Dubbelmoral?|Page 6|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Dubbelmoral?
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1183870
March 6, 2008 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Det är inte vidare konstruktiv att ständigt klanka på folks ålder och säga "jag är äldre jag har rätt".
Och även de som lever på bidrag idag har fått barnbidrag osv så det känns väl inte så relevant?

Fullt relevant imo..
Att en som knappt blivit torr bakom öronen och inte själv gjort någon som helst nytta för samhället ska inte hålla på och hacka på andra som gjort det.
På vilket sätt skulle hans galluppstötningar vara mer konstruktiva än någon annans?
Och vad skulle det spela för roll med konstruktivitet på ett forum?

dree wrote: Dom visar massa klipp när dom griper folk i slummen i USA typ. 🙂

Ok, antagligen på någon kanal jag inte har, iofs tittar jag sällan på teven.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1183873
March 6, 2008 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Du säger alltid det ilg@dd oavsett om du vet hur gamla de är.
Kolla bara på laglorden, han var väl nästan jämngammal med dig?
Och yngre kan mycket väl ha en god bild av verkligheten, alla är inte bortskämda snorungar även om man kan tro det ibland :p

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
1183883
March 6, 2008 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Och precis där blev du diskvalificerad i Sveriges geografi.
Västernorrland
Folkmängd
- Totalt: 244 196
- Invånare/km²: 11

Västra Götaland
Folkmängd
- Totalt: 1 521 895
- Invånare/km²: 64

Angående alliansens nya "sjuka" politik:
"Läkare kräks av nya sjukintygen"
De enda som förvånas torde vara alliansen och dess anhängare.
😕

Asså, jag förstår inte riktigt ditt problem. Nu är det YTAN vi snackar, och anledningen till detta är att vi pratar att pendla till jobbet (om det är möjligt att pendla utomsockens för ett jobb). Ytan mäts inte i invånar antal...eller invånare/km2 utan helt enkelt i km2 fattar du???

Västernorrland: 21 678 km2
Västra götaland: 23 942 km2

Mao är det inte svårare att pendla till ett jobb i västernorrland än i västra götaland! ska vi ta det på ryska så kommunisterna förstår kanske???

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
1183884
March 6, 2008 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Ser nu att jag skrivit 1m i VG och NORRLANd. eftersom vi pratade om vart du , ilg@dd
, bodde så var detta unde´rförtårr VÄSTERnorrland och med andra ord INTE Lappland eller dylikt. Ber om ursäkt för detta och lovar att inte vara otydlig i fortsättningen. Iövrigt hänvisar ajg til mitt tidigare inlägg

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1183908
March 6, 2008 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

MangeM wrote: denna tes stämmer säkert men inte för alla.

Okej, så tesen stämmer alltså. Bra.

Mina tes är alltså tvådelad:
1) För mycket bidrag till för många/fel personer => fler "sjuka" samt i förlängningen => fler sjuka
2) För lite bidrag till för få/de som behöver stöd => fler sjuka

Ungefär som du skrivit. Så, precis som jag sagt, gäller det hitta en balans. Min åsikt (troligtvis inte din då?) är vi fortfarande har grym övervikt till "för mycket/lätta bidrag" sidan.

I övrigt, bra argument, synd de inte var riktade mot det som jag (eller ens Alliansen?) har föreslagit?

ilg@dd är det något tålamodskrävande diskutera med eftersom han inte (åtminstone två inlägg i rad) kan undvika komma med personangrepp och frågor som knappast har med saken att göra som hur mycket pengar man betalar i skatt, var man bor, hur gammal man är osv osv...

Tur att jag är så otroligt vuxen, tålmodig och ja... jag skulle säga vis *nickar förnumstigt* "En vis gammal man" som en kompis sagt. Nästan helt perfekt är jag nu när jag tänker efter, tror jag ska grunda en ny religion för att dela med mig av min vishet faktiskt... våra budord ska vara "Du skola aldrig stripa dina hårddiskar", "Inte mer än ett bibelbladstjockt lager med kylpasta" samt "du skola ej åtrå din grannes åsna" (det är lite snott, men jag kallar det "en klassiker" istället)

MangeM
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
1183913
March 7, 2008 - 1:45 am
sp_Permalink sp_Print

Jag glömde tyvärr en del av min text, denna tes stämmer säkert för en del men inte för alla.
Dock är problemet inte så enkelt att en strikt ekonomisk "anpassning" löser problemet, hur mycket alliansen än vill det.

För ja, deras lösning är att försämra generellt för sjuka syfte att minska sjukfrånvaro.
En universallösning på ett problem där universallösningar ej går att applicera, annat än om man lever i villfarelsen att varenda sjukskriven är simulant.
Och så dumma kan inte ens regering och riksdag vara.

Dessutom angriper man problemet från helt fel håll.
Istället för att sänka ersättning och hålla tummarna att folk blir friska så bör man spendera pengar i syfte att göra folk friska.
Även våra ministrar måste ju ha grundläggande kunskaper i ekonomi, därför förutsätter jag att dom hört talas om ord som preventiv, eller förebygga om man trivs bättre med den termen.

Exempelvis: en bil behöver service (preventiv åtgärd), tack vare utbyte av kamrem så slipper man kostnaden av ett motorhaveri.
Samma sak kan appliceras på detta problem, ta en mindre kostnad nu och undvik större kostnader framöver.
Rehabilitering kanske kostar 175.000:- för individ A, personen är nu helt sjukskriven och inkasserar denna summa årligen i ersättning.
Med rehabilitering kan personen återgå i arbete på halvtid och kostnaden halveras således.
Redan två år efter insatt åtgärd är kostnaden inarbetad, den kortsiktigt ökade kostnaden leder således till minskade kostnader på längre sikt.

Men för att detta ska fungera måste vi ha två grundläggande saker, utöver ett nytt tankesätt hos alliansen måste man också formulera en vettig plan.
Detta är inte särskilt svårt, jag kan kortfattat förklara ett vettigt system där sjuka slipper drabbas och arbetslinjen hålls aktuell.
Först och främst ska ALLA sjuka kategoriseras, det blir några hundratusen intyg att gå igenom men det är det värt.
Kategoriseringen ger inom 4 grupper.
1. Människor som kan återvända i arbete, heltid eller deltid med god utsikt för heltid.
2. Människor som sannolikt kan återvända till arbete, åtminstone på deltid.
3. Människor som troligtvis inte kan återvända i arbete men där någon form av hopp finns.
4. Människor som helt enkelt inte kan återvända till arbete.

Grupp 1 och 2 prioriteras rehabiliteringsmässigt, med rätt riktade åtgärder kan de långsiktiga kostnaderna för dessa sänkas markant.
Grupp 2 & 3 undersöks grundligare än 1 & 4, detta helt enkelt för att räta ut alla eventuella frågetecken om personens nuvarande och kommande arbetsmöjlighet.
Grupp 3 i de fall där nuvarande och kommande prognos ser dyster ut avvaktar man med, kanske kan dessa inte arbeta inom de närmaste åren men hoppet är inte ute för all framtid.
Grupp 4 är helt sonika den grupp där hoppet är ute, denna grupp som idag drabbas hårdast av ett felaktigt system och ska behandlas med respekt.

Man gör helt enkelt hundratusentals individuella behandlingsplaner, något som knappt förekommer i dagsläget trots att det är ett sådant uppenbart och logiskt alternativ.
Ersättningen kan lämnas orörd då man trots tillfälligt högre kostnader kan säkerställa att framtida utgifter komme minska, vidhåller man systemet för nytillkomna så kortas "dötiden" rejält och sjukfrånvaron minskar både i längd och mängd.

Det låter väl inte så dumt?
Att försäkringskassa och andra myndigheter samarbetar för att minska sjukdom istället för att bara administrera utbetalningar.
Att människor som blir sjuka får såväl drägliga förhållanden och snabb och effektiv vård, inte bara lämnas hängande utan åtgärd i flera års tid.
Fusket kommer minska då rehabilitering i sig själv ingalunda är en dans på rosor, likaså avskräcker ett system som granskar varje fall på riktig individbasis.
Problemet har varit ett bristfälligt system som man försöker laga med lika bristfälliga lösningar, ekonomin är sekundär när systemet i sig (oavsett styre) tillåtits vara dåligt.
Fusket är alltså inte egentligen pga. lätta bidragspengar, utan helt enkelt att det finmaskiga fiskenätet är fullt med enorma hål som man väljer att ignorera.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1183920
March 7, 2008 - 8:33 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Du säger alltid det ilg@dd oavsett om du vet hur gamla de är.
Kolla bara på laglorden, han var väl nästan jämngammal med dig?
Och yngre kan mycket väl ha en god bild av verkligheten, alla är inte bortskämda snorungar även om man kan tro det ibland :p

Jag utgår mest bara ifrån hur personen ifråga skriver och vilken koll dom har på saker och ting.
Vill man bli betraktad som "vuxen" får man banne mej försöka uttrycka sej så att det framgår som att man har åtminstone en liten smula koll på saker.
Angående Laglorden så har jag väl redan påvisat att han mentalt tycks befinna sej i tonårsnivå och även att han skarvar som en häst travar. Killen ville ju påskina att han dragit in i snitt 37-38 papp/månad de senaste 19 åren.. 3 mille i skatt under den tiden ger iaf den summan, minst.
Sen att jag går till angrepp, personliga sådana enligt vissa ser jag inte som något att haka upp sej på.. Vilket är värre? Att påstå att någon är ung, naiv och dåligt insatt i hur verkligheten fungerar och i vissa fall rätt och slätt korkade eller att kalla folk bidragsparasiter och myglare p.g.a att dom är sjukskrivna eller arbetslösa?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
1183921
March 7, 2008 - 9:08 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Jag utgår mest bara ifrån hur personen ifråga skriver och vilken koll dom har på saker och ting.
Vill man bli betraktad som "vuxen" får man banne mej försöka uttrycka sej så att det framgår som att man har åtminstone en liten smula koll på saker.
Angående Laglorden så har jag väl redan påvisat att han mentalt tycks befinna sej i tonårsnivå och även att han skarvar som en häst travar. Killen ville ju påskina att han dragit in i snitt 37-38 papp/månad de senaste 19 åren.. 3 mille i skatt under den tiden ger iaf den summan, minst.
Sen att jag går till angrepp, personliga sådana enligt vissa ser jag inte som något att haka upp sej på.. Vilket är värre? Att påstå att någon är ung, naiv och dåligt insatt i hur verkligheten fungerar och i vissa fall rätt och slätt korkade eller att kalla folk bidragsparasiter och myglare p.g.a att dom är sjukskrivna eller arbetslösa?

Visst är det värre att kolla folk myglare, men jag tycker inte du ska kalla unga och naiva bara för att de inte håller med dig. Och beroende på hur du räknar stämmer 3 miljoner ganska bra med medelinkomst (18-20 000)i 19 år omsatt till dagens penningvärde. Du betalar ju egentligen inte 30% skatt utan snarare 70%. Jag vet inte om han tänkte så, men iaf 🙂

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1183922
March 7, 2008 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Visst är det värre att kolla folk myglare, men jag tycker inte du ska kalla unga och naiva bara för att de inte håller med dig. Och beroende på hur du räknar stämmer 3 miljoner ganska bra med medelinkomst (18-20 000)i 19 år omsatt till dagens penningvärde. Du betalar ju egentligen inte 30% skatt utan snarare 70%. Jag vet inte om han tänkte så, men iaf 🙂

"jag har jobbat sen jag var 19 år, vilket är cirka 19 år det (shit 19 år på samma jobb... men det är skoj ) under den tiden har jag väl betalat... i direkt skatt på lönen... *gör en överslagsberäkning* kanske 3 miljoner?"

Detta tolkar jag som att det är ren inkomstskatt som åsyftas.
Över 15 papp/mån var hiskeligt bra betalt i mitten/slutet av 80-talet vad jag kan minnas. Själv hade jag bara 9500:- + OB när jag började jobba på fabriken nere i byn -89, det gav runt 11 500-12 000:-/Månaden före skatt och då var det ganska bra betalt.

Är någon ung och naiv och kastar sten i glashus ser jag ingen anledning till att inte påvisa det.
Ok att man är ung och stursk, men man kan aldrig veta vad framtiden bär med sej.
Sen ser jag inte det vettiga i att klanka på folk för att dom får något slags bidrag, speciellt inte när det handlar om vuxet folk som betalat skatt i många år och faktiskt har rättighet att få det i de flesta fall. Speciellt inte när man själv knappt blivit torr bakom öronen och inte betalt en spänn i skatt själv.
Men nu släpper jag detta ämne för tillfället, jag anser nog att det är skolans plikt att undervisa folk i rättigheter, skyldigheter och hur ett samhälle är uppbyggt.

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
1183923
March 7, 2008 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

70 % ???

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1183925
March 7, 2008 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

Edhunter wrote: 70 % ???

Tobaksskatt, matmoms, bensinskatt etc etc.. Skatt och moms på i princip allt i olika procentsatser.

*Edit*
Kände mej tvungen.

Json_81
Member
Medlem
1183926
March 7, 2008 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

Edhunter wrote: 70 % ???

Räknar man arbetsgivaravgifter ocvh dessutom lägger på moms osv kommer man nog ännu högre t o m.

ilg@dd wrote: "jag har jobbat sen jag var 19 år, vilket är cirka 19 år det (shit 19 år på samma jobb... men det är skoj ) under den tiden har jag väl betalat... i direkt skatt på lönen... *gör en överslagsberäkning* kanske 3 miljoner?"

Detta tolkar jag som att det är ren inkomstskatt som åsyftas.
Över 15 papp/mån var hiskeligt bra betalt i mitten/slutet av 80-talet vad jag kan minnas. Själv hade jag bara 9500:- + OB när jag började jobba på fabriken nere i byn -89, det gav runt 11 500-12 000:-/Månaden före skatt och då var det ganska bra betalt.

Är någon ung och naiv och kastar sten i glashus ser jag ingen anledning till att inte påvisa det.
Ok att man är ung och stursk, men man kan aldrig veta vad framtiden bär med sej.
Sen ser jag inte det vettiga i att klanka på folk för att dom får något slags bidrag, speciellt inte när det handlar om vuxet folk som betalat skatt i många år och faktiskt har rättighet att få det i de flesta fall. Speciellt inte när man själv knappt blivit torr bakom öronen och inte betalt en spänn i skatt själv.
Men nu släpper jag detta ämne för tillfället, jag anser nog att det är skolans plikt att undervisa folk i rättigheter, skyldigheter och hur ett samhälle är uppbyggt.

Jag skrev omräknat i dagens penningvärde.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1183927
March 7, 2008 - 9:33 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Jag skrev omräknat i dagens penningvärde.

Det gjorde inte han..

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
1183928
March 7, 2008 - 9:35 am
sp_Permalink sp_Print

Lite offtopic kanske men att dra med moms som visserligen är en skatt är lite väll att ta i lite väl mkt, eller? enklare att bara ta med inkomstskatten?

att sedan ta med arbetsgivaravgifter (som inte är en skatt utan en avgift) är ju ingenting som personen i fråga har betalt in utan det sköter arbetsgivaren

Json_81
Member
Medlem
1183929
March 7, 2008 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Det gjorde inte han..

Sant.

Laglorden
Member
Medlem
1183988
March 7, 2008 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Men orka diskutera skitsaker. Jag gjorde en överslagsberäkning.

Eftersom inte ilg@dd förstår vad det betyder är det ungefär som: "hmm, vad har det egentligen stått på deklarationsbilagan senaste åren i bruttoinkomst... då kanske det blir typ så mycket i genomsnitt". Okej, multiplicera med 10 (50% av 20) dra ifrån litegrann så det blir 19.

Jag har inte ringt till skattemyndigheten och gjort en grundlig utredning av varje krona. Jag har inte en räknare där det står "just nu har du betalat x kronor i skatt" som jag kollar på varenda dag.

Det är möjligt jag skulle multiplicerat med .43 eller räknat med lite mindre. Det kanske är 2.5 miljoner eller 3.2 eller men jag trodde det inte var så effing noga och att jag skulle bli beskylld för att vara en lögnare pga det.

Jag har inte likt ilg@dd samtliga skattetabeller för de senaste 20 åren uppklistrade på väggen hemma. Är 37' per månad uträknat med 12,2 månadslöner eller 12? Är bonus med där? uttagen sem. ersättning? (tror jag i snitt tog ut 2 veckors sem/år de första 10 åren jag jobbade)

Om jag skulle räkna rakt av med nån som tjänat 37'/ månad i 20 år så skulle jag få att den personen betalat: ( 37 * 12,2 * 20 ) * 50% = 4,5 mille i skatt?

Baklängesräknat skulle min medelinkomst för att ha betalat 3 mille i skatt vara 6 miljoner brutto / 12.2 / 19 = 25.884:-/mån

Kanske är rätt, jag vet inte 3 mille är nog en bättre gissning än 2 eller 4 iaf.

Laglorden
Member
Medlem
1183990
March 7, 2008 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Omräknat i dagens penningvärde blir det säkert 4, med arbetsavgifter minst 5, med moms säkert 6 och med andra skatter kanske 9? Detta är naturligtvis en oerhört exakt beräkning av när jag säger 9 miljoner menar jag 9.000.000,00 precis på öret.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1183991
March 7, 2008 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Men orka diskutera skitsaker. Jag gjorde en överslagsberäkning.

Eftersom inte ilg@dd förstår vad det betyder är det ungefär som: "hmm, vad har det egentligen stått på deklarationsbilagan senaste åren i bruttoinkomst... då kanske det blir typ så mycket i genomsnitt". Okej, multiplicera med 10 (50% av 20) dra ifrån litegrann så det blir 19.

Jag har inte ringt till skattemyndigheten och gjort en grundlig utredning av varje krona. Jag har inte en räknare där det står "just nu har du betalat x kronor i skatt" som jag kollar på varenda dag.

Det är möjligt jag skulle multiplicerat med .43 eller räknat med lite mindre. Det kanske är 2.5 miljoner eller 3.2 eller men jag trodde det inte var så effing noga och att jag skulle bli beskylld för att vara en lögnare pga det.

Jag har inte likt ilg@dd samtliga skattetabeller för de senaste 20 åren uppklistrade på väggen hemma. Är 37' per månad uträknat med 12,2 månadslöner eller 12? Är bonus med där? uttagen sem. ersättning? (tror jag i snitt tog ut 2 veckors sem/år de första 10 åren jag jobbade)

Om jag skulle räkna rakt av med nån som tjänat 37'/ månad i 20 år så skulle jag få att den personen betalat: ( 37 * 12,2 * 20 ) * 50% = 4,5 mille i skatt?

Baklängesräknat skulle min medelinkomst för att ha betalat 3 mille i skatt vara 6 miljoner brutto / 12.2 / 19 = 25.884:-/mån

Kanske är rätt, jag vet inte 3 mille är nog en bättre gissning än 2 eller 4 iaf.

:roflmao:
Det där var nog den lamaste mattflykten jag skådat någonsin..

Laglorden
Member
Medlem
1183997
March 7, 2008 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: :roflmao:
Det där var nog den lamaste mattflykten jag skådat någonsin..

Du har lämnat mattan, lokalen samt närmaste staden nångång för länge länge sen, svingades ditt träsvärd mot motståndare du hallucinerat fram. Eftersom du tror att det är folks lön, ålder eller nåt annat som är det viktiga att diskutera. Du står nånstans i grannkommunen på en alldeles egen matta med huvudet uppkört långt upp i arselet och tror du "vunnit". Hoppas du har det bekvämt.

Mangeman, ja det är (nånting åt det hållet) som det borde fungera och det är nog så det är tänkt fungera redan nu på pappret iaf? Jag tror dock att problemet är hur du ska hantera folket i grupp 2&3 som du säger. Hur ska du undvika framstå som "hjärtlös" och "oempatisk" om någon som du faktiskt klassificerat som kunna återvända till arbete säger att han/hon inte kan det och dessutom kanske tom kan visa läkerintyg skrivet på det? Du har "din egen" läkare som säger "enligt vad jag kan se kan personen gå tillbaka till jobbet". Det finns en massa tråkiga gränsdragningskonflikter...

Livet och samhället är självklart mycket mycket mer komplicerat. Du har nu tagit ett steg närmare att lösa själva problemet. Du tycker det finns ett problem? Det gör knappast "vänstern".

Säg såhär, vi har en bild långt upp. Den som egentligen regering och riksdag ska besluta om. Problem: "Det är för många som är sjuka", lösning: "minska sjukfrånvaron genom att strama upp systemen" typ. Det är deras lösning, enligt vänstern har vi inga problem.

Sen har vi det som myndigheterna ska göra, implementera det, kanske bland annat med din metod, sen är det den enskilda kontakten med de sjuka.

Varje gång man tar ett steg närmare "verkligheten" blir den mer och mer komplex. Tyvärr. Det finns inga "universal-lösningar" (så klart) men man måste bygga de grundläggande strukturerna för att ens ha en chans att komma åt problemen. En sak är säker, vad som INTE funkar är att slänga pengar på det. Det är som försöka trampa snabbare när kedjan är av och det man först måste göra är att erkänna det finns ett problem, varför ska man överhuvudtaget annars göra något?

Anledningen till att det finns ett problem är att man använt sjukförsäkringen till att "gömma undan" människor så de inte syns i arbetslöshetsstatistiken och för att slippa göra något av det du säger.

Det är värre än att sparka på människor som redan ligger. Det är som att leta upp de som ser svagast ut, sparka ned dem och pissa på dem och sedan säga -"Du hade ändå aldrig klarat dig, så var jävligt glad vi 'tog hand' om dig och våga inte resa på dig, ligg kvar och bli riktigt sjuk annars får du inga pengar."

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1184043
March 7, 2008 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Du har lämnat mattan, lokalen samt närmaste staden nångång för länge länge sen, svingades ditt träsvärd mot motståndare du hallucinerat fram. Eftersom du tror att det är folks lön, ålder eller nåt annat som är det viktiga att diskutera. Du står nånstans i grannkommunen på en alldeles egen matta med huvudet uppkört långt upp i arselet och tror du "vunnit". Hoppas du har det bekvämt.

Det här var det bästa jag läst på länge. Hoppas bara man inte blir beskylld för att vara för ung för att tycka saker. 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 368
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL