DVD går i graven..|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
DVD går i graven..
pcw
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 853
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 14, 2004 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

om vi ska tro lille Bill 🙂

http://www.theinquirer.net/?ar.....icle=17202

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
668793
July 14, 2004 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Inga av hans tidigare uttalanden har ju stämt hittills så 😉

Bill’s predictions and his crystal balls can be a little inaccurate. He once said that there was no future in that little networking novelty called the Internet.

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
668797
July 14, 2004 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

precis som 640k borde vara tillräckligt för vem som helst.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
668806
July 14, 2004 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

men visst. i sinnomtid så kommer allt att dvd-tekniken dö. men det tar nog några år till. Titta bara på VHS-tekniken-...

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
668823
July 14, 2004 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

asså om 10 år kommer dvd vara ungefär lika modernt som vhs idag

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
668834
July 14, 2004 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad kommer här näst då? Jag trivs med dvd-skivorna

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
668837
July 14, 2004 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Orkade inte läsa den texten heller men jag har hört att dom jobbar på något som ska vara bättre än DVD skivor. Vad det är vet jag inte :(. Inte heller om det är sant...

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
668845
July 14, 2004 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote: Vad kommer här näst då? Jag trivs med dvd-skivorna

Blu-ray bl.a.
Ska redan finnas spelare på marknaden (japanska iallafall, har inte kollat närmare på om det finns här).

Så att DVD är på utgång borde inte komma som en chock, dock verkar det ju som att Bill till och med verkar tycka att alla sorters skivor i det formatet skulle vara passé till 2010, om man läser lite mellan raderna. :-k

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
668854
July 14, 2004 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

länge leve hårddisken.

men när dom kommer med optiska hårddiskar så undrar jag vad dom ska ha istället för skivor.

Gulzebra
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
668858
July 14, 2004 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hoppas han har rätt, till viss del. Jag gillar inte skivor, känns alldeles för ömtåligt och otympligt, laddningstider och sån skit också.
Hoppas hellre på små chip eller minneskort att distribuera nöje och information på.

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
668861
July 14, 2004 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: länge leve hårddisken.

men när dom kommer med optiska hårddiskar så undrar jag vad dom ska ha istället för skivor.

En liten kines som sitter och kör morsekoden med en ficklampa.

paddanx
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 674
668897
July 14, 2004 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: men visst. i sinnomtid så kommer allt att dvd-tekniken dö. men det tar nog några år till. Titta bara på VHS-tekniken-...

Det som verkligen är snurrigt är att DVD skivorna kostar typ några kronor att göra, max. VHS kostar iaf 10kr om inte mer, så DVDn är billigare att göra... varför kostar då DVD filmer MER än motsvarande VHS?

Jag tror dock inte att VHS kommer försvinna än... den är för vanlig i hemmet. Kassetbandspelare är lika gamla och de finns i princip varje stereo anläggning fortfarande.

Frågan blir faktiskt om inte DVDn dör före VHS... om de inte fixar det som med CD-skivan, dvs att den går att använda i DVD enheten...

Det enda jag väntar på är en ny "diskettenhet" som verkligen kan ersätta den gamla skrotiga 1,44MB skiten... Det ser nästan ut som att USB enheter kommer bli ersättaren...

Gammalt försvinner inte.... det bara läggs i hyllan "till bättre tider"...

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
668899
July 14, 2004 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: [quote=BelGarath]Vad kommer här näst då? Jag trivs med dvd-skivorna

Blu-ray bl.a.
Ska redan finnas spelare på marknaden (japanska iallafall, har inte kollat närmare på om det finns här).

Blue-Ray är ingen uppföljare till DVD!
DVD kommer att användas i Blue-Rayspelare!

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
668995
July 14, 2004 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

ett fetare format av DVD?!

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
669035
July 14, 2004 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

GroundX wrote: ett fetare format av DVD?!

Blu-Ray, om nån lyckats missa. Kommer förmodligen bli vanligt först runt 2020.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
669070
July 14, 2004 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

paddanx wrote: [quote=Krqagyzzz]men visst. i sinnomtid så kommer allt att dvd-tekniken dö. men det tar nog några år till. Titta bara på VHS-tekniken-...

Det som verkligen är snurrigt är att DVD skivorna kostar typ några kronor att göra, max. VHS kostar iaf 10kr om inte mer, så DVDn är billigare att göra... varför kostar då DVD filmer MER än motsvarande VHS?

Den frågan har jag ställt till många, tex till till några dvd-företag, svaren har dock varit noll. Med tanke på att varje VHS-kasset måste spelas in för sig i en spelare medan en dvd bara trycks ut i en maskin så är det rätt skumt att en DVD är dyrare.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
669178
July 14, 2004 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Nästa steg är sådana skivor de har i filmer...

Små saker som rymmer oändliga mängder information med toppkvalite 🙂

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
669348
July 15, 2004 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=paddanx][quote=Krqagyzzz]men visst. i sinnomtid så kommer allt att dvd-tekniken dö. men det tar nog några år till. Titta bara på VHS-tekniken-...

Den frågan har jag ställt till många, tex till till några dvd-företag, svaren har dock varit noll. Med tanke på att varje VHS-kasset måste spelas in för sig i en spelare medan en dvd bara trycks ut i en maskin så är det rätt skumt att en DVD är dyrare.

Men materialet(läs film) till VHS kan göras med vilken sunkig grej som helst men lite svårare till DVD men det finns en massa konstiga saker här i världen.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
669349
July 15, 2004 - 10:27 am
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=paddanx][quote=Krqagyzzz]men visst. i sinnomtid så kommer allt att dvd-tekniken dö. men det tar nog några år till. Titta bara på VHS-tekniken-...

Men materialet(läs film) till VHS kan göras med vilken sunkig grej som helst men lite svårare till DVD men det finns en massa konstiga saker här i världen.

DVD är bättre kvalitet, och det skulle ju vara konstigt om företagen tog mindre betalt för bättre kvalitet? De är inte dumma i huvudet heller, de tar så mycket betalt som folk betalar.

Sen brukar det ju vara med extramaterial och sådant på DVD;erna, men oftast kostar det inte filmbolagen något mera eftersom "behind the scenes" har gjorts redan före det fanns DVD;n och då visades på TV så att skylla extrakostnaderna på extramaterial skulle inte jag tycka att är rimligt.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
669441
July 15, 2004 - 1:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=paddanx][quote=Krqagyzzz]men visst. i sinnomtid så kommer allt att dvd-tekniken dö. men det tar nog några år till. Titta bara på VHS-tekniken-...

Svaret är nog ganska enkelt.
För att vi betalar priserna de sätter, och då finns det ju ingen anledning att sänka de.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 366
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL