Dubbelmoral?|Page 10|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dubbelmoral?
Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
sp_UserOfflineSmall Offline
1184335
March 9, 2008 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Ang wrote:
Jag har hört talas om en förtidspensionerad, förutom Obelix nu kanske, som har varit ärligt förtidspensionerad.
När jag bodde hemma ringde alltid morsans överfeta fd arbetskompis (sjukskriven i tre år) för att spela golf! En annan kvinna (frisör) var långtidssjukskriven för att hon hade "ont" i foten och kunde inte fortsätta arbeta. En tredje kvinna sa att hon hade ont i ryggen (den är så satans vanlig verkar det som), men då frågade jag om kontorsjobb men det gick inte för hon sa att hon hade för stor skuld för att landstinget att anställa henne. (Givetvis tog jag reda på hur det låg till och kontakta personalansvarig. Det var givetvis en lögn) Hon gick hemma, kolla på TV, städade huset och gick med hundarna.
Ytterliggare en som jag "känner" ganska nära har varit länge förtidspensionerad, 40 då, 50 idag och har aldrig arbetat!! Men att gå med hunden och sitta och kolla på TV var gång man kommer över är helt ok. Nu ska hon operera sig för höfterna har blivit svaga eftersom att hon alltid har legat hemma och därmed har musklerna förtvinat pga minimal träning. Dock slutar inte sagan, en annans kompis mamma är långtidssjukskriven men jag vet inte om hon har "lyckats" att förtidspensionera sig. Anledning var att hon "mådde dåligt" tror jag.
Även en annans morsa som jag kände har aldrig arbetat. (Kunde dock inte förtidspensionera sig tror jag för att hon aldrig har arbetat!) Var väldigt överviktig och till slut tog fetman kontrollen och tog nästan livet av människan! Sjukvården = svindyr, kanske till priset av en hel j**la gymnasieskola för någon som aldrig har orkat arbeta, pallade inte ta vara på sig själv och åt sig nästan till döds! Även en fd "kompis" levde så länge denne kunde på bidragen!

Jo visst fan finns det myglare. Och att dömma på hur många oärliga och ärliga jag har mött/hört om så ser det helt förjävligt ut!
Men det stämmer väldigt bra med siffrorna "sjukast befolkning, bland den bästa arbetsmiljön/sjukvården".

Du umgås nog i fel kretsar. Jag känner ingen som jag vet myglar med att de är sjuka. Har aldrig hört någon som gjort det. Däremot har jag hört flera som går in i väggen och mår jättedåligt psykisk. Detta eftersom de känner sig värdelösa då de så gärna vill tillbaka till arbete, men inte kan.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1184336
March 9, 2008 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Du umgås nog i fel kretsar. Jag känner ingen som jag vet myglar med att de är sjuka. Har aldrig hört någon som gjort det. Däremot har jag hört flera som går in i väggen och mår jättedåligt psykisk. Detta eftersom de känner sig värdelösa då de så gärna vill tillbaka till arbete, men inte kan.

Där har du nog dagens i-landsproblem vill jag påstå.
Känner några som "gått i väggen", och kan nog utan att överdriva säga att jag aldrig i helvete skulle vilja byta med dom.
Noterbart är att det i dom fallen handlar om tidigare flitigt arbetande människor, som hellre jobbat över/extra istället för att tillbringa tid med sina familjer på kvällar och helger.
Och nej, jag känner heller inte till någon "myglare" som hellre går hemma än jobbar.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1184337
March 9, 2008 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Där har du nog dagens i-landsproblem vill jag påstå.
Känner några som "gått i väggen", och kan nog utan att överdriva säga att jag aldrig i h*****e skulle vilja byta med dom.

Inget roligt är det.

Tänk om alla hade varit så hårda som Ang. Kunnat springa 100 mil med 1 tons packning på ett ergonomiskt totalt felaktigt sätt samtidigt som de utbildade sig till världens svåraste yrke; Civilingenjör 😉

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1184338
March 9, 2008 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Inget roligt är det.

Tänk om alla hade varit så hårda som Ang. Kunnat springa 100 mil med 1 tons packning på ett ergonomiskt totalt felaktigt sätt samtidigt som de utbildade sig till världens svåraste yrke; Civilingenjör 😉

Glöm inte att killen varit i Shanghai och sett verkligheten på nära håll..
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1184349
March 9, 2008 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Noterbart är att det i dom fallen handlar om tidigare flitigt arbetande människor, som hellre jobbat över/extra istället för att tillbringa tid med sina familjer på kvällar och helger.

