March 10, 2002
ManicBlue wrote: [quote=Dehman]
Ingen jag känner som puffat hasch eller marijauna har fått för sig sådana saker. Du syftar nog snarare på LSD.
Hasch kan ge psykoser som biverkning. Alla reagerar inte på samma sätt självklart. LSD har ju dock en direkt psykosframkallande effekt. På den punkten skiljer de ju sig åt.
Ett tungt missbruk utav alkohol är ingen vacker syn de heller, men en liberal syn gentemot att släppa fler droger fria är inget som jag förespråkar i alla fall.
Jag vet, en jag känner råkade ut för en såkallad "flashback". Men det får man om man sysslar med det regelbundet.
Alkohol är mer skadande än Hasch. That's it. Hade Alkohol kommit och tobak kommit i dessa dagar hade de också klassats som tunga droger.
November 29, 2001
CoLiC wrote: Vanliga cigaretter är farligare än marijuana, hasch är däremot farligare än vanliga cigaretter.
Det är bevisat, end of discussion
Enda anledningen till att ni inte vet om det är därföra att sverige är ett kasst land att leva i om man vill ha korrekta fakta eller vill tala om vad man vill.
Om du menar dess effekter på lungor och luftvägar så är det ju helt sant.
Ska vi börja tala om hormonella förändringar, psykoaktiva substansers inverkan, "sociala biverkningar" osv. så är det helt uppåt väggarna.
November 25, 2003
CoLiC wrote: Vanliga cigaretter är farligare än marijuana, hasch är däremot farligare än vanliga cigaretter.
Enda anledningen till att ni inte vet om det är därföra att sverige är ett kasst land att leva i om man vill ha korrekta fakta eller vill tala om vad man vill.
Hmm, du får gärna förklara en sak en gång för alla för mig: Vad är skillnaden på hasch, marijuana och cannabis?
Är det så här: Cannabis är samlingsnamnet för hasch och marijuana. Marijuana är bladen och hasch är blommorna?
November 29, 2001
GardenGnome wrote: [quote=CoLiC]Vanliga cigaretter är farligare än marijuana, hasch är däremot farligare än vanliga cigaretter.
Hmm, du får gärna förklara en sak en gång för alla för mig: Vad är skillnaden på hasch, marijuana och cannabis?
Är det så här: Cannabis är samlingsnamnet för hasch och marijuana. Marijuana är bladen och hasch är blommorna?
Cannabis Sativa är namnet på växten. Cannabinoler (THC tex.) de främst psokoaktivt verksamma ämnena.
Hasch är kåda från växten. Ofta uppblandat med annat skit för att få bättre substans.
Marijuana är de torkade bladen.
Hascholja är precis vad det låter som. (Starkt som bara tusan men väldigt ovanligt.)
Cannabis är samlingsnamnet.
September 28, 2003
jag känner några som håller på med droger mest brass. På hasch blir dem bara lugna, slappa osv inget aggressivt eller några psykoser så det är nog inget farligt med hasch det är nog mest att det är klassat som en drog som gör det till farligt ur vissa människors synpunkt som inte vet hur det är eller träffat nån som är "hög" för att dem rökt brass. Och det är som undac säger hellre att jag skulle snacka med nån som är "hög" på brass än en som är superfull.
March 11, 2003
Cannabis suger.
Får man tag i dåligt röka är det bara helt värdelöst. En riktigt bra, utdragen ölfylla är roligare.
Uppåttjack är intressant, men det är inte värt riskerna. Varva Long Island Icetea med starkt kaffe, och man blir ungefär lika spattig.;)
Tunga neråttjack har jag ingen erfarenhet av. Tänker inte skaffa mig det heller. Ett par av mina gamla kompisar strök med.
Det största problemet med illegala droger är framförallt de sociala problem som följer med dem. Men man skall inte blunda för de rent fysiska biverkningarna heller. Som någon nämnde, så märker man hur pundiga brassare blir efter ett tag.
Visst är alkohol och tobak till viss del lika farligt. Alkoholen för andra, och tobaken för dig själv. Men det är sällan man behöver råna pensionärer eller prostituera sig för att köpa sponken eller cigg.
November 29, 2001
fastbullit wrote: jag känner några som håller på med droger mest brass. På hasch blir dem bara lugna, slappa osv inget aggressivt eller några psykoser så det är nog inget farligt med hasch det är nog mest att det är klassat som en drog som gör det till farligt ur vissa människors synpunkt som inte vet hur det är eller träffat nån som är "hög" för att dem rökt brass. Och det är som undac säger hellre att jag skulle snacka med nån som är "hög" på brass än en som är superfull.
All form av cannabis har andra mer långsiktiga bieffekter. Psykiska sådana men ofta sociala också. Sen påverkar det även hormonerna.
Det är inga saker som du märker direkt och just därför är det ju så lätt att bara tänka att "det inte hänt något dåligt för att någon rökt brass". Men riktigt så enkelt är det inte.
July 27, 2002
Marijuana hjälper dig att slappna av, jag vet personer som gör det ibland för att lugna ner.
Folk binder alltid samman "beronde" med diverse knark, men man kan vara lika beronde av cigg och alkohol.
EDIT:
Det finns dessutom naturliga ämnen som finns i marijuana-växten, sk. cannabinoider, kratftfulla antiooxidanter som kan förebygga celldöd i hjärnan.
Det är ju planerat att man ska använda det mot stroke osv i framtida tillfällen.
September 28, 2003
UndaC wrote: [quote=fastbullit]jag känner några som håller på med droger mest brass. På hasch blir dem bara lugna, slappa osv inget aggressivt eller några psykoser så det är nog inget farligt med hasch det är nog mest att det är klassat som en drog som gör det till farligt ur vissa människors synpunkt som inte vet hur det är eller träffat nån som är "hög" för att dem rökt brass. Och det är som undac säger hellre att jag skulle snacka med nån som är "hög" på brass än en som är superfull.
All form av cannabis har andra mer långsiktiga bieffekter. Psykiska sådana men ofta sociala också. Sen påverkar det även hormonerna.
Det är inga saker som du märker direkt och just därför är det ju så lätt att bara tänka att "det inte hänt något dåligt för att någon rökt brass". Men riktigt så enkelt är det inte.
Det vet jag men jag tyckte inte det var nödvändigt att nämna att 8 av dem nu sitter i fängelse/ungdomsanstalt okej. Och jag tycker att det är okej så länge dem som håller på med det kan hålla det under kontroll vilket de flesta inte kan.
August 16, 2002
hoppas jag inte får en varning nu...
aja, here goes.. jag dricker inte sprit, aldrig... mår illa som fan bara jag luktar på skiten... drack en del när jag var yngre, men har lagt av med skiten... vad gör jag då på fester? jo jag rullar en liten o röker, eller kör med vappo (vaporizer)...
svenska staten säger en massa skit som att man får psykoser o skit av hash, att en av tjugo personer som rökt på har fått en psykos... de riktiga talen enligt undersökningar (Världhälsoorganisationens och Kanadensiska Senatsrapporten) är ungefär 2 promille, men man kan inte bevisa att det är cannabis eftersom samma tal gäller för "vanliga" människor..
aja orkar inte predika eftersom det inte brukar vara så välkommet på forumet, men om du är intresserad av ämnet så tycker jag du ska läsa på http://www.swecan.org/
hela rapporten finner du här: http://www.parl.gc.ca/common/C.....#038;Ses=1
Kanadensiska Senatsrapporten wrote:
Cannabis and the gateway hypothesisThere is no convincing evidence to establish the gateway hypothesis. Data from population surveys show that out of 100 cannabis users in adolescence, about 10 will become regular users and 5 will move to using other drugs. Pharmacological studies of cannabis active ingredients have not found any element that predisposes users to more potent drugs. Some studies would show that cannabis may be an effective substitute to treat dependency to hard drugs.
Sources: National Institute of Medicine 1999;
Roques, 1999; INSERM, 2001; Cohen & Sas, 1997;
ben Amar, in print; National Drug Research
Institute, 2000.
Cannabis and dependencyPharmacological, epidemiological studies and life stories of drug users conducted in many countries show that psychoactive substances rank as follows in terms of their addictive power:
* tobacco and heroin: 35% to 50% of users
* alcohol and cocaine: 15% to 20% of users
* psychoactive medication: 5 to 10% of users
* cannabis: 8 to 10% of users.
Based on the psychiatric criteria defined in the American manual of psychiatry, studies in the USA indicate that around 8% of users develop dependency. Dependency rates tend to be higher among younger users (15 to 24) at about 15%. Auto-administration in laboratory animals, generally considered the most objective criterion for inducing dependency, has systematically been found not to occur.Sources: Roques, 1999; INSERM, 2001; Grinspoon &
Bakalar, 1997; Swiss Federal Commission on Drugs,
1999; International Scientific Conference on annabis, 2002.
jag vill påpeka för er som kommer kritisera citaten att Kanadensiska Senatsrapporten är en rapport som Kanadensiska Senaten (duh) ville ha för en eventuell legalisering av Cannabis... I Kanadas grundlag står det nämligen att senaten inte får lagstifta mot något som inte är skadligt
January 20, 2003
fastbullit wrote: jag känner några som håller på med droger mest brass. På hasch blir dem bara lugna, slappa osv inget aggressivt eller några psykoser så det är nog inget farligt med hasch det är nog mest att det är klassat som en drog som gör det till farligt ur vissa människors synpunkt som inte vet hur det är eller träffat nån som är "hög" för att dem rökt brass. Och det är som undac säger hellre att jag skulle snacka med nån som är "hög" på brass än en som är superfull.
Du snackar om ett par människor här bara, visst gå till krogen och kolla hur många av dem är aggressiva.
Inte så många i % eller hur?
Visst vissa kan sköta sig när de tar droger men andra kan inte det precis som med spriten, det gör inte skiten mer hälsosamt för det.
Tycker inte det finns några som helst vettiga skäl att låta folk ta skiten lagligt.
September 28, 2003
keffing wrote: hoppas jag inte får en varning nu...
aja, here goes.. jag dricker inte sprit, aldrig... mår illa som fan bara jag luktar på skiten... drack en del när jag var yngre, men har lagt av med skiten... vad gör jag då på fester? jo jag rullar en liten o röker, eller kör med vappo (vaporizer)...
svenska staten säger en massa skit som att man får psykoser o skit av hash, att en av tjugo personer som rökt på har fått en psykos... de riktiga talen enligt undersökningar (Världhälsoorganisationens och Kanadensiska Senatsrapporten) är ungefär 2 promille, men man kan inte bevisa att det är cannabis eftersom samma tal gäller för "vanliga" människor..
aja orkar inte predika eftersom det inte brukar vara så välkommet på forumet, men om du är intresserad av ämnet så tycker jag du ska läsa på http://www.swecan.org/
hela rapporten finner du här: http://www.parl.gc.ca/common/C.....#038;Ses=1
[quote=Kanadensiska Senatsrapporten]
Cannabis and the gateway hypothesisThere is no convincing evidence to establish the gateway hypothesis. Data from population surveys show that out of 100 cannabis users in adolescence, about 10 will become regular users and 5 will move to using other drugs. Pharmacological studies of cannabis active ingredients have not found any element that predisposes users to more potent drugs. Some studies would show that cannabis may be an effective substitute to treat dependency to hard drugs.
Sources: National Institute of Medicine 1999;
Roques, 1999; INSERM, 2001; Cohen & Sas, 1997;
ben Amar, in print; National Drug Research
Institute, 2000.
Cannabis and dependencyPharmacological, epidemiological studies and life stories of drug users conducted in many countries show that psychoactive substances rank as follows in terms of their addictive power:
* tobacco and heroin: 35% to 50% of users
* alcohol and cocaine: 15% to 20% of users
* psychoactive medication: 5 to 10% of users
* cannabis: 8 to 10% of users.
Based on the psychiatric criteria defined in the American manual of psychiatry, studies in the USA indicate that around 8% of users develop dependency. Dependency rates tend to be higher among younger users (15 to 24) at about 15%. Auto-administration in laboratory animals, generally considered the most objective criterion for inducing dependency, has systematically been found not to occur.Sources: Roques, 1999; INSERM, 2001; Grinspoon &
Bakalar, 1997; Swiss Federal Commission on Drugs,
1999; International Scientific Conference on annabis, 2002.
jag vill påpeka för er som kommer kritisera citaten att Kanadensiska Senatsrapporten är en rapport som Kanadensiska Senaten (duh) ville ha för en eventuell legalisering av Cannabis... I Kanadas grundlag står det nämligen att senaten inte får lagstifta mot något som inte är skadligt
modigt av dej att stå ut och erkänna att du röker jag tror inte du behöver vara orolig för någon ban
July 27, 2002
Det är nog olika för alla keffing.
Cannabispreparaten består av ca 420 kemiska föreningar varav ca 60 har en psykoaktiv effekt.
