January 12, 2004
Ang wrote: Stämmer nästan helt. Dock så kan en regering försätta ett land i skiten.
T ex som jag har nämnt kanske tio ggr så kostar de förtidspensionerade ca 330 miljarder om året!!
Hur länge kan det hålla om vi har 330 miljarder som går åt h*****e varje år? Snart måste vi drabbas av en situation där vi sätter många av dessa i arbete, eller så höjs skatterna betydligt för arbetarna! (Våra riktiga pensionärer har redan problem pga myglarna. Det är något fruktansvärt fel)Laglorden:
Oavsett om du kan uttrycka dig lite omoget så håller jag helt med dig. 😉 Det känns lite som ett kockrent exempel när någon klagar på att man måste söka mer bidrag för att kompensera den den inkomst man hade med de förra bidragen! 😀
Kan du förklara för mig vem som ska anställa oss som är halta och lytta?
Vem vill anställa folk som inte vet om de kan jobba två dagar i rad?
Laglorden wrote: Det kan ju vara så att om man inte lyckas bemöta en argumentation så är det lättare skrika "Du är en... bajskorv!!", om man är en "obstinat småpojk" så, kanske är jag det eller en tjock o-empatisk gubbe.
Om vi struntar i det personliga angreppspunkterna för tillfället så är det ändå så att (självklart mest beroende på konjunkturen, som alltid, men även beroende på vissa "elaka" beslut) fler människor arbetar än förut. Detta kan tyckas elakt, men annan statistik säger att folk som är arbetslösa & går på bidrag BLIR sjukare, är olyckligare, dör tidigare och klagar mera på snuspriser än de som har jobb. Alltså är detta att få fler människor bort från arbetslöshet en "no-brainer" även om det kan krävas "tuffa" beslut. När man _vet_ detta är det snarare o-empatiskt, dumt, oekonomiskt och alla andra mindre smickrande adjektiv man kan tänka dig att INTE göra detta.
Sen måste det som allting annat "balanseras", men jag tror inte vi kommit till punkten på länge än när nyttan av att "pressa" människor ta jobb understiger nyttan av att de blir friskare.
Jag skulle nog personligen klara mig rätt "okej" på 7.200:-/mån även om jag hade ett barn försörja, men det beror nog snarare på att jag är en snål j**el, däremot skulle jag nog tycka det var jävligt tråkigt inte göra nåt även om jag är lat som få.
Empati är nog ett ord du måste forska vidare på eftersom du uppenbarligen inte har en aning om vad det betyder.
Jobb finns iofs, men det handlar då om någon enstaka vecka nu och då, dvs inget du kan trygga din tillvaro med.
Du pratar om "pressa folk att ta jobb", var vill du komma med det?
Jag har inget emot att jobba och har aldrig heller haft det, jobbar en hel del ideellt, men som du kanske vet tjänar man inga pengar på det.
Hur mycket har du själv jobbat och pyntat i skatt?
Och att du påstår sej kunna leva drägligt på 7200:-/mån med 1 barn hemmaboende påvisar bara återigen din bristfälliga kontakt med verkligheten.
Kan ju även inflika att grabben är glutenintolerant vilket inte gör mathållningen billigare.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 27, 2002
Hehe några 7200 kr räcker inte till några barn inte.
Jag får 7500 i månaden och efter jag betalat halva hyran, halva räkningar, halva maten, har jag kvar så jag kan köpa mig ett busskort, och har kanske 1000 kvar som ska räcka till litteratur, kläder och diverse.
Om man som ensamstående med barn ska klara sig på det? Nej. Då har man ju dessutom full hyra och betala, inte hälften som jag har.
August 7, 2001
Json_81 wrote: ig@dd, om det inte finns några jobb på glesbygden ska verkligen resten av sverige behöva betala för att folk ska bo kvar där?
Låter underligt.
Det är barn med i bilden där.
Mamman t.ex. kanske har jobb i glesbyggden(nu har jag ingen aning i ilg@dds fall). Barnet tycker jag ska få bo nära sin mamma.
