ghz.zip

Payroouz
Kommer du hit ofta?
Medlem
613970
May 6, 2004 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Bogus^ wrote: [quote=Payroouz][quote=galningen]Jag är totalt värdelös på kemi (går samhäll). Men jag reagerar endå på era påståenden om att man skall kunna dricka flytande kväve (eller ha det i munnen). Vissa seriösa överklockare använder ju flytande kväve för att kyla ned cpu till minus grader. Kroppstemperaturern = 37, en kraftigt överklockad cpu = 40+ minst. Altså om flytande kvävet skulle omvandlas till gas direkt i munnen pga den stora temperaturskskillnaden borde det ju vara omöjligt att kyla en cpu? Altså utan att behöva gigantiska mängder flytande kväve.

EDIT: kolla denna filmen från Toms Hardware: http://www6.tomshardware.com/images/thg_video_11_5ghz.zip

Hmm..spännande

Kenrih
Medlem
Forum Posts: 222
614108
May 6, 2004 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Det går alldeles utmärkt att dricka flytande kväve. För en massa år sedan så hade jag och några kompisar 20 liter att leka med (gjorde ett experiment med supraledare och vi fick lite över). Hur som helst, så fick jag en sväljreflex när jag hade munnen full... Allt åkte ned i magen. Kändes inte kallt på något sätt men däremot så började så klart magsäcken att expandera fort och mycket när kvävet övergick i gasform. Jag rapade en hel del efter det kan man säga...

Med lite träning kan man förresten hålla munnen stängd och få gasen att passera ut genom näsan. Ger en ganska snygg rökeffekt. Håller man kvävet för länge i munnen fryser saliven så man vet när det är dags att spott ut.

Payroouz
Kommer du hit ofta?
Medlem
614110
May 6, 2004 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Kenrih wrote: Det går alldeles utmärkt att dricka flytande kväve. För en massa år sedan så hade jag och några kompisar 20 liter att leka med (gjorde ett experiment med supraledare och vi fick lite över). Hur som helst, så fick jag en sväljreflex när jag hade munnen full... Allt åkte ned i magen. Kändes inte kallt på något sätt men däremot så började så klart magsäcken att expandera fort och mycket när kvävet övergick i gasform. Jag rapade en hel del efter det kan man säga...

Med lite träning kan man förresten hålla munnen stängd och få gasen att passera ut genom näsan. Ger en ganska snygg rökeffekt. Håller man kvävet för länge i munnen fryser saliven så man vet när det är dags att spott ut.

😀

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
614125
May 6, 2004 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Payroouz wrote: [quote=Bogus^][quote=Payroouz][quote=galningen]Jag är totalt värdelös på kemi (går samhäll). Men jag reagerar endå på era påståenden om att man skall kunna dricka flytande kväve (eller ha det i munnen). Vissa seriösa överklockare använder ju flytande kväve för att kyla ned cpu till minus grader. Kroppstemperaturern = 37, en kraftigt överklockad cpu = 40+ minst. Altså om flytande kvävet skulle omvandlas till gas direkt i munnen pga den stora temperaturskskillnaden borde det ju vara omöjligt att kyla en cpu? Altså utan att behöva gigantiska mängder flytande kväve.

Hmm..spännande

Att en cpu skulle vara 40grader+ när man använder kväve är ju inte sant.. cpun är endast varm i början (om man startar datorn innan man fyllt på kväve) men sjunker ner till flera minus grader efter en liten stund, så då förångas inte kvävet lika snabbt..
hoppas ni förstod 😛

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
614155
May 6, 2004 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Man kan få vidriga brännskador om man har otur...

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
614159
May 6, 2004 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan]Man kan få vidriga brännskador om man har otur...

Brännskador? Köldskador menar du eller?

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
614197
May 6, 2004 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Det här låter lite annorlunda. Fan vad glassugen jag blev.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
614213
May 6, 2004 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Anar vi en party-trick varning? :bgrin:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 64
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL