Droger?|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Droger?
Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
sp_UserOfflineSmall Offline
563335
March 7, 2004 - 11:13 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote:
ja, men det bevisar ju att cannabis inte fysiskt leder till fortsatt missbruk.. däremot så är det lätt hänt att man börjar hänga i fel kretsar precis som du säger och på det sättet går vidare... men var det inte bla därför holland legaliserade? i think so...

Det är typ bara Amsterdam där sådan skit är laglig. Har du varit där? Själv har jag varit det och jag önskar fan att jag inte åkte. Skitigare stad har jag fan aldrig skådat. Det satt jävla sprutheroinister i gränderna och skjöt upp sin skit. Många av de holländarna jag har snackat med hatar verkligen den staden, den förstör verkligen Hollands rykte.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
563339
March 7, 2004 - 11:15 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Pim_]UndaC, denstore:
Sant man kan nästan jämföra knarkträsket med forumsträsket, det finns alltid ngt rötägg som förstör för de "normala" användarna....

Hmmh, var räknar du in dig själv, Pim_?;)

Efter lumpen håller jag mig borta från träsk, man blir smutsig, blöt och det är allmänt otrevligt...

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
563344
March 7, 2004 - 11:22 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote:

nicke -> läs mitt inlägg är du snäll.. risken att råka ut för en psykos är lika stor för en icke CB-rökare som för en rökare... allt annat är inte sant... checka länken till senatsrapporten, allt står där...

att nån skulle hugga ihjäl någon efter en hashpsykos är ju bara för komiskt... har hört alla varianter av den där... den där en person blir huggen i ögat med en sax eller kniv är en klassiker...

denstore -> THC lagras inte i fettvävnaden... propaganda det med...

Cannabis kan utlösa psykoser så givetvis är chansen större för en cannabismisbrukare. Givetvis har ofta den drabbade psykiska problem som legat latent men chansen för ett insjuknande blir högre med Cannabis.
Sedan finns det ju också de mer "spontana" cannabispsykoserna men de har ju överdrivits något helt enormt. (Dvs. de fall där cannabis inte bara är utlösande utan också själva grundorsaken.)

Angående att sticka ner någon så hände faktiskt just det här i Lund. En ung tjej som snetänt på hasch stack ner folk. Ovanligt: ja. Omöjligt: nej.

THC lagras i fettvävnader. Det är inget snack om den saken. Cannabinolerna bryts ner till overksamma restprodukter till stor del men inte helt och inte i rasande hastighet precis.

Men ärligt keffing, visst det är en sjuk bild vi får från statliga instanser, skräckpropaganda rent ut sagt.
Men att göra som du verkar göra att helt blåögt och oreserverat gå på niten att cannabis bara fine and dany är heller ingen bra idé.

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
563345
March 7, 2004 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

asså man måste skilja på bruk och missbruk...

o det är sant att man tar en risk varje gång man tänder den där jollen, men enligt mig så tar man en ännu större risk varje gång man tar en klunk ur flaskan...

för mig så spelar det ingen roll vad folk säger, medicinskt sett är cannabis ofarligare än alohol, och det har bla WHO kommit fram till... det betyder ju inte att cannabis är ofarligt, det orsakar tex cancer (5ggr mer cancerframkallande är tobak), men man måste ju inte röka skiten... man kan ju baka en paj eller köra med vappo 🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
563346
March 7, 2004 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote:

ja, men det bevisar ju att cannabis inte fysiskt leder till fortsatt missbruk.. däremot så är det lätt hänt att man börjar hänga i fel kretsar precis som du säger och på det sättet går vidare... men var det inte bla därför holland legaliserade? i think so...

Vet inte precis om vi ska ha jonkarnas paradis som en förebild för Sverige... 😉

Keffing
Member
Medlem
563348
March 7, 2004 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote:

Cannabis kan utlösa psykoser så givetvis är chansen större för en cannabismisbrukare. Givetvis har ofta den drabbade psykiska problem som legat latent men chansen för ett insjuknande blir högre med Cannabis.
Sedan finns det ju också de mer "spontana" cannabispsykoserna men de har ju överdrivits något helt enormt. (Dvs. de fall där cannabis inte bara är utlösande utan också själva grundorsaken.)

Angående att sticka ner någon så hände faktiskt just det här i Lund. En ung tjej som snetänt på hasch stack ner folk. Ovanligt: ja. Omöjligt: nej.

THC lagras i fettvävnader. Det är inget snack om den saken. Cannabinolerna bryts ner till overksamma restprodukter till stor del men inte helt och inte i rasande hastighet precis.

Men ärligt keffing, visst det är en sjuk bild vi får från statliga instanser, skräckpropaganda rent ut sagt.
Men att göra som du verkar göra att helt blåögt och oreserverat gå på niten att cannabis bara fine and dany är heller ingen bra idé.

uhh alltså om du läser WHO-rapporten (eller var det senatsrapporten...?)så står det att det inte går att koppla psykoser med cannabis... så den linjen gick jag på... desstuom så hade 2 promille av de intervjuade haft en psykos, vilket inte är så värst mycket högre än för vanliga människor... "Ovanligt: ja. Omöjligt: nej" måste jag väl hålla med om...

THC lagras inte i fettvävnaderna, det bryts ner till andra ämnen som lagras där... om skiten lagrade sig i tex min hjärna (fett) så skulle jag uppleva ruset svagt ända tills det försvann...

sen så kanske du har lite rätt med att jag är lite blåögd, men men... I guess thats the kind of person I am... men jag tycker inte att cannabis är helt ofarligt... medicinskt kanske det är relativt ofarligt, men socialt så är det en annan femma

UndaC wrote: [quote=keffing]

Vet inte precis om vi ska ha jonkarnas paradis som en förebild för Sverige... 😉

haha de va ju inte riktigt så jag menade....

Anton Nilsson
Member
Medlem
563356
March 7, 2004 - 11:46 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote:

THC lagras inte i fettvävnaderna, det bryts ner till andra ämnen som lagras där... om skiten lagrade sig i tex min hjärna (fett) så skulle jag uppleva ruset svagt ända tills det försvann...

Vad jag läst lagras THC i fettvävnaden där det sedan bryts ned.
Nedbrytningsprocessens längd beror på hur stora doser THC man intagit och hur höga halter av cannabinol-metaboliter man haft sedan tidigare.

Men visst, röker du en gång och inte har rökt tidigare på någon vecka så är THC helt nerbryten bara några timmar senare.

Keffing
Member
Medlem
563379
March 8, 2004 - 12:29 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=keffing]

Vad jag läst lagras THC i fettvävnaden där det sedan bryts ned.
Nedbrytningsprocessens längd beror på hur stora doser THC man intagit och hur höga halter av cannabinol-metaboliter man haft sedan tidigare.

Men visst, röker du en gång och inte har rökt tidigare på någon vecka så är THC helt nerbryten bara några timmar senare.

hmmm... vet inte hur jag ska tolka det här riktigt.. tror på dig men tror på mig också... aja vilket som, det är iaf mindre obra än alkohol som "fräter" på levern i mååånga timmar...

RollCage83
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 129
563380
March 8, 2004 - 12:31 am
sp_Permalink sp_Print
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
563386
March 8, 2004 - 12:41 am
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote:
hmmm... vet inte hur jag ska tolka det här riktigt.. tror på dig men tror på mig också... aja vilket som, det är iaf mindre obra än alkohol som "fräter" på levern i mååånga timmar...

Vem bryr sig om levern? Men man blir fortare riktigt pundig av cannabis, och pundigheten sitter i jävligt mycket längre. Jag har polare som var riktigt klyftiga en gång i tiden, men de blev helt jävla brända av att röka brass under några år. Visst, sprit gör samma sak, men framför allt om man tar riktiga fyllor regelbundet. Det är inte lika vanligt bland festalkisar att dra ett helrör om dagen, som det är för brassare att dra en feting om dagen.

||PsYcHo||
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 210
563390
March 8, 2004 - 12:45 am
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=coalan]Vad är definitionen av droger då?

Ämnen som människor med svagt psyke/dåligt självförtroende inte kan hantera.

den var riktigt låg. Tycker du kan va tyst om du ska prata så.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
563395
March 8, 2004 - 12:53 am
sp_Permalink sp_Print

||PsYcHo|| wrote: [quote=Pim_][quote=coalan]Vad är definitionen av droger då?

Ämnen som människor med svagt psyke/dåligt självförtroende inte kan hantera.

den var riktigt låg. Tycker du kan va tyst om du ska prata så.

Det som klassas som droger är olagliga ämnen, ämnen som staten har sett att vissa personer inte kan hantera. Dessa ämnen får stämpeln "drog" för att ngn med svagt psyke gått över gränsen.

Jag pratar inte om vem som använder droger......jag talar om varför vissa ämnen klassas som droger.

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
563397
March 8, 2004 - 12:53 am
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: [quote=Callister][quote=[Gamepredator] Sulan]Röker nån på ute på våra fester får han/hon så mycket stryk att det inte ens är värt att ta dem till sjukan...

Slår någon en tjej på "våra" fester kommer personen i fråga bli av med ädla delar.

Skrev han tjej? Om hon röker på får hon väl skylla sig själv. Samma sak som att bli stupfull, de kan lika gott åka på råstryk.

Fan vad jag hatar alla som blir aspackade. Speciellt alla j**la ungdomar som får för sig att göra massa j**la skit som att slå sönder busskurer.

Där är en väldigt vanlig missuppfattning. Att alla som blir aspackade blir aggresiva å allmänt bråkiga. Sanningen är ju att det bara är ens verkliga jag (lite förstärkt) som kommer fram. Så om man gått å stört sig på busskurer länge... t.ex. för många regniga nätter i väntan på nattbussen... så kanske man slår sönder den. Själv blir jag bara väldigt social 😀 Kanske lite väl social ibland, har redan ett själförtroende som är för stort för mitt eget bästa... ibland så tror jag mig vara kung på fyllan 😉 Värsta är om det finns musik... music leeds to dance... dance leeds to "pinsamma dagen efter bilder skickade på msn"... bilder leeds to suffering :bok:

ps: Menar inte att du (HELIX) menade att alla blir så... syftade mera på typ allmänheten som skyller på alkohol.

Keffing
Member
Medlem
563411
March 8, 2004 - 1:38 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=keffing] hmmm... vet inte hur jag ska tolka det här riktigt.. tror på dig men tror på mig också... aja vilket som, det är iaf mindre obra än alkohol som "fräter" på levern i mååånga timmar...

Vem bryr sig om levern? Men man blir fortare riktigt pundig av cannabis, och pundigheten sitter i jävligt mycket längre. Jag har polare som var riktigt klyftiga en gång i tiden, men de blev helt j**la brända av att röka brass under några år. Visst, sprit gör samma sak, men framför allt om man tar riktiga fyllor regelbundet. Det är inte lika vanligt bland festalkisar att dra ett helrör om dagen, som det är för brassare att dra en feting om dagen.

aha... nu har du ju rett ut det hela.. pundigheten sitter i länge... ok tack!
kan ju kontra ditt inlägg med att svara att jag känner flera som varit smarta med sedan börjat supa o blivit helt... aa...

men egentligen, vad vet du om rökares rökvanor? kan ju säga att de flesta som röker röker ungefär som andra dricker... på fester och så... de som rullar en gång om dan är nog inte speciellt många, ungefär som de som blir kinkiga om dom inte tar ett par starköl till maten...

edit: jag har tex bara bytt ut alkoholen mot röka... inget mer med det... jag och de flesta som röker sitter inte hemma framför teven med bongen, vilket är ungefär det du tror...

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
563417
March 8, 2004 - 2:06 am
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote:
kan ju kontra ditt inlägg med att svara att jag känner flera som varit smarta med sedan börjat supa o blivit helt... aa...

men egentligen, vad vet du om rökares rökvanor? kan ju säga att de flesta som röker röker ungefär som andra dricker... på fester och så... de som rullar en gång om dan är nog inte speciellt många, ungefär som de som blir kinkiga om dom inte tar ett par starköl till maten...

edit: jag har tex bara bytt ut alkoholen mot röka... inget mer med det... jag och de flesta som röker sitter inte hemma framför teven med bongen, vilket är ungefär det du tror...

Jag har nog sett fler pundiga killar och tjejer än vad du har en aning om. Skulle tro att jag rökte min första feting innan du kom ur sandlådan vännen min. Tro inte att du har ensamrätt på kunskaper om pundare här på forumet. Jag har nästan garanterat krökat och rökat mer än vad som är nyttigt, garanterat mer än dig, och det är jävlar i det inget att vara stolt över. Du tror att du är stenkool bara för att du suger idig ett par spliffar när du skall ut och klämma på brudarna. So bleeding what? Det har väl varannan grabb gjort. Bara för att du håller ditt brukande till det "normala" idag, så tror du att det kommer att förbli så. Jag har sett så jävla mycket folk som har smygit ut från jobbet, bara för att komma in med ett fånigt leende på läpparna. Om de luktar sprit så vet man det ena, luktar de kattpiss vet man det andra. Tror du att de visste från början att de skulle röka på varje dag? Eller att de skulle knäcka ett sexpack på jobbet? Same same, but different.
Jag skiter i om du tuffar dig med ett par spliffar, eller om du sitter hemma på kammaren och delar en hövding med dina kompisar, men försök inte påstå att det är ofarligt. Ingen med lite självbevarelsedrift inbillar sig det. Det är mest pundare och andra losers som sitter och tjötar om att det är ofarligt. Där har du den stora skillnaden på pundare och alkisar. Alkisarna lever i alla fall inte i förnekelse.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
563436
March 8, 2004 - 6:06 am
sp_Permalink sp_Print

Pierre C wrote: Tja, jag håller på skriva en engelska-uppsats om droger, den ska vara på 500 ord (ca 3 handskrivna sidor). men jag vet inte så mycket om droger.. är det någon som vet mycket? kanske t.o.m. har egna erfarenheter som du vill dela med dig av? vad kan vara värt att ta upp? och så vidare.. skulle vara skönt med lite hjälp och tips på vad man kan ta upp.

Det kan vara vad som helst som har med det att göra!

//Pierre C

Hör av dig hit...
Dom har erfarenhet, och kan nog svara på en fråga eller två...

http://www.hassela.se/

Anton Nilsson
Member
Medlem
563529
March 8, 2004 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote:

Inget illa menat här men hur gammal är du? (Störigaste frågan jag vet.)
Jag är 23 nu och folk i min omgivning och jag själv började röka när vi var 15 bast.

Kort sagt har jag åtta års erfarenhet och som sagt MÅNGA av biverkningarna syntes inte förrän långt senare, flera år senare.

Men självinsikt är knappast något "droganvändare" (oavsett val av drog, alkohol, brass, tjack, piller) är välkända för.
Många av de psykiska och sociala förändringarna kommer så sakta och ter sig så naturliga för den som pundar att de aldrig märker dem själv eller iaf. inte ser förändringarna som något konstigt.

Det är inget illa menat mot dig keffing, du är en av dem jag diggar mest på NH. Men det är bara det att man känner igen retoriken, argumenten, förnekelsen, den oreserverade tron på att det är helt lugnt. Har själv varit där och har 20-30 kompisar som jag sett gå igenom samma sak. Och dessa människor var inte ett litet kompisgäng. Vi snackar vitt skilda personligheter.
Men därmed inte sagt att det inte finns undantag. Har ju sett två-tre unika fall där folk som ofta rökt stora mängder inte förändrats ett dugg, men de är few and far between.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
563739
March 8, 2004 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote:

Cannabis är en fjortisdrog för insöade haschtomtar.

LSD och E är till för stirriga ravare som tror att de hittat något stort här i livet.

Kokain är till för wannabeesnobbarna på inneställena.

Alkohol är till för Svensson som hatar dom äckliga knarkarna men inte bangar för att ragla omrking och skrika och spy på offentliga toaletter.

Alla droger har sina äckliga användare. 😉

Kunde inte ha skrivit det bättre själv... :pray:

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
563926
March 8, 2004 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan]Röker nån på ute på våra fester får han/hon så mycket stryk att det inte ens är värt att ta dem till sjukan...

Varför det? Blir bönderna sura om de andra inte drycket hembränt? :bgrin:

Mm... Jättesura :cy:

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
563935
March 8, 2004 - 5:10 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote:
Cannabis är en fjortisdrog för insöade haschtomtar.

hehe, cannabis är ingen drog alls...=)
Var bara tvungen UndaC 😛

På tal om topic.

För att få reda på hur droger egentligen påverkar människor och hur farliga de egentligen är måste man tyvärr vara den som använder dem och det är absolut INTE något att rekommendera.
Anledningen till att jag anser detta:
Droganvändare glorifierar droger och ger inte ett sanningsenligt svar på frågan om hur farligt det är och vilka biverkningar de har.
Drogmotståndarna i sin tur är lika goda kålsupare som förstorar upp effekterna och farligheten på drogerna.

Att vara drogliberal verkar vara något populärt bland ungdomar.
Droger finns i många slag och med olika skadeverkan, dock kan tilläggas att alla droger ger skador i långa loppet, frågan är hur långt man behöver gå för att få reda på det.

Själv kan jag inte förneka att jag fått i mig droger under årens lopp och det har inte förstört mig. Det kunde dock lika gärna gjort det om jag fastnat i någon av dem en längre tid. Nu har jag endast testat dessa(som inte kommer nämnas) två gånger som max.
Vänner sitter fast eller är på väg och det känns inte alls bra. Att försöka få dem att inse det farliga i att fastna i det är inte enkelt kan jag lova.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 153
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL