September 12, 2001
ilg@dd wrote: Skitsnack.
Man kan ju fråga sej vad för slags jobb det handlar om när kostnaden för socialbidrag också ökat rejält sedan alliansens tillträde i regeringen inföll. Tycker det verkar som om de som redan hade det sämst ställt fått det sämre ställt och måste söka mer bidrag än tidigare.
Jag själv har t.ex bostadsbidrag sedan årsskiftet, det är inget jag behövt söka tidigare om åren.. Att söka socialhjälp känns inte heller så avlägset numera om det fortsätter så här.
Hahahahahahahahahahaha...
Att du svalde allt med hull och hår är bara för bra! :)R
skiroy wrote: Hahahahahahahahahahaha...
Att du svalde allt med hull och hår är bara för bra! :)R
Nej då, jag röstade på Vänstern, precis som vanligt.
😛
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 7, 2003
ilg@dd wrote: Skitsnack.
Man kan ju fråga sej vad för slags jobb det handlar om när kostnaden för socialbidrag också ökat rejält sedan alliansens tillträde i regeringen inföll. Tycker det verkar som om de som redan hade det sämst ställt fått det sämre ställt och måste söka mer bidrag än tidigare.
Det är inte skitsnack, det är fakta. Väldigt många färre är "sjuka" numera jämfört med förra regeringen. Det är bara kolla på SCB.
Sen finns det lögn, förbannad lögn och statistik, men statisktiskt sett är vi i Sverige mycket friskare nu än före valet. Misstänker vi kommer bli sjukare igen om (s) vinner nästa val och gör det mera lönsamt vara sjuk igen.
Numera tappar du stämplingsdagar även när du är engagerad i något projekt eller praktiserar, vilket gör att dina stämplingsdagar fort tar slut.. Och sen?? Antar att Soc blir enda utvägen
ÅH NEJ! Jag tappar stämplingsdagar!!! Jag kommer inte kunna livnära mig på att stämpla hela livet!!! AHHH, usch för de elaka golfspelande kapitalistsvinen!!! Upp till kamp för bidragen!! Tur Soc finns iaf, annars kanske man skulle vara tvungen börja JOBBA eller nåt... huh *ryser* 😉
Jag själv har t.ex bostadsbidrag sedan årsskiftet, det är inget jag behövt söka tidigare om åren.. Att söka socialhjälp känns inte heller så avlägset numera om det fortsätter så här.
Intresseklubben antecknar 🙂
Laglorden wrote: en massa trams
Jag har misstänkt att du var en obstinat småpojk, och där kom kvittot. Att bara se så långt näsan räcker funkar inte i längden, det lär även du upptäcka så småningom.
:cy:
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 12, 2001
ilg@dd wrote: Jag har misstänkt att du var en obstinat småpojk, och där kom kvittot. Att bara se så långt näsan räcker funkar inte i längden, det lär även du upptäcka så småningom.
:cy:
Ja det där kom ju från rätt person måste jag säga. 🙄
Vad gäller Laglorden...han är inte fullt så småpojk som du tror.
December 24, 2002
Asså jag orkar inte läsa hela tråden..
Men många har inte läst på tillräckligt eller förstår inte 1+1... Man kan ju inte jämför jobbstatistik mellan en högkonjunktur och en lågkonjunktur.. Självklart har fler jobb nu efter som det går bra för sverige ekonomiskt och företagen vågar satsa... Och det är inte alliansen som har bidragit till att vi har högkonjunktur i sverige.. Det hög/lågkonjunktur är något vi i lilla sverige knappt kan påverka i huvudtaget.. Det sker globalt
skiroy wrote: Ja det där kom ju från rätt person måste jag säga. 🙄
Vad gäller Laglorden...han är inte fullt så småpojk som du tror.
Nu yrar du nattmössa gamle man.
Ok, killen kanske har gått ur skolan, men har definitivt inte klätt sin argumentation i vuxenkostym.
Empati är något som jag f.ö upplever vara en bristvara hos många av de yngre numera.
February 19, 2004
jonte_power wrote: Asså jag orkar inte läsa hela tråden..