Det där är så sant så. Det är en vanlig missvisande bild att människor som gått in i väggen är de lata och ointresserade när det är precis tvärtom.
De människor som faktiskt springer in i den berömda väggen är de som inte kan dra tillräckliga gränser. De engagerar sig för mycket. 🙁

//Andreas

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1184351
March 9, 2008 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man inte KAN jobba, typ som att kroppen angriper sig själv, så är man självklart ingen parasit som utnyttjar systemet. Definitivt "grupp 4" så att säga.

Det var inte Alliansen som kommit fram till de där 20 miljarderna i rent fusk utan nån statlig utredning, däremot hade de gärna citerat den. Hurvida det är sant eller falskt vet man inte, de hade frågat Försäkringskassan typ: "Gör ni verkligen såhär jävla fel, har ni ingen kontroll alls?" och då svarade de (oväntat?) -"Nej, nej, nej, vi är inte så alls så dåliga, vi sjabblar inte bort 12 miljarder, bara 2 ungefär."

I de där 20 miljarderna var inte alla felaktiga sjukskrivningar med heller vad jag förstod utan "bara" saker som; folk som anmäler sig för "VAB" fast barnen inte är sjuka (hur kolla man det???), folk som är arbetslösa och jobbar svart och annat skumrask"

De har ju inte med alla som blivit sjukskrivna men egentligen mått bättre av att jobba. Det är ju inte fusk så att säga, det är ett systemfel.

Hur stor den siffran är kan man ju beräkna om man vågar. Vad kostar 400.000 människor som istället för att betala skatt (säg 100.000/pers?) istället kostar 200.000:-?/pers. 100 miljarder kanske per år? eller 50 miljarder? rätt fett med pengar iaf. Dessutom helt i onödan, eller värre än i onödan, det ger negativa effekter.

Okej, on topic? Jag tycker definitivt man SKA få jobba efter 67 om man kan och vill, däremot ska man inte få sitta som "proppen Orvar" och blockera positioner, så en reducering av LAS borde nog gälla i det fallet. Å andra sidan så brukar ju redan arbetsgivarna "köpa" ut folk över en viss ålder när de vill reducera arbetskraften, typ "förtidspensionera dig så lägger vi på 20% av lönen i 10 år" och det är många som tar det erbjudandet.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1184354
March 9, 2008 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

På dom bara.. jävla bidragsfuksare.. eller va säger ni..
http://www.aftonbladet.se/nyhe.....2011854.ab

Hon är tydligen tillräckligt frisk för att klara sig själv!

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1184355
March 9, 2008 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote:
I de där 20 miljarderna var inte alla felaktiga sjukskrivningar med heller vad jag förstod utan "bara" saker som folk som anmäler sig för "VAB" fast barnen inte är sjuka (hur kolla man det???) folk som är arbetslösa och jobbar svart och annat skumrask"

Kan man verkligen VAB'ba när man är arbetslös?
Inget jag som arbetslös och ensamstående pappa hört talas om iaf.
Att VAB'ba när man jobbar svart är väl knappast någon större företeelse vad jag kan förstå, vad skulle det innebära i pengar?
wink

Vad jag förstått är väl problemet att folk jobbar på sina vanliga jobb och fejkar att man varit hemma med barn/en.
🙄

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1184361
March 9, 2008 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Kan man verkligen VAB'ba när man är arbetslös?
Inget jag som arbetslös och ensamstående pappa hört talas om iaf.
Att VAB'ba när man jobbar svart är väl knappast någon större företeelse vad jag kan förstå, vad skulle det innebära i pengar?
wink

Vad jag förstått är väl problemet att folk jobbar på sina vanliga jobb och fejkar att man varit hemma med barn/en.
🙄

Kommateringsfel, fixat.

Jag vet faktiskt inte om man kan VABa när man är arbetslös?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1184364
March 9, 2008 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Kommateringsfel, fixat.