EDIT: Jag skulle ändå säga att man inte ska ta sådant, för länge!
Det påverkar centralsystemet ganska snabbt, sakta men säkert, finns även rapporterar om att _kan_ påverka ryggmärgens förmåga att skicka nervimpulser.
September 28, 2003
Guufi wrote: [quote=fastbullit]jag känner några som håller på med droger mest brass. På hasch blir dem bara lugna, slappa osv inget aggressivt eller några psykoser så det är nog inget farligt med hasch det är nog mest att det är klassat som en drog som gör det till farligt ur vissa människors synpunkt som inte vet hur det är eller träffat nån som är "hög" för att dem rökt brass. Och det är som undac säger hellre att jag skulle snacka med nån som är "hög" på brass än en som är superfull.
Du snackar om ett par människor här bara, visst gå till krogen och kolla hur många av dem är aggressiva.
Inte så många i % eller hur?
Visst vissa kan sköta sig när de tar droger men andra kan inte det precis som med spriten, det gör inte skiten mer hälsosamt för det.
Tycker inte det finns några som helst vettiga skäl att låta folk ta skiten lagligt.
nej men jag snackar om 15 st (8 av dem sitter) som jag känner och träffar ofta och ca 30 som jag inte känner väl
August 16, 2002
Det finns en sammanfattning av raporten Kanadensiska Senatsrapporten som är på 55 sidor.
http://www.parl.gc.ca/37/1/par.....mary-e.pdf
Hela rapporten är mellan 600 och 700 sidor.
August 16, 2002
fastbullit wrote: modigt av dej att stå ut och erkänna att du röker jag tror inte du behöver vara orolig för någon ban
hmm... modigt o modigt... jag skulle hellre erkänna att jag röker än dricker..
på socialens hemsida så står det att följande karaktäriserar ett missbruk:
1. Man talar glorifierande om det (-"faan va full ja va i helgen!")
2. Man planerar sitt intag (-"hämtar du på systemet imorrn eller?")
3. Man kan inte kontrollera sitt intag (ja samma kommentar som på ettan)
December 29, 2000
Ett annat problem med cannabis i allmänhet, är att rör man sig i de kretsarna utsätter man sig förr eller senare för andra droger. Ett flertal av mina gamla vänner gick från ganja o hasch till tyngre saker. En av killarna är i dag fri från sitt herion beroende..men det gör att han vill inte ens smaka lättöl - för att inte trilla dit igen. En par andra rökte på sisådär i en 10 år... de har idag en del psykiska problem.
Jämställ för fanken inte tobak med cannabis. Du kan köra bil opåverkad av en cigg..men du kör inte det med cannabis i kroppen! Rättrelse..kan o kan..men inte särskilt bra...
/GRiDDE
December 27, 2003
Dehman, då kan du inte veta vad hasch är egentligen. Hasch sitter inne i skallen hur länge som helst och kan komma i vilket tillfälle som helst och då blir man djävligt psykiskt sjuk. Vi hade föreläsning på skolan och då berättade en kille om att hans bästa polare blev psykist sjuk av hasch och högg ihjäl sin bästa vän för att han trodde vännen var ute efter honom. Samt att morsan är ambulansvårdare och har berättat en del för mig
I trust everyone, it's just the devil inside I don't trust
Overclockers.se
March 11, 2003
NiCKE^ wrote: Dehman, då kan du inte veta vad hasch är egentligen. Hasch sitter inne i skallen hur länge som helst och kan komma i vilket tillfälle som helst och då blir man djävligt psykiskt sjuk. Vi hade föreläsning på skolan och då berättade en kille om att hans bästa polare blev psykist sjuk av hasch och högg ihjäl sin bästa vän för att han trodde vännen var ute efter honom. Samt att morsan är ambulansvårdare och har berättat en del för mig
Den verksamma substansen av cannabis kan lagras i hjärnan ja. Det lagras i alla fettvävnader. Men sådana hasch-psykoser som du beskriver, är inte särskilt vanliga. Typisk propaganda. Skulle tro att det är procentuellt fler mord och dråp under alkoholrus än vad det är under cannabis-rus.
Missförstå mig rätt nu. Jag är inte för varken cannabis eller andra droger, men det finns ingen som helst anledning att måla ut dessa droger som mer farliga än vad de är. Det gör det bara mer spännande att testa dem. Och nästan ofelbart leder de till kriminalitet och tyngre droger.
5 Guest(s)