Men många har inte läst på tillräckligt eller förstår inte 1+1... Man kan ju inte jämför jobbstatistik mellan en högkonjunktur och en lågkonjunktur.. Självklart har fler jobb nu efter som det går bra för sverige ekonomiskt och företagen vågar satsa... Och det är inte alliansen som har bidragit till att vi har högkonjunktur i sverige.. Det hög/lågkonjunktur är något vi i lilla sverige knappt kan påverka i huvudtaget.. Det sker globalt
Stämmer nästan helt. Dock så kan en regering försätta ett land i skiten.
T ex som jag har nämnt kanske tio ggr så kostar de förtidspensionerade ca 330 miljarder om året!!
Hur länge kan det hålla om vi har 330 miljarder som går åt helvete varje år? Snart måste vi drabbas av en situation där vi sätter många av dessa i arbete, eller så höjs skatterna betydligt för arbetarna! (Våra riktiga pensionärer har redan problem pga myglarna. Det är något fruktansvärt fel)
Laglorden:
Oavsett om du kan uttrycka dig lite omoget så håller jag helt med dig. 😉 Det känns lite som ett kockrent exempel när någon klagar på att man måste söka mer bidrag för att kompensera den den inkomst man hade med de förra bidragen! 😀
Ang wrote: Det känns lite som ett kockrent exempel när någon klagar på att man måste söka mer bidrag för att kompensera den den inkomst man hade med de förra bidragen! 😀
Det handlar om ren överlevnad, försök själv tänka dej in i att leva som ensamstående med 1 barn och ha 7200:-/mån efter skatt. (Jag tar för givet att det var "mitt fall" du åsyftar.)
Ok, jag själv klarar mej nog, men nog bör grabben kunna få ha en skaplig standard vad det gäller kläder , prylar etc?
Hans fritidsintressen exkluderar numera slalom, skridskor t.ex p.g.a en jäkligt knaper ekonomi..
Sportlovet i år denna vecka innefattar fria aktiviteter en vecka hemma i lägenheten.
Att folk får bostadsbidrag är f.ö inget unikt, det är en hel del barnfamiljer som uppbär det.
August 7, 2003
Det kan ju vara så att om man inte lyckas bemöta en argumentation så är det lättare skrika "Du är en... bajskorv!!", om man är en "obstinat småpojk" så, kanske är jag det eller en tjock o-empatisk gubbe.
Om vi struntar i det personliga angreppspunkterna för tillfället så är det ändå så att (självklart mest beroende på konjunkturen, som alltid, men även beroende på vissa "elaka" beslut) fler människor arbetar än förut. Detta kan tyckas elakt, men annan statistik säger att folk som är arbetslösa & går på bidrag BLIR sjukare, är olyckligare, dör tidigare och klagar mera på snuspriser än de som har jobb. Alltså är detta att få fler människor bort från arbetslöshet en "no-brainer" även om det kan krävas "tuffa" beslut. När man _vet_ detta är det snarare o-empatiskt, dumt, oekonomiskt och alla andra mindre smickrande adjektiv man kan tänka dig att INTE göra detta.
Sen måste det som allting annat "balanseras", men jag tror inte vi kommit till punkten på länge än när nyttan av att "pressa" människor ta jobb understiger nyttan av att de blir friskare.
Jag skulle nog personligen klara mig rätt "okej" på 7.200:-/mån även om jag hade ett barn försörja, men det beror nog snarare på att jag är en snål jävel, däremot skulle jag nog tycka det var jävligt tråkigt inte göra nåt även om jag är lat som få.
January 12, 2004
Laglorden wrote: Jag skulle nog personligen klara mig rätt "okej" på 7.200:-/mån även om jag hade ett barn försörja, men det beror nog snarare på att jag är en snål j**el, däremot skulle jag nog tycka det var jävligt tråkigt inte göra nåt även om jag är lat som få.
kan inte du förklara för en okunnig hur din budget skulle se ut?
February 19, 2004
ilg@dd wrote: Det handlar om ren överlevnad, försök själv tänka dej in i att leva som ensamstående med 1 barn och ha 7200:-/mån efter skatt. (Jag tar för givet att det var "mitt fall" du åsyftar.)
Ok, jag själv klarar mej nog, men nog bör grabben kunna få ha en skaplig standard vad det gäller kläder , prylar etc?
Hans fritidsintressen exkluderar numera slalom, skridskor t.ex p.g.a en jäkligt knaper ekonomi..
Sportlovet i år denna vecka innefattar fria aktiviteter en vecka hemma i lägenheten.
Att folk får bostadsbidrag är f.ö inget unikt, det är en hel del barnfamiljer som uppbär det.
Jo visst, det blir en helt annan situation om barn kommer in i bilden.
Men det är barnbidraget som ska kompensera det viktigaste för ditt barns utgifter. (Nöjen är totalt exkl då bidragen är inte till för att finansiera nöjen)
Hur synd det än blir om barnet så är man själv alltid skyldig till situationen. Nu låter jag nog helt jävla känslokall men med lite engagemang hade man kunnat invensterat i aktier och sparat. Men det är så få som ens bryr sig, och visst blir barnen lidande vilket inte alls borde ske.
Du kommer nog hata mig efter mitt påstående, men jag anser aldrig bidrag som någon större lösning. Det finns en logik bakom svagare bidrag vilket är att man "tvingas" engagera sig, medan det också finns situationen där vissa bryr sig så pass lite att om även deras eget liv är i fara så skiter de blankt i det!
Det är nog den knepigaste situation som finns. Barnen blir lidande pga deras föräldrar som däremot verkligen inte förtjänar det bättre.
November 22, 2001
urk wrote: han vill ha fast jobb medel åldern är 30 att få fast jobb idag. .
Var får du den siffran ifrån? Nästan alla jag känner har fast jobb och är under 30. De flesta (inkl mig själv) har haft det sen ~20.
ig@dd, om det inte finns några jobb på glesbygden ska verkligen resten av sverige behöva betala för att folk ska bo kvar där?
Låter underligt.
December 24, 2002
Json_81 wrote: Var får du den siffran ifrån? Nästan alla jag känner har fast jobb och är under 30. De flesta (inkl mig själv) har haft det sen ~20.
ig@dd, om det inte finns några jobb på glesbygden ska verkligen resten av sverige behöva betala för att folk ska bo kvar där?
Låter underligt.
Kan man ju tycka, håller nästa med dig där..
Men samtidigt tycker jag att det är viktigt att man sprider ut sig över hela landet och inte bara samlas runt städer..
December 24, 2002
Ang wrote: Stämmer nästan helt. Dock så kan en regering försätta ett land i skiten.
T ex som jag har nämnt kanske tio ggr så kostar de förtidspensionerade ca 330 miljarder om året!!
Hur länge kan det hålla om vi har 330 miljarder som går åt h*****e varje år? Snart måste vi drabbas av en situation där vi sätter många av dessa i arbete, eller så höjs skatterna betydligt för arbetarna! (Våra riktiga pensionärer har redan problem pga myglarna. Det är något fruktansvärt fel)Laglorden:
Oavsett om du kan uttrycka dig lite omoget så håller jag helt med dig. 😉 Det känns lite som ett kockrent exempel när någon klagar på att man måste söka mer bidrag för att kompensera den den inkomst man hade med de förra bidragen! 😀
Att påstå att något parti har försatt vårt land i skiten är lite vågat. Sverige är ett bra land att leva i för alla utom de absolut rikaste som hellre flyr till skatteparadis...
Själv jobbar jag och har inga problem med att betala skatt som sedan går till bidrag. En vacker dag kanske det är jag som behöver hjälp, kanske skadar mig eller får ett barn med en dödlig sjukdom osv. Då är jag glad att jag kan vara hemma för jag har det reda misserabelt som det är. Då är jag absolut glad och tacksam för att jag bor i sverige.
Se skatten som en försäkring "if shit happens".. Det kan drabba alla..
Tidigare blev jag sjukskriven ett par månader för att jag av någon konstig anledning blev döv på ena örat (Sudden Deafness). Har fått tillbaka lite av hörseln men hör fortfarande inte allt på ena örat.
Hur hade jag klarat mig om jag inte fick sjukpenning? Jo, jag hade fått socialbidrag istället.. Oavsätt var det ett bidrag som var livsnödvändigt för mig.. Som är, var det inte så illa så att jag inte kunde återvända till jobbet. Men tänk om jag brytit ryggen och blivit förlamad? Tycker du/ni verkligen att jag då ska behöva gå till ett jobb varje dag? Tycker du/ni inte att jag har det jobbigt som det är? Hur egoistiska är ni om ni inte kan dela med er på ett par kronor?
1 Guest(s)