March 27, 2003
Callister wrote: A ni kan ju försöka. Heh.
Jag behöver veta vilka fyra största lånevågor Svenska språket har gått igenom. När det var, om det var någon särskilt händelse. Typ judiska korståget. Men framför allt vilka ord som kom.
Skulle tro att det står i någon litteratur ni fått ut... Läser du inte dina läxor förresten? :bgrin:
November 22, 2001
Callister wrote: [quote=Marre]Verkar snarare som språkhistoria/vetenskap...vad har det med att vara duktig i språk att göra?
Anser du dig inte vara duktig i naturvetenskap om du är duktig i biologi och kemi?
Det är väl inte riktigt samma sak eller?
Jag håller med, jag ser inte heller kopplingen att vara duktig på språk och att kunna svara på den frågan.
June 20, 2002
Callister wrote: [quote=Marre]Verkar snarare som språkhistoria/vetenskap...vad har det med att vara duktig i språk att göra?
Anser du dig inte vara duktig i naturvetenskap om du är duktig i biologi och kemi?
Anser du dig vara duktig i matematik om du kan matematikhistoria men inte kan räkna?
August 11, 2005
Oerhört hög nivå på tråden...
Jag har MVG i både tyska och svenska men inte kan jag språkhistoria för det...
Och från första inlägget får man (iaf jag) uppfattningen att det rörde sig om det skriftliga och talande språket och inte dess historia. Och när de påpekar att det är två vitt skilda saker så har de ju rätt.
Man kan vara bra på språk utan att kunn dess historia och man kan vara bra på språkets historia utan att vara bra i själva språket.
July 27, 2002
Kan man mer än två sammanhörande språk (Tyska Svenska Spanka Franska) så kan man automatisk språkhistoria. Iaf ordens språkhistoria. Förvånansvärt hur mkt ord som vi lånat ifrån tyskan ex.
Har man MVG i Svenska på gymnasiet och högre så är man inte särskilt bra på språket i sig om man inte lärt sig efter skolverkets normer. Språkhistoria och sociologi ingår på uteslutande nästan alla kurser. Sen om det är bra eller inte är en annan sak. Däremot är många bra på att tala ett språk.
August 11, 2005
Callister wrote: Kan man mer än två sammanhörande språk (Tyska Svenska Spanka Franska) så kan man automatisk språkhistoria. Iaf ordens språkhistoria. Förvånansvärt hur mkt ord som vi lånat ifrån tyskan ex.
Har man MVG i Svenska på gymnasiet och högre så är man inte särskilt bra på språket i sig om man inte lärt sig efter skolverkets normer. Språkhistoria och sociologi ingår på uteslutande nästan alla kurser. Sen om det är bra eller inte är en annan sak. Däremot är många bra på att tala ett språk.
Man kan se kopplingar mellan vissa utryck och ord, men att man automatiskt skulle kunna språkens historia är fel.
I svenska-kurserna så ingår det en liten del språkhistoria, ja, men om man tex läser tyska eller spanska (vilket jag också gjort) så är det betydligt mindre, nästan obefintligt, med språkhistoria.
Så jag vidhåller min ståndpunkt att man inte automatisk är bra på språkhistoria om man kan ett visst/vissa språk flytande.
2 Guest(s)