November 27, 2003
Ingen lärare behöver ju ta åt sig personligen, men man börjar förundra sig alltmer över vilken intelligensnivå den generella lärare besitter. Man upplever allt oftare att de utsätter elever för ogenomtänkta saker och korkade projekt. När lärarutbildningen som sådan dessutom får konstant kritik blir man lite rätt för vad som ska hända med ens egna barn när de ska börja skolan.
Nu senast fick ett gäng i Södertälje den lysande idén att emulera en terroristattack utan egentligen informera barnen om det på förhand och blir sen lätt förvånade över att barnen tog illa vid sig. Suck och stön.
http://www.aftonbladet.se/nyhe.....6124400.ab
Jag jobbar dessutom i en bransch där vi konstant måste ha och göra med lärare, tar emot feedback, klagomål och beställningar på olika varor och man slutar egentligen aldrig på att förundra sig över det fenomen som lärare är. De ska vara högskoleutbildade, men extremt få av dom verkar vara mogna uppgiften som pedagoger när de lämnar utbildningen. Skrämmande.
//Andreas
March 13, 2008
SEB og SWEbank har rotet bort 400 milliarder SEK i Baltikum, Vattenfall har pantet bort det svenske kraftnettet. Regjeringen holder liv i dødsdømte bilfabrikker....
Og du drar frem lærere som spesiellt dumme?
"All people are idiots most of the time". Sitat från Dilbert.
November 27, 2003
Det är ju inte så att jag är ute efter att hacka på någon egentligen, det är ju bara så förbannat tragiskt att man ska behöva läsa om något sådant här. Att man ens kläcker den här idén visar ju på att något inte är rätt.
Jag jobbar mycket med lärare så därför märker jag av detta mer än jag märker av andra viktiga personers idiotier 😉
Jag har tyckte lärarutbildningen överlag varit dålig väldigt länge, och vi har många lärarstudenter som sommarjobbar hos oss som instämmer, men det verkar ju inte hända ett skit. Samtidigt så verkar de inte få speciellt mycket stöd när de kommer ut till skolorna. Mentorprogram och liknande vore kanske en bra idé, eller varför inte göra som med elektrikerna eller läkarna och ha en inkörningsperiod?
//Andreas
July 27, 2006
Hur hade lärarna reagerat om några personer utklädda till poliser och präster kommit till skolan, samlat dessa och informerat att skolbussen med deras barn krockat och alla omkommit?
Man håller dom lite på halster och låter tårarna falla en stund innan man avslöjar att allt var en bluff...
What? Inte lika kul längre?!
Den tillit eleverna har är till lärarna i en krissituation är sannolikt större än i mitt exempel med myndighetspersoner och vuxna, vilket visar hur oansvarigt deras beteende var.
January 29, 2003
Jag var med tjejens dotter i skolan i fredags. Snacka om att bli mörkrädd. Letar ny skola för henne nu.
På femton år har vi gått från überklass för de som behöver mer utmaning till lättare mattebok för de som inte orkar plugga.
Vi har gått från en kurator som ingen visste var hennes kontor var, till en kurator som har fler barn i kö än vad som finns i klassrummet.
Vi har gått från att faktiskt gå på lektionerna till att apatiskt vandra omkring i hallarna och leta andra som också skolkar.
Vi har gått från att försöka gömma ciggen från "fröken" till att fråga henne om hon har tändare för ciggen. Varvid hon svarar "Nej jag har inte det, men kolla med Agneta, hon har nog en"
Vi har gått från panikplugg i minst två dagar för ett prov, till att inte ens veta (eller bry oss) att vi har prov den dagen.
Vad håller vi på med?
August 11, 2002
Till stor del tror jag det kan bero på att i stort sett vem som helst kommer in på lärarutbildningen, t.o.m. folk som inte har godkänt i snittbetyg. Jag har hört att det är det motsatta i Finland, iaf för de finlandsvenska utbildningarna.
Men det som är mer skrämmande är hur många som faktiskt tar sig igenom utbildningen också.
I det här fallet så ska man dock inte underskatta skolledningens roll i det hela. Med föräldrar som lärare hör man mångt och mycket vad som tänks ut av folk med knapp utbildning som ansvarar för en hel skola. Till råga på allt är de hoppjerkor allihopa, skolorna jag har gått i har bytt rektorer oftare än skolmateriel.
October 22, 2002
När min lillebror gick i årskurs 2 så frågade lärarinnan om någon visste ett annat ord för en svart männsika. Någon elev sa neger osv.
Jag och min storebror hade vid den tidpunkten drivit lite med ordet chokladtomte och det hade min lillebror snappat upp. Brorsan sa då chokladtomte när fröken undrade om något annat ord för svart.
Då åkte han ut ur klassrummet och fick med sig en röd lapp hem att han gjort något dåligt. (Dom fick röd lapp vid dåliga saker och grön ifall dom gjort något utmärkande bra. Brorsan fick enbart röda lappar 😉 )
Min storebror och jag vek oss av skratt iaf när vi fick se den röda lappen.
Det man då undrade över hur dum en lärare kan vara som ställer den frågan. Vad tror hon att man kan få för svar av 8 åringar?!?
Nu är lillbrorsan 21 år och vi skrattar fortfarande åt den händelsen. 🙂
September 27, 2005
Jag har många bekanta som nu börjat leta högskoleutbildningar, har då många gånger funderat på vilka som väljer att bli lärare. De som söker sig dit är nästan utan undantag de absolut minst lämpade. Osociala, opedagogiska och definitivt inte några stjärnor i skolan.
Jag har diskuterat detta med lite folk och det vi kommit fram till är den stora boven är den minskade status läraryrket har. Jag pratade med en av mina lärare på skolan och han berättade om hur det såg ut för ca 30 år sedan när han valde sin högskoleutbildning. Då hade han betyg att komma in på ekonom, ingenjör, jurist, läkare, arkitekt osv. Dock valde han lärare för han tyckte det var mest givande och roligaste att få lära ut kunskap. Det intressanta är dock att då var lärare ett yrke som nämndes i samma sammanhang som de andra yrkena jag räknade upp tidigare. Idag ser det inte riktigt ut så. Lärare är lätt att komma in på, har låg status, är inte vidare bra betalt och anses inte stimulerande. Hela, den enligt mig fantastiska, delen med det otroliga ansvar och den utmaning som ligger i att lära ut är borta.
En tråkig utveckling utan tvekan, framförallt eftersom det är just lärare som till stor del påverkar våra barn och därmed vår framtid. Alla kommer vi nog ihåg hur en bra eller dålig lärare kunde göra alla skillnad i ett ämne.
March 10, 2002
ojdå wrote: Jag har många bekanta som nu börjat leta högskoleutbildningar, har då många gånger funderat på vilka som väljer att bli lärare. De som söker sig dit är nästan utan undantag de absolut minst lämpade. Osociala, opedagogiska och definitivt inte några stjärnor i skolan.
Jag har diskuterat detta med lite folk och det vi kommit fram till är den stora boven är den minskade status läraryrket har. Jag pratade med en av mina lärare på skolan och han berättade om hur det såg ut för ca 30 år sedan när han valde sin högskoleutbildning. Då hade han betyg att komma in på ekonom, ingenjör, jurist, läkare, arkitekt osv. Dock valde han lärare för han tyckte det var mest givande och roligaste att få lära ut kunskap. Det intressanta är dock att då var lärare ett yrke som nämndes i samma sammanhang som de andra yrkena jag räknade upp tidigare. Idag ser det inte riktigt ut så. Lärare är lätt att komma in på, har låg status, är inte vidare bra betalt och anses inte stimulerande. Hela, den enligt mig fantastiska, delen med det otroliga ansvar och den utmaning som ligger i att lära ut är borta.
En tråkig utveckling utan tvekan, framförallt eftersom det är just lärare som till stor del påverkar våra barn och därmed vår framtid. Alla kommer vi nog ihåg hur en bra eller dålig lärare kunde göra alla skillnad i ett ämne.
Det är nog en anledning till att många potentiellt bra lärare väljer något att då lönen är låg i förhållande till utbildningens längd.
November 27, 2003
Utbildningen verkar snarare tagit skada av att man nu är tvungen att läsa in två ämnen att undervisa i. Den blir väldigt lång och lönen är inte ett dugg bättre trots att du kan undervisa två ämnen. Antalet jumpalärare som kan undervisa matte men inte gör det är nog rätt många idag...
//Andreas
September 27, 2005
Delph1 wrote: Utbildningen verkar snarare tagit skada av att man nu är tvungen att läsa in två ämnen att undervisa i. Den blir väldigt lång och lönen är inte ett dugg bättre trots att du kan undervisa två ämnen. Antalet jumpalärare som kan undervisa matte men inte gör det är nog rätt många idag...
//Andreas
Eller så undervisar de i matte också, tyvärr.
August 11, 2002
2 ämnes idén är väl inte den allra bästa men utbildningen var väl lång redan innan den infördes, dock bör ju någon slags allmän utbildning finnas så att vikarier inte behöver plockas in varje gång någon blir sjuk. Sen får du nog inte bättre lärare med en kortare utbildning och samma lön, det känns som om längden ändå är något som håller det värsta avskrapet ute.
Värt att notera kan ju vara att på 70-talet sattes lönen för riksdagsmännen efter en gymnasielärares snittlön, det vore ju intressant att se en jämförelse idag...
I min mening är det dels lönen som inte lockar folk med höga gymnasiebetyg, snarare tvärtom. När gymnasieskolan gjordes kommunal, utbildning borde vara en nationell angelägenhet på alla plan. Plus att statligt anställda har en bättre lönekurva än den vattenplaning som finns på kommunalt håll :p
Det hjälper ju inte heller att lärarförbundet företräds av en linslus som drar in 3 gånger så mycket som snittläraren som slickar upp och sparkar ned. Men jag antar att det inte är ovanligt bland folk i sådana positioner.
Det finns ju också andra helt barocka idéer inom utbildningen. Att allt i från förskole'lärare' till gymnasielärare läser kurser tillsammans känns väldigt främmande, jag vill iallafall tro att jag lärde mig annorlunda när jag var 18 och inte på samma sätt som en 4-5 åring.
Jag känner ändå att jag har haft en väldigt tur när det kommer till lärare, de flesta jag hade var gamla i gemet. 50+ både låg och mellanstadiet. Ett snitt på 40 på högstadiet och 50+ på gymnasiet.
Det var väl än av de få ljusglimtarna jag kunde se vid maktskiftet 06, att äntligen bli av med Persson som misshandlat skolan rätt bra och istället få in lite liberaler i skolan. Produkten blev istället, ifrån ett personligt perspektiv, en massa flummiga friskolor. Västervik där jag gick i skolan har till exempel en friskola som endast har samhäll och dans...
March 10, 2002
http://www.svd.se/nyheter/inri.....230691.svd
http://www.skolporten.com/art......x?id=14mhO
Visserligen inte samma år, men klyftan har blivit lite större 🙂
2 Guest(s)