February 23, 2004
om vi ska tro lille Bill 🙂
June 20, 2002
BelGarath wrote: Vad kommer här näst då? Jag trivs med dvd-skivorna
Blu-ray bl.a.
Ska redan finnas spelare på marknaden (japanska iallafall, har inte kollat närmare på om det finns här).
Så att DVD är på utgång borde inte komma som en chock, dock verkar det ju som att Bill till och med verkar tycka att alla sorters skivor i det formatet skulle vara passé till 2010, om man läser lite mellan raderna. :-k
January 11, 2003
Krqagyzzz wrote: men visst. i sinnomtid så kommer allt att dvd-tekniken dö. men det tar nog några år till. Titta bara på VHS-tekniken-...
Det som verkligen är snurrigt är att DVD skivorna kostar typ några kronor att göra, max. VHS kostar iaf 10kr om inte mer, så DVDn är billigare att göra... varför kostar då DVD filmer MER än motsvarande VHS?
Jag tror dock inte att VHS kommer försvinna än... den är för vanlig i hemmet. Kassetbandspelare är lika gamla och de finns i princip varje stereo anläggning fortfarande.
Frågan blir faktiskt om inte DVDn dör före VHS... om de inte fixar det som med CD-skivan, dvs att den går att använda i DVD enheten...
Det enda jag väntar på är en ny "diskettenhet" som verkligen kan ersätta den gamla skrotiga 1,44MB skiten... Det ser nästan ut som att USB enheter kommer bli ersättaren...
Gammalt försvinner inte.... det bara läggs i hyllan "till bättre tider"...
February 12, 2003
boogey wrote: [quote=BelGarath]Vad kommer här näst då? Jag trivs med dvd-skivorna
Blu-ray bl.a.
Ska redan finnas spelare på marknaden (japanska iallafall, har inte kollat närmare på om det finns här).
Blue-Ray är ingen uppföljare till DVD!
DVD kommer att användas i Blue-Rayspelare!
May 17, 2002
paddanx wrote: [quote=Krqagyzzz]men visst. i sinnomtid så kommer allt att dvd-tekniken dö. men det tar nog några år till. Titta bara på VHS-tekniken-...
Det som verkligen är snurrigt är att DVD skivorna kostar typ några kronor att göra, max. VHS kostar iaf 10kr om inte mer, så DVDn är billigare att göra... varför kostar då DVD filmer MER än motsvarande VHS?
Den frågan har jag ställt till många, tex till till några dvd-företag, svaren har dock varit noll. Med tanke på att varje VHS-kasset måste spelas in för sig i en spelare medan en dvd bara trycks ut i en maskin så är det rätt skumt att en DVD är dyrare.
February 16, 2004
Krqagyzzz wrote: [quote=paddanx][quote=Krqagyzzz]men visst. i sinnomtid så kommer allt att dvd-tekniken dö. men det tar nog några år till. Titta bara på VHS-tekniken-...
Den frågan har jag ställt till många, tex till till några dvd-företag, svaren har dock varit noll. Med tanke på att varje VHS-kasset måste spelas in för sig i en spelare medan en dvd bara trycks ut i en maskin så är det rätt skumt att en DVD är dyrare.
Men materialet(läs film) till VHS kan göras med vilken sunkig grej som helst men lite svårare till DVD men det finns en massa konstiga saker här i världen.
December 25, 2000
Pojo wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=paddanx][quote=Krqagyzzz]men visst. i sinnomtid så kommer allt att dvd-tekniken dö. men det tar nog några år till. Titta bara på VHS-tekniken-...
Men materialet(läs film) till VHS kan göras med vilken sunkig grej som helst men lite svårare till DVD men det finns en massa konstiga saker här i världen.
DVD är bättre kvalitet, och det skulle ju vara konstigt om företagen tog mindre betalt för bättre kvalitet? De är inte dumma i huvudet heller, de tar så mycket betalt som folk betalar.
Sen brukar det ju vara med extramaterial och sådant på DVD;erna, men oftast kostar det inte filmbolagen något mera eftersom "behind the scenes" har gjorts redan före det fanns DVD;n och då visades på TV så att skylla extrakostnaderna på extramaterial skulle inte jag tycka att är rimligt.
June 20, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=paddanx][quote=Krqagyzzz]men visst. i sinnomtid så kommer allt att dvd-tekniken dö. men det tar nog några år till. Titta bara på VHS-tekniken-...
Svaret är nog ganska enkelt.
För att vi betalar priserna de sätter, och då finns det ju ingen anledning att sänka de.
3 Guest(s)