October 20, 2001
Om du fick välja vilket jobb som hälst, vad skulle du velat bli då????
Och é det nån som lyckats få sitt drömjobb??
|| å så en liten fråga som inte riktigt passar in men måste fråga....
|| Vad är microprocessor teknik för nått? kan välja den på skolan men vill
|| gärna veta vad det är... nån som vet??
June 28, 2001
utveckling och design av produkter,
skulle alla prylar gå genom mig skulle det inte finnas idiotiska menyer på tvfjärran och halvtomma cornflakespaket direkt från handeln.
men tyvär så kräver sådana jobb en elak utbildning och en hel del IQ.
sorry att jag inte kan göra världen bättre.
November 29, 2001
tobbelobbe wrote: Om du fick välja vilket jobb som hälst, vad skulle du velat bli då????
Och é det nån som lyckats få sitt drömjobb??|| å så en liten fråga som inte riktigt passar in men måste fråga....
grafikkorts- och mediarecensent (vad jag gör nu dvs, nice va? )
Technical PR Manager (är nog vad jag får satsa på i framtiden om jag vill kunna tjäna lite mer ordentliga stålars)
en microprocessor är en CPU, ett grafikchip osv.
man lär sig väl hur de är uppbygda och kanske hur man bör designa dem osv. skulle jag förmoda
är det universitet eller?
February 21, 2003
tobbelobbe wrote: Om du fick välja vilket jobb som hälst, vad skulle du velat bli då????
Och é det nån som lyckats få sitt drömjobb??
Utvecklare/forskare inom något tekniskt område.
tobbelobbe wrote: || å så en liten fråga som inte riktigt passar in men måste fråga....
Du menar inte mikroprocessteknik? Tycker namnet talar för sig självt vad det handlar om. Men ni får väl läsa om olika former av etsning, dopning osv.
December 11, 2002
Forskare inom dataområdet. Är jag redan... (Lite skryt förrvisso, men det här är min jobbdator , http://www.uppmax.uu.se/Comput.....ngoro.html).
Nåväl, nu till anledningen till att jag postade i den här tråden. Microprocessorteknik på gymnasienivå tror jag handlar om grundläggande digitalteknik (transistorer, grindar, multiplexer o dyl). Låter kanske inte så värst spännade men man kan göra mycket roligt med dem. På slutet kommer man säkert in på lite mer avancerade saker. Har du någon länk till kursen?
Ogre: Läste inte teknis på gymnasiet men är inte processteknik lite för avancerat? För att verkligen förstå t ex dopning måste man ju ha en hel del kunskaper i kvantfysik. Fast det är klart, att bara dopa, etsa eller sputtra är inte så svårt.
/Kenrih
December 11, 2002
February 21, 2003
Exempel på kursinnehåll:
http://www3.skolverket.se/ki/S.....K1207.html
http://www3.skolverket.se/ki/S.....K1208.html
December 11, 2002
Tonvikten i båda kurserna ligger på assemblerprogrammering skulle jag gissa. Alltså väldigt maskinnära programmering, ex ta minnesordet xxx, placera det i register 8, lägg ihop det med register 9 och stoppa resultatet i register 10, placera register 10 i minnesord yyy.
lw $8,0($11)
add $8, $9, $10
sw $10,8($11)
De mikroprocessorer som du kommer programmera används vanligen i inbyggda system, t ex tvättmaskiner, klockor, telefoner osv. Åtminstone 90% av alla mikroprocessorer är inbyggda. I fortsättningskursen tror jag att ni får göra ett litet större projekt.
/Kenrih
1 Guest(s)