November 27, 2003
Dani wrote: Sverige har aldrig mått så bra som nu, kändes mest som lågkonjunktur från år 2000. Då var det sossarna som styrde och åt ******* gick det. Bävar inför ett regeringsskifte vilket troligtvis kommer att ske.
Bidragen minskar, och låt det fortsätta så. Jag vill inte betala för alla meningslösa människor som utnyttjar systemet. Förbannad blir man minst sagt :arg:.
Det lilla du bidragit med hittills behöver du knappast oroa dig för 😉
Du har med största sannolikhet kostat betydligt mer än du bidragit med än så länge. 😉
//Andreas
Dani wrote: Sverige har aldrig mått så bra som nu, kändes mest som lågkonjunktur från år 2000. Då var det sossarna som styrde och åt ******* gick det. Bävar inför ett regeringsskifte vilket troligtvis kommer att ske.
Bidragen minskar, och låt det fortsätta så. Jag vill inte betala för alla meningslösa människor som utnyttjar systemet. Förbannad blir man minst sagt :arg:.
Ursäkta att jag ruckar lite i ditt Utopia, men att bidragsutbetalningar minskar (Vilket jag inte tror stämmer f.ö. om man ser det i ett längre perspektiv är en mandatperiod.) innebär inte per automatik att landet mår bra.
Sverige har mått betydligt bättre än nu, men då var du nog inte läskunnig och medveten om saker och ting som utspelade sej utanför din spjälsäng kan jag tänka mej.
Jag har en stark misstanke om att jag personligen var med och finansierade ditt barnbidrag och studiebidrag, din mammas bostadsbidrag och även din skolgång, och det utan att klaga eftersom jag inte är egoistiskt blå.
Hur är det själv med bidragstagandet? För jag kan väl inte tro att du utnyttjar subventionerna och högkostnadsskyddet på dina mediciner etc för din diabetes t.ex?
🙄
Delph1 wrote: Det lilla du bidragit med hittills behöver du knappast oroa dig för 😉
Du har med största sannolikhet kostat betydligt mer än du bidragit med än så länge. 😉//Andreas
Se upp, när jag skriver så där brukar det bli ett jäkla liv på ungdomarna.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 17, 2004
ilg@dd wrote: Ursäkta att jag ruckar lite i ditt Utopia, men att bidragsutbetalningar minskar (Vilket jag inte tror stämmer f.ö. om man ser det i ett längre perspektiv är en mandatperiod.) innebär inte per automatik att landet mår bra.
Sverige har mått betydligt bättre än nu, men då var du nog inte läskunnig och medveten om saker och ting som utspelade sej utanför din spjälsäng kan jag tänka mej.
Jag har en stark misstanke om att jag personligen var med och finansierade ditt barnbidrag och studiebidrag, din mammas bostadsbidrag och även din skolgång, och det utan att klaga eftersom jag inte är egoistiskt blå.
Hur är det själv med bidragstagandet? För jag kan väl inte tro att du utnyttjar subventionerna och högkostnadsskyddet på dina mediciner etc för din diabetes t.ex?
Jag utnyttjar inte högkostnadsskyddet då jag aldrig kommer upp i dom summorna. Tycker det är fantastiskt trevligt att få gratis medicin för min sjukdom. Det är sånt skatten ska gå till, då känns det OK att betala skatt. Men när jag hör rövarhistorier om människor som utnyttjar bidragssystemet till fullo, då blir jag purken. Och sen att sossarna förespråkar bidragssystemet i samhället gör mig än mer purken (purken x 2). Till skillnad mot de röda jobbar de blå för att minska bidragen och öka arbetstillfällena i landet, den ideologin gillar jag :).
November 27, 2003
Dani wrote: Men när jag hör rövarhistorier om människor som utnyttjar bidragssystemet till fullo, då blir jag purken.
Det blri vi alla. Parasiter är den lägsta formen av liv.
