November 22, 2001
Farbror wrote: vad är det för CSN bidrag alla får ? 6900 är ju en hel del.... Om jag ska flytta som jag tänkte så kommer jag bara få 1100 i inakorderingstillläg 🙁
Btw: Finns det ingen sida med massa olika bidragsgivare som man kan ansöka om och kolla vad man måste göra föratt få dem....
Beror ju på om du pluggar högskola eller inte.
Antar att det du nämner är på gymnasienivå?
January 15, 2004
fruxor wrote: räknas CSN bidraget som inkomst?
i så fall var jag inte berättigad till nått, vilket inte var så konstigt eftersom jag lånar så pass mycket.. det är ju lite konstigt ändå hur den verkar räkna, den tar ju inte hänsyn till att mer än halva inkomsten går till terminsavgifter.
nu vet jag givetvis inte om samma regler gäller om jag bor i utlandet, men får jag inget om jag bor här så lär jag definitivt inte få nått utomlands 😉
Jag har för mig att bidragsdelen räknas som inkomst, det du lånar är ingen inkomst utan ett lån. Det gäller att planera så att man inte tjänar för mycket under året 🙂
Att inte tjäna någonting på sommaren kan dock bli riktigt trist om man har hyra som ska betalas.
June 20, 2002
Varför får du bara 5920:-/mån?
Kollar på CSN nu, och för Australien är det 1900:- lån + 594:- bidrag som gäller.
Alltså 2494:- vecka = 9766:-/månad.
Utöver de pengarna kan man även låna 1350:-/vecka för att täcka upp kostnaderna för undervisningen, dock max. upp till vad undervisningen kostar såklart.
Edit: Min budget också.
6900:-
- 3000:- räkningar, delar med kvinna (hyra, bredband, tv, tele, el)
- 1000-1500:- mat, beronde på hur jag planerar
Alltså 2400-2900:- kvar per månad.
Brukar dock lägga undan en tusenlapp månad under hösten för att kunna betala räkningar i December, och lite mer under våren för att ha till Maj & Juni.
May 11, 2005
boogey wrote: Varför får du bara 5920:-/mån?
Kollar på CSN nu, och för Australien är det 1900:- lån + 594:- bidrag som gäller.
Alltså 2494:- vecka = 9766:-/månad.Utöver de pengarna kan man även låna 1350:-/vecka för att täcka upp kostnaderna för undervisningen, dock max. upp till vad undervisningen kostar såklart.
precis, därför kunde man vid en första anblick tycka att man får låna hur mycket som helst, men vad man kanske inte tänker på när man bor i sverige är att i dom flesta andra länder så har universiteten terminsavgifter.
5920/mån är alltså vad jag har kvar efter att ha betalat terminsavgiften 🙁
edit: detta är alltså räknat med dagens dollarkurs, och eftersom den har ändrats rätt mycket på sistone så kan det givetvis bli både mer och mindre.
February 26, 2002
Jag har följande utgifter i månaden
22m2 hyra 3395:- dock endast 10 månader
Bredband ingå
Telefon ingår via IP i hyran
El ingå
Kabeltv ingår
Tvavgift...jävlarna kom mitt under Sverige - USA i hockey VM 120:-
Mobil Ca 300:-
Gymkort 30:-
Inkomster
CSN 6900:- ung
Bostadsbidrag: 400:-
Så allt går, det är bara ge fan i krökat och hålla nere den delen
December 5, 2001
Farbror wrote: vad är det för CSN bidrag alla får ? 6900 är ju en hel del.... Om jag ska flytta som jag tänkte så kommer jag bara få 1100 i inakorderingstillläg 🙁
Btw: Finns det ingen sida med massa olika bidragsgivare som man kan ansöka om och kolla vad man måste göra föratt få dem....
Bidraget för högskola är på 2700:- eller nåt sånt. Resten är lån.
Gueno wrote: Jag har runt 6100 kvar i månan när allt är betalt.
Tycker inte jag klarar mig endå. :cy:
Vad pluggar du?
January 13, 2003
macrus wrote: [quote=^BeTa^][quote=macrus][quote=^BeTa^]sen kör jag macrus-style på resten med.
:wide: :bash:
Äsh, du är bara avundsjuk.
Varför skulle jag vara avundsjuk? Jag har ju det lika bra som dig. 😉
Varför inte beta-style då? 😛
Cuz i wanna be like you. :worship:
🙄
1 Guest(s)