När vi är ett så välställt land så säg mig varför vi ska slopa våran empati?
Eller är pengar enda lyckan i världen?
Jag förstår inte?!
Jag betalar gärna extra pengar för att folk ska få trivas
Eller ska vi ha i alla fattiga familjer "jag träffar min mamma/pappa ca 1gång i månaden för mamma och pappa får inte bo nära varandra".
dree wrote: Det är barn med i bilden där.
Mamman t.ex. kanske har jobb i glesbyggden(nu har jag ingen aning i ilg@dds fall). Barnet tycker jag ska få bo nära sin mamma.
I detta fall så bor Mamman på Cypern, dvs hon är nästan helt ute ur bilden både fysiskt och ekonomiskt.
Jag har jobbat som fasen för att pojken skall bo hos mej och kunna gå klart skolan här i byn, så att flytta någonstans före 9'ans avslut är ganska inaktuellt..
Pengar är inte allt, men man bör ju iaf ha så man kan leva drägligt.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 7, 2001
ilg@dd wrote: I detta fall så bor Mamman på Cypern, dvs hon är nästan helt ute ur bilden både fysiskt och ekonomiskt.
Jag har jobbat som fasen för att pojken skall bo hos mej och kunna gå klart skolan här i byn, så att flytta någonstans före 9'ans avslut är ganska inaktuellt..
Pengar är inte allt, men man bör ju iaf ha så man kan leva drägligt.
Japp håller med dig. Killen har ju kompisar och allting där.
December 24, 2002
Du är en j*vel på att diskutera politik.. Till stor del håller jag med dig. Men jag förstår inte vad du får ut av att diskutera politik här på NH. Vet inte vad snittåldern är här. Men jag kan tänka mig att de flesta bor hemma hos mamma fortfarande och inte har en aning om hur livet verkligen ser ut. Dina kommentarer och tillrättavisningar hjälper inte så mycket då de fortfarande lever i sin skyddade värld. Precis den du med all rätt försöker skapa åt din son.
Generellt sett är unga väldigt omedvetna om vad saker och ting kostar och hur det går till här i världen. Det är synd. Så är det inte i andra fattigare länder. Där människorna får kämpa och slita för lite bröd. Det är den världen dessa unga människor tyvärr syr landet åt eftersom man egentligen inte vet bättre..
Själv har jag bott utomlands (Uganda) i 3år och vet hur fattigdom ser ut och är därför oerhört tacksam över hur bra vi har det i sverige.
August 7, 2003
ilg@dd wrote: Empati är nog ett ord du måste forska vidare på eftersom du uppenbarligen inte har en aning om vad det betyder.
Jobb finns iofs, men det handlar då om någon enstaka vecka nu och då, dvs inget du kan trygga din tillvaro med.
Du pratar om "pressa folk att ta jobb", var vill du komma med det?
Jag har inget emot att jobba och har aldrig heller haft det, jobbar en hel del ideellt, men som du kanske vet tjänar man inga pengar på det.
Hur mycket har du själv jobbat och pyntat i skatt?
Och att du påstår sej kunna leva drägligt på 7200:-/mån med 1 barn hemmaboende påvisar bara återigen din bristfälliga kontakt med verkligheten.
Kan ju även inflika att grabben är glutenintolerant vilket inte gör mathållningen billigare.
Jag vet inte varför du envisas med att diskutera mig, men okej, jag har jobbat sen jag var 19 år, vilket är cirka 19 år det (shit 19 år på samma jobb... men det är skoj 🙂 ) under den tiden har jag väl betalat... i direkt skatt på lönen... *gör en överslagsberäkning* kanske 3 miljoner? Vad har du själv betalat i skatt och hur hjälper det oss komma fram till en slutsats hurvida det är bra eller dåligt med Alliansens jobb-politik?
Att "pressa" folk att ta jobb innebär att göra det lönsammare att ha ett jobb än att inte ha det. Jag sätter "pressa" inom citat-tecken för att visa att det inte är frågan om att (som man lätt kan tro om man hör vissa skrika) att vi bör piskas likt Egyptens slavar som byggde pyramiderna. Bara att göra det enklare/lättare/mer lönsamt att jobba än att inte göra det.
Men det behövs balans, men jag tror vi fortfarande ligger lååååångt för mycket åt hållet att det är lättare eller inte tillräckligt jobbigt att inte jobba.
Som sagt, om det gör oss friskare, lyckligare, rikare så vad är problemet? att det är "höger"-politik?
Så länge du har mat i kylskåpet, kläder på kroppen och ett tak över huvudet... är du rikare än 75% av planetens befolkning.
December 24, 2002
Mr. G wrote: OECD är inte media.
Skojar du med mig eller förstod du helt ärligt inte vad jag menade?
Med media, menar jag det folk talar om, det folk får höra och läsa om..
Jag har inte själv läst vad som står på OECD. Men ponera att våra vanligaste medier hämtar sin information därifrån och sedan gör som de brukar göra, väljer ut de bästa bitarna, de bitar som säljer.. de bitar som skapar rubriker.. För överallt hör man att alliansen gör så att sverige blomstrar.. Du tycker inte att detta är liite överdrift eller?
Anledningen till att jag nämner media är för att vanliga svensson läser inte någon rapport som OECD har gjort utan kollar på nyheterna och läser aftonblaskan...
November 22, 2001
Mr. G wrote: Jag har inte läst att Alliansen gjort så att Sverige blomstrar, det är konjunkturen som gör det största jobbet. Jag tror inte heller att Svensson läst det då opitionssiffrorna inte är direkt strålande.
Det beror på att Svensson är väldigt underlig. Man röstar på politiker och sen blir man upprörd när de gör som de lovar. Å andra sidan är det normalt att sittande regering tappar efter valet. Det är klart att alliansen haft god hjälp av konjukturen men de har ju inte försämrat situationen som sossarna hade gjort. Förhoppningsvis inser folk det till nästa val så att alliansen får sitta en period till, efter det är det antagligen läge för maktskifte.
dree wrote: Det är barn med i bilden där.
Mamman t.ex. kanske har jobb i glesbyggden(nu har jag ingen aning i ilg@dds fall). Barnet tycker jag ska få bo nära sin mamma.När vi är ett så välställt land så säg mig varför vi ska slopa våran empati?
Eller är pengar enda lyckan i världen?
Jag förstår inte?!
Jag betalar gärna extra pengar för att folk ska få trivasEller ska vi ha i alla fattiga familjer "jag träffar min mamma/pappa ca 1gång i månaden för mamma och pappa får inte bo nära varandra".
Jag vet mycket väl ilg@dd's situation (eller det kanske är en överdrift, men vi har diskuterat förr). Det var inte honom specifikt jag syftade på.
Och inte heller om att några få människor inte ska få gå arbetslösa på gledsbygden. Men om det var som nämt att det inte finns några jobb knappt, sk man då ha större delen av en by som lever på bidrag?
Det var inget snack om att splittra familjer.
October 11, 2006
Json_81 wrote: Det beror på att Svensson är väldigt underlig. Man röstar på politiker och sen blir man upprörd när de gör som de lovar. Å andra sidan är det normalt att sittande regering tappar efter valet. Det är klart att alliansen haft god hjälp av konjukturen men de har ju inte försämrat situationen som sossarna hade gjort. Förhoppningsvis inser folk det till nästa val så att alliansen får sitta en period till, efter det är det antagligen läge för maktskifte.
I de senaste mätningarna tyder det på att viden vänt igen. Man skall aldrig underskatta folks otrogenhet när det gäller partier, 30 % bestämde sig sista veckan förra valet.
Och bäst av all, i nästa val får jag rösta. 😛 Och det skall bli blått 😎
Laglorden wrote: Jag vet inte varför du envisas med att diskutera mig, men okej, jag har jobbat sen jag var 19 år, vilket är cirka 19 år det (shit 19 år på samma jobb... men det är skoj ) under den tiden har jag väl betalat... i direkt skatt på lönen... *gör en överslagsberäkning* kanske 3 miljoner? Vad har du själv betalat i skatt och hur hjälper det oss komma fram till en slutsats hurvida det är bra eller dåligt med Alliansens jobb-politik?
Att "pressa" folk att ta jobb innebär att göra det lönsammare att ha ett jobb än att inte ha det. Jag sätter "pressa" inom citat-tecken för att visa att det inte är frågan om att (som man lätt kan tro om man hör vissa skrika) att vi bör piskas likt Egyptens slavar som byggde pyramiderna. Bara att göra det enklare/lättare/mer lönsamt att jobba än att inte göra det.
Men det behövs balans, men jag tror vi fortfarande ligger lååååångt för mycket åt hållet att det är lättare eller inte tillräckligt jobbigt att inte jobba.
Som sagt, om det gör oss friskare, lyckligare, rikare så vad är problemet? att det är "höger"-politik?
Snittat ~37 00:-/månaden med andra ord..
Ska du prata strunt så försök iaf hålla det på en trovärdig nivå.
Själv får jag väl kontra med ~50 000:-/år i inkomstskatt i snitt de senaste 20 åren vilket skulle göra ~1 mille då.
Angående att ta jobb bara för att ha ett jobb så kan jag ju tipsa om att flitigt engagerande när man hittar ett med lägre lön än man tidigare haft resulterar i att nästa gång du blir arbetslös sjunker din A-kassa och även sjukersättning ifall det vill sej illa och du blir arbetslös eller sjuk.
Men i det stora hela anser jag dina åsikter om detta vara rena borgarflummeriet med alltför stora inslag av människoförakt och missunsamhet för att ens tas på allvar.
Finner det ens smula ironiskt att folk reagerar så häftigt över t.ex SD's politik, när vi har folk som dej som går lösa.
September 5, 2001
ilg@dd wrote: Angående att ta jobb bara för att ha ett jobb så kan jag ju tipsa om att flitigt engagerande när man hittar ett med lägre lön än man tidigare haft resulterar i att nästa gång du blir arbetslös sjunker din A-kassa och även sjukersättning ifall det vill sej illa och du blir arbetslös eller sjuk.
Men i det stora hela anser jag dina åsikter om detta vara rena borgarflummeriet med alltför stora inslag av människoförakt och missunsamhet för att ens tas på allvar.Finner det ens smula ironiskt att folk reagerar så häftigt över t.ex SD's politik, när vi har folk som dej som går lösa.
Tänk om det inte kulle bli någon nästa gång du blir arbetslös? det är ju det som är hela grejen. Skaffar man tillräckligt många nya jobb, så sätter man de som kan i arbete och därmed behöver man inte jämföra hla tiden om man bör ta jobbet pga att ens Akassa sjunker i så fall?
Visst jag erkänner att vi inte är där än, ganska långt ifrån men någonstans måste vi ju börja!?
Haha nu svamlar duväll rätt bra ändå, Borgare och SD 😀
Något som ligger närmare verkligheten är i så fall att jämföra Sverige med Lars Ohly som statsminister med Sovjet, vi vet ju alla hur det gick för dem 😀
Edhunter wrote: Tänk om det inte kulle bli någon nästa gång du blir arbetslös? det är ju det som är hela grejen. Skaffar man tillräckligt många nya jobb, så sätter man de som kan i arbete och därmed behöver man inte jämföra hla tiden om man bör ta jobbet pga att ens Akassa sjunker i så fall?
Visst jag erkänner att vi inte är där än, ganska långt ifrån men någonstans måste vi ju börja!?Haha nu svamlar duväll rätt bra ändå, Borgare och SD 😀
Något som ligger närmare verkligheten är i så fall att jämföra Sverige med Lars Ohly som statsminister med Sovjet, vi vet ju alla hur det gick för dem 😀
Fast jobb i dessa trakter är ungefär lika vanligt som att rosa elefanter flyger söderut om hösten.
September 5, 2001
http://platsbanken.arbetsforme.....(199)l(22))a(20)sp(65)sr(1)c(6EB7894C)&ps=
Har du kikat där?
4 Guest(s)