Och sen att sossarna förespråkar bidragssystemet i samhället gör mig än mer purken (purken x 2). Till skillnad mot de röda jobbar de blå för att minska bidragen och öka arbetstillfällena i landet, den ideologin gillar jag :).
Fast det är ju knappast bidragen som är problemet utan att folk utnyttjar dom. En större och bättre kontroll på bidragen är ju vad som behövs.
//Andreas
Hulto wrote: Att man fått barnbidrag betyder ju ingenting...
Så man ska betala en viss summa pengar för att du ska respektera ens åsikter?
I mina ögon är barnbidraget ett smått galet påfund enär det inte ens är behovsprövat, men till syvende och sist är det också ett bidrag vilket många här gapar om är fult och parasiterande.
Jag förstår mycket väl att du vill negligera det faktumet och inte skjuta dej själv i foten.
Vad det gäller diskussioner om samhällsekonomi blir det lite mer stuns i inläggen ifall du själv föregått med gott exempel, ja.
Finner det mest bara patetiskt när skolungdom börjar raljera över bidragsfusk mm, enär man inte betalt en spänn i skatt själva.
Fusket är för övrigt inte så utbrett som alliansen och vissa deltagare här på forumet vill göra gällande. Föräldrapenningen t.ex, där det nu visat sej att "fusket" bara var ~1/3 av alliansens skräckpropagandasiffror.
Dani wrote: Jag utnyttjar inte högkostnadsskyddet då jag aldrig kommer upp i dom summorna. Tycker det är fantastiskt trevligt att få gratis medicin för min sjukdom. Det är sånt skatten ska gå till, då känns det OK att betala skatt. Men när jag hör rövarhistorier om människor som utnyttjar bidragssystemet till fullo, då blir jag purken. Och sen att sossarna förespråkar bidragssystemet i samhället gör mig än mer purken (purken x 2). Till skillnad mot de röda jobbar de blå för att minska bidragen och öka arbetstillfällena i landet, den ideologin gillar jag :).
Aha, gratis medicin till dej är helt ok, men att folk som är sjuka eller arbetslösa ska skylla sej själva och ej få några bidrag?
En släng av narcissism månne, eller är du bara cynisk av födsel och ohejdad vana?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 27, 2003
ilg@dd wrote: Fusket är för övrigt inte så utbrett som alliansen och vissa deltagare här på forumet vill göra gällande. Föräldrapenningen t.ex, där det nu visat sej att "fusket" bara var ~1/3 av alliansens skräckpropagandasiffror.
Att de blåe överdrev är nog ingen förvånad över, men det som de röde verkligen förlorade på var nog när Persson försökte stå rakryggad och säga raka motsatsen, att fusket mer eller mindre inte fanns. Det om något var korkat och det lär ha kostat.
Att sen de blå överdrev å det grövsta spelar nog mindre roll då eftersom de åtminstone erkänner problemet.
Fusk finns, och det är vidrigt, men det ska inte gå ut över de svaga och de som behöver det. De blåe håller på med kollektiv bestraffning och sist jag kollade, fick man inte göra sådant.
//Andreas
Delph1 wrote: Att de blåe överdrev är nog ingen förvånad över, men det som de röde verkligen förlorade på var nog när Persson försökte stå rakryggad och säga raka motsatsen, att fusket mer eller mindre inte fanns. Det om något var korkat och det lär ha kostat.
Att sen de blå överdrev å det grövsta spelar nog mindre roll då eftersom de åtminstone erkänner problemet.Fusk finns, och det är vidrigt, men det ska inte gå ut över de svaga och de som behöver det. De blåe håller på med kollektiv bestraffning och sist jag kollade, fick man inte göra sådant.
//Andreas
Näe, nu stoppar vi litegrann här..
Det är FK själva som står för vad som skrivs i artikeln jag länkade till, inte "alliansen".
Mej veterligen har alliansen inte ens kommenterat undersökningen ännu.
Sen blir jag lite fundersam över dina rader:
"Persson försökte stå rakryggad och säga raka motsatsen, att fusket mer eller mindre inte fanns."
Varifrån har du fått det?
Vad jag såg/hörde och har hört mest hela tiden från vänsterhåll så har man inte utttalat sej på det viset och jag kan säga att jag följde valdebatterna ganska idogt. (Vilket jag alltid gör)
Har du något som bekräftar det påståendet?
Persson och Ohly har vad jag erfar aldrig hävdat att fusket inte finns, tvärtom, men att det inte är i närheten av alliansens siffror och att det inte var något större problem för statskassan. Det börjar nu visa sej att dom hade rätt också.
February 19, 2004
obelix wrote: Nu ska vi se, är jag månne en parasit eller inte?
Jag har ett odiagnostiserat fel i ryggen som har gjort att de senaste 5 åren så kan jag sova max 2-3h per gång.
Jag klarar av att gå ca 10 minuter innan ryggen krampar ihop och låser sig.
Jag kan sitta i en halvtimme som normalt folk innan jag får så ont att jag knappt vet vad jag heter.
Jag har ett vänsterben som jag fick en 30 cm lång blodpropp i, jag fick proppen i september, men jag kan inte använda mitt vänsterben normalt än, jag har känselbortfall och lite annat skit som gör att jag inte kan gå eller sitta för länge.
Jag har en sjukdom som heter Wegeners Granulomatos som bla innebär att kropen angriper sig själv vilket medför att alla organ som har fina blodkärl attackeras, som ett par exempel kan jag nämna att mina njurar vill lägga av med jämna mellanrum, mina ögon är ljuskänsliga och mina leder är svullna och ömma.
Jag har Tinnitus som gör att jag har ett extremt kontrollbehov av min omgivning när det gäller ljud.
Detta har även gjort mig extremt ljudkänslig.
Ok jag ger min åsikt om detta iaf.
Anledningar som ljuskänslig/ljudkänslig är ingen anledning till att inte arbeta! Ont i ryggen och annat liknande brukar ligga i listan "skitsnack", men däremot så har läst lite om Wegener's granulomatosis:
Det som skulle inte göra dig arbetsförmögen är som du också nämnde att din kropp (som attackerar sig själv) kan orsaka rejäla skador. Beroende på hur svårt fall man har så är kan sjukdomen bli extremt dödlig!
Ja, du har all rätt till förtidspensionering om det är sjukdomen som orsakar t ex ryggproblemet, blodproppen m.m
Men hur stor andel av de förtidspensionerade besitter en sån här sjukdom?
Denna finns hos tio personer på en miljon. D vs i Sverige finns det skulle det enligt undersökningen finnas omkring 90st med denna sortens sjukdom. Om vi sedan bara fantisera lite om hur många till liknande sjukdomar det finns så kommer vi kanske upp i tusentals men inte hundratusentals!
*edit
Sökte också på om den var fetmarelaterad då fetmarelaterade sjukdomar har man givit sig själv, men det verkar den inte vara.
D vs du är isf ett exemplariskt exempel på en som förtjänar en förtidspensionering! Men som sakt, sjukdomen utgör inte procent, och om 5000 människor hade liknande sjukdom i Sverige så skulle de endast utgöra 1% av de förtidspensionerade!
November 27, 2003
ilg@dd wrote: Näe, nu stoppar vi litegrann här..
Det är FK själva som står för vad som skrivs i artikeln jag länkade till, inte "alliansen".
Mej veterligen har alliansen inte ens kommenterat undersökningen ännu.
Det har jag inte sagt något om. Det stämmer och de blå bör skämmas.
Sen blir jag lite fundersam över dina rader:
"Persson försökte stå rakryggad och säga raka motsatsen, att fusket mer eller mindre inte fanns."
Varifrån har du fått det?
Vad jag såg/hörde och har hört mest hela tiden från vänsterhåll så har man inte utttalat sej på det viset och jag kan säga att jag följde valdebatterna ganska idogt. (Vilket jag alltid gör)
Har du något som bekräftar det påståendet?
Persson och Ohly har vad jag erfar aldrig hävdat att fusket inte finns, tvärtom, men att det inte är i närheten av alliansens siffror och att det inte var något större problem för statskassan. Det börjar nu visa sej att dom hade rätt också.
Jag tog kanske i, men just de att de tjatade emot så hårt när de blå ville få det att se ut som varannan sjukskriven är en parasit så framstod det precis som att de inte villa känna av problemet, det fanns inte och det behövdes inte göra något. Det var inte vad svenska folket ville höra. Blå ville göra något, om än alldeles för mycket, men de ville åtminstone göra något.
//Andreas
November 27, 2003
Ang wrote: Anledningar som ljuskänslig/ljudkänslig är ingen anledning till att inte arbeta! Ont i ryggen och annat liknande brukar ligga i listan "skitsnack",
Tinnitus och ljuskänslighet är ett helvete att leva med, men visst går det bra att arbeta för det så länge arbetsmiljön är anpassad till det. Hur många arbetsgivare gör den uppoffringen? Någonstans i landet noll till ingen.
Ryggproblem är enkelt undersöka och verifiera. Du tor verkligen folk går till stora längder för att slippa arbeta när de skulle få ett bättre liv av att arbeta? Både fyssikt och psykiskt. Människor mår i regel dåligt av att gå utan jobb om du inte visste det... Det är inte så att de lever lyxliv på bidrag.
//Andreas
December 24, 2002
Kan hålla med Ang en aning,
Har själv tinnitus och har bara 60% hörsel på ena örat.. Efter att jag råkat ut för något som kalla sudden deafness (plötslig dövhet) Man vet int eriktigt bad det beror på, men det kan vara t ex en blodpropp i örat eller en liten tumör..
Var sjukskriven ett tag för att vila örat och se om det ev kunde läka.. Men efter 2 veckor minskar chanserna betydligt med att få tillbaka hörseln. Så då var det ingen ide att vara hemma längre.
Eftersom jag råkat ut för detta, kan jag ganska mycket om hur örat fungerar och vad som är farligt osv.
Är man på en arbetsplats där ljudnivån är hög SKA man enligt lag antingen använda hörselskydd eller göra andra åtgärder för att sänka ljudnivån. Det är arbetsgivarens skyldighet!
Ljudkänslighet, det finns egentligen inget som heter så. Det beror på hur man är van att använda sina öron. Jag använde öronproppar än längre period på mitt vänsteröra (det felande örat). Blev därför ljudkänslig på det örat. Örat var inte van med höga ljud och jag fick väldigt ont. Insåg då (efter samråd med läkare) att det är öronpropparnas fel. Jag hade helt enkelt vant örat att JAG skyddar örat så örat inte behöver skydda sig själv mot höga ljud.
Om man drabbats av "ljudkänslighet" Måste man alltså vänja örat vid ljud igen. Annars kommer man få leva med det resten av livet..
Tinnitus, självklrt är det ett helvette att ha det, vissa perioder är det svårare att sova. Men kom igen! Man mår ju inte bättre av att stanna hemma, snarare tvärtom. Och man behöver ju inte börja jobba som byggjobbare eller musiklärare..
EDIT: Kan tilläggas att jag INTE gillar alliansen politik och anser att är man sjuk ska man inte trackaseras för det. Dock gillar jag inte biddragsfuskare. Men anser inte att man ska gå så hårt på dessa så att det drabbar dom som är sjuka!
February 19, 2004
Delph1 wrote: Tinnitus och ljuskänslighet är ett h*****e att leva med, men visst går det bra att arbeta för det så länge arbetsmiljön är anpassad till det. Hur många arbetsgivare gör den uppoffringen? Någonstans i landet noll till ingen.
Ryggproblem är enkelt undersöka och verifiera. Du tor verkligen folk går till stora längder för att slippa arbeta när de skulle få ett bättre liv av att arbeta? Både fyssikt och psykiskt. Människor mår i regel dåligt av att gå utan jobb om du inte visste det... Det är inte så att de lever lyxliv på bidrag.
//Andreas
Pansarvagnarna och vapnen i min militäratjänstergöring var inte tysta. D vs jag gick runt med öronproppar dygnet runt i 6 månader.
Samma visa med ljuskänslighet. Öronproppar och solglasögon kostar inte ett skit är ingen som helst anledning till att kosta samhället 30 000kr i månaden!
Samma sak med ryggproblem. Busenkelt att förebygga!
Men att tror att människor inte myglar när vi har sjukvård i världsklass och världens sjukaste befolkning kan inte klassas annat än idioti?
*edit
Vi vet nog alla människor som gör allt för att inte jobba.
February 17, 2004
Delph1 wrote: Fast det är ju knappast bidragen som är problemet utan att folk utnyttjar dom. En större och bättre kontroll på bidragen är ju vad som behövs.
//Andreas
Håller med! Den känslan fick jag inte när sossarna styrde. Känns som de blå har tuffat till det på bidragsfronten. Och bättre bör det bli.
ilg@dd wrote:
Aha, gratis medicin till dej är helt ok, men att folk som är sjuka eller arbetslösa ska skylla sej själva och ej få några bidrag?
En släng av narcissism månne, eller är du bara cynisk av födsel och ohejdad vana?
App app håll i hästarna! Alltså min sjukdom kan jag inte göra nåt åt och medicin måste jag ha annars är jag dead meat. Därför har de inte kostnadsbelagt diabetesmedicin (men det har varit uppe på tapeten flera ggr). Om vi ser på socialbidrag och arbetslöshetskassa så kan du ju alltid påverka din situation. Anstränger du dig så kan du ju alltid få ett jobb. Får vi nolltstatistik för bidragen, dvs inga fuskare, då är vi i samma situation som för kostnadsfri medicin. Då ser jag inga problem med att dela ut bidrag.
Jag kan aldrig bli frisk. Skulle det vara tex 20% av diabetikerna som utnyttjade medicinen för egen ek vinning, ja då är det lämpligt att kostnadsbelägga medicinen.
November 27, 2003
Ang wrote: Pansarvagnarna och vapnen i min militäratjänstergöring var inte tysta. D vs jag gick runt med öronproppar dygnet runt i 6 månader.
Samma visa med ljuskänslighet. Öronproppar och solglasögon kostar inte ett skit är ingen som helst anledning till att kosta samhället 30 000kr i månaden!
Se inlägget ovan om ljudkänslighet. Det finns bara inte. Tinnitus som jag nämnde är något helt annat.
Ljuskänslighet så trodde jag inte du pratade om ögonen utan huden, så då blir det en annan sak. Och då kan jag hålla med om att det är ett dåligt argument för att inte jobba, men jag har aldrig varit med om riktig ljuskänlighet som inte berott av någon värre sjukdom, Graves sjukdom eller liknande. Det är extremt ovanligt dock och har ganska många fler symptom ska uppvisas.
Samma sak med ryggproblem. Busenkelt att förebygga!
Idag ja, men de som har problemen har många jobbat inom vården eller den tunga industrin innan långt innan god ergonomi m.m. kom på tal.
Folk som jobbar idag och får problem med ryggen bör definitivt ha fått den utbildningen , och har man själv förstört ryggen genom att inte lyssna är det givetvis fel att vi ska stå för det.
Men att tror att människor inte myglar när vi har sjukvård i världsklass och världens sjukaste befolkning kan inte klassas annat än idioti?
*edit
Vi vet nog alla människor som gör allt för att inte jobba.
Givetvis finns det fuskare, men det som de blå försöker med är helt åt skogen eftersom det visat sig att deras påhittade siffror varit grovt överdrivna. Man kan inte fortsätta driva samma politik efter att man blivit överbevisad.
Jag har bara hört om dom från andra. Jag har ingen direkt relation med någon som aktivt fuskar för att få gå sjukskriven. De som är eller varit sjukskrivna har aktivt arbeta för att få komma tillbaka i arbete för att de hatar att gå hemma med inget att göra.
//Andreas
February 19, 2004
Se inlägget ovan om ljudkänslighet. Det finns bara inte. Tinnitus som jag nämnde är något helt annat.
Ljuskänslighet så trodde jag inte du pratade om ögonen utan huden, så då blir det en annan sak. Och då kan jag hålla med om att det är ett dåligt argument för att inte jobba, men jag har aldrig varit med om riktig ljuskänlighet som inte berott av någon värre sjukdom, Graves sjukdom eller liknande. Det är extremt ovanligt dock och har ganska många fler symptom ska uppvisas.
Förstår inte riktigt vad du vill komma med det första, men iaf. Om nu ljuskännslighet är en bieffekt av någon sjukdom så är det isf den det ska komma på tal om.
Angående ryggen:
Jo utbildning är alltid bra, men jag vågar gissa att de flesta känner till att träna man sina muskler så blir de starkare?
delph1 wrote: Givetvis finns det fuskare, men det som de blå försöker med är helt åt skogen eftersom det visat sig att deras påhittade siffror varit grovt överdrivna. Man kan inte fortsätta driva samma politik efter att man blivit överbevisad.
Vilka siffror? Var är man överbevisad?
delph1 wrote: Jag har bara hört om dom från andra. Jag har ingen direkt relation med någon som aktivt fuskar för att få gå sjukskriven. De som är eller varit sjukskrivna har aktivt arbeta för att få komma tillbaka i arbete för att de hatar att gå hemma med inget att göra.
Jag har hört talas om en förtidspensionerad, förutom Obelix nu kanske, som har varit ärligt förtidspensionerad.
När jag bodde hemma ringde alltid morsans överfeta fd arbetskompis (sjukskriven i tre år) för att spela golf! En annan kvinna (frisör) var långtidssjukskriven för att hon hade "ont" i foten och kunde inte fortsätta arbeta. En tredje kvinna sa att hon hade ont i ryggen (den är så satans vanlig verkar det som), men då frågade jag om kontorsjobb men det gick inte för hon sa att hon hade för stor skuld för att landstinget att anställa henne. (Givetvis tog jag reda på hur det låg till och kontakta personalansvarig. Det var givetvis en lögn) Hon gick hemma, kolla på TV, städade huset och gick med hundarna.
Ytterliggare en som jag "känner" ganska nära har varit länge förtidspensionerad, 40 då, 50 idag och har aldrig arbetat!! Men att gå med hunden och sitta och kolla på TV var gång man kommer över är helt ok. Nu ska hon operera sig för höfterna har blivit svaga eftersom att hon alltid har legat hemma och därmed har musklerna förtvinat pga minimal träning. Dock slutar inte sagan, en annans kompis mamma är långtidssjukskriven men jag vet inte om hon har "lyckats" att förtidspensionera sig. Anledning var att hon "mådde dåligt" tror jag.
Även en annans morsa som jag kände har aldrig arbetat. (Kunde dock inte förtidspensionera sig tror jag för att hon aldrig har arbetat!) Var väldigt överviktig och till slut tog fetman kontrollen och tog nästan livet av människan! Sjukvården = svindyr, kanske till priset av en hel jävla gymnasieskola för någon som aldrig har orkat arbeta, pallade inte ta vara på sig själv och åt sig nästan till döds! Även en fd "kompis" levde så länge denne kunde på bidragen!
Jo visst fan finns det myglare. Och att dömma på hur många oärliga och ärliga jag har mött/hört om så ser det helt förjävligt ut!
Men det stämmer väldigt bra med siffrorna "sjukast befolkning, bland den bästa arbetsmiljön/sjukvården".
November 27, 2003
Ang wrote: Förstår inte riktigt vad du vill komma med det första, men iaf. Om nu ljuskännslighet är en bieffekt av någon sjukdom så är det isf den det ska komma på tal om.
Precis det jag menar, men också att det finns flera typer av ljuskänslighet. Den jag pratade om var menat handla om hudens känsliget, inte ögonen som du verkade prata om.
Angående ryggen:
Jo utbildning är alltid bra, men jag vågar gissa att de flesta känner till att träna man sina muskler så blir de starkare?
Vilket bevisar att du inte fått någon ergonomitubildning. Lyfter du fel spelar det ingen roll hur mycket musklar du har. Du kommer skada ryggen oavsett.
Vilka siffror? Var är man överbevisad?
Ja ta de den länken som postats tidigare här i tråden:
http://www.expressen.se/nyhete.....apenningen
Allt tyder på att de överdrivit andra siffror också.
*lång text*.
Jag har aldrig förnekat att det finns fuskare, bara att siffran är överdriven.
Det beror på att vi kommer från väldigt olika bakgrunder antar jag. I mina föräldrars umgänge var ett arbete något man såg fram emot, inget man flydde ifrån. Vi är alla färgade av vår omgivning.
//Andreas
February 19, 2004
delph1 wrote: Vilket bevisar att du inte fått någon ergonomitubildning. Lyfter du fel spelar det ingen roll hur mycket musklar du har. Du kommer skada ryggen oavsett.
"Inte fått någon ergonomi"utbilding... snarare märks vem som satt hemma vid datorn när någon annan kröp i skogen.
Bara i skogen bodde jag 15 veckor. Min utrustning vägde 25-35kg som jag aldrig fick ta av mig och vi tränade över 12 timmar om dagen. Jag väger egentligen 74kg vägde då 100kg. Mycket av träningen tränade vi med varandra på ryggen, eller bar utrustning som vägde ytterliggare 12kg.
Jag har aldrig varit så stark och frisk som då. Kunde inte få träningsverk och hade någon innåthelvetes stamina! Man hade en stark kännsla av det fanns nästan inget som kunde skada en!
Men angående utbildning så kan du nog lista ut att det fanns en.
delph1 wrote: Ja ta de den länken som postats tidigare här i tråden:
http://www.expressen.se/nyhete.....apenningenAllt tyder på att de överdrivit andra siffror också.
""Allt" tyder på att de har överdrivit andra siffror också."
Vad är "allt"? Att de hade fel siffror på föräldrarpenningen som inte har med sjukvård/förtidspensioneringen att göra?
Snälla ta inte min tid med falska påstående! Vad vill du försöka bevisa med något sånt?
Jag har aldrig förnekat att det finns fuskare, bara att siffran är överdriven.
Det beror på att vi kommer från väldigt olika bakgrunder antar jag. I mina föräldrars umgänge var ett arbete något man såg fram emot, inget man flydde ifrån. Vi är alla färgade av vår omgivning.
Ett ganska starkt argument är tex "Hur kan Sverige med arbetsmiljö/sjukvård i toppklass ha en sån sjuk befolkning?" De är de enda siffror vi har, och de talar ju starkt emot argumentet att mygel inte pågår i stor skala!
Ett argument som "men människor vill arbeta" talar iofs för majoriteten då den arbetsförda befolkningen är större, men argumentet säger absolut ingenting eller snarare ur ett perspektiv emot siffrorna helt totalt!
Om du ska övertyga mig måste du ha ett argument som väger starkare än "sjukast befolkning, bäst sjukvård/arbetsmiljö". Hittills väger argumenten inget alls!
Hade vi fått lite siffror så hade vi kunnat börja diskutera på riktigt, eller siffror som står som motargument mot mig! Annars så är diskussionen helt onödig för min del.
November 27, 2003
Ang wrote: "Inte fått någon ergonomi"utbilding... snarare märks vem som satt hemma vid datorn när någon annan kröp i skogen.
Bara i skogen bodde jag 15 veckor. Min utrustning vägde 25-35kg som jag aldrig fick ta av mig och vi tränade över 12 timmar om dagen. Jag väger egentligen 74kg vägde då 100kg. Mycket av träningen tränade vi med varandra på ryggen, eller bar utrustning som vägde ytterliggare 12kg.Jag har aldrig varit så stark och frisk som då. Kunde inte få träningsverk och hade någon innåthelvetes stamina! Man hade en stark kännsla av det fanns nästan inget som kunde skada en!
Men angående utbildning så kan du nog lista ut att det fanns en.
Först och främst, du måste sluta vara så nervärderande när du argumenterar. Man framstår bara som en stor fjant då. Jag gjorde aldrig lumpen för jag var borta från samhället pga. sjukdom i tre års tid (mer om det här om det intresserar dig).
Fram tills dess hade jag slitit arslet av mig varje sommar för att tjäna in extra pengar. Jag har gjort likadant varje sommar sen jag blev frisk. Det har rört sig om mestadels tunga lagerjobb där just lyft är extremt viktigt. Jag har sett killar nästan dubbelt så stora som mig lyfta helt fel och få ont i ryggen, men jag kunnat göra exakt samma lyft utan minst problem bara för man lyfter rätt. Muskler är långt ifrån allt.
Jag har dessutom jobbat extra hela tiden jag studerat. Inte så mycket för att jag behövt utan för att jag har lyxen att ha ett jobb som jag verkligen tycker om. Jag tränar utöver det karate för att hålla mig i form. Kom inte med en massa löjliga påhopp.
Om du fått någon som helst ergonomitubildning hade du vetat att felaktiga lyft förstör ryggen oavsett hur vältränad du är. När du kommer med sådana här utläggnigar och ändå påstår att du blivit utbildad i rätt lyft så måste det varit en jävligt kass ergonomiutbilning försvaret har eller så låg du väl och sov på den lektionen.
""Allt" tyder på att de har överdrivit andra siffror också."
Vad är "allt"? Att de hade fel siffror på föräldrarpenningen som inte har med sjukvård/förtidspensioneringen att göra?
Snälla ta inte min tid med falska påstående! Vad vill du försöka bevisa med något sånt?
Uttrycket "allt tyder på" menas att det finns en tendens som pekar mot något. Det innebär inte att det faktiskt är bevisat än. Jag försöker inte bevisa någonting med det heller, bara peka på att desto mer som uppdagas, desto mer har de blå visat sig ha fel angående bidragstagare i Sverige.
Det som är bevisat är att de var helt ute i skogen när det gällde föräldrapenningen. Det ser ut som att de var lika fel ute när det gällde andra siffror med. "Konstigt nog" ser det ut som att de röda var rätt när de påstod att de blå överdrev. Det ser faktiskt ut som att spelade med riktiga kort, att deras information stämde.
Ett ganska starkt argument är tex "Hur kan Sverige med arbetsmiljö/sjukvård i toppklass ha en sån sjuk befolkning?" De är de enda siffror vi har, och de talar ju starkt emot argumentet att mygel inte pågår i stor skala!
Ett argument som "men människor vill arbeta" talar iofs för majoriteten då den arbetsförda befolkningen är större, men argumentet säger absolut ingenting eller snarare ur ett perspektiv emot siffrorna helt totalt!Om du ska övertyga mig måste du ha ett argument som väger starkare än "sjukast befolkning, bäst sjukvård/arbetsmiljö". Hittills väger argumenten inget alls!
Hade vi fått lite siffror så hade vi kunnat börja diskutera på riktigt, eller siffror som står som motargument mot mig! Annars så är diskussionen helt onödig för min del.
Ja vi är redan överens om detta alltså.
//Andreas
Ang wrote: "Inte fått någon ergonomi"utbilding... snarare märks vem som satt hemma vid datorn när någon annan kröp i skogen.
Bara i skogen bodde jag 15 veckor. Min utrustning vägde 25-35kg som jag aldrig fick ta av mig och vi tränade över 12 timmar om dagen. Jag väger egentligen 74kg vägde då 100kg. Mycket av träningen tränade vi med varandra på ryggen, eller bar utrustning som vägde ytterliggare 12kg..
Som många andra beväringar med andra ord..
Ett Wow känns tämligen överflödigt..
Fast det kanske är lite unikt i dagsläget?
3 Guest(s)