Oh, men tänk om så vore 😉 *gnida händerna*

//Andreas

Mr. G
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 334
1184369
March 9, 2008 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: På dom bara.. j**la bidragsfuksare.. eller va säger ni..
http://www.aftonbladet.se/nyhe.....2011854.ab

Hon är tydligen tillräckligt frisk för att klara sig själv!

Givetvis är majoriteten sjuka, men det går inte att bortsefrån att vissa inte är det. Det är som brottslighet, de flesta följer lagen, men de som inte gör det måste man sätta dit.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1184374
March 9, 2008 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Mr. G wrote: Givetvis är majoriteten sjuka, men det går inte att bortsefrån att vissa inte är det. Det är som brottslighet, de flesta följer lagen, men de som inte gör det måste man sätta dit.

Men till vilket pris?
Enligt mig beror det som står i ovanstående artikel på försäkringskassans skärpta regler..

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1184378
March 9, 2008 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Kommateringsfel, fixat.

jag tror man måste anmäla att ens barn är sjukt även om man är arbetslös.

iaf om det blir som följd att du inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande.

Mr. G
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 334
1184382
March 9, 2008 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: Men till vilket pris?
Enligt mig beror det som står i ovanstående artikel på försäkringskassans skärpta regler..

Folk kommer ibland iklämm mellan regler, jag har själv gjort det, det är inte roligt, men sånt händer tyvärr. Att skylla försäkringskassans skärpta regler tycker jag nog är fel.
Det finns dock annat som är fel när det gäller skärpta regler etc.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1184405
March 9, 2008 - 10:09 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: jag tror man måste anmäla att ens barn är sjukt även om man är arbetslös.

iaf om det blir som följd att du inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande.

Hmm, då är nog undertecknad någon slags fuskare då, fast vilken benämning det ska gå under vet jag dock inte.
Har aldrig kontaktat försäkringskassan när jag varit arbetslös och grabben krasslig..
Fy på mej.
😛

*Edit*
Alliansen och FK skyr inga som helst medel tydligen, alla ska jobba oavsett om det finns jobb eller inte.
”Du kan ligga och arbeta”
😮 🙄

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1184448
March 10, 2008 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Ännu mer konstiga saker som försäkringskassan hittat på...

På mitt extra jobb ville jag anställa en tjej som gick på aktivitetsstöd för att hon inte fått tillräcklig hjälp i skolan. Hon skulle få jobba ca 1 helg i månaden.
Försäkringskassan så nej för dom inte orkade stryka 2 dagsersättningar i månaden... så dom ger inte bara jobb utan dom nekar jobb med...

När jag gick på aktivitetsstöd själv under en utbildning så tyckte dom att jag jobbade för lite när jag jobbade 100% i utbildningen och jobbade helg extra ofta.

Skönt att slippa idioterna nu när man har fast jobb men jag förstår inte logiken någonstans.
Dom bara tjatar om att det är mindre sjuka i det o det o det landet... Det dom inte fattar är att i dom länderna är bara en minoritet av dom sjuka med i statistiken.
Jävla idioti som regeringen har tutat i försäkringskassan...

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1184517
March 10, 2008 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte att det är de skärpta reglerna i sig som ställer till det i sådana här fall. Snarare kompetens/personalbrist.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1184540
March 10, 2008 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
*Edit*
Alliansen och FK skyr inga som helst medel tydligen, alla ska jobba oavsett om det finns jobb eller inte.
”Du kan ligga och arbeta”
😮 🙄

det är när man läser sånt man får en stor klump i magen, för det är dags igen att tampas med F-kassan, och för femte gången så har jag fått en ny handläggare...

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1184558
March 10, 2008 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Jag tror inte att det är de skärpta reglerna i sig som ställer till det i sådana här fall. Snarare kompetens/personalbrist.

Ja dom började med att sparka 1500anställda på försäkringskassan.
Sen reagerar jag mycket på att det ändrades så drastiskt direkt när borgarna fick makten.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1184577
March 11, 2008 - 7:02 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: det är när man läser sånt man får en stor klump i magen, för det är dags igen att tampas med F-kassan, och för femte gången så har jag fått en ny handläggare...

Ja men de knappast tvinga dig att jobba med dina "Besvär".

Är det praxis på att göra en ny undersökning när man får ny handläggare?
Känns ju lite som att de slussar folk mellan handläggare så de får en chans få bort folk då o då ..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 368
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL