Mr. G wrote: Medellivslängdens ökning beror nog främst på förbättrad medicinteknink. Eller menar du att 1:a Maj demonstrationerna gör folk friskare?
Inte för jag vet vad du lärt dej i skolan eller av historiens gång, men kortare arbetsdagar, lediga lördagar, högre löner, MBL kanske ger dej en hint.?
Historien visar ganska tydligt att AG knappast ger ifrån sej slantar eller andra förmåner godvilligt.
Men visst, medicinteknik och en bättre hygien spelar förstås också in. Men hur fick folk tillgång till detta? Högre löner och högre krav via arbetarrörelsen spelade/spelar en stor roll till denna förbättring.(Dvs LO och SAP)
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 11, 2006
ilg@dd wrote: Inte för jag vet vad du lärt dej i skolan eller av historiens gång, men kortare arbetsdagar, lediga lördagar, högre löner, MBL kanske ger dej en hint.?
Historien visar ganska tydligt att AG knappast ger ifrån sej slantar eller andra förmåner godvilligt.
Men visst, medicinteknik och en bättre hygien spelar förstås också in. Men hur fick folk tillgång till detta? Högre löner och högre krav via arbetarrörelsen spelade/spelar en stor roll till denna förbättring.(Dvs LO och SAP)
Vad jag menade var att det berodde på bättre sjukvårds tillgänglighet (genom skattefinansierad sjukvård, sossarna att tacka) och teknik + hygien (tekniska utvecklingens förtjänst), inte dagens 1:a Maj demonstrationer. Högre löner och hälsa har jag svårt att kombinera dock.
Mr. G wrote: Vad jag menade var att det berodde på bättre sjukvårds tillgänglighet (genom skattefinansierad sjukvård, sossarna att tacka) och teknik + hygien (tekniska utvecklingens förtjänst), inte dagens 1:a Maj demonstrationer. Högre löner och hälsa har jag svårt att kombinera dock.
Tvål och andra rengöringsmedel var att betrakta som lyxartiklar för en inte så avlägsen tid sedan.. Dvs inga pengar=Taskig hygien..
Värst vad du snöat in dej på 1'a maj, är det det enda du förknippar med arbetarrörelsen eller?
:-k
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 11, 2006
ilg@dd wrote: Tvål och andra rengöringsmedel var att betrakta som lyxartiklar för en inte så avlägsen tid sedan.. Dvs inga pengar=Taskig hygien..
Det har du en poäng i.
ilg@dd wrote: Värst vad du snöat in dej på 1'a maj, är det det enda du förknippar med arbetarrörelsen eller?
:-k
Syftade på att den tiden är förbi när folk inte får sjukvård om de behöver.
Mr. G wrote: Syftade på att den tiden är förbi när folk inte får sjukvård om de behöver.
Jo, tack och lov.
Men vad tror du händer om ingen fortsätter kämpa för arbetarens rättigheter framledes?
LO tappar stadigt rejält med medlemmar och unga bryr sej inte om att engegera sej i facket öht.. Dvs facket utarmas och tappar sin styrka i förhandlingarna.. (De blå myser förstås). Hur länge kommer förmånerna i samhället finnas kvar?
October 11, 2006
ilg@dd wrote: Jo, tack och lov.
Men vad tror du händer om ingen fortsätter kämpa för arbetarens rättigheter framledes?
LO tappar stadigt rejält med medlemmar och unga bryr sej inte om att engegera sej i facket öht.. Dvs facket utarmas och tappar sin styrka i förhandlingarna.. (De blå myser förstås). Hur länge kommer förmånerna i samhället finnas kvar?
Inte så konstigt att de tappar medlemmar när de tar så tydlig politisk ställning. Enbart 50 % av LOs medlemmar röstade på S i valet. De borde sluta driva politik och ägna sig åt löneförhandligar etc. Inte konstigt att folk lämnar ett förbund med partipolitiska ställningstagande som de inte delar.
Sedan kunde de sluta med att tvinga folk in i kollektivavtal också (Salladsbaren). Om de inte tar sig i kragen och reflekterar över sina misstag är facket ett minne blott. Att bara skylla på borttagandet av skattesubventioneringen duger inte då deras medlemmar i gengäld fått 1000 kr i sänkt inkomstskatt.
Sedan får du betänka att arbetarna är i minoritet idag.
July 27, 2006
Laglorden wrote: Om det vore så att mer ersättningar gjorde folk friskare så skulle jag kanske kunna vara för det (om det inte kostade för mycket), men nu är det ju tvärtom så att folk som inte jobbar BLIR sjukare (än de redan är) av att inte jobba. Så, det är inte att sparka på de som redan ligger att be dem resa på sig, tvärtom är det värre att betala dem för att ligga kvar där de redan ligger och bli sjuka.
Det är just denna blåögdhet jag syftar på, denna tes stämmer säkert men inte för alla.
De som (felaktigt) blivit heltidssjukskrivna när de egentligen borde blivit deltidssjuksrivna är gruppen som blir sjukare, men alla de som rättmätigt är heltidssjuksrivna och oförmögna att arbeta kan INTE jobba även om dom vill.
För att nämna en del av de sjukdomar/skador som i olika stadier omöjliggör arbete: CP, MS, ALS, Alzheimers, Parkinson, (olika typer av) Dystoni, flertalet cancertyper, reumatism/fibromyalgi, KOL & Whiplash.
En person med exempelvis långt gången ALS kan inte jobba, personen kommer också bli sjukare tills dess att denna med stor sannolikhet dör i förtid.
Denna försämring tillhör sjukdomens förlopp, personen blir INTE sjukare som en orsak av att denna är sjukskriven.
Du är välkommen att be denna människa att resa sig och börja jobba för att inte belasta systemet, men jag skulle inte rekommendera dig att göra det i närheten av anhöriga...
Att sänka ersättningen för personer som denna är jämställbart med att sparka på den som ligger, det finns ingen ursäkt att en "arbetslinje" ligger till grund för ett sådant beslut.
Självklart ska de som kan jobba också återgå i arbete i den utsträckning som är möjlig, men när man går så långt att svårt sjuka behandlas som sopor så är måttet rågat.
Denna blinda syn på ekonomi och totala avsaknad av empati som regeringen uppvisat är totalt osmaklig, snart ska väl pensionärerna avlivas vid 75 för att reducera kostnaden för äldrevården...
Mr. G wrote: Inte så konstigt att de tappar medlemmar när de tar så tydlig politisk ställning. Enbart 50 % av LOs medlemmar röstade på S i valet. De borde sluta driva politik och ägna sig åt löneförhandligar etc. Inte konstigt att folk lämnar ett förbund med partipolitiska ställningstagande som de inte delar.
Sedan kunde de sluta med att tvinga folk in i kollektivavtal också (Salladsbaren). Om de inte tar sig i kragen och reflekterar över sina misstag är facket ett minne blott. Att bara skylla på borttagandet av skattesubventioneringen duger inte då deras medlemmar i gengäld fått 1000 kr i sänkt inkomstskatt.
Sedan får du betänka att arbetarna är i minoritet idag.
Ehh, nu vet jag inte om det är någon större ide' att debattera detta längre..
Anledningen till att SAP och LO är så involverade i varandra känner alla med lite historiekunskaper till.
Men bara för att underlätta lite då:
Lite om SAP.
Lite om LO.
October 11, 2006
ilg@dd wrote: Ehh, nu vet jag inte om det är någon större ide' att debattera detta längre..
Anledningen till att SAP och LO är så involverade i varandra känner alla med lite historiekunskaper till.
Men bara för att underlätta lite då: Lite om SAP.
Lite om LO.
Men de borde inse att den tiden är förbi. Annars kommer de att tappa medlemmar som inte stödjer S.
Mr. G wrote: Men de borde inse att den tiden är förbi. Annars kommer de att tappa medlemmar som inte stödjer S.
Du läste inte det jag länkade till?
SAP utan LO är ungefär som spagetti utan köttfärssås.
SAP är LO och LO är SAP typ.
October 11, 2006
ilg@dd wrote: Du läste inte det jag länkade till?
SAP utan LO är ungefär som spagetti utan köttfärssås.
SAP är LO och LO är SAP typ.
Och det borde de inte vara. Då kommer den som inte är Socialdemokrat att lämna LO, och då tappar de halva sitt medlemsantal. Knappast något positivt för dem.
Mr. G wrote: Och det borde de inte vara. Då kommer den som inte är Socialdemokrat att lämna LO, och då tappar de halva sitt medlemsantal. Knappast något positivt för dem.
Rent spontant tror jag nog att de flesta medlemmarna är medvetna om att det är en SAP-organisation dom en gång gått med som medlemmar i. Jag tror och hoppas iaf att folk i stora drag har så pass koll på läget att man vet vad LO står för.
Ser förresten att SD ökat igen, undrar hur man skall tolka det?
February 19, 2004
urk wrote: USA är ett rikt land + ett fattigt land åk tid själv och se alla slum områden deras synsätt är hur fel som helst. om du kommer utan för din gräddfil och ser hur många fattiga har så kommer du själv att inse hur usa är upp byggt likt moderaterna som vill göra sverge till ett USA likt land. där de rika(de själv) lever i lyx medan de som ligger ner har dubbel jobb samt är sjuka men jobbar ändå enbart för att försörja så kallade de rika. usa har några enorma klass skillnader.
du har mycket att lära om hur människor det och man kan inte enbart ut gå ifrån sig själv. enbart för du är frisk så behöver inta alla andra var det heller.
Intressant är däremot att jag varje gång attackerar bidragsvampyrerna men du tar alltid upp arbetarna!?
För övrigt
Dömmer du på Cops-avsnitten du har sett på TV där de åker runt i USAs vidrigaste slummområden?
Vi har nackdelen att ingen av oss har bott i USA, men däremot har jag bott i Kina och har en betydligt bättre bild på hur det skulle kunna se ut! Apropå att lära så kanske du skulle ta en liten tripp runt i världen istället för sitta bakom en datorskärm i Sverige?
Hade inte förvånat mig ett skit om medelamerikanen lever ett betydligt rikare liv än medelsvensken trots att landet har hälften så stort skattetryck men ändå jordklotets absolut största/dyraste/avancerade/kraftigaste militärmakt och rymdforskning/utveckling!
Vi måste inse att de förtidspensionerades 330miljarder/året hade gjort underverk där de hade placerats på något som inte är mat/värme/nöje/boende för några som inte gör ett skit! (Så som jag ser det så försvarar jag arbetarna i diskussionen?)
obelix wrote: Så, är jag en parasit som lever på sjukersättning?
Jag kan räkna upp, om du vill, varför jag är sjukskriven, men det vore kul och få veta varför jag är en parasit som lever på sjukersättning.
Ok varför är du sjukskriven så kan vi reda ut om du är en parasit?
October 11, 2006
ilg@dd wrote: Ser förresten att SD ökat igen, undrar hur man skall tolka det?
SD kommer in i riksdagen valet 2010 och EU-parlamentet 2009, tyvärr.
Ang wrote: Intressant är däremot att jag varje gång attackerar bidragsvampyrerna men du tar alltid upp arbetarna!?
För övrigt
Dömmer du på Cops-avsnitten du har sett på TV där de åker runt i USAs vidrigaste slummområden?Vi har nackdelen att ingen av oss har bott i USA, men däremot har jag bott i Kina och har en betydligt bättre bild på hur det skulle kunna se ut! Apropå att lära så kanske du skulle ta en liten tripp runt i världen istället för sitta bakom en datorskärm i Sverige?
Hade inte förvånat mig ett skit om medelamerikanen lever ett betydligt rikare liv än medelsvensken trots att landet har hälften så stort skattetryck men ändå jordklotets absolut största/dyraste/avancerade/kraftigaste militärmakt och rymdforskning/utveckling!
Vi måste inse att de förtidspensionerades 330miljarder/året hade gjort underverk där de hade placerats på något som inte är mat/värme/nöje/boende för några som inte gör ett skit! (Så som jag ser det så försvarar jag arbetarna i diskussionen?)
Nyfiken fråga bara..
Hur mycket har du själv bidragit med till Svenska staten sedan din mamma slutat få barnbidrag, bostadsbidrag, ev. underhåll för din existens skull? Räkna gärna bort dina studiebidrag från den summan också, sen kan du börja prata om att parasitera.
Du har inte den minsta koll på hur din egen framtid ser ut, rätt som det är kanske du ligger som en grönsak på något hem, bör du då avlivas p.g.a att du dragit in noll och intet till samhället?
*Edit*
Angående "bidragsvampyrer" och arbetare.. Det är dej inte bekant att det är mestadels "arbetare" som är tvingade och många gånger beroende av bidrag?
August 7, 2001
Ang wrote: Intressant är däremot att jag varje gång attackerar bidragsvampyrerna men du tar alltid upp arbetarna!?
För övrigt
Dömmer du på Cops-avsnitten du har sett på TV där de åker runt i USAs vidrigaste slummområden?Vi har nackdelen att ingen av oss har bott i USA, men däremot har jag bott i Kina och har en betydligt bättre bild på hur det skulle kunna se ut! Apropå att lära så kanske du skulle ta en liten tripp runt i världen istället för sitta bakom en datorskärm i Sverige?
Du säger att Ilg@dd drömmer när man ser på ett cops avsnitt. Läs lite mer om USA´s historia... varför finns det sådana slumområden i USA? Jo grov segregation. Borgarnas politik segrerar klasskikten medans sossarna arbetar för att integrera
Du kan inte räkna medel i USA eftersom det är så grov skillnad mellan klasserna där. Större delen av alla amerikaner har aldrig t.ex. semester, dom lånar sönder sin ekonomi pga att dom inte klarar av att leva The American Dream. Min släkt i USA är totalt sönderlånade allihopp och kämpar för att få ha kvar sina hus även fast alla har jobb som anses ok i USA. När dom skriver brev till oss så är det bara positivt i breven men vi vet på omvägar hur det ligger till. The american dream är bara en myt för ca 90% av befolkningen i USA.
dree wrote: Du säger att Ilg@dd drömmer när man ser på ett cops avsnitt.
Ehh, vad är cops?
Det enda cops/kops jag sett är en Svensk långfilm med den där kroknäsan som är så rolig.
😕
I övrigt har jag samma bild av USA som du har.. Har en del bekanta som tillbringat tid där.
Enligt dessa så har "medelsvensson" i Sverige det bättre än dito i USA.. I stället för skatter så är det shitloads med försäkringar du måste ordna med på egen hand.
November 27, 2003
Ang wrote: Vi har nackdelen att ingen av oss har bott i USA, men däremot har jag bott i Kina och har en betydligt bättre bild på hur det skulle kunna se ut! Apropå att lära så kanske du skulle ta en liten tripp runt i världen istället för sitta bakom en datorskärm i Sverige?
Inte helt sant, det finns läsare och besökare här som varit och bott i USA. De brukar ha speciellt mycket att säga om våra fördomar annat än att de är ganska rätt på, tyvärr ska tilläggas.
//Andreas
November 22, 2001
ilg@dd wrote: Nyfiken fråga bara..
Hur mycket har du själv bidragit med till Svenska staten sedan din mamma slutat få barnbidrag, bostadsbidrag, ev. underhåll för din existens skull? Räkna gärna bort dina studiebidrag från den summan också, sen kan du börja prata om att parasitera.
Du har inte den minsta koll på hur din egen framtid ser ut, rätt som det är kanske du ligger som en grönsak på något hem, bör du då avlivas p.g.a att du dragit in noll och intet till samhället?
*Edit*
Angående "bidragsvampyrer" och arbetare.. Det är dej inte bekant att det är mestadels "arbetare" som är tvingade och många gånger beroende av bidrag?
Det är inte vidare konstruktiv att ständigt klanka på folks ålder och säga "jag är äldre jag har rätt".
Och även de som lever på bidrag idag har fått barnbidrag osv så det känns väl inte så relevant?
2 Guest(s)