February 5, 2003
Efterssom pojken snodde lotten så borde gubben i affären få lite skadestånd eller nått och resterande av pengarna borde gå till svenska spel så dom kan delaut pengarna i andra vinster... Inte mer än rätt, Pojken är ju inte myndig så det skulle ju va roligt att veta hur det hade gått ifall han fått pengarna för va jag vet så måste man väll va 18 fär att delta i spel eller?
June 20, 2002
desdecado wrote: Så här ser jag på det:
Om någon tycker att säljaren borde ha sålt lotten till någon annan kund så är det faktiskt upp till säljaren att välja vilka kunder han vill sälja till (han kan neka folk att handla i hans affär).
Säker på det?
Vet iallafall att man inte får porta folk från sin affär, även om de upprepade gånger har snattat där.
Nyligen några som gnällde på det.
Om man ser till det så lär man ju inte få välja vilka man inte vill sälja till.
July 14, 2003
boogey wrote: [quote=desdecado]Så här ser jag på det:
Om någon tycker att säljaren borde ha sålt lotten till någon annan kund så är det faktiskt upp till säljaren att välja vilka kunder han vill sälja till (han kan neka folk att handla i hans affär).
Säker på det?
Vet iallafall att man inte får porta folk från sin affär, även om de upprepade gånger har snattat där.
Jag tror problemet med de där portningarna har varit att man diskriminerat hela folkgrupper, typ zigenare etc. Man får heller inte stänga in personer mellan de automatiska skjutdörrarna för det är förnedrande och frihetsberövande (hehe).
En affär är ju privatägd, precis som en krog, man kan välja själv vilka som får komma in och inte och vem man vill sälja till.
June 20, 2002
desdecado wrote: [quote=boogey][quote=desdecado]Så här ser jag på det:
Säker på det?
Jag tror problemet med de där portningarna har varit att man diskriminerat hela folkgrupper, typ zigenare etc. Man får heller inte stänga in personer mellan de automatiska skjutdörrarna för det är förnedrande och frihetsberövande (hehe).
En affär är ju privatägd, precis som en krog, man kan välja själv vilka som får komma in och inte och vem man vill sälja till.
Nopes, det var inte vad problemet handlade om.
Det jag hörde handlade om att man får porta folk som begått stöld i ens affär, och några personer ville utöka skyddet till att gälla även personer som snattat ett flertal gånger i affären, vilket de tydligen inte får göra för tillfället.
För övrigt kan man ju stämma krogar och andra privatägda ställen om de nekar en tillträde på "suspekta" grunder.
January 14, 2002
Dimension Zero wrote: öhhh, jag kan inte se länken 🙁
Orkar nån berätta lite kortfattat vad som hände?
Jag uppfattar så mkt som att nån kille fick tag på nått lott o vann men gubben som sålde den ville ha tillbaks den...har jag uppfattat rätt??:o
killen snodde den från gubbens butik/kiosk och kände igen han när han kom och ville ta ut vinsten
March 30, 2003
Quarzi wrote: [quote=Dimension Zero]öhhh, jag kan inte se länken 🙁
Jag uppfattar så mkt som att nån kille fick tag på nått lott o vann men gubben som sålde den ville ha tillbaks den...har jag uppfattat rätt??:o
killen snodde den från gubbens butik/kiosk och kände igen han när han kom och ville ta ut vinsten
DN wrote: Föreståndaren för butiken kände igen pojken på butikens övervakningskamera. Han åkte därför hem till honom och krävde tillbaka den lott pojken just stulit.
Läste du verkligen?
January 14, 2002
Urax wrote: [quote=Quarzi][quote=Dimension Zero]öhhh, jag kan inte se länken 🙁
DN wrote: Föreståndaren för butiken kände igen pojken på butikens övervakningskamera. Han åkte därför hem till honom och krävde tillbaka den lott pojken just stulit.
Läste du verkligen?
förlåt då att man inte har minne som en elefant.. och dn länken kommer inte jag åt.. blir bara "sidan kan inte visas"
1 Guest(s)