August 11, 2005
Callister wrote: Jo alla har ju sin tolkning. 🙂 Pluggar man på uni så får man lära sig historian dock. Varje gång en svlärare motiverar sina ord eller böjelser, så motiveras ju också vartifrån ordet kmr, språkhistoria. (:
Att läsa språk på uni har jagfaktiskt ingen erfarenhet av, det är bara på gymnasial nivå jag läst de olika språken. Men att man får lära sig betydlugt mer språkhistoria på uni har jag inte alls svårt att tro på.
June 20, 2002
For att vara lite till hjalp sa kan jag val bara saga vad jag kommer pa sa har pa rak arm.
Latin - Manga hundra ar fran kristningen och framat, genom kyrkan och dessutom ett sprak for de larda.
Tyska - ocksa valdigt lange. Under Hansaperioden skulle jag tro att det lanades in friskt, men manga ganger periodvis fran sag nastan 1000 ar tillbaka och en bit in pa 1800-talet. Intressant ar ju att manga ord fran tyskan ar urgermaniska ord som forsvunnit ur svenskan och sedan lanats tillbaka fran tyskan.
Franska - Under 1600- och 1700-talet? Vet inte exakt, men nagon gang runt dar.
Engelska - fran 1800-talet till nutid.
Sen vet jag att vi har en massa ord fran andra smasprak, t.ex. romani. Nar, hur och hur manga ord det egentligen ar har jag ingen aning om.
Edit: Grekiska har vi ju iallafall en del suffix ifran. Nar och hur det gick till har jag ingen aning om.
2 Guest(s)