Edhunter wrote: http://platsbanken.arbetsforme.....(199)l(22))a(20)sp(65)sr(1)c(6EB7894C)&ps=
Har du kikat där?
Det som är aktuellt för min del finns här: http://platsbanken.arbetsforme.....22)k(2260))a(20)sp(65)sr(1)c(DD1E0C47)&ps=lan(22)
Jag är inne på de där sidorna ~varannan dag f.ö..
Vem tror du känner till mina hemtrakter bäst av oss?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 5, 2001
ilg@dd wrote: Det som är aktuellt för min del finns här: http://platsbanken.arbetsforme.....22)k(2260))a(20)sp(65)sr(1)c(DD1E0C47)&ps=lan(22)
Jag är inne på de där sidorna ~varannan dag f.ö..
Vem tror du känner till mina hemtrakter bäst av oss?
Det var inte det jag ville påvisa med mitt inlägg. Vem som kan dina hemtrakter är totalt ointressant för diskussionen. Ville bara visa att i Västernorrland fanns det när jag skickade inlägget 414 lediga jobb. Jag vill mao komma fram till att det finns även i glesbygden, även om det inte är att jämföra med tätorterna.
January 12, 2004
Edhunter wrote: Det var inte det jag ville påvisa med mitt inlägg. Vem som kan dina hemtrakter är totalt ointressant för diskussionen. Ville bara visa att i Västernorrland fanns det när jag skickade inlägget 414 lediga jobb. Jag vill mao komma fram till att det finns även i glesbygden, även om det inte är att jämföra med tätorterna.
har du ens en aning om vilka avstånd det är där uppe i inlandet?
August 7, 2003
ilg@dd wrote: Snittat ~37 00:-/månaden med andra ord..
Ska du prata strunt så försök iaf hålla det på en trovärdig nivå.
Själv får jag väl kontra med ~50 000:-/år i inkomstskatt i snitt de senaste 20 åren vilket skulle göra ~1 mille då.Angående att ta jobb bara för att ha ett jobb så kan jag ju tipsa om att flitigt engagerande när man hittar ett med lägre lön än man tidigare haft resulterar i att nästa gång du blir arbetslös sjunker din A-kassa och även sjukersättning ifall det vill sej illa och du blir arbetslös eller sjuk.
Men i det stora hela anser jag dina åsikter om detta vara rena borgarflummeriet med alltför stora inslag av människoförakt och missunsamhet för att ens tas på allvar.
Finner det ens smula ironiskt att folk reagerar så häftigt över t.ex SD's politik, när vi har folk som dej som går lösa.
Jag vet inte exakt vad snittet blir, jag tjänar en bit > 37' i månaden nu iaf och det senaste åren har jag jobbat rätt mycket övertid, bonus osv. Som sagt en överslagsberäkning och man betalar ju rätt mycket skatt på övertidsjobb eller ifall man tar ut semester i pengar osv osv... jag tycker inte det är så intressant och det är inte tänkt som nån slags tävling varken i vem som haft det mest jobbigt ekonomiskt i livet, vem som är äldst och när jag säger att jag vill att balansen ska förskjutas så det blir mer lönsamt/lättare osv så är det inte ett angrepp på varken dig eller Obelix eller nån annan som av olika anledningar inte kan jobba eller hitta jobb.
Det är bara det att vi, som land och folk, har och har haft ännu flera som har hamnat utanför arbetsmarknaden. Alla kan inte vara sjuka och arbetslösa. Det måste "fixas" på nåt sätt och det gör Alliansen (iaf delvis). Vänsterns motförslag går såvitt jag förstår ut på att 1) höja skatterna 2) skapa fler offentliga jobb. Jag tror inte alls på den lösningen. Dessutom 3) skapa låtsasjobb och fejkutbildningar (fast det kallas "arbetsmarknadsåtgärder" och annat.
Jag tror du läser in saker i mina inlägg som du själv tror att jag tycker, därför att du inte kan se hela bilden. Det är inte människoförakt att vilja att människor ska jobba,
Arbetslöshetsförsäkringen är tänkt vara en hmm... hur ska jag uttrycka detta... försäkring. Att ifall man har jobb och sen blir av med det, så ska man slippa lämna hus och hem och kunna leta efter en nytt jobb. Det är inte tänkt som nåt slags allmänt "försörjning- garanterad- för- alltid- medborgarlön". Då får du väl rösta på centern som iaf för några år sen hade det som förslag. Vet dock inte om de har kvar det.
Edit: Miljöpartiet verkar ha grävt upp konceptet med "medborgarlön" på senaste tiden... det kanske är mer åt ditt håll?
Laglorden wrote:
Arbetslöshetsförsäkringen är tänkt vara en hmm... hur ska jag uttrycka detta... försäkring. Att ifall man har jobb och sen blir av med det, så ska man slippa lämna hus och hem och kunna leta efter en nytt jobb. Det är inte tänkt som nåt slags allmänt "försörjning- garanterad- för- alltid- medborgarlön".
Och vem har öht påstått något i den vägen?
:bash:
"Vänsterns motförslag går såvitt jag förstår ut på att 1) höja skatterna 2) skapa fler offentliga jobb. Jag tror inte alls på den lösningen. Dessutom 3) skapa låtsasjobb och fejkutbildningar (fast det kallas "arbetsmarknadsåtgärder" och annat."
Punkt 1 och 3 där stämmer ju alldeles ypperligt in på vad alliansen håller på med för fullt idag.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 27, 2006
Det verkar vara många blåögda idealister i denna tråd, visst är det ultimata att alla jobbar, skatterna sjunker och ingen är sjuk.
Men verkligheten är inte så enkel.
Ja, det finns fuskare men långtifrån alla tillhör den gruppen.
De som drabbas av "arbetslinjen" är de som VILL men inte kan arbeta, ska dessa människor som mot sin vilja drabbats av sjukdom kastas på soptippen?
Är det rimligt att försämra ekonomin för de svagaste i samhället för att kunna sänka skatterna?
Enligt min åsikt är det jämställbart med att (vid slagsmål) sparka på de som ligger, det är inte bara fel och fegt utan också rent utsagt inhumant.
Detta kommer innebära ökad utslagning av de allra svagaste, fuskarna klarar sig då dessa är de första att lämna det sjunkande skeppet...
En annan bieffekt av denna politik är att antalet arbetsrelaterade olyckor och dödfall samt självmord sannolikt kommer stiga, detta då sjuka som egentligen inte borde arbeta trotsar signalerna och mångfaldigt ökar risken för incidenter.
Då arbetslinjen tyvärr motarbetar deltidsarbete genom försämrade villkor kommer många sjuka inte ha råd att ta ett steg i taget, istället tar man tjuren vid hornen och hoppas att man hinner halta undan när denna anfaller.
Jag förstår idén med en arbetslinje men de som bestämmer lever inte i samma värld som de denna berör, är man frisk och har 75'-120' i månadslön så behöver man inte vända på varje krona för att få allt att fungera hjälpligt.
Inte heller hjälper det att man trots otaliga förmåner också har en fallskärm som inte är av denna värld, till skillnad från a-kassans ersättning kan våra politiker välja att inte arbeta och ändå få ersättning.
Skulle dom mot all förmodan vilja arbeta så täcker man upp eventuellt lönebortfall, där ligger min syn på dubbelmoral.
Politiker skapar ett regelverk för en värld dom inte känner till, detta regelverk omfattar dock inte dom själva då de har ett eget förmånligare system.
Ett lämpligt första steg att förbättra samhället vore att se till att dom liksom vanligt folk åtminstone har samma skyldigheter och ansvar, indragna ersättningar vid vägran att ta jobb etc.
Kläm gärna åt fuskarna men inte på bekostnad av de svaga i samhället, alliansens politik för de sjuka har inte varit annat än skamlig.
November 22, 2001
MangeM wrote:
Kläm gärna åt fuskarna men inte på bekostnad av de svaga i samhället, alliansens politik för de sjuka har inte varit annat än skamlig.
Hur kommer det sig att de kommunerna med längst väntetid på vård alla socialdemokratiskt styrda? Sossarna har länge styrt landet och vården har bara blivit sämre och sämre, förklara det?
Iom att det finns så otroligt många fuskare och dessutom folk som inte förstår sitt eget bästa. Man hör gång på gång om folk som blivit sjuka, gått hemma något år och sedan gått tillbaka till samma jobb och snart är de hemma ett år igen. Det är inte fusk, men totalt fel.
February 19, 2004
MangeM wrote: Det verkar vara många blåögda idealister i denna tråd, visst är det ultimata att alla jobbar, skatterna sjunker och ingen är sjuk.
Men verkligheten är inte så enkel.
Ska vi jämföra? Världens absolut framgångsrikaste och humana länder har sett sin framgång pga liberala reformer! Ta Europa, Kina, Vietnamn, Indien, Singapore, Hong Kong, Macau, Japan, Sydkorea, USA m.fl som exempel.
(obs att tycker man att situationen är dålig i USA så har man absolut inte varit i ett fattigt land)
Verkligeheten är väldigt nära så enkel. Att det pågår extrema mängder mygel i det svenska systemet är ingen hemlighet. Och det har även varit värre förr.
En annan poäng är också vad man blir sjuk av! T ex fetmarelaterade problem ska inte finansieras av skattebetalarna. Vi vet att man blir sämre på just allt genom att äta sig fet, och detta ska inte andra behöva stå för.
De som är sjuka på riktigt och kan inte hjälpa det, t ex bruten nacke, allvarlig muskelsjukdom m.fl utgör nog en extremt minimal procent om inte promille av de sjukskrivna.
August 30, 2005
Ang wrote: Ska vi jämföra? Världens absolut framgångsrikaste och humana länder har sett sin framgång pga liberala reformer! Ta Europa, Kina, Vietnamn, Indien, Singapore, Hong Kong, Macau, Japan, Sydkorea, USA m.fl som exempel.
(obs att tycker man att situationen är dålig i USA så har man absolut inte varit i ett fattigt land)Verkligeheten är väldigt nära så enkel. Att det pågår extrema mängder mygel i det svenska systemet är ingen hemlighet. Och det har även varit värre förr.
En annan poäng är också vad man blir sjuk av! T ex fetmarelaterade problem ska inte finansieras av skattebetalarna. Vi vet att man blir sämre på just allt genom att äta sig fet, och detta ska inte andra behöva stå för.
De som är sjuka på riktigt och kan inte hjälpa det, t ex bruten nacke, allvarlig muskelsjukdom m.fl utgör nog en extremt minimal procent om inte promille av de sjukskrivna.
USA är ett rikt land + ett fattigt land åk tid själv och se alla slum områden deras synsätt är hur fel som helst. om du kommer utan för din gräddfil och ser hur många fattiga har så kommer du själv att inse hur usa är upp byggt likt moderaterna som vill göra sverge till ett USA likt land. där de rika(de själv) lever i lyx medan de som ligger ner har dubbel jobb samt är sjuka men jobbar ändå enbart för att försörja så kallade de rika. usa har några enorma klass skillnader.
du har mycket att lära om hur människor det och man kan inte enbart ut gå ifrån sig själv. enbart för du är frisk så behöver inta alla andra var det heller.
Ang wrote:
Härligt blå definition av sjukdom..
:cy:
I din värld finns inte många sjuka ser jag.
January 12, 2004
Ang wrote: De som är sjuka på riktigt och kan inte hjälpa det, t ex bruten nacke, allvarlig muskelsjukdom m.fl utgör nog en extremt minimal procent om inte promille av de sjukskrivna.
Så, är jag en parasit som lever på sjukersättning?
Jag kan räkna upp, om du vill, varför jag är sjukskriven, men det vore kul och få veta varför jag är en parasit som lever på sjukersättning.
September 5, 2001
obelix wrote: har du ens en aning om vilka avstånd det är där uppe i inlandet?
1 m i Västragötaland är la lika långt som 1 m i norrland?
Västernorrland och västra götaland ser ut att vara ungefär likvärdiga vid en snabb blick. Kanske att västernorrland är något mindre tom.
Edhunter wrote: 1 m i Västragötaland är la lika långt som 1 m i norrland?
Västernorrland och västra götaland ser ut att vara ungefär likvärdiga vid en snabb blick. Kanske att västernorrland är något mindre tom.
Och precis där blev du diskvalificerad i Sveriges geografi.
Västernorrland
Folkmängd
- Totalt: 244 196
- Invånare/km²: 11
Västra Götaland
Folkmängd
- Totalt: 1 521 895
- Invånare/km²: 64
Angående alliansens nya "sjuka" politik:
"Läkare kräks av nya sjukintygen"
De enda som förvånas torde vara alliansen och dess anhängare.
😕
January 12, 2004
Edhunter wrote: 1 m i Västragötaland är la lika långt som 1 m i norrland?
:)R
Det finns en stå uppkomiker som sa det på ett enkelt och bra sätt...
I södra delen av Sveriges så kan man mäta avstånden glasspinnar, medans vi i norr mäter i glassbunkar.
August 7, 2003
Om det vore så att mer ersättningar gjorde folk friskare så skulle jag kanske kunna vara för det (om det inte kostade för mycket), men nu är det ju tvärtom så att folk som inte jobbar BLIR sjukare (än de redan är) av att inte jobba. Så, det är inte att sparka på de som redan ligger att be dem resa på sig, tvärtom är det värre att betala dem för att ligga kvar där de redan ligger och bli sjuka.
Laglorden wrote: Om det vore så att mer ersättningar gjorde folk friskare så skulle jag kanske kunna vara för det (om det inte kostade för mycket), men nu är det ju tvärtom så att folk som inte jobbar BLIR sjukare (än de redan är) av att inte jobba. Så, det är inte att sparka på de som redan ligger att be dem resa på sig, tvärtom är det värre att betala dem för att ligga kvar där de redan ligger och bli sjuka.
Och att medellivslängden ökat markant efter arbetarrörelsens bildande och rättvisearbete har förstås passerat dej på molnfri höjd?
🙄
October 11, 2006
ilg@dd wrote: Och att medellivslängden ökat markant efter arbetarrörelsens bildande och rättvisearbete har förstås passerat dej på molnfri höjd?
🙄
Medellivslängdens ökning beror nog främst på förbättrad medicinteknink. Eller menar du att 1:a Maj demonstrationerna gör folk friskare?
3 Guest(s)